Fodra med melassfri lucern är nog det säkraste proteintillskottet ur fångperspektiv. Eller soja, men där har du en maxgräns.
Pulsen känner du på in och utsida vid kotan. Vet du var jag menar då?
Ang hur fånget upptäcktes. Med FACIT i hand så kom förvarningen flera dagar innan. Han blev slö/loj, drog ner på tempot. Gick ut istället för att springa. Jag trodde det berodde på värmen/hettan. Jag sjasade på och han rörde sig rent, men loj. Kanske ömmade han i fossingarna lite redan då, det synte sinte iaf.
Efter några dagar så när jag släppte ut på kvällen så loj som han varit i några dagar, jag sjasade på och han travade. Han haltade på ena fram. Han var dock barfota, och plattfot med lätt för att bli sulöm så trodde han trampat på en sten. Kollade efter puls + värme men ingen. Åkte till jobbet vid 18-tiden, satt och funderade på om jag skulle boka om verkningen veckan efter till en skoning ifall han var öm.
Han kollades av mamma på kvällen och 'gick då och betade som vanligt med munkorgen på, hon såg inget konstigt'.
9.30 nästa morgon tog han sig knappt fram. Ingen tvekan om fång. Stapplade fruktansvärt på BF, puls och värme runt om (värst fram), vände som en fånghäst, och la sig ner i boxen så snart han kom in.
Därför så nu är jag närmast HYSTERISK ifall han verkar loj. Har i år en gång slitit in hoom på box, kylt osv i rena fångnojan, med ENDA tecknet trött/loj. Inget annat talade för fång,d et FANNS ett giltigt skäl till loj (insekterna kom, han var sönderbiten och hade nog gått/sprungit massor för att komma undan), men jag fick total fångest.
Misstänker jag fång, om än aldrig så lite, t ex pga rör sig inte helt hundra, lite puls, tveksam lyfta en hov eller ja minsta annat så ställer jag på box, kyyyyler, och håller på box tills u.a, och sen ½ - 1 dygn till, sen släpper jag ut kortare tid än normalt första dagarna och håller koll.
Puls/värme kan naturligt variera med det här vädret, så det jag allra, allra mest tittar på med mina är HUR de rör sig, både hur ofta/piggt, och hur det ser ut när de gör sig. Har jag inte sett dem komma i trav/galopp en dag, så linar jag för att få se.