Fång!! Varför???

Sv: Fång!! Varför???

Men vad menar ni med okunskap? Vi säger som när jag köpte min första häst,från att ha gått i totalt nerbetade hagar,till att släppas på stort bete med frodigt gräs,utan invänjning,och att endast käka hö och nån näve korn/betfor+ mineraler under resten av året,hade aldrig nånsin en fångkänning ens,och det kan man kalla okunskap man hade då..:angel: 11 år gammal med okunniga föräldrar...

Tror absolut inte att det har och göra med hur noga och inte noga man är med invänjningsperiod m.m,tror det är klimatet som påverkar fodret på något sätt.

För 20-30 år sedan fanns det inget som hette tillvänjning, iaf inte i mina krokar. Alla stall/hästägare släppte sina hästar i grönskande hagar, från leråkrar till vinterhagar, ungefär i mitten av juni. Och där gick de till ngn gg under september, varje år. Den enda fånghästen som jag kände till då var en shettis.

*KL*

En annan fundering angående "tillvänjning" och att släppa presumtiv fånghäst i en hage med "lite gräs" - ibland kanske detta som görs i välvilja i själva verket bidra till fång eftersom spätt kort gräs är mer näringsrikt. Släpper man hästen i en hage med 30-40 cm högt gräs är detta bete inte lika kraftigt.

Men detta förklarar inte det STORA antal hästar som numera får fång under vinterhalvåret. När jag började med hästar på 70-talet var fång "något shetlandsponnyer och russ kunde få när de gick på bete på sommaren, och ardennerston kunde få efter fölning om inte efterbörden gick i tid".
Fång på vinterhalvåret, och på ridhästar (halvblod) var ett okänt begrepp för gemene man.

En del i det hela kan möjligtvis vara att man idag är mer uppmärksam på sjukdomen fång och har större kunskap, vilket gör att förmodligen fler fånghästar upptäcks och diagnostiseras rätt. Kanske kunde halvblodshästar förr i tiden som fick ett lindrigt fånganfall utan tydliga akuta symptom passera, utan att man hade tanke på att det kunde vara fång?

En del i det hela kan möjligtvis vara att man idag är mer uppmärksam på sjukdomen fång och har större kunskap, vilket gör att förmodligen fler fånghästar upptäcks och diagnostiseras rätt. Kanske kunde halvblodshästar förr i tiden som fick ett lindrigt fånganfall utan tydliga akuta symptom passera, utan att man hade tanke på att det kunde vara fång?
Här tror jag att du har en viktigt poäng oxå faktiskt.i dag finns det dessutom flera djursjukhus än förr.De första hästklinikerna var tydligen helsingborg 1954 och efter det kom Strömsholm 1964. Jag minns själv för en herrans massa år sedan att vi fick åka till strömsholm när vi hadde extremt sjuka hästar vilket blir en resa på 25 mil enkel väg.i dagläget har vi två ATG kliniker inom kort avstånd. vilket gör att man i dag kan få rätt diagnos tidigare.(kan tillägga att ATG grundades 1974 så deras kliniker kom efter det)
och jag tror att det var kanske många hästar förr som kanske hadde fång men togs som "frambenshälta" korsförlamning mm för man trodde att hästar av halvblodstyp inte fick denna sjukdom.Och röntgen av hovar är en rätt "ny" förtelse.

Senast ändrad:

För 20-30 år sedan fanns det inget som hette tillvänjning, iaf inte i mina krokar. Alla stall/hästägare släppte sina hästar i grönskande hagar, från leråkrar till vinterhagar, ungefär i mitten av juni. Och där gick de till ngn gg under september, varje år. Den enda fånghästen som jag kände till då var en shettis.

Jag håller med om det här. Förr pratades inte alls om invänjingen på samma sätt. Våra ponnier av olika sort klarade betet utmärkt. Liksom fullbloden. man hade knappt ens tanken på fång då.
Vi lät dem gå och äta på mindre ytor några timmar under kanske en vecka, sen släpptes de dagtid en period och därefter på nätterna det var inte tal om jättelång invänjning, och aldrig fång på någon.

Likadant gjorde alla andra vad jag vet. Egentligen borde det ha varit mer fång då med tanke på hur noga många vänjer in idag:confused:
Kunskapen om fång var iofs mindre eftersom det var så ovanligt, men jag tror inte heller att man "missade" många fall, som någon skrev, en häst med lindriga symtom som i så fall missades skulle ju i så fall inte ha tagits bort från betet och då blivit sämre, man visste trots allt vad fång var och symtomen på fång. Det fanns ett och annat russ i bekantskapskretsen som hade det och inte kunde gå på gräs alls. Så det var ju inte något helt okänt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag VET inte, men har hört att veterinärer "skyller" på ökad användning av ensilage. I alla fall med tanke på att tidigare var fång en sjukdom som drabbade feta ponnyer och kallblod och idag drabbar den i högre grad även halvbloden.
Min helt egna teori är att varje ensilagebal har en olik sammansättning vilket gör att hästens tarmflora inte alltid hänger med.

där sa du nått jag personligen alltså bara min uppfattning tror att just ensilaget är en stor bov i dramat har tom haft en häst som vägrade äta det (använde dock inte utan en som skulle bevisa att alla hästar åt de med aptit) har drabbats själv och då var vi många i min geografiska område som fick fång på hästarna så helt klart men sen är det nog också så att det är mycket okunskap man er hellre kraftfoder istället för strå!! vill inte riskera att få höbuk utan ger kraft..vilket leder till elände

observera nu att detta är min egen högst personliga åsikt

Fång var inte så ovanligt på shetlandsponnyer och russ som gick på bete. Och på ardennerston efter fölning tror jag det var ganska vanligt.

Däremot var det ovanligt:
1. vintertid
2. på ridhästar (halvblod, fullblod)
Och det är ju här en stor del av ökningen av antalet fånghästar ligger. Och den delen av ökningen som jag tycker verkar vara svårast att föklara.

Drabbas hästarna av fång på betet kan det kanske delvis kanske förklaras av att man släpper hästarna tidigare på bete när gräset är spädare, att man oftare släpper hästarna på vall istf naturbete, att man har andra grässorter, gödslar mer, ogräsbekämpar mer vilket innebär ändrad betesflora, att hästarna oftare går längre på bete nuförtiden, att det kanske fodras mer kraftfoder och tillskott under betet, användningen av fler kemikalier under sommarhalvåret som flug- och knottmedel (vilka ju också upptas av hästen genom huden) etc etc.

Men varför är det fler och fler hästar som får fång på vintern?

I så fall hade ni kanske tur? Och en häst som inte hade benägenhet för det?

Jag håller inte med om att man inte behöver vara noga med invänjningsperioder etc. Min stallägares gamle far som varit bonde hela livet tycker t ex att man idag släpper hästarna på kraftigt vårbete alldeles för tidigt.

Hej!

Jag kan tro att tidigheten harmed saken att göra.

Jag jobbar på ridskola, där hästarna går ute i grushage ca 1 h/dag. har även ridit flera år på annan ridskola med samma förhållanden. Dessa hästar har tur om skötarna får gå ut och beta med dom, men de flesta går direkt från stall rakt ut på sommarbete- helt utan tillvänjning. Jag har under alla mina år på dessa ridskolor (15-16 år) inte hört talas om en enda häst som haft/fått fång vid betessläpp. De släpps alla någon gång efter skolorna slutat, dvs runt den 16e Juni.

På andra ställen jag jobbat har vi haft hästar som gått i gräshage året om om varit väl vana vid det gräs som kommer upp på våren, men ändå fått fångkänningar varenda år...

Jag vet inte vad jag ska tro. Kan väl tycka att om silaget var boven borde klart fler av alla hästar som äter silage få fång. Tror nog mycket beror på överutfodring och okunskap och ibland en gnutta ren och skär otur.

/ Lavinia

Om man använder hösilage av BRA kvalitet tror jag inte det är så stor fara generellt sett (hösilage det är t ex det som fungerar bäst till min "fånghäst").

Men ett problem som jag upplevt, är att så många vill ha extremt torrt hösilage, 63-70% ts är inte ovanligt. Och då är det egentligen inte hösilage utan snarare inplastat hö, vilket medför att det mycket ofta blir vitmögel i balarna, speciellt frampå vårkanten. Många tror inte att "hösilage" kan mögla och de kollar inte så noga. Speciellt om de sätter in en hel hösilagebal åt gången i hagen så är det lätt att missa att det finns mögelfläckar. Och det är naturligtvis inte bra för hästen.

KL

Men det är rätt märkligt ändå, när man tänker efter hur vi gjorde för säg 30 år sen; betessläpp 15:e maj - intag för hösten senast 15:e sept. Det var inga tillvänjningar där inte utan bara rätt ut på betet! Vi hade inga sådda marker utan det vara ängsmark, naturbeten men ändå rikligt med gräs på stora ytor. Vi hade allt från halvblod, travare, welsh, russ till shettis och ingen fick fång! EN gång fick vi en foderreaktion på ett av russen och det var när hon fått i sig korn och svullnade upp som en ballong - ingen fång dock.

Jag tror mer på klimatförändringar samt kraftfoderingredienserna. Vi gav våra ponnyer rätt mycket havrekross, betfor och kli förr så det där att de skulle bli förskonade från fång bara för att man utesluter allt kraftfoder det stämmer ju inte heller. Ensilage har jag aldrig ansett som lämpligt att ge hästar, tycker inte om det alls men har inga egentliga "vetenskapliga" skäl mer än att ensilage det hör hemma i kossornas värld.

Jag tycker det är HEMSKT och rena dödsdomen att det går fler och fler hästar som aldrig kan gå på bete sommartid och som aldrig får gå ut i gräshage utan "munkorg":( Vad är det för liv? Självklart gör man detta som hästägare för att ta väl hand om sin häst och undvika fler fånganfall men hur kan det ha blivit så här eländigt för våra hästar?:(

Jag hoppas att forskarna kommer närmare svaret på gåtan fång - snart!

en del av det du skriver har jag funderat kring. för visst är det ofta så att ridskolehästarna släpps rätt ut på betet dock ganska sent.
Om man tänker hästar i vilt tillstånd har ju en "svältperiod " under vintern.Nu menar jag inte på något vis att hästar på ridskolor svälter på vinter.men de arbetar mycket och få ridskolor har fri tillgång på grovfoder.Detta kanske blir mer likt hästar i vilt tillstånd.de rör på sig mycket och äter mindre. och på sommaren är det naturligt för den vilda hästen att äta upp sig från sin vinter svält.
Jag bara spånar..kanske är det så att diet tillsammans med det hårda arbetet en ridskolehäst faktiskt utför är mer humant för dem invändigt än hobbyhästens ståendes i macdonalds balen hela dagen och rids en tim dagen lätt?

Vi har spånat mkt på detta med fång. När jag var på klinik med en av mina hästar när hon fick fång första gången, så pratade jag mkt om detta med veterinären där. Han tyckte att fånget ökat drastiskt de senaste åren, o att man kunde tydligt se att de hästar som kom in ofta var de som fick mkt kraftfoder. Hans teori var (inga vetenskapliga belägg) att nu när det är så populärt att räkna på foderstaterna, så har många ett grovfoder med dåliga värden o så ska det då kontras upp med allehanda kraftfoder i stora mängder, o så motioneras hästen inget alls. Han tyckte givetvis det var bra att räkna till en vis del o kontra upp med ex. Lusern o andra "snälla" fodermedel, men många använder sig av just spannmålsbaserade fodermedel för att få upp ex smrp.
Däremot hade han inte sett nån större skillnad på antalet fånghästar som fodrades med inplastat foder kontra torrhö, där var siffrorna ungefär lika.

Han tyckte dessutom att folk har en tendens att även fodra sina hästar med kraftfoder under betet, en del fodrade dagligegn även om de inte reds, andra gav en kraftfodergiva de dagar de red, vilket blev då blev ett hattande hit o dit, ibland kunde de kanske få kraftfoder 3 dagar i sträcko sen vart det vila en vecka o inget kraftfoder, sen skuklle det ridas igen o då gav man kraftfoder på nytt, vilket borde störa mage o tarm.

Om nu detta stämmer vet jag givetvis inte, utan det var som sagt en teori som veterinären hade. Dock vet jag flera som har fått fångisar under betessäsongen som fodrats med kraftfoder enbart de dagar de ridits.

KL

Men det är rätt märkligt ändå, när man tänker efter hur vi gjorde för säg 30 år sen; betessläpp 15:e maj - intag för hösten senast 15:e sept. Det var inga tillvänjningar där inte utan bara rätt ut på betet! Vi hade inga sådda marker utan det vara ängsmark, naturbeten men ändå rikligt med gräs på stora ytor. Vi hade allt från halvblod, travare, welsh, russ till shettis och ingen fick fång! EN gång fick vi en foderreaktion på ett av russen och det var när hon fått i sig korn och svullnade upp som en ballong - ingen fång dock.

Jag tror mer på klimatförändringar samt kraftfoderingredienserna. Vi gav våra ponnyer rätt mycket havrekross, betfor och kli förr så det där att de skulle bli förskonade från fång bara för att man utesluter allt kraftfoder det stämmer ju inte heller. Ensilage har jag aldrig ansett som lämpligt att ge hästar, tycker inte om det alls men har inga egentliga "vetenskapliga" skäl mer än att ensilage det hör hemma i kossornas värld.

Jag tycker det är HEMSKT och rena dödsdomen att det går fler och fler hästar som aldrig kan gå på bete sommartid och som aldrig får gå ut i gräshage utan "munkorg":( Vad är det för liv? Självklart gör man detta som hästägare för att ta väl hand om sin häst och undvika fler fånganfall men hur kan det ha blivit så här eländigt för våra hästar?:(

Jag hoppas att forskarna kommer närmare svaret på gåtan fång - snart!

Jag håller med dej. Som barn red jag många russ och tillbringade ett par somrar på läger där man födde upp russ och fång talades det inte om ens, hörde aldrig talas om det, bland alla dessa russ.:confused:

Samt detta med vintertid som lilith skrev, det är ju något väldigt nytt.

Jag har också i början varit väldigt skeptisk mot ensilage eftersom jag sett det som foder som bönderna gav mjölkkor. Jag vet inte alls dock, vad skillnaden blir när det är samma vallar, dvs grässorter som hö, till kor hade man ju mer rödklöver tex tror jag det har man inte tilll hästar.

En tanke är att när det är hö kanske hästar lättare kan rensa ut växter som inte är så bra för dem att äta, medan det är svårare i ensilaget:confused:
Kan det vara skillnad på en odlare som är helt inriktad på att odla för hästar och noga räknar ut värden och sår in på ett medvetet sätt med tanke på hästfoder. Och en bonde som inte är så noga utan kör lite hur som och plastar in bara:confused: Ingen aning, bara spånar....:cool:

Vi har spånat mkt på detta med fång. När jag var på klinik med en av mina hästar när hon fick fång första gången, så pratade jag mkt om detta med veterinären där. Han tyckte att fånget ökat drastiskt de senaste åren, o att man kunde tydligt se att de hästar som kom in ofta var de som fick mkt kraftfoder. Hans teori var (inga vetenskapliga belägg) att nu när det är så populärt att räkna på foderstaterna, så har många ett grovfoder med dåliga värden o så ska det då kontras upp med allehanda kraftfoder i stora mängder, o så motioneras hästen inget alls. Han tyckte givetvis det var bra att räkna till en vis del o kontra upp med ex. Lusern o andra "snälla" fodermedel, men många använder sig av just spannmålsbaserade fodermedel för att få upp ex smrp.
Däremot hade han inte sett nån större skillnad på antalet fånghästar som fodrades med inplastat foder kontra torrhö, där var siffrorna ungefär lika.

Han tyckte dessutom att folk har en tendens att även fodra sina hästar med kraftfoder under betet, en del fodrade dagligegn även om de inte reds, andra gav en kraftfodergiva de dagar de red, vilket blev då blev ett hattande hit o dit, ibland kunde de kanske få kraftfoder 3 dagar i sträcko sen vart det vila en vecka o inget kraftfoder, sen skuklle det ridas igen o då gav man kraftfoder på nytt, vilket borde störa mage o tarm.

Om nu detta stämmer vet jag givetvis inte, utan det var som sagt en teori som veterinären hade. Dock vet jag flera som har fått fångisar under betessäsongen som fodrats med kraftfoder enbart de dagar de ridits.

I så fall skulle det vara hattandet med olika mängder och bristen på motion i kombination, eller var för sig kanske. Jag har alltid gett fulllbloden mycket kraftfoder och det är rena spannmål mest utan fång och även ponnyerna har fått bra mängder. Men de har även motionerats, annars inte kraftfoder, förutom fölston förstås, som behövt mer. Självklart måste en häst motioneras om den får kraftfoder för det.
Tycker faktiskt inte det jag hör att folk ger mer kraftfoder idag, snarare mindre än förr, och man är väldigt försiktiga med de "rena" spannmålen som havre, och ger en massa konstgjorda sorter det finns ju numera en uppsjö av såna...:confused:

Vad har de nya sroterna för roll i detta, blandningar av olika slag. kanske ger man mer tillskott av allt möjligt också, som man som välvillig hästägare vill ge sin älskling:confused:

http://www.lillhagna.info/_pages/fakta_om_fruktan.htm

Jag skulle gärna vilja ha kommentarer på denna artikel! :)

Intressant! Men det förklarar inte ökningen vintertid eftersom dessa företeelser funnits alltid med kyla osv, så höet bör nte ha ändrats tex.

Det jag tänker på är att förr hade man kanske mer hagar som enbart var bete och med naturliga grässorter. Man sådde inte in gräs och hästarna betade inte vallar lika ofta, kanske en del av sommaren men inte hela sommaren. De fick beta efter höskörden en period på vallen, men gick i övrigt i rena beteshagar utan både insådda sorter och gödsel Det växtra bra ändå om ytorna var tillräckligt stora vilket de ofta var. Hög hästtäthet idag gör att folk nog har mindre ytor idag till sina hästar, många gånger:confused:

ur artikeln:
Problemet är gräset som vi människor har odlat fram. Kort sagt var det så att vi ville ha gräs som skulle börja växa tidigt i säsongen och grässorterna som gör det är just sorterna som lagrar fruktan. Engelsk rajgräs är t.ex. utvecklat för kor och tillverkar väldigt lätt stora mängder fruktan. Dessutom är grästätheten i en beteshage mycket högre än man ser i naturen. I naturen äter inte en häst så mycket på en enda gång att den får problem.

Fast vintertidsfång förklarar det nog inte.:confused:

Tycker den är motsägelsefull minst sagt, blev nästan yr av att läsa den.

Det är lite det här jag syftar på; förr fanns det inte särskilt mycket planering eller begränsad utevistelse utan man släppte helt enkelt hästarna på bete under en viss tidsperiod. Ofta var det i o f sig hagar med naturbete, dvs ej odlad mark eller mark där hö togs utan rena beteshagar.

Artikeln är visst intressant men så mycket klokare blev åtminstone inte jag, det känns mest som "å ena sidan är det så och å andra sidan är det si":crazy:

Om man använder hösilage av BRA kvalitet tror jag inte det är så stor fara generellt sett (hösilage det är t ex det som fungerar bäst till min "fånghäst").

Men ett problem som jag upplevt, är att så många vill ha extremt torrt hösilage, 63-70% ts är inte ovanligt. Och då är det egentligen inte hösilage utan snarare inplastat hö, vilket medför att det mycket ofta blir vitmögel i balarna, speciellt frampå vårkanten. Många tror inte att "hösilage" kan mögla och de kollar inte så noga. Speciellt om de sätter in en hel hösilagebal åt gången i hagen så är det lätt att missa att det finns mögelfläckar. Och det är naturligtvis inte bra för hästen.

Jag tar då för givet att alla vill ha ett hö/hösilage/ensilage av superkvallite dvs inget mögel. Jag har torrhö med det är balat på rundbal och dom går genom nålsöga innan jag ger hästarna men givetvis så måste man vara extremt noga just på våren.

Alla väljer ju just det som dom själv tror på men när mitt sto fick fång så fick dom hösilage och jag tror ju efter diskusioner både med veterinärer andra drabbade hästägare att det är det som är boven i dramat mina shettisar har aldirg varit ens i närheten av att få fång och dom är ju oftast mer drabbade dom gick även på bete med mina andra hästar och jag har idagsläget(läs sen jag slutade med hösilage) ett superhö igentligen nästan för bra för icke dräktiga hästar men föredrar ett bra hö och drar in på kraftfodret istället och mina hästar mår superbra och är i kanonform

men som med allt annat så finns de 100 olika läror och tolkningar :)

Naturligtvis vill alla ha superkvalitet på sitt hösilage, det är knappast någon som med avsikt köper mögligt hösilage. Men problemet är att så många vill ha "för torrt" hösilage (eftersom det blir betydligt billigare per kg ts och för att många är skeptiska mot "blött" hösilage och vill att det ska likna hö), och då blir det mycket lätt vitmögel i det, speciellt fram på vårkanten när värmen kommer. Det problemet har man inte på samma sätt om ts-halten är lägre, runt 55-58% för då fungerar ensileringsprocessen bättre. Är man inte mycket van att se och känna igen detta vitmögel så kan man lätt missa det. Ringer man foderproducenten/foderhandlaren och frågar, så tror de ofta att det är sockerutfällningar man pratar om.

Jag har själv haft problem med att få tag på hösilage av tillräckligt god hygienisk kvalitet vissa år då jag varit tvungen att köpa av t ex foderhandlare. Köpte ett år av en av Sveriges större hösilageleverantörer där allt verkade mycket bra, analyserat osv. Men slutade att köpa där när de inte ville godta reklamationer jag gjorde på vissa hösilagepartier med hänvisningen att "det hösilagepartiet har jag sålt till många andra och ingen annan har klagat"... SUCK! Det är också ganska svårt att få tag på "normalt" hösilage, ts 58-60% eftersom många som köper hösilage vill ha så torrt som möjligt, och producenterna anpassar sig efter det.

Personligen tror jag inte att det är så mycket fråga om hösilage eller hö, utan mer en fråga om kvalitén. Vad jag förstod på tidigare inlägg i tråden har det gjorts undersökningar som inte kan påvisa någon skillnad i om hästarna utfodras med hö eller hösilage.

För min "fångponny" är det nödvändigt att få ett mögelfritt grovfoder, som gärna får vara ganska högt i proteinhalt men inte innehålla för mycket energi. Det är lättare att hitta ett hösilage än ett hö som uppfyller de kraven. Eftersom hon dessutom har haft problem med luftvägarna så är det också en stor fördel att hösilaget är fuktigt. Hon stod på vanligt hö när hon fick fång, men för att bättre tillgodose hennes behov bytte jag till hösilage och det har fungerat mycket bra.

Senast ändrad:

Men de som INTE är orsakade av gräs, kraftfoder, överutfodring osv. Vad beror de på? Det tycker jag är mkt mer intressant.

precis, det finns ju faktisk en del hästar som INTE är överviktiga, får för mkt foder eller äter kraftigt gräs. att såna hästar får fång är liksom inte så konstigt..

men varför får en häst som tex gått på kraftigt sommarbete i flera somrar utan problem plötsligt fång i vinterhalvåret, när gräset är dött? DET är en intressant fråga...

jag tror mer på insulinresistens och cushings-liknande sjukdomstillstånd som predisponerar för fång. då ska det ytterst lite till för att trigga igång det, så lite att det när sagt är omöjligt att vare sig förutsäga eller förhindra.

sen är ju frågan varför fler får det nu än förr. finns en del rapporter om att tungmetaller i foder och mark skapar en långsam förgiftning. eller så kan det vara pga hästar lever länger. många hästar som får fång är till åren.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 479
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Vinterbad
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka