Fånghovar?

Sv: Fånghovar?

Inte nödvändigt att vara spydig, jag vill bara reda ut begreppen så att man inte prata förbi varandra :cool:

Ja, rotationen är kvar så länge det finns en vinkel på hovväggen, typ. Med rätt hovvård kan det vara borta inom några månader.(så lång tid som det tar för vinkeln att nå marken).
Med felaktig hovvård förstätter gärna hoven att växa "bananigt".

Inte nödvändigt att vara spydig, jag vill bara reda ut begreppen så att man inte prata förbi varandra :cool:

Det var inte meningen att vara spydig heller, absolut inte, men kändes lite "ansträngande" att läsa det bara :cool:

Ja, rotationen är kvar så länge det finns en vinkel på hovväggen, typ. Med rätt hovvård kan det vara borta inom några månader.(så lång tid som det tar för vinkeln att nå marken).

Bravo, då var det som jag trodde. Fast jag är skeptisk till att det skulle vara bra inom "några månader", eller du kanske menar mer än tre, fyra... :angel:

Ja, och om hoven inte rättas till är det väl chans att det släpper ifrån igen och hovbenet roterar en gång till och en ny rand uppstår?

Tack för dina svar!

Att lamellranden är för bred är ett symptom på att belastningen i hoven är fel. På röntgen ser det ut som en rotation. (dvs avståndet mellan hovbenets tå och hovväggen är inte konstant- eller är konstant men vidgat hela vägen.)
Jag kallar all form av deformation på hovkapseln med medföljande rotation/separation för fång. Eller eg. föredrar jag det engelska uttrycket, founder.
Founder kan uppstå utan noterad föregående inflammation (laminitis). Alltså kan lamellerna breddas även utan "fångsymptom".

jag blir lite vilsen i begreppen.
Orden laminitis, founder och fång. Hur hänger de begreppen ihop? Har vi ett ord för alltihop och engelskan två?
Hoppas min fråga går att förstå.
Jag har läst en hel del om fång (mest på engelska) och är ganska insatt i hur man tror att det kan utlösas. Däremot tycker jag att det är svårare att förstå exakt hur hoven sedan ändrar sig när lamellerna väl har skadats, men jag förstår det på ett ungefär. Det är alltså inte det jag undrar över.

Laminitis och founder och fång är väl precis samma sak?
Laminitis är väl bara den latinska benämningen, som dock ofta används i engelskan (precis som många andra latinska begrepp).

Laminitis och founder och fång är väl precis samma sak?
Laminitis är väl bara den latinska benämningen, som dock ofta används i engelskan (precis som många andra latinska begrepp).

Jag har trott det men det verkade inte så när jag läste i den här tråden.
I så fall undrar jag vad definitionen på fång är. Jag har trott att det är när lamellerna blir skadade vilket de då kan bli av olika anledningar. Men att det alltid startar där och sedan leder detta till en förändring i hoven. Men jag förstår nästan tidigare inlägg här att det kan bli förändringar i hoven utan att lamellerna är skadade och att det ändå då skulle kallas fång eller founder eller?
(Detta är ej helt genomtänkt jag börjar jobba strax. Jag kan ha läst fel i tidigare inlägg).

Om du ska köpa hästen tycker jag du ska be om en klinikbesiktning. Där kan de ta plåtar på hovarna och se hur det ser ut. Eventuellt skulle jag be en duktig hovslgare att lämna ett omdöme om hovarna oxå.

Nu tar jag exemplet förgiftningsfång:
Hästen äter något som den inte klarar av att bryta ned ordentligt i digestionsapparaten (antingen för mycket föda, eller fel sorts föda, eller en kombination eller en sjukdom hos hästen eller övrig anledning). Detta gör att bakterierna i hästens normalflora blir störda och stressade och börjar producera toxiner. Toxinerna går ut i blodet och lyckas troligen förändra blodkropparnas from så dessa inte kommer fram i de minsta kärlen (där blodkärlen är små och tunna. t.ex. de ytterst små, tunna kapillärerna i dermis i hoven). Detta gör att cellerna att dör till följd av för lite näring och syre (som skulle kommit med blodet). Dör cellerna i dermis leder det till att dermis inte längre klarar hålla ihop med epidermis och då splittras de (kapseln släpper efter, hovbenet kan rotera).
Nu tog jag bara ex från en av många teorier. Man är inte säker på det exakta förloppet. Man har t.ex. injicerat toxinerna i försökshästar utan att det gav upphov till fång. Men man vet aldrig, gjordes studien rätt? var det extra motståndskraftiga hästar? Många frågetecken återstår ju.

För att förtydliga mig:
Lamellagret är uppbyggt av icke tubulärt horn och är beläget på insidan av hovkapseln. Det finns två typer av lameller, epidermala och dermala. De epidermala lamellerna sträcker sig från hovkapselns insida och består av icke levande vävnad. De dermala lamellerna består däremot av levande vävnad och sträcker sig ut från kötthoven. Det epidermala lagret kan även benämnas överhud på samma sätt som det dermala lagret kan benämnas som läderhud.
Den levande delen sträcker sig ut från läderhuden (insidan) och ”möter” den icke levande delen som sträcker sig från hovväggens sida. Dessa fäster in i varandra som en dragkedja och hålls ihop av cellkontakter (hemidesmosomer).
Lamellerna består av runt 600 st primära lameller och det utgår runt 200 st mikroskopiskt stora sekundärlameller från varje primär lamell.

Blir ihopkastat av mig också.. ska till skolan!

En bakfot. Med sko i höstas. Ska leta fram utan sko också.

bakhov.jpg

Men, du menar väl inte att du överväger att köpa hästen i alla fall? Den har ju uppenbara problem med både hovar och kota. I så fall tycker jag att du definitivt ska låta en duktig hovslagare titta på hästen irl tillsammans med en duktig veterinär innan köpet!

Förresten, jag har visserligen bara skummat igenom tråden, men jag uppfattade det inte som att du träffat hästen själv? I ett sånt här läge kan du inte lita på vad någon annan (och ffa inte säljaren) säger.

Laminitis är den akuta inflammationen- "akut fång".
Founder är deformationen på vävnaderna som ofta efterföljer laminitis- "kronisk fång"

På svenska använder vi akut- eller kronisk som prefix till fång, istället för att helt skilja begreppen åt.

Senast ändrad:

Men jag förstår nästan tidigare inlägg här att det kan bli förändringar i hoven utan att lamellerna är skadade och att det ändå då skulle kallas fång eller founder eller?
(Detta är ej helt genomtänkt jag börjar jobba strax. Jag kan ha läst fel i tidigare inlägg).

Lamellerna måste vara skadade- men de kan skadas utav mycket mer än akuta inflammationer! Alltså behöver founder inte föregås utav laminitis, utan kan orsakas av andra saker. Bla felaktig belastning och obalans.

Om man dessutom har rätt övrig skötsel kan det gå över på några veckor, men man måste vara försiktig så att det inte brister igen- återfall.

du Kan inte se på några veckor om det är bra- utan röntgen.

fattar inte varför ni i princip avfärdar röntgen, utan tycker er kunna se o känna.

Tack för svaret. Det var intressant. Jag inser att jag nog behöver en anatomi bok. Nu förstår jag lite bättre vad som händer i hoven.

Migo, jag frågade efter bild på bakhovarna för att jag ville se om det fanns ränder även där, och det gjorde det ju. Och detta måste ju (om jag förstått saken rätt) varit för längesedan. Det man ser på bakhoven är alltså foderrand?

Senast ändrad:

Jag avfärdar inte röntgen, men vet och har sett erfarna personer känna och konstatera att det råder en hovbensrotation och ser därmed röntgen som "överflödigt". Ska finnas i förbitext nånstans på internet.. kan försöka hitta och skicka den artikeln till dig om du önskar. Det står ignet speciellt, bara att man inte behöver röntga eftersom man kan känna, elelr något sådant.
Jag, själv, skulle idag inte kunna lita på MIN fingerkänsla för att bedömma, men jag har som sagt inte haft tillfällighet att känna på många olika hästar, men det kommer nog framöver hoppas jag.

#KL# Jätte bra diskusion! Ska bara förtydliga lite. it= inflammition. Framför sätter man det man vill påtala har en inflammation, tex knä. Knä= Carpus på latin. Inflammation= it på latin. Alltså blir det Carpit = inflammation i carpal led.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 232
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka