Fånghovar?

Sv: Fånghovar?

Notera att jag satte "foderrand" inom citationstecken. Egentligen är det en skillnad i kvalite på hornet som orsakas av förändrad ämnesomsättning, behöver inte alls vara foderrelaterat utan kan ha att göra med mängden rörelse samt fungerande/icke fungerande hovmekanism.

Intressant tråd, jag måste bara fråga en sak jag lagt märke till på en av mina hästar.
Hovarna var helt släta, inga "foderränder" under ett år utan skor. Fick skor på och fick efterhand "foderränder".
Hovslagaren sa att det var foderbyte. (Men eftersom hon har haft fång så har jag varit väldigt noggrann att inte göra några foderbyte/förändringar.)
Hur som helst, nu har hon varit oskodd i ytterligare 8 mån och hovarna är åter helt släta, inga "foderränder".
Nu kommer min fråga; Kan skoningarna orsaka dessa ränderna?

Vi har nog inte varit så tydliga (verkligen inte jag i alla fall) när vi talat om foderränder. Foderränder behöver inte uppstå i form av foderbyte, en traumatisk (annorlunda) upplevelse i hästens liv kan också leda till foderränder. Det måste inte vara en negativ faktor som utlöst "problemet".
Din häst kan mycket väl fått "foder"ränderna av att den fick dojjor påspikade, vilket inte behöver betyda att hovslagaren gjorde ett dåligt jobb, eller att hädnelsen var negativ.
Som jämförelse fick min häst "foder"ränder en gång när jag plockade av henne skorna på betet.

Ok, tack! :bow:
Ger avskoning, påskoning och omskoning förändringar i hovmekanismen? Som syns som en vågrät tunn rand i hoven?

Avskoning, påskoning påverkar absolut hovmekanismen. Gör ökad/minskad tillbakapumpning av det venösa blodet. Men det behöver inte vara själva hovmekanismens förändrade funktion som ger upphov till foderränder. Jag menar ett foderbyte ger ju inte förändrad hovmekanism, men ändå kommer ränderna.
Men om vi talar om ditt fall kan det ju mycket väl varit så. Påslagning av sko --> annan hovmekanism --> förändrad hornkvalite --> "foderrand"
Precis som Migo sagt tidigare i tråden någonstans.

Avskoning, påskoning påverkar absolut hovmekanismen. Gör ökad/minskad tillbakapumpning av det venösa blodet. Men det behöver inte vara själva hovmekanismens förändrade funktion som ger upphov till foderränder. Jag menar ett foderbyte ger ju inte förändrad hovmekanism, men ändå kommer ränderna.
Men om vi talar om ditt fall kan det ju mycket väl varit så. Påslagning av sko --> annan hovmekanism --> förändrad hornkvalite --> "foderrand"
Precis som Migo sagt tidigare i tråden någonstans.

Finns det ngt samband mellan hästar som får dessa ränder och hästar som får fång? Här menar jag foderränder inte fångränder. Nu har jag bara studerat våra egna fyra hästar som vi har haft i flera år. Av dem är det bara min häst som får dessa ränder. Hon har inte jättemånga och inte tydliga men de andra har mera helt släta hovar. Hon är den enda av dem som har haft fång. Hon hade mkt lindrig fång förra hösten. Jag är mkt försiktig om jag ngn gång ändrar fodret. Hon är skodd runt om. Jag har undrat över detta ett tag. Kan det vara så att hennes hovar har annan kvalité och det sedan gör att hon lättare drabbades av fång? Även om det som sätter igång fången inte har med hovarna att göra så kan de kanske ändå vara mer eller mindre känsliga?

Jag tror att du kan ha rätt i dina spekulationer, men jag vågar inte svara på om det är sant!
Skulle kunna tänka mig att en häst som har lätt att utveckla fång också är känsligare och lättare får fodderränder, men tveksam på om vi kan påstå den omvända situationen som då blir följande: smeten:
- att en häst som har lätt att utveckla foderränder är känsligare och har lättare för att utveckla fång.

Är du med på hur jag tänker?

Detta gör att bakterierna i hästens normalflora blir störda och stressade och börjar producera toxiner. Toxinerna går ut i blodet och lyckas troligen förändra blodkropparnas from så dessa inte kommer fram i de minsta kärlen (där blodkärlen är små och tunna. t.ex. de ytterst små, tunna kapillärerna i dermis i hoven).
Nu tog jag bara ex från en av många teorier. Man är inte säker på det exakta förloppet.
För att förtydliga mig:
Lamellagret är uppbyggt av icke tubulärt horn och är beläget på insidan av hovkapseln.

Nu har jag läst detta en gång till i lugn och ro i min egen dator.
Jag undrar faktiskt en sak till. Jag vet att jag ställer knasiga frågor ibland men jag tycker att det är mkt intressant att läsa om hur det fungerar.
Jag har tidigare läst om att det vid ett fånganfall finns olika möjliga faktorer dvs ämnen som kan åstadkomma att blodkärlen drar ihop sig. Men inte att blodkropparna ändrar form. Jag antar att det är de röda blodkropparna det handlar om. Vet du vad det är för sorts toxiner som orsakar detta? OBS jag ifrågasätter inte det du skriver utan vill bara veta lite mer-
Sedan undrar jag vad icke tubulärt horn är (om det inte är för svårt att förklara).

Senast ändrad:

Jag är med på hur du tänker och det är nog lugnast att bestämma sig för att det inte går att vända på det. Samtidigt så är det kanske det ändå som många letar efter dvs ett sätt att förutsäga om en viss häst löper större risk att få fång än en annan. Men forskningen tycks ju gå framåt ganska mkt så vi får kanske svar på det ändå ngn gång.

Jag undrar faktiskt en sak till. Jag vet att jag ställer knasiga frågor ibland men jag tycker att det är mkt intressant att läsa om hur det fungerar.

Har inte sett några knasiga frågor hittills? ;)

Jag har tidigare läst om att det vid ett fånganfall finns olika möjliga faktorer dvs ämnen som kan åstadkomma att blodkärlen drar ihop sig. Men inte att blodkropparna ändrar form. Jag antar att det är de röda blodkropparna det handlar om.

Det finns många olika teorier om exakt vad det är som händer. Det kanske till och med kan vara olika saker som händer hos olika hästar. Jag valde att beskriva ett exempel på hur man tror att det kan gå till. Och i det exemplet var det endotoxiner som påverkar blodkropparnas (de röda, mycket riktigt) form och storlek. Det är inte bevisat att det är det som orsakar fång, men jag tror (antar eftersom det står emd i en vetenskaplig artikel) att det minstone är bevisat att toxinerna kan ändra formen hos de röda blodkropparna (erytrocyterna).

Vet du vad det är för sorts toxiner som orsakar detta?

En typ av endotoxiner från gramnegativa bakterier. De produceras i samband med överstressning av de gramnegativa bakterierna.

OBS jag ifrågasätter inte det du skriver utan vill bara veta lite mer-
Sedan undrar jag vad icke tubulärt horn är (om det inte är för svårt att förklara).

Klart att du får fråga, jättebra att du gör! Jag är själv överintresserad av just hovar och längtar tills vi får ytterligare kunskap om det i utbildningen.
Icke-tubulärt horn.. ja, det gav ju en skev bild.. Jag hastade mig lite, ursäkta.. Tänk dig lamellerna som två lager (ett från insidan av hovkapseln som sträcker sig inåt mot lädderhuden och ett lager från läderhuden som sträcker sig till lagret vid insidan av hovkapseln. Dessa lager hakar i varandra likt ett blixtlås i normala fall, mend et är ju detta som alltså sabbas vid fång.
Gick det lättare att förstå nu?

Jag har skrivit en gammal uppsats (från ht- 06) med källor och sånt. Jag kan skicka den till dig om du vill. Men den är egentligen ingen jättestudoie över fång, utan handlar mest om "fångrelaterade hovproblem" där lite olika aspekter kommer in, bland annat traditionella veterinärs samt, aanhcp:s aspekter.

Ja, får hoppas att all forskning snart ger resultat.
Men hypotesen är ju den att om hästen en gång har fått fång så får den det lättare igen. Se det som:
- Om lamellerna en gång släppt ifrån varandra släpper de lättare nästa gång.

Jag har skrivit en gammal uppsats (från ht- 06) med källor och sånt. Jag kan skicka den till dig om du vill. Men den är egentligen ingen jättestudoie över fång, utan handlar mest om "fångrelaterade hovproblem" där lite olika aspekter kommer in, bland annat traditionella veterinärs samt, aanhcp:s aspekter.

Tack för ditt svar.
Ja tack jag vill gärna läsa den.

Ja, får hoppas att all forskning snart ger resultat.
Men hypotesen är ju den att om hästen en gång har fått fång så får den det lättare igen. Se det som:
- Om lamellerna en gång släppt ifrån varandra släpper de lättare nästa gång.

Jag har misstänkt att det var så - inte kul.

Hon menade ju att det var förändringen från barfota till skoning som gjorde det. Inte varje gång man skor om jag förstod det rätt.

Ok, tack! :bow:
Ger avskoning, påskoning och omskoning förändringar i hovmekanismen? Som syns som en vågrät tunn rand i hoven?
Inte om hästen skos på rätt sätt med normala intervaller!
Det är enbart skrämselpropaganda från okunniga..
Självklart påverkar en sko ngt ,men inte till den grad att det bildas deformerat horn,då är nåt mkt fel...
Rätt utförd skoning som utförs med vettig intervall påverkar inte hovarna och hästarna negativt!

Hon menade ju att det var förändringen från barfota till skoning som gjorde det. Inte varje gång man skor om jag förstod det rätt.
Jag har aldrig sett några såna kopplingar.
Trådskaparens häst verkar dels ha varit extremt vanvårdad i hovarna och desutom släppts på lösdrift vind för våg...
Om man slarvar så med hovvården lär knappast annat skötts på rätt sätt.
Säkert är hästen full med parasiter och har mineralbrist också.
Man blir förbannad över hur vissa sköter sina hästar.
Dessutom ännu värre en unghäst,fin start i livet den fått!Inte...:cry:

Jag har aldrig sett några såna kopplingar.

Kopplingar mellan på- och avskoningar och foderränder?
Det kan jag iaf påstå mig ha sett vid flertal tillfällen. Eller menar du att du inte sett kopplingar mellan just hovmekanismen och fodderränder?

Trådskaparens häst verkar dels ha varit extremt vanvårdad i hovarna och desutom släppts på lösdrift vind för våg....

Jo, vi är nog alla överrens om att de där hovarna kunde sett bra mycket bättre ut

Om man slarvar så med hovvården lär knappast annat skötts på rätt sätt.
Säkert är hästen full med parasiter och har mineralbrist också.
Man blir förbannad över hur vissa sköter sina hästar.
Dessutom ännu värre en unghäst,fin start i livet den fått!Inte...:cry:

Jo, det KAN, finnas en sådan koppling, men det vet vi ju inte i detta fallet. Förhoppnignsvis har ju TS sett hästen i helbild och sett att den är ok i hull och päls.

Jag har heller aldrig fått några ränder för att hästarna har fått skor eller andra symptom på att den skulle bli sämre i allmäntillståndet- snarare tvärtom- glad Pålle:banana:

Kopplingar mellan på- och avskoningar och foderränder?
Det kan jag iaf påstå mig ha sett vid flertal tillfällen.
.
Hur vet du bergsäkert att det beror på av och påskoning och inte pga av tex foderbyten ,tex bete eller miljöombyte,ändring av motion osv el liknande.
Enda gången jag sett klart samband mellan skoning och "foderränder" är vid tex hovbensbrott då hovmekanismen måste låsas helt för läkning.
Vid normal skoning med normala intervaller ser jag inget samband och jag har skott häst i 15 år,så min erfarenhet baseras på några stycken hästar iallafall..;)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 232
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka