M
mizz
Sv: Fång!! Varför???
För 20-30 år sedan fanns det inget som hette tillvänjning, iaf inte i mina krokar. Alla stall/hästägare släppte sina hästar i grönskande hagar, från leråkrar till vinterhagar, ungefär i mitten av juni. Och där gick de till ngn gg under september, varje år. Den enda fånghästen som jag kände till då var en shettis.
Men vad menar ni med okunskap? Vi säger som när jag köpte min första häst,från att ha gått i totalt nerbetade hagar,till att släppas på stort bete med frodigt gräs,utan invänjning,och att endast käka hö och nån näve korn/betfor+ mineraler under resten av året,hade aldrig nånsin en fångkänning ens,och det kan man kalla okunskap man hade då.. 11 år gammal med okunniga föräldrar...
Tror absolut inte att det har och göra med hur noga och inte noga man är med invänjningsperiod m.m,tror det är klimatet som påverkar fodret på något sätt.
För 20-30 år sedan fanns det inget som hette tillvänjning, iaf inte i mina krokar. Alla stall/hästägare släppte sina hästar i grönskande hagar, från leråkrar till vinterhagar, ungefär i mitten av juni. Och där gick de till ngn gg under september, varje år. Den enda fånghästen som jag kände till då var en shettis.