Fång.. Solskenshistorier finns dom??

Sv: Fång.. Solskenshistorier finns dom??

Nej inte veterinärbesiktigad då hon "följde med på köpet" av annan häst (för 1000kr extra) & var lite av ett "impulsköp". Vet inte om jag hade vet. besiktat i vilket fall iof då jag inte ger så mkt för gårdsbesiktning utan gör klinikbes. på mina egna lite dyrare hästar.

Blev den veterinärbesiktigad vid köpet?
Vad sa i så fall veterinären om att den var ömfotad?
En annan fråga: Har den lång päls? Haft fång förut?

ursäkta tusen frågor

Glömde de andra frågorna..:o
Nej ska inte ha haft fång förut (men säljaren har endast haft hästen i 6månader). Har en del vinterpäls kvar men fäller ganskas normalt.

Blev den veterinärbesiktigad vid köpet?
Vad sa i så fall veterinären om att den var ömfotad?
En annan fråga: Har den lång päls? Haft fång förut?

ursäkta tusen frågor

Tack för info! Kommer def. ´reagera som om det ÄR fång. ¨Hon är ganska slö/loj & ömmar. Risken är ju att det är fångkänning.
Ska be hovis & vetten kolla på henne också.

Fodra med melassfri lucern är nog det säkraste proteintillskottet ur fångperspektiv. Eller soja, men där har du en maxgräns.

Pulsen känner du på in och utsida vid kotan. Vet du var jag menar då?

Ang hur fånget upptäcktes. Med FACIT i hand så kom förvarningen flera dagar innan. Han blev slö/loj, drog ner på tempot. Gick ut istället för att springa. Jag trodde det berodde på värmen/hettan. Jag sjasade på och han rörde sig rent, men loj. Kanske ömmade han i fossingarna lite redan då, det synte sinte iaf.

Efter några dagar så när jag släppte ut på kvällen så loj som han varit i några dagar, jag sjasade på och han travade. Han haltade på ena fram. Han var dock barfota, och plattfot med lätt för att bli sulöm så trodde han trampat på en sten. Kollade efter puls + värme men ingen. Åkte till jobbet vid 18-tiden, satt och funderade på om jag skulle boka om verkningen veckan efter till en skoning ifall han var öm.
Han kollades av mamma på kvällen och 'gick då och betade som vanligt med munkorgen på, hon såg inget konstigt'.

9.30 nästa morgon tog han sig knappt fram. Ingen tvekan om fång. Stapplade fruktansvärt på BF, puls och värme runt om (värst fram), vände som en fånghäst, och la sig ner i boxen så snart han kom in.

Därför så nu är jag närmast HYSTERISK ifall han verkar loj. Har i år en gång slitit in hoom på box, kylt osv i rena fångnojan, med ENDA tecknet trött/loj. Inget annat talade för fång,d et FANNS ett giltigt skäl till loj (insekterna kom, han var sönderbiten och hade nog gått/sprungit massor för att komma undan), men jag fick total fångest.

Misstänker jag fång, om än aldrig så lite, t ex pga rör sig inte helt hundra, lite puls, tveksam lyfta en hov eller ja minsta annat så ställer jag på box, kyyyyler, och håller på box tills u.a, och sen ½ - 1 dygn till, sen släpper jag ut kortare tid än normalt första dagarna och håller koll.

Puls/värme kan naturligt variera med det här vädret, så det jag allra, allra mest tittar på med mina är HUR de rör sig, både hur ofta/piggt, och hur det ser ut när de gör sig. Har jag inte sett dem komma i trav/galopp en dag, så linar jag för att få se.

Ang vad äta, så i din hästs fall verkar den ju helt klart ha reagerat negativt på silaget. Vill bara för jämnvikten skulle lägga in att det inte behöver vara för det just var silage. Utan sockerhalten i det och på det hö den senare fick kan ha skilt stort.

Nä, precis, helt rätt! Det var just det ensilaget och just att jag mitt dumma nöt gav extra mkt för att jag tyckte synd om henne när hon stod inne.

Hon fick hö med ganska låga värden blandat med halm de första 2-3 åren efter anfallet, men det var ffa. för att hålla henne i skick hullmässigt. Idag äter hon dock ett ensilage med bra värden.

Kan tillägga också att just hon reagerar på betfor så det kan hon inte äta. Äpplen och morötter går dock bra, så det är så väldigt individuellt vad de reagerar på.

Proviva har dock varit den stora räddaren för oss genom åren!

Mer (nya)solskenshistorier, en del vet vi allt om redan innan...;)

Känns som min polles fång hör hemma här.

En dag när jag kom till stallet. Pollen på sommarbete sen en vecka tillbaka. Han låg ner i hagen när jag kom. Snabbt sprang jag ner till hagen som inte ville resa sig upp. Han gjorde ett försök till att resa sig upp, men bakbenen vek sig. Fång! Veterinär tillkallades och dömde honom till 4:e gradens fång. Om vi hade kommit någon timme senare hade han varit tvungen att avlivas. Så allvarligt var det.

Boxvila med tort hö samt butta två gånger om dagen med kylda ben. Lång boxvila väntade. Så småning om blev det hage, som utökades allt mer. Många månader senare blev det en lång igångsättning. Aktiviteten ökades upp successivt. Benen kontrollerades på klinik för att se att inga rotationer blivit. Det såg normalt ut.

Nu, två år senare är han helt normal. Han rids normalt och hoppar upptill 120 cm (D ponny) samt dressyrtävlar. Han får inte gå på sommarbete mer men klarar av att gå i gräshagar (med gräs högt som en gräsmatta, inte så bra jämförelse men... Ett par cm högt med andra ord.) Äter äpple, päron och morötter som belöning efter ridning. Äter hösilage med bra värden tillsammans med havre dagligen.

Håller verkligen tummarna för dig och din polle. :crazy:

Senast ändrad:

*KL* Hur ser en fångvändning/fång-gång ut?
Känner mig helt rudis men är helt ny på detta med fång..Varit förskonad tidigare..

Du kommer nog känna igen det när du ser det.

Men de stapplar, ffa med fram. När man vänder dem snävt, så stapplar de än värre, och försöker lägga över så mycket vikt som möjligt till bakdelen i vändningen.

Visst finns det solskenshistorier!
Min Betty, fjordsto, nu 11 år är ett exempel.

Jag tog över henne som slakthäst för snart fem år sedan. Hon var då fet, helt omusklad och hade hemska fånghovar - dock inte halt. Förre hovslagaren avrådde från att ta över hästen pga dåliga hovar, min hovslagare blev rädd av att se hennes hovar.

Idag, knappt fem år senare, mår hästen bra, är fin och blank, i rätt hull, har hovar där varken hovslagare eller veterinär ser några fångförändringar även när de letar, går på ordentlig foderstat.

Dock vill jag inte släppa henne på bete pga att jag då inte har möjlighet att ha koll på näringsintaget på samma sätt som när man fodrar.

Hästen är pigg och glad och frisk.

Sorry själv:crazy: Jag menade absolut inte dig. Är inte så bra på detta,nu såg jag att när man trycker på svarsknappen så står det som att det är till den man skriver. Jag var bara lite orolig att det skulle spåra ur med invecklade metaförklaringar som det gör i den stora fångtråden. Och att långa utlägg som det redan står spaltkilometer om skulle upprepas även här. Den här tråden är uppfriskande för oss alla som lider av fångest. Fler solskenshistorier!:bump:

De flesta hästar med fång blir återställda, så de flesta är solskenshistorier :-)

Har än så länge en solskenhistoria om mitt minishettis sto.

Köpte tillbaka henne igen efter 2 år och ca 6 månader innan köp fick hon fång. Tyvär fick hon inte riktigt korrekt behandling, i princip så fick hon smärtstillande och diet tills nästan all symptom var borta och sen bete igen:(

Så ca 2 dagar efter att jag köpt tillbaka henne så blossade fången upp igen. P g a foderbytet säkert. Den lilla damens hälsa var inte alls på topp, ca 30 kilos övervikt och hovar som inte var verkade alls på minst 6 månader!!(enl min hovis)
Det blev smärtstillande i nära 3 veckor och nån extra vecka box vila.

Tog ca 6 månader innan hon var helt återställd och hela förra sommaren gick hon på bete utan problem dock efter låång invänjing på gräs. På sensommaren fick hon en liten fångkänning,tror det var för att jag fick byta hagar/bete ofta på slutet för att få betet att räcka.

Idag är hon ca 20 kilo lättare och pigg och glad, ska försöka få bort dom 10 sista innan jul:D

Vår familjs shettis Paloma fick fång för första och sista gången som 16-åring, hon var väldigt dålig ett tag, stod hos veteriär i över en vecka, det var nära att vi tog bort henne.

Men det vände och hon blev frisk, gick resten av sitt liv i jordhage, vi avlivade henne förra året pga hjärtat, hon blev 31 år.

Så för mig och min familj är det en solskenshistora, för att vi inte förlorade henne redan då. :love:

Paloma:

Paloma drar min studentvagn, 19 år.

Kram, Maya

*kl*

Vilka härliga historier!! Man blir glad av att läsa dom och jag känner hoppet komma tillbaka!:)

Min tjej är pigg och glad och går på rätt så bra inne i boxen, nu är ju den jäättemjuk men ändå ;) Nåväl, det kan gå åt rätt håll och än så länge är det bara att kämpa på..

Fler solskenshistorier nu gott folk :laugh:

Jag tror inte man ska räkna med att den någonsin kommer tillbaka till hur det var innan.
Varför säga emot vad Strömsholm erfar?
fång är inte en sdn hemsk sjukdom som det var förr! Nästan obotlig- kanske är det därför uttrycket "kronisk fång" fortfarande hänger med.

De flesta hästarna återgår till sitt forna bruk o då pratar vi inte om enbart hobbyridning.
Men.. det är upp till var hästägare att sköta hästen optimalt o att utreda orsaken.
Det kan krävas mkt energi o tid från hästägaren o alla kanske inte orkar med det.

Min fick fång för 5 år sen o går hårdare o rör sig ännu bättre än innan.
Den är mkt smalare o består numera av muskler o inte bara rund av fett.

Alla fånghästar som jag känner till lever i högsta välmåga.

Snarare har hästägarna ökat motionen o fodrar mer restriktivt.:bow:
Bete som passar individen o aldrig vila.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 746
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 056
Senast: Lillefrun
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka