Fång!! Varför???

Sv: Fång!! Varför???

Men vad menar ni med okunskap? Vi säger som när jag köpte min första häst,från att ha gått i totalt nerbetade hagar,till att släppas på stort bete med frodigt gräs,utan invänjning,och att endast käka hö och nån näve korn/betfor+ mineraler under resten av året,hade aldrig nånsin en fångkänning ens,och det kan man kalla okunskap man hade då..:angel: 11 år gammal med okunniga föräldrar...

Tror absolut inte att det har och göra med hur noga och inte noga man är med invänjningsperiod m.m,tror det är klimatet som påverkar fodret på något sätt.

Senast ändrad:

Men vad menar ni med okunskap? Vi säger som när jag köpte min första häst,från att ha gått i totalt nerbetade hagar,till att släppas på stort bete med frodigt gräs,utan invänjning,och att endast käka hö och nån näve korn/betfor+ mineraler under resten av året,hade aldrig nånsin en fångkänning ens,och det kan man kalla okunskap man hade då..:angel: 11 år gammal med okunniga föräldrar...

Tror absolut inte att det har och göra med hur noga och inte noga man är med invänjningsperiod m.m,tror det är klimatet som påverkar fodret på något sätt.

I så fall hade ni kanske tur? Och en häst som inte hade benägenhet för det?

Jag håller inte med om att man inte behöver vara noga med invänjningsperioder etc. Min stallägares gamle far som varit bonde hela livet tycker t ex att man idag släpper hästarna på kraftigt vårbete alldeles för tidigt.

Klart att man ska vara noga. Men det kan inte BARA vara det. För hur förklarar man att ett gäng (drygt 20) övergödda ridskoleponnyer tre år i rad klarar av att kastas ut från sandhagar till bete utan ETT enda fånganfall? Dessutom med "regelbundna" foderbyten efter ägarens infall om vilket foder för dagen som är bäst :crazy:

Nej absolut kan det inte bara vara pga av det. :)

Så menade jag inte. Men jag var tvungen att reagera på påståendet:
"Tror absolut inte att det har och göra med hur noga och inte noga man är med invänjningsperiod m.m".

Det lät som att man kunde strunta i alla dessa försiktighetsåtgärder :)

Det bara sprutar upp nya trådar i ämnet fång. Jag har läst och tagit del av det som skrivits men ställer mig frågan.

VARFÖR FÅR SÅ MÅNGA HÄSTAR FÅNG??

Beror det på okunskap från dagens hästägare, saknar man den kunskapen i dag om hästens grundläggande behov och förutsättningar eller har dagens många nya högpresterande foderleverantörer och deras marknadsföring genom smart reklam en stor del i att fång för dagen är mer en vardag än ett ytterst sällsynt trauma som det va för drygt tio år sedan.

Dagens reklam uppvisar ju att alla hästar har ett näringsbehov som en högpresterande häst har, trots att det här på bukefalos aldrig går att läsa att fång drabbas högpresterande hästar.

Jag får inte ihop detta,,, vad är din erfarenhet.???
Förra året var lite av ett rekordår i fång. Massa hästar fick det. Både fullblod och travare. Dvs. raser som inte så ofta drabbas av det. Våran 26 åriga ponny fick det. Hon har aldrig varit drabbad innan. Det bara small till så hade hon det. Jag hAr med funderat lite på vad det kan bero på. Ett tag var jag inne på om det kunde ha med gödningen att göra. Att det helt enkelt blir för ''kraftigt'' för hästarna. Men jag vet inte vad det kan bero på. Hoppas att dom snart har ett korrekt svar på denna gåta.

Klart att man ska vara noga. Men det kan inte BARA vara det. För hur förklarar man att ett gäng (drygt 20) övergödda ridskoleponnyer tre år i rad klarar av att kastas ut från sandhagar till bete utan ETT enda fånganfall? Dessutom med "regelbundna" foderbyten efter ägarens infall om vilket foder för dagen som är bäst :crazy:

Här tror jag motion är svaret. Våra hästar får för lite motion nu mera. Förr fick dom jobba rejäla pass. Så är det inte idag.

*KL*

En sak jag har börjat fundera över är om det finns något samband mellan fång, sommareksem och luftvägsproblem.

Vid närmare efterforskning av de hästar i bekantsskapskretsen som haft problem med fång, så har det i flera fall visat sig att det funnits:

1. Dels hästar som har haft problem med två eller fler av dessa åkommor.

Är det vanligt att det finns något underliggande invärtes problem, till exempel med lever eller njurar, som kan bidra till samtliga av dessa åkommor?

2. Dels hästar där både avkommor/föräldrar/syskon haft problem med ett eller flera av dessa sjukdomar; t ex ett sto som hade fång lämnade två föl med sommareksem och ett föl med luftvägsproblem och så vitt jag vet var skötsel, stallmiljö och utfodring av god kvalitet, samt att deras övriga ston och uppfödningar av andra linjer inte hade några som helst känningar av dessa åkommor.

Kan det finnas något ärftligt samband? Jag hade själv lite funderingar på att överta deras avkomma med luftvägsproblem då jag kan erbjuda lösdrift, hösilage etc som ev kunde göra hästen symptomfri. Men när jag fick kännedom om övriga åkommor i "familjen" drog jag öronen åt mig.

Jag skulle tro att jag har haft hand om närmare tusen hästar de senaste 22 åren och av dem är det bara vår shetlands/welshmountainkorsning som fått fång. Hon är väl heller inte någon "typisk fånghäst" då hon dels är den enda av våra hästar som har svårt att lägga på hullet, och dels fungerar hon bra på bete på sommaren, däremot tål hon inte fruset gräs.
När hon fick fång reds hon ca 2timmar dagligen och var i ovanligt god kondition för att vara en så liten ponny.
Hon är dock också en av de två hästar som haft problem med luftvägarna samt en av de tre hästar som haft problem med sommareksem. Är det verkligen en slump? När så få hästar av närmare tusen var drabbade av dessa åkommor?
Jag har velat att veterinärerna ska göra en ordentlig utredning om bakgrunden till hennes problem, och kolla de värden som kan vara aktuella. Tyvärr har de inte verkat så intresserad av det, speciellt som hon varit symptomfri de senaste 3 åren. Jag har väl inte stått på mig tillräckligt heller, delvis för att jag inte är helt säker på vilka tester som kan vara bra att göra samt varför. Men personligen tror jag att det finns ett samband mellan dessa tre åkommor, åtminstone hos henne.

Det skulle vara intressant att få reda på om andra har liknande erfarenheter.

Senast ändrad:

Alltså. Hästar/ponnyer som motioneras tillräckligt blir inte feta.

Visst rörde de på sig under hösten/vintern/våren men inte under sommaren. Total vila. Långt bort från all civilisation.

Sista lektionen på torsdagen; på fredagen var alla ponnyer på bete.

Det var oehört fascinerande (jag var där flera timmar varje dag och krälade runt bland ponnyben och letade tecken).

Avmaskning tror jag även kan vara en liten del i fångproblemet, vi avmaskar i förebyggande syfte, och stör tarmfloran i och med detta..
Givetvis finns fler orsaker
- Många beten består av odlade åkrar.
- Mycket mat/ lite arbete
- Förändrade klimatet som gynnar växter som normalt ej växer här
-mm mm

*kl*

Jag tror att de kan beror på olika saker olika gånger, dvs för en häst var det övervikt, en annan fick det av för snabb övergång till bete, osv.

Men sen har jag lite funderingar på om psykisk ohälsa kan leda till fång? Mitt sto fick fång förra året. Hon gick då ensam i sin hage (hade en häst i agen brevid), reds inte och fick hösilage och åt av det spirande vårgräset (ogödslad ängsmark) i samma hage som hon gått hela vintern. Hon var lite i under hull, det var därför hon fick hösilage trots att gräset börjat växa. Hon mår inte bra när hon är ensam och jag funderar på om det är de som ledde till fånget? Men de kan ju som sagt lika gärna vara gräset, hösilaget eller att hon inte blev riden...
I år har hon klarat sig, men de kan ju beror på att hon fick föl nu i vår och de brukar ju vara mer ovanligt med fång om de är dräktiga/diar av vad jag har hört...

Håller med dig...

Den allmänna kunskapen "förr" om fång, tycker jag, var relativt dålig faktiskt. Ändå var hästarna friskare då. Det enda som jag kommer ihåg att det talades om angående fång för 20-30 år sedan var att se till att inte ha hästarna på för "kraftigt bete". Vi hade en c- och en d-ponny i många år, varav d-ponnyn alltid såg ut som en tunna med fyra ben på sommaren, som aldrig hade ens en tendens till fång. Kan inte heller minnas att vi hade några fångfall i bekantskapskretsen.

Sedan köper jag en islandshäst nu i vuxen ålder (2004) och klarar inte att hålla henne fångfri trots att jag agerar efter konstens alla regler. Hon var absolut INTE i överhull (två veterinärer och en hovslagare intygade detta) och hon fick endast gå på "skräpgräs", dvs ogödslat gammalt ängsgräs på sommaren. På vintern levde hon på endast hö och ett par decliliter betfor. ÄNDÅ fick hon fång både i juli och sedan i december...

Jag tror att det MÅSTE vara något i miljön som har förändrats drastiskt. Dessutom tror jag att fång har en genetisk komponent. Min islandshästs mamma hade haft fång som yttrade sig på exakt samma sätt (inget kraftfoder och ej i överhull, men fick ändå fång mitt i vintern) fick jag senare veta.

Jag tror det handlar om ren och skär okunskap. MAn begränsar näringsintaget på vintern, dvs man räknar och räknar. Sen kommer vår/sommar, man kanske vänjer in lääänge. MEN sommaren kanske 'är torr, men på slutet börjar det regna MYCKET = Gräset kan då komma igen med förnyad kraft, villket är ett foderbyte. MÅNGA hästägare har noll koll vad det gäller bete. Uppdatering snälla.

Jag har varit lite inne på det du säger. Själv har jag tack och lov inga egna erfarenheter av fång, men har verkligen en häst i "riskzonen", överviktig ponny som går på samma bete som svårgödda hästar, har även gått på ren vall. Pratade om detta med min hovslagare, och han verkade tycka att det var positivt med någon som vågade ha sin ponny på samma villkor som de stora hästarna. Han sa att det är så vanligt att "små feta ponnyer" som min ofta får gå i mer eller mindre grushagar utan gräs, får ytterst begränsad del grovfoder, aldrig får komma ut på riktigt bete och behandlas som porslinshästar bara för att de tillhör riskgruppen för fång. Själv tror jag lite på teorin att om man minutiöst kontrollerar hästens intag ökar man bara risken för komplikationer vid ofrivilliga ändringar i näringsintaget. Så en lååångsam invänjning hjälper inte om hästen redan blivit känslig för hastiga foderbyten. Den är inte "härdad". Så jag kommer fortsätta som vanligt, fri tillgång på hö och halm vintertid, vanligt näringsrikt bete sommartid. Ponnyn får samma villkor som de stora hästarna, trots att risken borde vara så mycket större med detta...

Är som sagt bara min teori - utan att ha blivit drabbad.

Jag tror..

1.Många gånger ser inte hästägaren att hästen är fet utan fettet förväxlas med muskler.Tragiskt men sant.Späcknacke tas för väl utväcklad överlinje.

2.Det ges kraftfoder av många olika sorter varge mål och en massa dutt tutt som man hört ska vara bra.Det är allt från gurkmeja till vitlök som toppas med div tillskott från olika tillverkare.

3.Man ger ett sämre hö för man är rädd för fång. Man går alltså efter hur mycket protein(så lite som möjligt) det är i grovfodret och missar energin helt och hållet.Och dessutom drar man ner högivan för man är rädd att hästen ska bli tjock.Man tar ingen analys på sitt grovfoder utan för den fångkänsliga hästen köper man fjoårshö.Man tror att värderna sjunker vid lagring.

4. sen finns det en typ av människor som ger sin häst för lite mat och sen den andra katigorin som ger för mycket och anser att "det är bra att hästen har lite att ta av"

5.Hästen står på box/spilta större delen av dygnet. rids en tim om dagen.Och får på så vis inte röra på kroppen på ett sätt som är naturligt för dem.och ridining 1 timme om dagen är inte tillräckligt för en häst i gentligen.speciellt inte för hästen som står i frimärkshage och box resterade del av dygnet.

6.man har ingen anining om vad som händer i gräset. för tragiskt men sant så tror fortfarande merparten i detta land att det handlar om protein när det gället fång fast så är ju inte fallet vilket de flesta på buke redan vet.Fruktan har inte en enda kotte där ute koll på vad det är.Och påtalar man hur det fungerar så himmlar folk med ögonen och säger "nä nä protein är det som orsakar fång ,så har det alltid varit":crazy:

7.Hösilage.Inte hösilaget i sig kanske.Men det faktum att balen står i hagen och hästen står där och tuggar i sig lite mac donalds som någon tidigare så fyndigt beskrev det.Dessutom rensar man inte bort det gammla hösilaget när det byts bal utan man ställer bara in en ny. dessutom så hålls inte rekomendationerna från SLU ang ur länge man ska fodra med en öppen bal. Jag har sett balar som stått i hagar i flera månader under plussgrader.:crazy:

8.Man gör inget åt när hästen blir dåligt i magen.utan har i tanken "det går över av sig själv"

9.Man använder sig av tveksam hovvård.

10.Man vänjer in hästen vid betet genom att beta dem vid utsläppet på morgonen .då fruktanhalten är hög och så gör man samma sak på kvällen igen.

11.Man släpper hästar på bete på gödlsad vall.

12.Man låter hästar gå i hagar med dålig tillväxt och hästen äter då växter som den i normala fall inte skulle äta.

And on and on......

Lite av de faktorer jag tror spelar in.

Håller med. Jag är uppvuxen på ridskola där 30-50 ponnier och hästar transporterades och släpptes ut på kraftigt grönbete varje sommar utan någon som helst invänjning. Kan inte komma på att ridskolan hade en enda fånghäst, någonsin!

Nej absolut kan det inte bara vara pga av det. :)

Så menade jag inte. Men jag var tvungen att reagera på påståendet:
"Tror absolut inte att det har och göra med hur noga och inte noga man är med invänjningsperiod m.m".

Det lät som att man kunde strunta i alla dessa försiktighetsåtgärder :)

Ser själv att det kan tolkas helt fel nu! Det jag menar är att jag tror inte bara att det bara beror på att man släpper dom för fort tex,eftersom många med jusst okunskap bara släpper ut dom hux flux,och dom klarar sig,red på ridskola i 5 år,och vad jag minns så var det inte en enda som hade fång,dom släpptes direkt från nedtrampad hage till stor äng med massa gräs. Tror att det kan vara andra faktorer som spelar in,kanske mer än att släppa dom.
Men med det säger jag inte åt alla att strunta i invänjningsperioden,invänjer själv nuvarande hästen under lång tid.

Sen förr så släppte man ju oftast runt midsommar,nu släpps hästar också tidigare,kan det ha någon orsak till mer fång? I förra stallet fick en häst ett fånganfall,hade haft fång innan för flera år sen,så hon gick ju aldrig på bete,utan en liten totalt nedbetad hage,och levde på hö och vatten,endå fick hon ett anfall,då blir man ju att fundera på vad det kommer i från,måste vara mycket mer än bara gräset!

Naturligtvis så tycker jag att man ska ha en lång invänjningsperiod,dels för att MINSKA risken för fång,och sen vänja magen.

samtidigt tror jag att det kan spela in vilken konditon häster är i när den släppt på bete.Det är en liten egen teori jag har.

Ja men man gödslade inte vallarna på samma sätt heller förr i tiden.Vilket gjorde att man fick ett helt annat typ av hö då.
Gräset var inte heller lika stressat då som det är i dagläget.Nu är det inte ovanligt att man tar 2-4 skördar på en val.Förr tog man 1-2.Hur stressat & gödslat det är får man inte veta av analysen.
Och många är ju fortfarande i tron om att andra skörden ger sämmre värden.

Det bara sprutar upp nya trådar i ämnet fång. Jag har läst och tagit del av det som skrivits men ställer mig frågan.

VARFÖR FÅR SÅ MÅNGA HÄSTAR FÅNG??

Beror det på okunskap från dagens hästägare, saknar man den kunskapen i dag om hästens grundläggande behov och förutsättningar eller har dagens många nya högpresterande foderleverantörer och deras marknadsföring genom smart reklam en stor del i att fång för dagen är mer en vardag än ett ytterst sällsynt trauma som det va för drygt tio år sedan.

Dagens reklam uppvisar ju att alla hästar har ett näringsbehov som en högpresterande häst har, trots att det här på bukefalos aldrig går att läsa att fång drabbas högpresterande hästar.

Jag får inte ihop detta,,, vad är din erfarenhet.???

Himla svår fråga, men väldigt intressant!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 479
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Vinterbad
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka