Fång!! Varför???

Sv: Fång!! Varför???

Jag har två frågor att bidra med till diskussionen:

1. Finns det någon forskning, eller i alla fall statistik, som tyder på att antalet fångfall verkligen har ökat?
Det blir ju lätt så att man hör att det är mycket fång, och sen hör man om fångfall, som då bekräftar ens uppfattning om att det blivit vanligare. Jag tänkte på paralleller som att våldbrotten statistisk sett minskat, men att vi i allmänhet tycker att det ökar (”det blir bara mer och mer våld, se bara på x-fallet och y-fallet”).

Det skulle vara jätteintressant om någon har hårda fakta om detta!

(jag har också känslan av att det ökar. Men som sagt, känslan)

2. Vad säger veterinärkåren, finns det någon undersökning eller uppfattning om antalet diagnostiserade fall jämfört med mörkertalet?

Jag funderar på om medvetenheten om fång ökat hos hästägare och att en del lindrigare fall gick oupptäckta förr eller troddes vara någon annan hälta som vilades bort eller så. Jag har själv blivit hemskt noga med att kolla hästen, väldigt uppmärksam på risker och tidiga symtom. Tidigare var det mer att man fick lära sig att fång, det var när en häst stod bakom sig rejält, alltså när anfallet gått rätt långt...

Ja det verkar positivt men därifrån till en riktig dokumentation är det en bit.
Läst vad författarna själva skriver: suggests och can.
Vore intressant att se jäst i ett fångförsök.
PL

Man vet väl inte riktigt vad som utlöser fång?

Det man vet är att starkt bete och felaktigt foder kan innebära fång. Men varför tycker jag verkar ganska oklart.

En ny undersökning har, vad jag förstår, visat på att en stor del av fångfalleni Sverige (kanske tom majotiten tom?) inte beror på för stakt bete utan på allt helfoder vi ger våra hästar. Helfoder som tillverkas och görs i andra länder, för andra hästar i andra miljöer etc. Vilket gör att de egentligen inte är anpassade för våra hästar.

Men jag har inga säkra källor gällande detta än. Jag undviker helfoder av fler orsaker än så.

Jag tror att det handlar om att man i allmänhet har aldeles för dålig kunskap om detta. Och om mycket annat som säkert spelar in. Efter som att man inte verkar ha hittat ngt direkt svar på frågan: Vad beror fång på? Så tror jag att det är där problemet börjar. Vi har inte kommit tillräckligt långt i forskningen ännu. Och med tanke på hur klimatet förändras, så spelar det säkert också en roll för en del fångfall som inträffar nu.

Lägger till att det jag säger ska tas med en nypa salt. :bow: Jag är långt ifrån insatt i detta med fång.

Senast ändrad:

Men om man hänvisar till en ny undersökning bör man väl vara säker på att en sån existerar.
I min praktik kan jag inte se ngt samband med konstiga importerade helfoder.
PL

Ja det verkar positivt men därifrån till en riktig dokumentation är det en bit.
Läst vad författarna själva skriver: suggests och can.
PL

När min häst fick fång förra våren noterade jag i efterhand att hennes avföring i beteshagen var som "ko-blajor".
Intressant att få veta om endast bakjäst kunnat häva hennes fånganfall.

PL

Det tycker jag också men jag undrar lite hur det skulle gå till? I alla fall om man är intresserad av att se hur det påverkar riskerna med betesfång. Jag menar hur vet man om det hjälper?
Jag ger min fånghäst bakjäst varje dag just nu. Men hur vet jag om hon skulle fått fång annars? (Jag vet att vetenskapliga försök går till på annat sätt än att jag studerar min häst)

Teorin om hur det bör skötas då?

Jag tro Ni fattar vad jag menar ändå.

Lösdrift, bra grovfoder <- fritt eller så nära fritt det går med tanke på rondör osv. Få och långsamma foderbyten.

*kl*

väldigt intressant tråd.
har alltid varit förskonad från fång men för två somrar sen fick min gamle gubbe det oxå. jag hade haft honom i 10 år då och aldrig visat något. Hästen var då 18 år. varmblod.

Men i det fallet funderar jag på om det var belastningsfång i kombination med dålig motion för han var i vila pga senskada och reds därmed inte och han felbelastade ganska kraftig pga av skadan. SEn sa min hovslagare att det året varit väldigt många fånghästar så det är ju helt klart något som händer. Symptomen var väldigt osynliga, jag visste inte om att han hade haft fång ens. Hovslagaren såg det när han skodde och då var det en måndad sen ungefär :grin:

Min häst har aldrig blivit direkt invand på betet. Han går sommar och vinter på ett tunnland mark med väldigt lite bete, mest kuperat med buskar o skit och sen på våren har jag öppnat upp till ännu ett hektar äng. Har aldrig varit ett problem. Dock tänkte jag mig för förra sommaren för då hade vi sått nytt gräs på ängen och tog en vall först. han släpptes på efterbete på vallen i juli ca när det växt upp lite igen. Då vande jag honom lite sakta och han fick inte hela vallen. Men förra sommaren var inget problem, inget fång över huvudataget.

Han går ut tidigt oxå, vid 6 - 7 på morgonen, ibland har han varit lite gasig men aldrig mer. Jag tror stenhårt på att motionen har en del i det hela.Min häst går ute 7 - 23 varje dag året om i en stor hage och rids regelbundet, men inte hårt alls. .

Nu är väl som många visa i tråden redan sagt motionen Inte hela kakan, många saker spelar in.
Det jag undrar nu, min häst äter bioglucomin för sina stela leder, ska man sluta med det när han börjar äta mer gröngräs? Jag menar det är ju socker i ganska koncentrerad form. Någon som vet?
Det var min erfarenhet det :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 479
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Vinterbad
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka