Fång!! Varför???

Sv: Fång!! Varför???

Intressant tråd, här kommer ytterligare en teori...

Det pratas mycket om fodret vi ger våra hästar, kraftfoder, ensilage osv. Men det hästen äter som vi INTE ger den då? Många av våra hästar går i alldeles för små och nerbetade hagar. Hästen är ju programmerad för att äta i stort sett hela tiden och betar ju även om gräset tycks obefintligt. Det gör att hästen till slut inte kan välja bort växter som den annars skulle ha ratat. Fång brukar klassas som en allmän förgiftning, och vi vet att vissa växter framkallar fång lättare än andra. En sådan vanlig växt som råg tex har använts för att framkalla fång vid försök.

Spinner man vidare på detta så förklarar det varför lättfödda hästar tex kallbloden har lättare att få fång, de får ju oftast gå på magert bete och äter allt som finns inom räckhåll.

Så varför alla dessa fall på vintern?
Återigen - växterna i hagen. Våra senaste vintrar har varit milda och växter som egentligen skulle ha dött levde längre och täcks inte av snö och is. När allt annat är uppätet gnager hästen på allt som finns.

Jag har arbetat som hovslagare i tio år och fång har alltid varit ett särskilt intresse. Majoriteten av de fångfall jag sett har varit hästar i normalhull som gått på magert bete (läs nerbetade hagar). De av dessa som sedan fått gå på normalt bete -ej nödvändigtvis kraftigt, insått och gödslat bete, men där de kunnat välja vad de stoppat i sig - så har de sluppit fång i fortsättningen.

Därmed inte alls sagt att inte snabba foderförändringar, medicinering, problem med magen osv också orsakar fång, det gör det absolut. Men alla de andra "obegripliga" fallen...

Detta är bara en ren gissning.

Kan det inte vara så att fången har ökat för att vi har fått en större kunskap om symptom och liknande? :confused: Förr kanske många hästar gick med fång utan att någon visste om det...

*KL*

Två funderingar till:

1. Eftersom det finns en ärftlig disposition för både glukosintolerans och stärkelseöverkänslighet (som båda kan orsaka fång) så kommer nog antalet fånghästar att fortsätta att öka så länge man fortsätter att avla på hästar som har fång (det finns tyvärr många som betäcker sina fångston, med förhoppning om att de då inte lika lätt ska få återfall, eller för att de inte går att rida).

2. En förklaring till ökat antal fångfall hos stora hästar kanske kan vara de ändrade utfodringsrekommendationerna.
1. När jag började räkna foderstat på 80-talet skulle kvoten SRP/MJ ligga på ca 7,2 för ridhästar (om jag inte minns fel). Senare kritiserades detta, då man var rädd för att ge hästarna för mkt protein, man var rädd för t ex "Baron Gruff"- sjukan och menade på att det var skillnad på hästar och kors fodersmältning och att man inte skulle fodra hästar som kor.
2. Senare justerades kvoten SRP/MJ till att den skulle ligga på 5,0, och Krafft utvecklade sina "röda" foder "Sport" och "Turbo" som skulle vara avpassade för tävlingshästar (och jag tror även många gav dem till t ex ponnyer när de var rädda för protein, och för att få mer fart i "tröga" hästar). Men många tävlingsryttare övergick snart till att komplettera med de "gröna produkterna" eftersom det höll hästarna i bättre i hull och stabilare i temperamentet.
3. Efter ett tag justerades SRP/MJ-kvoten uppåt igen, och rekommenderades ligga på 6,0 för ridhästar. Samtidigt började man inse riskerna med för mycket stärkelse och socker till hästarna, och i stället började t ex olja rekommenderas som energitillskott samt att man betonade vikten av tillräcklig mängd fibrer i fodret.

Kanske bidrog period 2, med höga kolhydratgivor till hästarna, till ett ökat antal fånghästar?

Sen är det förstås alla andra faktorer som nämnt tidigare i tråden som också påverkar.

Okej, alla tre har ätit hö! Alla tre är isisar. Vad lär vi oss om det? Inte ett smack.
Hur har dom arbetats?
Vad har de för genetiskt belastning?
Vilkets sorts hö?
Hur ser betesgången ut? När? Hur länge? Vilka gräs? Temperatur? Jordmån?
Och så vidare.....
Observera att jag på intet sätt kritiserar dig, utan snarare vill betona hur lite vi alla vet om hur vi ska undvika fång då det är ett sjukdomssymtom med tusen parametrar.

Jag förstår att du inte kritiserar... tyvärr har du ju rätt i att vi vet så lite. Jag orkar tyvärr inte svara på dina frågor eftersom en av mammas hästar var min och fick avlivas pga akut fång. Jag hade en fantastisk relation med den hästen och kan inte prata om henne utan att gråta. Ville bara ge ett exempel mot just hösilage.

Senast ändrad:

Min häst har haft fång på grund av att "vänliga" människor inte nöjt sig med att titta utan matat hästen. Inte med ett knäckebröd eller äpple utan 4-5 papperspåsar med äpplen, päron och knäckebröd! Sån tur var upptäckte grannen till stallet detta och fick undan en hel del. Men hästen hade redan ätit så mycke att den inte ville ha mer....Nu tål hästen inte 1/2 knäckebröd eller äpple utan är mycket känslig. Hästen har behandlats och röntgats. Men faran för återfall lurar trotts att vi är försiktiga och följer vetrinärens rekomendationer. Tänk om hästen blir matad igen? Vi har många tydliga skyltar som talar om att man inte får mata hästen! Men oron för återall finns hela tiden.

Jag har 30 års erfarenhet av att ha häst och ponny. Har alltid varit mycket noga med att foderbyten går långsamt och även tillvänjningen av gräs. Så det har inte skett på grund av bristande kunskaper hos mig som ägare.

Rent allmänt tror jag att :
Vi har mer tillväxt på gräset än vad vi hade förr. Det blir inte brunt i slutet av sommaren och slutar att växta utan är frodigt grönt med bra tillväxt i sort sett hela hösten där vi bor. Tidig tillväxt på våren. Hästarna fodras mer med kraftfoder. Det är många saker som hänger i hop.

Betyder det att mina hästar som går på lösdrift även blivit invanda på natta-maten? För det är ju onekligen mer gräs nu än i början på säsongen.

det läste jag också. själv har jag redan tänkt på det och släpper inte ut förrän ut på förmiddagen så länge det är såpass kallt på natten. får även i hästarna lite extra hö när dom får kortare gräs-tid.

Det du säger tycker jag stämmer väldigt bra överens med det vi fick lära oss under min tid på Naturbruksgymnasiet. En rubbning av tarmfloran helt enkelt.
Håller totalt med i din teori!

Delvis KL

Om det nu är så att det kan bero på en störning i tarmfloran borde man då alltid komplettera foderbyten och betesläpp med t.ex. bakjäst för att hålla tarmfloran i bättre skick?

VARFÖR FÅR SÅ MÅNGA HÄSTAR FÅNG??

Är frågan så enkel så att det "bara" rör fång? Jag menar, är det inte mera som spelar in, som att varför mår hästen inte bra (och i förlängningen: varför letar vi fel)?

Är fång symptom på att något är fel, dvs kanske hos tvåbeningen som förfogar över hästen? Det behöver ju inte vara faktiskt näringsbehov kontra reklamens övertygelse, utan kan väl beröra vår hästhållning i stort? Detta är bara spånerier, och jag har inget mera att komma med än just en känsla. Den håller jag på att sondera, återkommer om jag har nåt mera konkret.

Ja tänk om det bara var oss det var fel på...

Hur förklarar du då de fallen där det har gjorts helt rätt enl boken men ÄNDÅ blir det fång?

(Nu syftar jag inte på min ponny, dräktigheten var mest troligt en rätt stark utlösande faktor på henne.)

Alla foderbyten skall alltid ske suksesivt och gå långsamt. Ta med din häst ut och låt han beta av det lilla gräs som kommit nåron timme om dagen i flera veckor innan du släpper han på bete.
Sedan är ju alla hästar olika kännsliga oxå.

Knapplån

Om man ser till de förändringar som sker i näringskedjorna i havet - så är det inte omöjligt att tänka sig att det sker förändringar även i landekosystemen. Klimatet ändrar sig för närvarande i en ganska oroväckande takt och det känns osannolikt att detta inte skulle få konsekvenser för näringsinnehållet i gräset.

Det är självklart inte hela bilden men jag skulle bli mycket förvånad om det inte har med saken att göra. Klimatförändringar alltså :(

Ja självklart jag har vänjt min häst i 1 månad vid gräset nu går han ute i gräshage en stund om dagen för att nästa vecka släppas på bete. Men jag undrar om bakjäst t.ex. alltid borde ges vid foderbyten ändå för att minimera risken för rubbningar i tarmfloran.

Jag har aldrig stött på bakjäst förrut så jag kan tyvärr inte yttra mig om det.:crazy:

Hur förklarar du då de fallen där det har gjorts helt rätt enl boken men ÄNDÅ blir det fång?
Jag förklarar inte alls, uppenbarligen ... ;) Men om vi tar det ett steg längre: "boken" är väl ändå skriven av människor, jag kan svårligen tro att det är en häst som ligger bakom det hela?

Liksom att människan ligger bakom hästens livssituation; vad den äter, hur och när den är instängd, hur den sköts - ja allt. Då är det väl rimligt att anta att vi har en del i det hela? För vem är det annars, nån annan? Som vad? MorvanMorr har en poäng med klimatförändringar, men draget till sin spets så är det antagligen återigen människan som ligger bakom de utlösande faktorerna.

(Lillsis - Just din ponnys tråd har jag inte följt, det är inte specifikt ett fall jag funderar på.)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 479
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Vinterbad
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka