Fång!! Varför???

Sv: Fång!! Varför???

*KL*

BRAVO ALLIHOPA !!!

Tråden är ju jätte intressant och kunskapsgivande,,, en av dom bättre på Buke..

FORTSÄTT!!!

Sjukdommen i sig är komplex men...

Det har blivit "fint" att köpa så mycket tillskott och dyrt kraftfoder som möjligt. Grovfodret däremot ska vara så billigt som möjligt, skrämmande många har storbalar stående i en månad eller mer för det är billigast.

Om det vore "fint" att köpa rätt grovfoder till rätt häst och av hög kvalitet, särskillt hygieniskt så skulle en del fångfall försvinna tror jag.

Mm, men man kan vända på det också - har vi fått en gynnsam utveckling för våra hästar i och med att allt fler hästägare är så "medvetna" och sitter och räknar ut foderstaten in i minsta detalj, ger olika tillskott, flera sorters kraftfoder etc etc?

Ska vi börja med samma fenomen på grovfodret också? Det finns ju redan analyser i o f sig men om man får snöbollen i rullning så har vi snart en jättemarknad även på grovfodersidan samt en rejäl prishöjning som ett brev på posten. Inte säkert att grovfodret är bättre för hästarna för det.

Hästarna verkar ju inte precis bli friskare i takt med att analyserna ökar i antal:crazy:

Förr fanns bättre kunskap på att skörda hö, jag tror att mycket kunskap håller på att gå förlorad. Förr var det; köra in hö i rätt ögonblick, lagra det korrekt och - det skulle DOFTA gott och det skulle vara grova strån till hästar. Man funderar ju på hur mycket det är vi människor som ställt till det och hur stor del miljön ställer till det.

ne inte okunnighet! jag har haft mina hästar på samma bete i ca 7år och dom har aldrig fått fång,men förra året fichk båda fång (och många andra runt omkring) betet var mkt kraftigare förra året,mitt sto fick fång 1dag innan jag skulle ta in henne från betet i sept. detta året går mina hästar med munkorg nästan dygnet runt! vill inte ha fång igen! och mina hästar motioneras hela sommaren ca 1timme om dagen 5dagar i veckan. sen har jag hört från många att fång beror ig på en obalans i tarmen/magen i grund och botten

sen har jag hört från många att fång beror ig på en obalans i tarmen/magen i grund och botten
Som kan bero på vad ägaren stoppar i hästen.eller ja 99% av fallen är det nog så.Vi människor styr ju helt och hållet intaget för vad hästen stoppar i sig. vilket i sin tur leder till en störd tarmflora.

Som kan bero på vad ägaren stoppar i hästen.eller ja 99% av fallen är det nog så.Vi människor styr ju helt och hållet intaget för vad hästen stoppar i sig. vilket i sin tur leder till en störd tarmflora.

Kan detta bero på dagens alla "nya" foderprodukter??? Jag tänker främst på kraftfoder som innehåller allt mellan himmel och jord och varje foder tillverkare anser sig ha uppfunnit det bästa kraftfodret till dagens hästar.

Förr så fodrade man med slaget,torkat gräs, tillsatte grovsalt för att det inte skulle börja mögla under förvaringen, vattnade med ett friskt vatten och vid behov tillsatte kraftfoder i form av havre ev. kombinerat med korn.

En allmän fråga till alla som har eller har haft problem med fång.. Vilket kraftfoder fodrar du med och vilka utfodringar gör du i kg med detta foder utifrån den träning/tävling din individ utför.

Helt ärligt så förstår jag inte i dag hur hästana förr i tiden kunde överleva på endast hö,havre och vatten och dessutom klara av att arbeta i jordbruket minst 10 timmar/dygn.

ja men om det är på betet problemet e så är det oftas att tarmen inte kan ta hand om gräs som har väldigt mkrt enegi

mina hästar äter enbart gräs när dom går på betet,innan betssläppet ca 7v så går dom i en gräshage ca 4-6t om dagen ,ivanliga fall så får dom lite kornkross,nästan fritillgång till hö,samt mineralsten och frisktvatten varjedag,men sen vet man ju att små ponnyer är känsligare imagen spec vid betessläpp och på betet därför har jag nu munkorg på mina ponnyer för att minimera att dom vräker i sej gräs och ser ut som ballonger efter 1vecka på betet

ja men om det är på betet problemet e så är det oftas att tarmen inte kan ta hand om gräs som har väldigt mkrt enegi
Nu pratade jag om fång överlag.Och fång kommer ju även vintertid/höst.

Och just det faktum som jag tidigare nämde att vi som människor bestämmer precis allt vad hästarna stoppar i sig.även på betet.vi väljer ju vilket gräs dom går på.vilken vall osv....Detta är inte riktat personligen mot dig utan detta är mina tankar överlag.

Är det någon som vet hur det ligger till i övriga Norden? Är det samma ökning i Danmark, Norge och Finland? Och resten av Europa?

Skulle tippa på att det är många som får fång efter helgens väder.:crazy:
Frost nyppet gräs kan utlösa fång:angel:

En allmän fråga till alla som har eller har haft problem med fång.. Vilket kraftfoder fodrar du med och vilka utfodringar gör du i kg med detta foder utifrån den träning/tävling din individ utför.

Min islandshäst fick endast ett par deciliter betfor utöver sitt hö.

I Norge är det lika ökning enligt min hovslagarkompis.
En teori som han och en vetrinär har är att hästägarna ger selen som extra tillskott för att det är selen fattiga marker. Så hästarna får selenförgiftning det blir sammma symtom som fång. Nästan alla foder och tillskott innehåller selen så om man ger selen extra så kan det bli för mycket.

Det är samma ökning i resten av (väst)världen skulle jag tro. Bland annat i Australien, USA och Nya Zeeland forskas det mycket omkring fång just pga detta.

Jag brukar försöka hålla mig någorlunda uppdaterad med den senaste forskningen, men nu har jag av olika anledningar inte hållit mig riktigt á jour de senaste 8-10 månaderna och jag blev överraskade över hur kunskapen om fång gått framåt.

Den här sidan är iofs på engelska men där finns mycket matnyttigt att läsa om såväl orsaker som symptom och behandling:

http://www.farriervet.com/laminitis.html

Min arabkorsning står med förstagångs-fång just nu. Hon fick ett par nävar lusernpellets och knappt 100 gram betfor per dag när hon fick sitt anfall... Inga mängder alltså, utan mest krubbskrammel när valacken fick sitt....

Vad tror du/ni om (inre och yttre) stress som en bidragande orsak tillsammans med foder-biten?

Vi tex tävlar mer än förr vilket innebär en "rubbning" av hästens rutiner, vi åker runt med transport mer med våra hästar, vi står i stora stall med massor av hästar/människor, har små hagar etc?

Kanske har våra hästar inte lika tålig mage som förr?

Vad säger ni?

Min fick betfor av misstag en dag, vilket hon inte hade ätit förut och det utlöste det hela. Hon gick inte på gräs, det var februari.

Ger hö kompletterat med dynavena, ett kg uppdelat på tre mål om dagen plus ett kg luserne. Rider en timme om dagen, har inte haft problem med nya anfall.

Senast ändrad:

Inget kraftfoder alls. Rids ca 45 min 5 dagar i veckan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 479
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Vinterbad
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka