Fång!! Varför???

Sv: Fång!! Varför???

Jag skulle föresten vilja lyfta frågan om den oerhörda skuld man känner som ägare till en fångdrabbad häst. Och som många tycker det är ok att spä på. Jag själv tyckte tills i måndags att "fång" beror på slarviga ägare. Puckon till hästägare som förbiser viktiga saker.
Har nu förstått att alla är "livrädda" för fång och att det gäller att "hålla skiten ifrån sig" och hitta något att skylla på. Så enkelt är det nog inte med fång.

kl
Jag har en häst som fått fång två gånger med tre års mellanrum. Första gången på bete men andra gången mitt i vintern med endast hö som foder.

Jag är ganska säker på att vår ponny fick fång som en följdsjukdom. Förra året var hon nämligen jättesjuk av okänd anledning, som vi såklart fortfarande inte vet, och gick på väldigt starka mediciner under den tiden. Tyvärr var vi inte tillräckligt försiktiga med att släppa henne på gräs igen vilket vi starkt fick ångra då hennes fång inte var att leka med.

Så, jag erkänner att det var vårt fel att stackars ponnyn blev sjuk :cry: Nu är hon i alla fall betydligt bättre vilket gör matte glad igen :)

Nej, det är som sagt inte alltid ägarens fel men jag har nyss erkänt att jag och mor min slarvade endel när vår busponny blev sjuk. Dock fick hon efter det fång ett par-tre gånger till i vintras med endast gammalt fånghö som foder. Konstig sjukdom är det i alla fall och jag ångrar nåt extremt att vi inte var mer försiktiga när vi släppte ut stackars Pricken efter sjukdomen hon hade. Sedan dess är jag väldigt försiktig och rädd om våra andra hästar.

Vi tex tävlar mer än förr vilket innebär en "rubbning" av hästens rutiner, vi åker runt med transport mer med våra hästar, vi står i stora stall med massor av hästar/människor, har små hagar etc?
Nja.. visst kan det ha med saken att göra.Men travarna tex har åkt fram och tillbaka till banan flera ggr i veckan och stått i små hagar där i många många år.Men ändå är dessa hästar en grupp som är mindre drabbad.

VARFÖR FÅR SÅ MÅNGA HÄSTAR FÅNG??

Min högst privata (och icke-faktabaserade) uppfattning är att konstgödslingen kan ha med detta att göra. Både under bete samt i påverkan av grovfoder under vintern.
Sedan finns ju förstås de "vanliga" orsakerna som okunskap, feta hästar och överutfodring men det är i mina ögon trångsynt att tro att detta är enda orsaken då det bevisligen drabbar hästar som inte ligger i dessa kategorier.
Kanske även aveln har med detta att göra, min förra häst blev trol. insulinresistens och nu har jag hört om syskon ur samma sto som också drabbats (på vintern), slump eller genetiskt betingat?!:confused:

Jag får inte ihop detta,,, vad är din erfarenhet.???

Min tro är att fång gått ifrån att vara ett kallblodsproblem till att drabba alla slags hästar. Å andra sidan tycker jag att jag hör om mkt färre fall av korsförlamning nu för tiden så det talar mot att okunskapen ang. foder och motion skulle vara större nu än tidigare.

Där är en poäng: Om det är så att travare drabbas mindre - varför? Hur lever dom i förhållande till "andra" hästar? Mer träning - kanske? Mindre bete, men troligen mycket mer kraftfoder.... Vad mera kan påverka? *spånar*

kl
DÅ; var människan beroende av hästen - det var alltså nödvändigt att de fungerade i sitt dagliga värv i många timmar i ganska lugnt tempo. Dåliga hästar försvann kvickt. Det innebar ett direkt och indirekt avelsarbete.

De flesta var av kallblodstyp, alltså var det dom som blev sjuka. Alltså får vi svårt att jämföra med dagens hästpopulation.

Vinterfodret slogs på ängar, myrar och andra extensiva marker på den senare halvan av sommaren. Deras bete var av det magrare slaget efter att gräs och örter var överblommade.
Året runt behövdes hästen för körslor, till och från kyrkan, lanthandeln , kvarnen, marknaden, järnvägsstaionen, tjocka släkten, utmarkerna inomgårdskörningen, många timmar varje dag.

IDAG;
Jag tror att fång är en symtomsjuka där vi hittar förklaringen i;
Avelsarbetet - vilka hästar har vi? Det är väl i princip bara åsknedslag som inte är ärfligt.
Hästens arbete - för lite, för snabbt, för oregelbundet.
Foder - för mycket "krut" i förhållandet till arbetet.
Bete - för mycket "krut" i gräset i förhållande till arbetet.
Okunskap - vi kan alldeles för lite om gräsets tusen ansikten och hästens fysiologi.

Tror absolut inte att det har och göra med hur noga och inte noga man är med invänjningsperiod m.m,tror det är klimatet som påverkar fodret på något sätt.

*delvis knapplån men lite medhåll*
Det där tror jag också, är jättenoga med min shettis och har klarat henne under många år, men ifjol fick han.
Även en bekant som klarat sin shettis i väldigt många år, har aldrig haft fång på tidigare hästar heller, fick fång på sin ifjol.
Vi har fått ett annat klimat, med fler tillväxtperioder, det tror jag är den största skillnaden.

Som många säger, som förr bara släppte ridskolor och andra iväg sina hästar på grönbete från att ha gått i små nerbetade lerhagar, och ändå var det bara typ ponnisar som fick fång, man hörde ju aldrig om någon stor häst, typ halvblod som fick fång, men det hör man om nu.
Det händer saker i vår natur som jag tror att vi inte är beredda på, gå ut i skogen och leta älgbajs, jämför den med älgbajsen för några år sedan, väldigt ofta ser man numera "lös" bajs hos älgarna också, inte de där fina avlånga pluttarna som alltid fanns förr (för övrigt en gammal skogsarbetare som omtalade det för mig).
Det finns säkert en massa okunskap, men det känns på nått sätt som att dagens hästägare är väldigt mycket mer upplysta om ALLT än vad hästägaren på 70-talet när inte samma informationskällor fanns.
Kanske är vi FÖR försiktiga och duktiga med våra hästar, kanske lär vi dem att inte tåla något!
Vem vet...

Där är en poäng: Om det är så att travare drabbas mindre - varför? Hur lever dom i förhållande till "andra" hästar? Mer träning - kanske? Mindre bete, men troligen mycket mer kraftfoder.... Vad mera kan påverka? *spånar*

Travhästägare har ofta (givetvis med undantagen ganska bra inställning till hästen och utfodring. Många travhästar har därför inte sällan helt fri tillgång på grovfoder, något som främjar en god tarmmiljö. Att de är högpresterande gör sedan också att de är bättre än lägre presterande hästar på att äta precis vad de har behov av, varken mer eller mindre. Feta hästar, dålig koll på innehållet i foder, snabba foderbyten, mycket enkla sockerarter i fodret, obalans i foderstaten vad gäller näringsämnen, fel bete till fel häst är bara några exempel på orsaker till varför hästar får fång.

Där ser man så olika uppfattning man kan ha. Mina travbekanta är jättedåliga på att ge grovfoder och "vässar" istället sina hästar med massor av kraftfoder. Dock tror jag att motionen spelar stor roll.

Jag följer tråden och noterar allt. Tack alla för att ni delger era erfarenheter... Jätte intressant men kan vi få flera inlägg??

intressant tråd!!
Kände en gammal man för en hel del år sedan,han hade några Nordsvenskar som han använde inom både skogs och jordbruk.
Han tog alltid sitt eget hö på sina egna gärden,samma som hästarna sen betade på. Varför vet jag inte,men ett år hade han varit tvungen att köpa hö från annat håll. Två av hästarna fick fång både under vintern och sommarn efter när dom kom ut på bete!
Den ena var en bra bit över 20 år,den andra betydligt yngre.
Ingen av hästarna hade någonsin haft fång innan..
Jag hade fång på min gamla Nordsvensk förra sommaren.
Vande in henne långsamt,hade dock gjort det ännu långsammare om jag vetat att hon hade haft fång sommaren innan hos förra ägaren.
Hur kan man "glömma!" att nämna en sådan sak?

Jag VET inte, men har hört att veterinärer "skyller" på ökad användning av ensilage. I alla fall med tanke på att tidigare var fång en sjukdom som drabbade feta ponnyer och kallblod och idag drabbar den i högre grad även halvbloden.
Min helt egna teori är att varje ensilagebal har en olik sammansättning vilket gör att hästens tarmflora inte alltid hänger med.

Det skulle ju kunna vara så ,men jag är tveksam... tre av min mammas hästar har fått fång. Den första efter 16 år på hö, visserligen en kolikhäst och överkänslig mot protein, Den andra också efter 16 år på hö, den tredje efter 10 år på hö (men visserligen dotter till den andra). Alla tre islandshästar, minimalt med kraftfoder och efter den förstas fång magert bete.

Okej, alla tre har ätit hö! Alla tre är isisar. Vad lär vi oss om det? Inte ett smack.
Hur har dom arbetats?
Vad har de för genetiskt belastning?
Vilkets sorts hö?
Hur ser betesgången ut? När? Hur länge? Vilka gräs? Temperatur? Jordmån?
Och så vidare.....
Observera att jag på intet sätt kritiserar dig, utan snarare vill betona hur lite vi alla vet om hur vi ska undvika fång då det är ett sjukdomssymtom med tusen parametrar.

Knapplån: Är den någon som är uppdaterad på vad det finns för aktuell forskning om fång - om det nu finns nån?

*KL*

När jag var i England med mina hästar pratade alla om fång. Där vågade man knappt släppa ut sina hästar på gräs pga fång.
Här hemma var det bara feta ponnier som fick det så jag undrade lite varför de tjatade så om fång.
Nu kan jag se att vi är där i sverige oxå, att alla hästar riskerar att få fång.

Där ger man inte plastat foder i alls samma utsträckning som här till hästarna.
Den enda likheten jag kan se är att vi har fått ett mer liknande klimat som man har i England.
Mildare vintrar och gräset växer under längre perioder.

Hur kan man "glömma!" att nämna en sådan sak?

Man vet att hästen blir MYCKET mer svårsåld om man säger att den haft fång...? Islandshästen som vi hade sa de inte heller att den haft fång, men jag visste ändå vid köpet eftersom vi (eller rättare sagt min pappa) kom sig för att fråga. Annars hade de nog också "glömt" det. Det blir aldrig mer en fånghäst för mig, kan jag tillägga. Självklart vårdar jag ju en häst som får fång i min ägo, men jag köper aldrig en häst med känd fångbakgrund igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 479
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Vinterbad
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka