Fånghovar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emmalisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 19 407
Sv: Fånghovar?

har aldrig sagt att man kan se en sänkning, det var väl rotation vi pratade om eller hur???
:smirk:

Med tanke på dina "kunskaper" i den här tråden tycker jag nog du bör visa lite mer ödmjukhet och respekt för de hovslagare som skriver här i tråden. Det är inte direkt någon större erfarenhet du har. Och det är bara en månad sen den tråden skapades av dig då du inte kunde något.

Den kroniska fånghoven ser man ofta som långa tår, bruten tåaxel och flera fångränder eftersom rotationen fortfarande påstår. Antar att hästen som fick fång har både okunniga ägare och hovslagare som inte lyckas fixa problemet (alternativt extremt svår grad av fång). Rotationen kommer då inte stoppa, utan den nya hovkapseln som växer ut kommer anpassa sig till det ständigt roterande hovbenet och därför blir det nya "hack"/fångränder i hovkapseln.

Jag tror jag förstår på ett ungefär. Hur blir en häst som den du beskriver, i texten, bra igen - eller blir den inte det?

Många verkar haka upp sig på ordet "kronisk" och tro att det på något sätt betyder "obotligt". Men så är det inte. Är snarare en benämning på något som är långdraget och segt (en mykoplasmainfektion i lungorna som är vanligt hos oss människor är ju också kronisk).
Så svaret, ja, vissa fall kan bli bra igen med rätt hovslagare, kost och skötsel och så vidare, men risken för återfall finns ju alltid.
Men eftersom det ofta är de absolut svåraste fallen av fång som går till den kroniska fånghoven är det ju också dessa som är svårast att bli av med, och det händer ju inte på ett par månader! Tar mkt längre tid än så.

får man inte fråga efter andras synpunkter längre? att jag frågar vad andra tycker beror inte på att jag inte kan något själv.
:cool:
det finns som du säkert vet olika skolor för hur fång ska behandlas. jag tyckte enbart det var intressant att se hur andras hästar hade blivit verkade/skodde jmf med vad min hovis gjort, och vilket resultat det hade gett. just därför att folk gör så olika.

jag verkar inte min häst själv om det är det du syftar på, och jag har läst om behandling av fång i många år. så det är knappast nåt jag "upptäckte för en mnd sen".

och bara för att man frågar VARFÖR och HUR du tex kan se på en fånghov att hovbenet har roterat eller sänkts så betyder det inte att jag tror du ljuger. :smirk: jag är såklart intresserad av att veta HUR du ser detta - om det är så enkelt att se så borde ju röntgen nästan vara överflödig?
så jag fattar inte varför du drar in ödmjukhet i bilden. :crazy:

Senast ändrad:

Om man läser lite på vad du frågar och skriver är det ganska uppenbart att du lärde dig det här för en månad sen...

f
jag verkar inte min häst själv om det är det du syftar på, och jag har läst om behandling av fång i många år. så det är knappast nåt jag "upptäckte för en mnd sen".

Sv: Fång-verkning
kom på en till fråga;
om hovbenet har roterat, räcker det då med att verka tån hårt och så rätter det till sig med tiden, eller måste det mer drastisk verkning till?

mm det har jag också hört. så att det inte blir så mkt press i lammelerna. och att man tom skär hål i den och gör snitt för att släppa ut blod och sånt. men har även hört att man inte ska göra så. förvirrande.

eller...
kom på en till fråga;
om hovbenet har roterat, räcker det då med att verka tån hårt och så rätter det till sig med tiden, eller måste det mer drastisk verkning till?

krev lite fel, menade bärranden eller vad heter - alltså kanten runtom på sulan. där man fäster skon.

det jag menade var att jag har hört att man filar ner i tån, underifrån. om man ser hoven från undersidan så är den längre i tån än övrigt.

i rest my case.

ja och??

som jag skrivit redan, jag hade läst om en massa olika verkningsmetoder på nätet. dessa ville jag gärna ha synpunkter på i den tråden. det är därav INTE MIN uppfatning att man ska göra si eller så, utan frågorna är en reflektion av dom olika metoder jag läst om på nätet. :idea: och det finns en hel del.. vissa gör nästan inget, vissa lägger sulor i trakten, vissa verkar tån kort, vissa verkar tån så hårt att det kommer in på "köttdelen", vissa sänker trakten... osv...

var helt enkelt nyfiken på vad som var vanligt att göra här i sverige.

behöver man vara hovslagare för att få ha en åsikt om hovar eller? jag är knappast den enda som har skrivit att hästen i tråden har långa tår heller för den delen.

att jag blandar ihop vad begreppen heter beror på att jag är norsk och allt material jag läst är på engelska. jag är därför inte hundra på vad dom olike delerna av hoven heter på svenska. :cool:

istället för att bråka om det så kan du väl svara på vad jag mfl har frågat om - hur vet man säkert om en häst haft fång, bara av att se på hoven? kan ju vara bra att veta, för alla som ska köpa häst..

Senast ändrad:

Någon som har lite mer funderingar kring frågorna jag ställde tidigare??

Att det kan vara foderränder är högst troligt eftersom den både bytte miljö och foder i samband med att nuvarande ägaren köpte den och detta var även strax efter att den hade skotts. Om det sedan är fång också det vet inte jag. Jag vet bara att nuv äg säger att den inte har haft fång i vinter.

Två frågor;

1. Kan hovarna har blivit såhär utan att hästen har haft fång alltså enbart genom att ha gått med samma skor alldeles för länge (över 6 månader) tillsammans med ett väääldigt blött och lerigt underlag?

2. Hur skulle ni verka denna häst i framtiden? Skriv gärna vilken "metod" ni förespråkar också (strasser, aanhpc, "vanlig" verkning osv).

Någon som har lite mer funderingar kring frågorna jag ställde tidigare??

Ehh? Hur menar du här:

1. Kan hovarna har blivit såhär utan att hästen har haft fång alltså enbart genom att ha gått med samma skor alldeles för länge (över 6 månader)

Samma skor under typ 3 skoningar eller att skoperioden var på 6månader??? Isf har du ett svar där...

Kapar tråden lite när ni ändå pratar om intressanta saker. Jag blev lite fundersam - en bred lamellrand - måste den innebära att hästen haft fång? Eller kan lamellranden breddas pga dålig och eftersatt verkning också?

Kan en hovbenssänkning respektive en hovbensrotation återgå i tidigare läge?
/Sessiagh

Som jag även skrev tidigare; hästen skoddes 1 gång i höstas och under vintern lämnades den på lösdrift med skor på. Skorna trillade såsmåningom av där ute och nu är den verkad för första gången sedan den skoddes för över ett halvår sedan.

Frågan var alltså om det enbart kan vara detta som är problemet och alltså inte alls har med fång att göra? Jag ser randen som för mitt dåliga öga kan bero på foderbyte men detta kanske mer liknar en fångrand för er som är hovslagare?

Om det nu INTE är fång har hovbenet fortfarande roterat och / eller sänkts?

Om det som migo säger är sant, att en foderrand är helt parallell med kronranden tolkar jag det som att det där inte kan vara en foderrand?
Jag vågar inte uttala mig om ifall den haft fång eller inte, men den långa tån och brutna tåvinkeln kan ju absolut bero på att den gått så otroligt länge utan hovvård!!! ofattbart, så arg man blir!!
På din senare fråga vad vi, eller i detta fall jag, förespråkar så är det ju omöjligt att svara på. Har ingen aning om hur den där pållen är i hovarna, om den överhuvudtaget klarar av att gå barfota. En sak är ju säker, att den behöver ordentlig hovvård så snabbt som möjligt. Svårt att förespråka någon "metod" eftersom kunskapen hos utövarna inom metoderna är så oerhört varierande. Huvudsaken är att du får ut någon som kan sin sak, men just när det gäller fångverkning känner jag mig tryggare hos de traditionella hovslagarna om det nu är någon riktigt bra. Det finns ju många rötägg, har själv stött på alltför många! :(

Som jag även skrev tidigare; hästen skoddes 1 gång i höstas och under vintern lämnades den på lösdrift med skor på. Skorna trillade såsmåningom av där ute och nu är den verkad för första gången sedan den skoddes för över ett halvår sedan.

Frågan var alltså om det enbart kan vara detta som är problemet och alltså inte alls har med fång att göra? Jag ser randen som för mitt dåliga öga kan bero på foderbyte men detta kanske mer liknar en fångrand för er som är hovslagare?

Om det nu INTE är fång har hovbenet fortfarande roterat och / eller sänkts?

Oj...ja altså, om hästen inte blev skodd men lämnad MED skor på i lite drygt ett halvår så JA. Det är en rimlig slutsats! Täänk dig en hov som växer och växer och växer....och en sko som hämmar i den mening att skon hämmar inte inom en begränsad skoperiod men om hover börjar bli aplång och skon fortfarande sitter kvar så formar ju skon resten av hoven!

Jo det var så jag tänkte. Enligt ägaren nu så har den inte varit halt och på den lilla videosnutten jag har sett i skritt så går den helt "normalt" men överrullningen är så klart inte den bästa. Den vänds väldigt tvärt och den har inget stapplande steg som de fånghästar jag har sett tidigare. De har ifs haft akut fång så det är kanske lite skillnad?

Kan den har haft fång under vintern utan att detta har synts på något sätt?

Är det lättare att få en ickefånghov bra igen än en hov som bevisligen har drabbats av fång?

Kan vara fång, men ser också ut som en kapsejsad hov...dvs att den fått gå overkad för länge, så att hoven lagt sej framåt....därav felbelastning på kotan och därför denna bula...

Kapar tråden lite när ni ändå pratar om intressanta saker. Jag blev lite fundersam - en bred lamellrand - måste den innebära att hästen haft fång? Eller kan lamellranden breddas pga dålig och eftersatt verkning också?

Kan en hovbenssänkning respektive en hovbensrotation återgå i tidigare läge?
/Sessiagh

Att lamellranden är för bred är ett symptom på att belastningen i hoven är fel. På röntgen ser det ut som en rotation. (dvs avståndet mellan hovbenets tå och hovväggen är inte konstant- eller är konstant men vidgat hela vägen.)
Jag kallar all form av deformation på hovkapseln med medföljande rotation/separation för fång. Eller eg. föredrar jag det engelska uttrycket, founder.
Founder kan uppstå utan noterad föregående inflammation (laminitis). Alltså kan lamellerna breddas även utan "fångsymptom".

Ja, både en sänkning och en rotation/separation kan återgå till fullt frisk form, såvida det inte är för stora hovbensförluster.
Det kräver dock korrekt, nogrann och tät hovvård under lång tid. (minst en hovkapsel för att tillfullo återställa upphängningen)

Om det som migo säger är sant, att en foderrand är helt parallell med kronranden tolkar jag det som att det där inte kan vara en foderrand?
Jag vågar inte uttala mig om ifall den haft fång eller inte, men den långa tån och brutna tåvinkeln kan ju absolut bero på att den gått så otroligt länge utan hovvård!!! ofattbart, så arg man blir!!

Notera att jag satte "foderrand" inom citationstecken. Egentligen är det en skillnad i kvalite på hornet som orsakas av förändrad ämnesomsättning, behöver inte alls vara foderrelaterat utan kan ha att göra med mängden rörelse samt fungerande/icke fungerande hovmekanism.

Att en sådan rand är parallell är inte så konstigt-snabb förenkling:
Hovväggen produceras i kronranden och växer frammåt- nedåt. Om det blir en förändring i ämnesomsättningen sker detta samtidigt i hela läderhuden och förändringen i hornet syns alltså samtidigt= randen/ränderna har ett konstant avstånd till kronranden och varandra i de fall de är flera.

Vid fång/fel vinkel på hoven är det högre tryck på läderhuden som producerar det vägghorn som är i tån än på läderhuden i traktområdet. Alltså växer det långsammare och ränderna kommer tätare fram på hoven. (dessutom är det sänkt ämnesomsätning i lammellhud under tryck= växer ännu långsamamre. Det är för komplext för att kunna förenklas>.<)

Om man tittar på hoven från sidan är det en vinkel på tåväggen i samma höjd som ränderna, det är det inte vid "foderränder".

Så JA, det går absolut att säga utifrån den bilden att det är en hovbensrotation, och alltså det "kroniska" fångstadiet, founder.
Och det kan mycket välha uppstått genom felaktig/utebliven hovvård.

Tät och korrekt hovvård är viktigare än många anar. Ingen häst utan hovar, right?

/Migo
som rehabiliterat ett antal utdömda fånghästar med både separationer och sänkningar.

Senast ändrad:

Vänta nu här... säger du att du kan se på lammellerna i sulan att det är en akut rotation, men inte från sidan?

Det skulle vara intressant att få det förklarat...

Notera att jag satte "foderrand" inom citationstecken. Egentligen är det en skillnad i kvalite på hornet som orsakas av förändrad ämnesomsättning, behöver inte alls vara foderrelaterat utan kan ha att göra med mängden rörelse samt fungerande/icke fungerande hovmekanism. .

Jo det noterade jag och det vet jag mycket väl om :cool:

Så JA, det går absolut att säga utifrån den bilden att det är en hovbensrotation, och alltså det "kroniska" fångstadiet, founder.
Och det kan mycket välha uppstått genom felaktig/utebliven hovvård.
.

Citerade inte med din förklaring, men det låter logiskt. Varför en foderrand blir parallel förstår jag. Det jag inte visste var att ALLA hovbensrotationer följer en annan princip, men right, då vet jag ju nu då!

Så, för säkerhets skull återigen;
Det man ser på dessa hovar är att hästen har haft fång (ev. beroende på den dåliga hovvården) och att hovbenet har roterat?
Isf undrar jag ytterligare, rotationen borde väl vara kvar nu, den kan väl inte gått tillvaka sålänge hoven ser ut sådär? Hoven måste väl får "rätt" form först?

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 117
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka