Sv: Fånghovar?
Om det som migo säger är sant, att en foderrand är helt parallell med kronranden tolkar jag det som att det där inte kan vara en foderrand?
Jag vågar inte uttala mig om ifall den haft fång eller inte, men den långa tån och brutna tåvinkeln kan ju absolut bero på att den gått så otroligt länge utan hovvård!!! ofattbart, så arg man blir!!
Notera att jag satte "foderrand" inom citationstecken. Egentligen är det en skillnad i kvalite på hornet som orsakas av förändrad ämnesomsättning, behöver inte alls vara foderrelaterat utan kan ha att göra med mängden rörelse samt fungerande/icke fungerande hovmekanism.
Att en sådan rand är parallell är inte så konstigt-snabb förenkling:
Hovväggen produceras i kronranden och växer frammåt- nedåt. Om det blir en förändring i ämnesomsättningen sker detta samtidigt i hela läderhuden och förändringen i hornet syns alltså samtidigt= randen/ränderna har ett konstant avstånd till kronranden och varandra i de fall de är flera.
Vid fång/fel vinkel på hoven är det högre tryck på läderhuden som producerar det vägghorn som är i tån än på läderhuden i traktområdet. Alltså växer det långsammare och ränderna kommer tätare fram på hoven. (dessutom är det sänkt ämnesomsätning i lammellhud under tryck= växer ännu långsamamre. Det är för komplext för att kunna förenklas>.<)
Om man tittar på hoven från sidan är det en vinkel på tåväggen i samma höjd som ränderna, det är det inte vid "foderränder".
Så JA, det går absolut att säga utifrån den bilden att det är en hovbensrotation, och alltså det "kroniska" fångstadiet, founder.
Och det kan mycket välha uppstått genom felaktig/utebliven hovvård.
Tät och korrekt hovvård är viktigare än många anar. Ingen häst utan hovar, right?
/Migo
som rehabiliterat ett antal utdömda fånghästar med både separationer och sänkningar.