Fånghovar?

Sv: Fånghovar?

Den är tre iår.

Den har nog bara varit skodd en gång (i höstas) och innan den skoddes tror jag inte att den har varit verkad så ofta. Nuvarande ägaren har inte haft den mer än några månader. Så här såg hovarna ut i höstas.

hovar3.jpg

Ägaren säger att den inte har haft fång och att skorna tydligen hade suttit på under vintern tills de trillade av. Det tillsammans med den blöta marken och ingen hovvård trodde h*n var orsaken till att de ser ut som de gör nu.
Kan det stämma?

Det där är gjort av en skopåspikare som desutom tagit tjocka skor som ska hålla lääänge. skorna är inte anpassade efter hästen:eek:
Var det på ägarens initiativ?

antar att det är en travare, men varför så tunga skor-träning:confused::angel:

Nej detta är hästen som den såg ut när den som äger den nu köpte den för några månader sedan. Jag vet inte anledningen till varför den har så tjocka skor. Den som äger hästen nu vet inte heller mer om bakgrunden tyvärr.

Hur ser vinklarna ut annars?

Vad tycker ni om de här hovarna? Har hästen haft fång eller vad tror ni? Den är verkad 2 dagar innan bilderna togs.

Bulan på kotan ser också konstig ut. Kan det finnas något samband?

hovar.jpg

hovarigen.jpg

Eftersom den får fel belastade ben av att hoven ser ut som den gör, tror jag att "bulan" uppstått på det sättet. Är den varm, mjuk, hård? överben? svårt att se på bilden.
Men det ser inte alls omöjligt ut att hästen har tendens till fång.

Gör en ordentlig vet.bes!
Lycka till!

Det skulle kunna tänka sig att det enda som har hänt hästen är just att hovarna har fått växa för mycket och därför ser ut som de gör idag. Därmed inte sagt att man kan utelsluta fång, bara för att hästen inte varit akut sjuk (förgiftningsfång) så kan den ändå haft fång av felaktiga hovar.
Man kan många gånger känna på hoven om en hovbensrotation har ägt rumm, eller snarare äger rum. Om man känner uppe vid kronranden och trycker lite nedåt så känns det som ett "hål", liksom inget som tar emot. Känns kanske inte jättetydligt om man inte vet om hur det ska kännas, men du kan ju alltid pröva!

Den skrittar inte som en "typisk" fånghäst och det är ju en fördel iallafall (jag har sett video i skritt). Förhoppningsvis är det "bara" dålig hovvård alltså. Den skoddes för mer än ett halvår sedan och inget har gjorts sedan dess förutom nu då. Skorna har åkt av av sig själva.

Tack för tipset! Spelar det någon roll vart på kronranden man känner? Jag har som jag skrev tidigare tyvärr inte chans att titta på hästen själv eftersom jag bor för långt bort.

Njae, vid en rotation blir det inget "dike" i kronranden, det är vid hovbenssänkning som man kan känna det. Och man ska veta vad man letar efter...

Rotation är ganska lätt att se på en bra sidobild. Hoven närmast kameran visar alla tecken: Upptryckta hovbrosk, markparallell kronrandslinje, bruten tålinje, väldigt upprest vinkel på kot/kronben samt understuckna trakter...

Njae, vid en rotation blir det inget "dike" i kronranden, det är vid hovbenssänkning som man kan känna det. Och man ska veta vad man letar efter...

Rotation är ganska lätt att se på en bra sidobild. Hoven närmast kameran visar alla tecken: Upptryckta hovbrosk, markparallell kronrandslinje, bruten tålinje, väldigt upprest vinkel på kot/kronben samt understuckna trakter...
Nej du. Det beor kanske på VAR diket sitter. min hade lite o "bara" måttlig rotation.

Var ser du den markparallella kronranden:confused:
Varför skulle hovbrosket bli upptryckt?

den väldigt uppresta vinkeln blir det på strasserverkade hästar oxå:D- när trakten är så låg, även om den här nu ligger- pga för lång tå så bakåtbryts den.

nej det går inte att se på en hov, från utsidan, om benet har roterat. däremot synd det ju på lamellerna, som har sträckt sig.

då får du gärna visa bildex på det, som inte är så övertydliga att vem som helst kan se det..

hur långt efter fånganfallet menar du man ska kunne se det då? direkt eller när hoven växt ner? konstigt att man röntgar om man kan se det med blotta ögat? :confused:

..

Det blir inget synbart dike, men man känner att det har släppt efter där nere. Och nej, det är inte bara vid hovbenssänkning, men oftast känner man ju det då också eftersom det är ovanligt att en häst med hovbenssänkning innte också har en rotation.
O.W. på SLU visade själv mig detta inför hästägaren på en fånghäst (ägaren til hästen var själv veterinär) och eftersom han kände så tydligt att det hade släppt ifrån så hoppade han över röntgen. Han var säker bara genom att känna. Det menar jag itne att JAG är så säker, men jag kunde absolut känna att det hade släppt ifrån, det kändes inte normalt!

Tack för tipset! Spelar det någon roll vart på kronranden man känner? Jag har som jag skrev tidigare tyvärr inte chans att titta på hästen själv eftersom jag bor för långt bort.

Det känns tydligast mitt på kronranden. Det känse nästan som man kan sticka ner fingret bakom hovkapseln om du förstår, men inte så grovt.
Om du låter någon annan känna åt dig så ska du ju inte tro att det är grönt om personen inte känner något, det är snarare OM personen känner något som "metoden" kan vara till hjälp nu.

Ska du själv köpa hästen alltså?
Jag skulle hursomhelst avråda eftersom en sån här skoning ger en felbelastning på diverse leder......

då får du gärna visa bildex på det, som inte är så övertydliga att vem som helst kan se det..

hur långt efter fånganfallet menar du man ska kunne se det då? direkt eller när hoven växt ner? konstigt att man röntgar om man kan se det med blotta ögat? :confused:

Du skulle behöva uppdatera dina fångkunskaper. Jag behöver ingen röntgen för att se att hovbenet är roterat, det är den enklaste sak i världen att se. Man röntgar inte så ofta nuförtiden.

Och vad menar du med direkt? Benet är inte roterat redan i det akuta stadiet. Det gäller bara att kunna läsa hovkapseln, vilket inte är så himla svårt att lära sig.

Men då kanske du i detta fall kan svara? Är hovbenet roterat?
Visst ser man den tyiska randen, men minhäst fick foderränder (av att fodervärden bytte till hösilage från hö) och därefter fick hon fel hovar (av hovslagaren jag ovan nämnde) och då såg hoven ut att vara på väg åt en fånghov. Okej, den var itne i det närmaste påväg att se ut som bilderna som visas här, men om hon hade gått ett par månader till så hade de nog gjort det. Å andra sidan kanske ett par månader till med de hovarna hade lett till en rotation, det är inte jag bra nog att svara på.
Jag tycker bara inte alltid att det är jättelätt att svara på vad som är foderrand och fångrand när man inte vet hästens bakgrund och historia, men vet ju att det finns de som kan! Så om du är en av dem vore det jätteintressant att höra lite och lära sig mer om det!

Du skulle behöva uppdatera dina fångkunskaper. Jag behöver ingen röntgen för att se att hovbenet är roterat, det är den enklaste sak i världen att se. Man röntgar inte så ofta nuförtiden.

Och vad menar du med direkt? Benet är inte roterat redan i det akuta stadiet. Det gäller bara att kunna läsa hovkapseln, vilket inte är så himla svårt att lära sig.

Fast det är ju intressant att veta hur mkt- eller hur?

har sett en hel del hästar som ej har rötgats efter rekommendation av hovis- väldigt trist tycker jag.
Man kan då inte utgå efter individens förutsättningar.

Ser flera halvblod som ser ut som ankor i fötterna nu ett par år efteråt, men visst- ridbara är de- än så länge.

direkt=innan ny hov börjat växa. jo jag kan också se om det roterat om jag tittar UNDER hoven. men du menar alltså att man kan se det från sidan?? även om det rör sig om en liiiten rotation?

då undrar jag vad det är du ser efter!

Att det kan vara foderränder är högst troligt eftersom den både bytte miljö och foder i samband med att nuvarande ägaren köpte den och detta var även strax efter att den hade skotts. Om det sedan är fång också det vet inte jag. Jag vet bara att nuv äg säger att den inte har haft fång i vinter.

Två frågor;

1. Kan hovarna har blivit såhär utan att hästen har haft fång alltså enbart genom att ha gått med samma skor alldeles för länge (över 6 månader) tillsammans med ett väääldigt blött och lerigt underlag?

2. Hur skulle ni verka denna häst i framtiden? Skriv gärna vilken "metod" ni förespråkar också (strasser, aanhpc, "vanlig" verkning osv).

direkt=innan ny hov börjat växa. jo jag kan också se om det roterat om jag tittar UNDER hoven. men du menar alltså att man kan se det från sidan?? även om det rör sig om en liiiten rotation?

då undrar jag vad det är du ser efter!

Precis.
På Strömsholm sades det att det först syns när det har vuxit en månad eller två.

Inte bara OL som har röntgensyn:D

hur vet man då om rotationen har gått tillbaka?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 232
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka