Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 407
Sv: Fångkänning eller fång?

Men är ni inte läskunniga?

Jo.

Det krävs lite mer att kunna få en häst att gå barfota än att gå i järnskor, det måste ni väl ändå förstå allihopa?

Nej, det gör vi nog inte. Du får gärna förklara vad som krävs.

Jag kan förresten tillägga att dom allra flesta hovvårdare har ett förflutet som yrkesverksam hovslagare, men sedan bytt upp sig och utbildat sig vidare.

Det påståendet ställer jag mig tveksam till. Visst finns det säkert hovslagare som "omskolat" sig till hovvårdare, men jag tror knappast att de allra flesta går den vägen. Och, förresten, då kan man ju undra om din barfotaverkare är så duktig pga att hon har hovslagarutbildningen i botten, eller om hon är duktig pga kurserna hon gått för att bli barfotaverkare...

Nej, lite mer än så får du komma med! Vad mer exakt skulle skillnaden bli om jag byter ut min klinikhovslagare mot en hovvårdare?

Då skulle hoven verkas utifrån hur den är skapt att fungera. Det är viktigt att trakterna inte är för höga utan att belastningen sker jämnt över hela hoven och sulan. Om din häst fortfarande ömmar får du tips och råd hur du ska göra och vad som kommer krävas för att kunna använda hästen i normalt arbete utan skor.

Allt är ju beroende på hur situationen är för din häst.

Alla hästar kan vara barfota om man själv har rätt inställning. Vissa krävs det mer engagemang att få till en fungerande barfotahov.

Men som sagt så tycker jag du ska kontakta en hovvårdare om du är intresserad.

Nej, det gör vi nog inte. Du får gärna förklara vad som krävs.

Det påståendet ställer jag mig tveksam till. Visst finns det säkert hovslagare som "omskolat" sig till hovvårdare, men jag tror knappast att de allra flesta går den vägen. Och, förresten, då kan man ju undra om din barfotaverkare är så duktig pga att hon har hovslagarutbildningen i botten, eller om hon är duktig pga kurserna hon gått för att bli barfotaverkare...

För att en häst ska gå barfota och inte ömma måste man se till att allt är i balans; Foder, motion osv. Vad krävs för att en häst ska kunna arbetas i järnskor? Ingenting. Med järnskor ömmar den aldrig och visar därmed inga tecken på fel utfodring osv.

Förstår du hur jag menar?

Jag tror absolut att man som hovvårdare har mycket mycket mer i bagaget om man tidigare varit hovslagare! Då kan man jämföra på ett helt annat sätt. Men för att bli hovvårdare och kunna verka andras hästar krävs faktiskt mer än bara några kurser. Sen finns det såklart oseriösa hovvårdare som kanske bara gått någon skruttig tvådagars kurs och en sån skulle jag aldrig låta verka mina hästar!

Jag skummade vidare i "boken" och insåg snabbt att det är en reklambroschyr för Cavallo hovboots. Dessutom med rena, otäcka faktafel:

Vid misstanke om fång ska man bland annat:

:crazy:

Faktafel? Oh nej. Det där plus lite till (särskilt att erbjuda rörelse) är precis vad jag har lärt mig från FLERA OLIKA håll. En häst med fång ska röra sig för att förgiftningen fortare ska gå ur kroppen. Man ska inte piska och skuffa fram en häst med fång, dock ska man försöka få den att röra sig. Efter cirka 20 minuter kommer det att gå lättare, då är cirkulationen igång ordentligt.

Nej, det är väl klart att inte trakten ska vara för hög. Men det är väl inget som händer automatiskt när hästen skos?

Tycker du att denna trakt är för hög?
P5110006.jpg

Faktafel? Oh nej. Det där plus lite till (särskilt att erbjuda rörelse) är precis vad jag har lärt mig från FLERA OLIKA håll. En häst med fång ska röra sig för att förgiftningen fortare ska gå ur kroppen. Man ska inte piska och skuffa fram en häst med fång, dock ska man försöka få den att röra sig. Efter cirka 20 minuter kommer det att gå lättare, då är cirkulationen igång ordentligt.

Vilka håll då:crazy:? Absolut inte från Sveriges stora djursjukhus i alla fall. Strikt boxvila är det som gäller. Strömsholms rekommendationer:
http://www.regdjsh.se/stromsholm/info.asp/id/703017

Nej, det är väl klart att inte trakten ska vara för hög. Men det är väl inget som händer automatiskt när hästen skos?

Tycker du att denna trakt är för hög?

Nä, jag har aldrig påstått att det sker automatiskt när hästen skos, men många hovslagare låter trakterna vara höga.

Jag tycker att det ser precis lagom ut på din bild!:laugh:

Tja, dessa rekommendationer har vi fått under flera år från exempelvis olika veterinärer, hovslagare/hovvårdare, equiterapeut och diverse andra insatta människor.

Vad är det som har gjort vår fånghäst så bra och frisk som han är idag? Inte är det pyttesmå sandhagar, boxvistelse, svältdiet utan mineraler och vitaminer, uppskodda hovar med kapad tå och höga trakter, i alla fall.
När han för ganska länge sen, vid ett par tillfällen, fick fenylbutazon respektive metacam hände inte mycket. För det enda veterinärerna här säger är att man ska trycka i hästen dessa preparat vid akut fång. Och naturligtvis inte röra sig för mycket under medicinering eftersom smärtlindringen kan göra att hästen "förtar" sig och går på utan att man märker det då den ju är smärtlindrad (ännu en anledning till att inte använda dessa dopingpreparat). Nej, det som hjälpt vår pålle är motion, en riktig barfotaverkning, fodertillskott i form av mineraler och vitaminer (särskilt magnesiumoxid och äppelcidervinäger) samt saltsten, och en flitigt använd betesreducerare.

Vad jag har förstått har du också hästar med fångproblem. Berätta gärna om vad du vidtagit för åtgärder mot det. Har du ens testat en bråkdel av de metoder du så intensivt avfärdar och smutskastar här? Har du egentligen några egna, praktiska erfarenheter av dessa?

För att en häst ska gå barfota och inte ömma måste man se till att allt är i balans; Foder, motion osv. Vad krävs för att en häst ska kunna arbetas i järnskor? Ingenting. Med järnskor ömmar den aldrig och visar därmed inga tecken på fel utfodring osv.
Förstår du hur jag menar?

Jag tror absolut att man som hovvårdare har mycket mycket mer i bagaget om man tidigare varit hovslagare! Då kan man jämföra på ett helt annat sätt. Men för att bli hovvårdare och kunna verka andras hästar krävs faktiskt mer än bara några kurser. Sen finns det såklart oseriösa hovvårdare som kanske bara gått någon skruttig tvådagars kurs och en sån skulle jag aldrig låta verka mina hästar!

Fast vad menar du med det???

Enligt dig verkar det som att alla skulle kunna gå barfota med rätt hovvårdare?

Ja, alla hästar kan gå barfota om de verkas på rätt sätt av en duktig hovvårdare. En häst som aldrig börjat skos har dock bättre förutsättningar för att det ska fungera problemfritt, medan en häst som gått skodd länge kan få en ganska lång process efter avskoningen.

Jag har hört berättas om många, många olika hästar som fungerar utmärkt som barfotaverkade. Alla tänkbara raser och hästar som används i alla möjliga discipliner. Fälttävlanshästar på hög nivå, inom distansritt, och så vidare.

Det finns inte en enda anledning till varför jag skulle sko min nordsvenska brukshäst till exempel. Hon har aldrig varit i närheten av vare sig järnskor eller boots, och hon är 13 år gammal. Hon är noggrant verkad i hela sitt liv. Jag rider henne i all slags terräng, och inte ens när hon rids många timmar i veckan på hårda grusvägar, asfalt, ja överallt, så går hon dåligt. Visst är det en enstaka gång hon trampar in en sten i hoven, men det händer även skodda hästar. Hennes hovar är otroligt hårda och av utmärkt kvalitet. Vår hovis säger att hon har bland de starkaste hovar hon har stött på. Och aldrig att hon har haft problem med vare sig bölder, hålväggar eller annat.
Så, varför skulle man sko en sån häst?

Vad det säger att din häst klarar av att gå barfota?
Att den kan gå barfota. Inte att alla hästar kan det.

Vilka är dessa fälttävlanshästar på hög nivå?

Först och främst får man ALDRIG glömma att alla fånghästar är individer. Vissa av dessa hästar blir bra vad man än gör med dem, och vissa blir aldrig bra hur man än gör.

När jag stod med en häst som hade 15 resp. 10 graders rotationer på båda fram, samt även en sänkning på den värsta hoven, fanns det inte en chans att jag skulle äventyra hennes rehabilitering genom att gå emot rekommendationerna från min veterinär på ATG-kliniken, rekommendationer som i stort stämde väl överens med de från Strömsholm. Min hovslagare, som även skor på ett av de största djursjukhusen i Sverige, tittade på röntgenbilderna och behandlade hästen därefter. Det var inte tal om att gå ut i något större än en boxhage på flera månader.

Jag har nu en pigg och glad häst som äter ett riktigt bra hö. Det är inte tal om att svälta henne, eller undanhålla vare sig proteiner eller mineraler, och hon får som alla fånghästar ska ha ett näringsrikt, välskördat grovfoder som bas.

Jag kommer aldrig att testa diverse metoder på egen hand. Det jag har gjort och gör med min fånghäst är förankrat i forskning och rekommenderas av de stora djursjukhusen.

Tja, dessa rekommendationer har vi fått under flera år från exempelvis olika veterinärer, hovslagare/hovvårdare, equiterapeut och diverse andra insatta människor.

Vad är det som har gjort vår fånghäst så bra och frisk som han är idag? Inte är det pyttesmå sandhagar, boxvistelse, svältdiet utan mineraler och vitaminer, uppskodda hovar med kapad tå och höga trakter, i alla fall.
När han för ganska länge sen, vid ett par tillfällen, fick fenylbutazon respektive metacam hände inte mycket. För det enda veterinärerna här säger är att man ska trycka i hästen dessa preparat vid akut fång. Och naturligtvis inte röra sig för mycket under medicinering eftersom smärtlindringen kan göra att hästen "förtar" sig och går på utan att man märker det då den ju är smärtlindrad (ännu en anledning till att inte använda dessa dopingpreparat). Nej, det som hjälpt vår pålle är motion, en riktig barfotaverkning, fodertillskott i form av mineraler och vitaminer (särskilt magnesiumoxid och äppelcidervinäger) samt saltsten, och en flitigt använd betesreducerare.

Vad jag har förstått har du också hästar med fångproblem. Berätta gärna om vad du vidtagit för åtgärder mot det. Har du ens testat en bråkdel av de metoder du så intensivt avfärdar och smutskastar här? Har du egentligen några egna, praktiska erfarenheter av dessa?

Jag kommer aldrig att testa diverse metoder på egen hand. Det jag har gjort och gör med min fånghäst är förankrat i forskning och rekommenderas av de stora djursjukhusen.

Jag håller helt med dig och tänker likadant för min fångponny. Detta är en mkt otäck sjukdom på alla sätt och jag skulle aldrig våga göra ngt med henne som inte är väl förankrat. Hon är dessutom alldeles för värdefull för mig för att jag ska våga riskera ngt.

Det hindrar inte att jag alltid oroar mig för henne. Men just nu äter hon lusernpellets, hö, halm, betfor, lite soja, mineraler och går på begränsat bete delar av dygnet. Hon får i sig
de näringsämnen hon behöver men energin håller jag så låg som möjligt.

Senast ändrad:

Skulle aldrig under några omständigheter släppa en sk barfotaverkare på mina hästars hovar! Var på en kurs om hovvård med dels en barfotaförespråkare och en mycket duktig hovslagare från ett stort djursjukhus och hovslagaren var inte nådig i sin kritik om sk barfotaverkning. Vad har dom för utbildning för det första? tvådagarskurs eller? Det verkar som om vem som helst kan bli en barfotaverkare. Det är så oseriöst så det skriker om det.
Om jag ska vara riktigt elak så är det oftast inte på grund av att man egentligen är mån om hästens hovar och välbefinnande, utan det är snålheten som styr. Trehundra spänn är MYCKET mindre pengar än elvahundra som en skoning utförd av en välutbildad och duktig hovslagare kostar.
Jag kan för allt i världen inte förstå hur jag skulle kunna med gott samvete pina mina stackars hästar med att gå på hårda grusvägar utan skor eller överhuvudtaget våga rida ut på vintern när det är isgata.

Ja, alla hästar kan gå barfota om de verkas på rätt sätt av en duktig hovvårdare. En häst som aldrig börjat skos har dock bättre förutsättningar för att det ska fungera problemfritt, medan en häst som gått skodd länge kan få en ganska lång process efter avskoningen.

Jag har hört berättas om många, många olika hästar som fungerar utmärkt som barfotaverkade. Alla tänkbara raser och hästar som används i alla möjliga discipliner. Fälttävlanshästar på hög nivå, inom distansritt, och så vidare.

Det finns inte en enda anledning till varför jag skulle sko min nordsvenska brukshäst till exempel. Hon har aldrig varit i närheten av vare sig järnskor eller boots, och hon är 13 år gammal. Hon är noggrant verkad i hela sitt liv. Jag rider henne i all slags terräng, och inte ens när hon rids många timmar i veckan på hårda grusvägar, asfalt, ja överallt, så går hon dåligt. Visst är det en enstaka gång hon trampar in en sten i hoven, men det händer även skodda hästar. Hennes hovar är otroligt hårda och av utmärkt kvalitet. Vår hovis säger att hon har bland de starkaste hovar hon har stött på. Och aldrig att hon har haft problem med vare sig bölder, hålväggar eller annat.
Så, varför skulle man sko en sån häst?

När jag köpte min häst var han 7 år. Efter köpet fick jag reda på att förra ägaren något år tidigare haft ute en hovvårdare och försökt ha honom barfota. En häst med väldigt känsliga framfötter, med sviktande (men inte tunn) sula som är väldigt ömfotad, trots skor. Eg skulle han ha sulor men det går inte för han trampar av sig skorna så himla lätt ändå.
Men, jag fick reda på att han gick och linkade utan skor i flera månader och att ytterligare en ägare tidigare kom ut TVÅ gånger och sa åt henne att sätta på skor på hästen som mådde tydligt dåligt och var halt av att gå barfota! Hästen var alltså ung, alltså inte blivit skodd länge, men ändå funkade det inte? Hur länge ska man plåga en häst genom hältor för att den ska klara av att gå barfota enligt dig? Eller berodde det hela bara på att hovvårdaren i fråga var en påse med skit? :angel:
Om du nu tycker att vi som väljer att sko våra hästar gör det av själviska orsaker, som att det är mycket lättare osv är elaka... hur ELAK vore jag inte då om jag TVINGAR min häst genom ömhet och hälta bara för att jag fått en fix ide om att han ska gå barfota?
Min andra häst, en fem årig valack på 170 som idag skos var 4e vecka för att han sliter så på sina skor. Efter 4 veckor är järnskorna lövtunna och måste bytas ut. Även om det nu är så att hovarna växer fättre om de går barfota, hur i hela fridens namn kan du tro att hovarna skulle växa så mycket mer att det skulle väga upp järnskorna? Vanligtvis går han på varierat underlag, men i sommras när han gick i en mjuk beteshage slet han fortfarande på skorna. Även om han haft kvalitén på fötterna som du säger att din nordsvensk har, så hade det ALDRIG kompencerat järnskorna och han hade fått blödande fötter!

Vad jag har sett i tråden så är det väll ingen som hävdad att du eller någon annan borde sko sina hästar som går barfota. Däremot har de väll hävdat att de borde verkas av en utbildad hovslagare och inte av en "kvacksalvare".

Skulle aldrig under några omständigheter släppa en sk barfotaverkare på mina hästars hovar! Var på en kurs om hovvård med dels en barfotaförespråkare och en mycket duktig hovslagare från ett stort djursjukhus och hovslagaren var inte nådig i sin kritik om sk barfotaverkning. Vad har dom för utbildning för det första? tvådagarskurs eller? Det verkar som om vem som helst kan bli en barfotaverkare. Det är så oseriöst så det skriker om det.
Om jag ska vara riktigt elak så är det oftast inte på grund av att man egentligen är mån om hästens hovar och välbefinnande, utan det är snålheten som styr. Trehundra spänn är MYCKET mindre pengar än elvahundra som en skoning utförd av en välutbildad och duktig hovslagare kostar.
Jag kan för allt i världen inte förstå hur jag skulle kunna med gott samvete pina mina stackars hästar med att gå på hårda grusvägar utan skor eller överhuvudtaget våga rida ut på vintern när det är isgata.

Jag var på en tappsko kurs och var precis med om samma sak. Hovslagarna är inte blyga när dom sågar hovvårdarna och skillnaden är ju också att de kan ge anledningar till VARFÖR man inte ska låta en hovvårdare gå loss på hovarna utifrån hästens bästa samtidigt som en hovvårdare endast snackar om huruvuda det är elakt och pga snålhet som man skor dem....

Ang pengarna så verkas väll dock en häst varannan vecka eller vad det är så det blir ju ingen jätte skillnad jämfört med hästar som skos med 6 veckors mellanrum. Jag däremot skulle bli rik om jag lät en sådan gå loss på min eftersom jag betalar 1000 kr var 4e vecka på den ena..

Oftast är väll iof en barfota hov rätt bra mot halka. Men isgator på assfalt är ju såklart inget de fixar! Men... nu sticker jag väll ut hakan lite :angel: men det känns som att många av de här hovvårdarna/kvacksalvarna bor ute på landet där man får promenera i två timmar till närmsta buss för att sedan sitta på bussen i två timmar för att komma till en assfaltsväg :devil:
Hos oss, som bor på "landet" som ligger 15 minuter från stockholmscentral. Så är det antingen assfalt eller STENHÅRDA grusvägar som gäller. Det är så mycket trafik som går på grusvägarna att de blir stenhårda och mer eller mindre som assfalt. Det finns inte en chans i världen att en häst kan gå i 1-1½ timma om dagen på det underlaget utan skor. Men bor man på ett ställe där man har möjlighet till förhållandevis mjukt underlag och rider hästen lite mindre så fine om det funkar bra att ha den barfota men då bör man ju inte släppa lös en hovvårdare utan en hovslagare på fötterna.

Bara för att förtydliga så tror inte jag att du är för hovvårdare, jag tycker bara att det är viktigt att ha en öppen dialog och va ska jag säga, man ska kunna "rätta" eller "kommentera" "sina egna" (eftersom vi står på samma sida i den här diskussionen) för att saker och ting ska kunna bli så tydliga som möjligt...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka