Fånghovar?

Sv: Fånghovar?

Om hovslagaren är utbildad eller ej vet jag inte. I detta fallet litar jag mer på mitt eget omdöme än säljarens och hovslagarens faktiskt. Hästen var skodd i höstas och skorna togs av innan vintern. Hästen gick på lösdrift fram till nu och är inte verkad under den tiden. Jag har sett bilder på den som är tagna precis efter skorna togs av. Visserligen inga närbilder på hovarna men vad jag kan se så ser de inte ut såhär.

Enligt mina ögon så har hästen väldigt långa hovar, men det ser ändå ut som de verkats nyligen.
Min tanke är att hovslagaren kanske såg att hästen har alldeles för långa hovar och inte vågar ta allt för mycket på en gång. Har hästen gått med långa hovar ett tag så kan man ju inte bara verka dom ordentligt på en gång. Misstänker att det inte är så bra för hästens ben att få hoven ändrad för mycket på en gång.

Så jag tror visst att hovslagaren kan vara väl utbildad i detta fallet.

/M

Njae, det är stor skillnad på "foderränder" och fångränder. Foderränder har samma avstånd till kronranden runt hela hoven, medans fångränder ligger tätare ihop på framsidan av hovkapseln(tån) och mellanrummet ökar ju trakten man kommer. Som på hoven i tråden.

VDB:
Om vi nite varit överens i detta skulle jag bli allvarligt oroad;)
Och jag är fortfarande inte strasserverkare, även om jag tycker att hon har rätt i mycket;)

TS: för att kunna säga hur jag skulle verka hästen behöver man se den röra sig... Går inte att säga exakt utifrån bilder.
För att kunna säga något så när behövs det iaf bilder på hela hästen uppställd, bild på benställningen frammifrån, bild på hoven rakt frammifrån, från sidan, bakifrån samt underifrån.

Centaur: Hur ser du sänkning i sulan?

/Migo
Barfotaverkare

Senast ändrad:

Jag antar att man inte kan korta allt på tån på samma gång, eller? Har hört att det finns en del som raspar utsidan av hoven för att den ska få en "fin" form men då borde väl hoven bli instabil och oskyddad?

Jag kommer inte att ha den skodd (om det inte är absolut nödvändigt såklart).

man ser ju om och hur mkt lamellerna har sträckt sig - då har hovbenet rört sig.

Menar du att du ser en sänkning i lamellerna? Det var något nytt! En rotation ser man läätt i lamellerna men en sänkning ser du inte där. Du kanske ska lämna över svarandet till de som faktiskt kan det här.

men du menar alltså att man kan se det från sidan?? även om det rör sig om en liiiten rotation?

då undrar jag vad det är du ser efter!

Absolut! Det kan alla veterinärer och hovslagare och även (hoppas ajg) barfotaverkare. Det är ingen konst att se hovbenets nya läge och jag säger till och med att man BARA kan se det genom att titta på hoven medialt/lateralt(från sidan sett). Så gör jag och alla hovisar jag känner.

Naturligtvis om det rör sig om en grads rotation så vette fan om jag klarar av att se det. Men en "normal" rotation klarar vilken pappskalle som helst att se....förutsatt att man vet vad man ska titta efter!

Och jag är fortfarande inte strasserverkare, även om jag tycker att hon har rätt i mycket;)

Som jag har dryftat ett antal gånger, jag tycker också hon har rätt i mycket. Men jag gillar inte hennes verkning bara.....att barfota är bra är helt rätt osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv

Menar du att du ser en sänkning i lamellerna? Det var något nytt! En rotation ser man läätt i lamellerna men en sänkning ser du inte där. Du kanske ska lämna över svarandet till de som faktiskt kan det här.

har aldrig sagt att man kan se en sänkning, det var väl rotation vi pratade om eller hur???
:smirk:

Njae, det är stor skillnad på "foderränder" och fångränder. Foderränder har samma avstånd till kronranden runt hela hoven, medans fångränder ligger tätare ihop på framsidan av hovkapseln(tån) och mellanrummet ökar ju trakten man kommer. Som på hoven i tråden.

Om det inte är en kronisk fånghov vi pratar om utan bara ett akututbrott (bara en rand) tycker inte jag att det är självklart att se skillnaden. Jag skulle mycket väl uppskatta bilder där jag bara ser EN fångrand på en "fånghov" (hov som haft fång) och jämföra den med en rand för foderrand.
Du skrev att foderränder har samma avstånde till kronranden runt om hela, så kanske det är?! Jag vet som sagt var inte. Däremot kan det ju uppstå ränder som är helt parallella längst kronranden som inte är foderränder. Vid enbart en hovbensrotation kanske det alltid innebär att randen inte är parallel?!, men i kombination med hovbenssänkning (eller så var det enbart hovbenssänkning?!) så är randen helt parallell hela vägen runt. Hade nämligen en skoluppgift för 1,5år sen där jag intervjuade O.W. om just "fångrelaterade hovproblem" därav mitt egagemang i tråden.. Är väldigt intresserad av hovar och hovproblem!

därför att hästen har väldigt långa tår, vare sig den har fång eller ej....

tycker inte du att den har långa tår?

därför att hästen har väldigt långa tår, vare sig den har fång eller ej....

tycker inte du att den har långa tår?

Jag kan ha miljoner misstankar och funderingar kring dessa hovar, men jag skulle passa mig extremt mycket för att påstå något som jag bara sett 2 bilder som inte ens är några bra bilder på fötterna. Jag måste se sulsidan framför allt innan jag kan ens gissa per bild. Bara amatörer kan tvärsäkert kasta ur sig en massa påståenden baserat på en bild. Jag hålelr med om att det ser inte bra ut, men mer än så tänker jag inte gå.
Om det är en utbildad hovis som verkat kanske han eller hon hade en tanke och en handlingsplan som varken du eller jag känner till.

Egentligen kanske ordet "fånghov" och "kronisk gånghov" är samma sak.. Jag vet inte definitionen, men jag kan försöka förklara hur jag tänkte :p

Tänkte en "fånghov" som en hov som haft ett akut anfall utav fång (av typ förgiftning), en rotation skedde, men en bra hovslagare fixade till det här jättesnabbt så att rotationen inte fortsatte. Hoven har alltså inte fång längre (klumpigt uttryckt), även om man kan se randen efter fånganfallet.

Den kroniska fånghoven ser man ofta som långa tår, bruten tåaxel och flera fångränder eftersom rotationen fortfarande påstår. Antar att hästen som fick fång har både okunniga ägare och hovslagare som inte lyckas fixa problemet (alternativt extremt svår grad av fång). Rotationen kommer då inte stoppa, utan den nya hovkapseln som växer ut kommer anpassa sig till det ständigt roterande hovbenet och därför blir det nya "hack"/fångränder i hovkapseln.

Så, egentligen tycker jag att det i första fallet är fel av mig att säga fånghov, eftersom hästen HAFT fång, men nu formodligen är fri ifrån det.
Blev du klar på hur jag medande? Vet att jag inte är så duktig på att uttrycka mig :angel: :crazy:

Har hört att det finns en del som raspar utsidan av hoven för att den ska få en "fin" form men då borde väl hoven bli instabil och oskyddad?
.

Jag raspar alltid utsidan av hoven. Inget problem med det. Allt har ju en gräns så klart man ska ju inte raspa bort den bärande väggen, men att bara putsa till hovvägen gör inget.

det ser ju inte ut som det är en utbildad hovis som haft hand om dom där fötterna.. :angel:

jag förmodar att ingen är så korkade att dom går ut och skor sina hästar enligt facit från internetforum. :cool:

det är endast ett synpunkt, jag tycker den har gräsligt långa tår. och som hästägare skulle jag vara väldigt skeptisk till en hovis som skodde så, utan någon riktigt bra anledning.
den sorten av skoning har jag sett en del gångar hos folk som har läst en bok och sen skor sina hästar själv, utan tanke på hur hoven ser ut. då brukar det bli så som på bilden med långa tår och understuckna trakter.

Migo, glömde fråga förresten. Du skrev ju innan att foderränder alltid är parallella och rotation inte är det. Så du menar att du direkt kan se på dessa hovar att den har/har haft rotation? För här är ju inte randen parallel med kronranden?

Ursäkta om du redan uttalat dig om detta någonstans tidigare i tråden, jag har nämligen inte läst allas åsikter om allt..

Måste väl säga att jag (kanske av okunnighet) håller med dig. I alla fall spontant. Kanske man skulle få en annan bild om man skulle lyfta på hoven (i det faktum att det kanske inte finns något att ta), men på lång skit måste ju de där tårna kortas och få med sig finare trakter.
Kollar man på hoven såhär så är ju det första man reagerar på långa tår och understuckna trakter (även randen). Då är det ju också det man väl förändra till det bättre. Har svårt att tro att korten är så pass lustigt tagna att allt är en synvilla.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 232
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka