Fånghovar?

Sv: Fånghovar?

Vid en normal skoning med normala intervaller som utförs korrekt menar jag inte heller att det uppstår foderränder. I så fall missförstod du mig (eller så var jag otydlig!).
MEN, en häst som har gott skodd under en längre period och plötsligt skos av, kan få en foderrand som resultat av den plötsliga förändringen. Precis på samma sätt som en hsät som gått barfota hela sitt liv kan få en rand av att plötsligt bli skodd.
Dessa två exempel baseras på flera hästar och vissa har varit mina egna och jag kan därför intyga att inget foderbyte, miljöbyte eller liknande skedde under tiden!
Japp, du har din erfarenhet på dina år och ditt yrke, och mina på mina år och vad jag har pysslat med i livet, inget lustigt med det ;)
Du har säkert sett mycket mer än jag, men det här är jag (och även hovslagare jag haft) säker på.
Däremot, som sagt, är jag inte säker på att Migos förklaring till att det är en skillnad i hovmekanismen leder till ändrad hornkvalite som i sin tur leder till foderrand.

Men vi två är fortfarande oense om hurvida en häst kan få foderränder vid plötslig på- och avskoning (även att den är korrekt och bra utförd, samt att inget annat i hsätens miljö och skötsel samt hantering har förändrats) eller inte?

Nu ska Tin natta, men förstätter gärna skriver lite imon :bump:
Natti natti! :p

Sv: Fånghovar?

Trådskaparens häst verkar dels ha varit extremt vanvårdad i hovarna och desutom släppts på lösdrift vind för våg...
Om man slarvar så med hovvården lär knappast annat skötts på rätt sätt.
Säkert är hästen full med parasiter och har mineralbrist också.

Extremt vanvårdad vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag tycker att den hade helt okej hovar i höstas även om kvaliteten på skoningen kan diskuteras. Jag har sett hästar som är betydligt sämre skodda än den här var. Däremot så var det inte så smart av ägaren att släppa ut den på lösdrift med skorna på. Ägaren hade inte hästen hemma hos sig utan hos en annan person.

Resten av hästen är inte på något sätt misskött eller full av parasiter och den har antagligen haft det bättre under sin uppväxt än många andra hästar vilka har varit instänga i en box med begränsad rörelsefrihet.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 232
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka