Fång.. Solskenshistorier finns dom??

D

Dennis

Jag hade för flera år sedan en islänning som jag var tvungen att ta bort pga fång. Jag har sedan dess klarat mina shettisar himla bra tills igår.. :cry:Nu är jag så jädrans rädd för vad som komma skall och skulle gärna höra vad ni har för solskenshistorier ang fång och hur ni kom ur det. UTAN att häststackarn fick gå i grushage resten av sitt liv ...:crazy:

Sv: Fång.. Solskenshistorier finns dom??

Ja då. I somras fick jag för första gången träffa en islandshäst som hade fångnacke, rejäla fånghovar och hade fel på insulinet och nyligt haft fång innan hon flyttades till det bete min häst gick på. Eksem har hon också. Efter några veckor mådde hon prima och var med på alla våra turer ut på heden, flera timmar. Hon och min häst kappade ihop, det var full rulle. Alla hästar som gick där var oskodda (krav för betet, havsnära och nyanlända hästar kommer titt som tätt). Ägaren åkte över till veterinär med henne för kontroll. Hästen har klarat sej väldigt bra. Så visst kan det sluta utmärkt. Det är ju höga krav på ägaren att det går rätt till med foder och skötsel för övrigt.

Hur eller kanske snarare när vet man om hästen verkligen har klarat det?
Är det tex tre månader efter anfallet, sex månader eller ett antal år?

Jag hade för flera år sedan en islänning som jag var tvungen att ta bort pga fång. Jag har sedan dess klarat mina shettisar himla bra tills igår.. :cry:Nu är jag så jädrans rädd för vad som komma skall och skulle gärna höra vad ni har för solskenshistorier ang fång och hur ni kom ur det. UTAN att häststackarn fick gå i grushage resten av sitt liv ...:crazy:

Peppar peppar så verkar det gå bra för min häst.
Fick fång i april förra året.
Nu äntligen igångsatt och är RIKTIGT pigg och glad. Vi har hopptränat och dressyren smått börjat på med igen. Piggare än någonsin! (17 år)
Äter gräs några minuter/dag och målet är bete efter midsommar (med munkorg på "naturbete"). Han gick på bete redan förra året och det gick bra. Han fick fång pga många olika saker som sammanföll samtidigt tror vi (för näringsrikt blött silage, vila pga sjukdom =tjock, vårgräs i hagen).

Mammas häst har haft 3 anfall och lever än. Ett kraftigt och 2 små, nu har vi äntligen hittat vad som fungerar. Han går inte ut på "bete" förrän efter midsommar och då går han bara på beten som är rejält avgnada. Han kommer ju aldrig kunna gå på riktigt bete men i år är 5 året han är fångfri. Och han är så pigg och glad :)

Kolla i fångtråden, där finns flera. MEN, som FA säger så är det ju lite frågan vad är en solskenshistoria?

Jag tror inte man ska räkna med att den någonsin kommer tillbaka till hur det var innan. Däremot finns det gott om fångisar som kommit tillbaka till ett liv i arbete och som kan gå på mkt restriktiv mängd gräs (speciellt nu mer betesredicerare och sådant att tillgå).

Nu kan jag inte kalla mina solskenshistorier riktigt fullt ut för jag vet ju inte hur det går i år, men de har blivit vad man kan bedömma så återställda det går (jag tror ju en fånghov för alltid är svagare än en 'normal'), och de kan gå på i alla fall viss mängd gräs. (dvs 'ej grushage', även om jag gärna skulla ha en sån - en stor rackare) Men ångesten finns ju där, alltid.. Och imorgon kan 'solskenshistorian' ta slut, eller om 3 månader, eller 6, eller..

Mitt kblsto kom tillbaka FULLT ut efter första fånganfallet, tyvärr fick hon flera, och det var komplikationerna av fånget som tillslut tog hennes liv, så..

Men, gå gärna in i fångtråden

Min ponny hade haft fång precis när jag köpte honom! Det är fem år sen och det har inte funnit tendens till fång sen dess. Han har gått på bete, ätit vanligt hö, numer ensilage. Han har fått olika kraftfoder i perioder och nu får han bara ensilage. Jag byter ganska ofta kvalitet på ensilaget då vi delar bal med min mans stutar.

En solskenshistoria tycker jag!

Vet du varför han fick fång? *nyfiken*

Jag tror nämligen, och inte menat negativt mot dig på något vis, att störst chans till solskenshistorier har man med de där som t ex 'bryter sig in i foderkammaren och äter upp X kg av ditt och datt'. Dvs där fången beror på en specifikt, utlösande faktor av en kraftig magtarmstörning/kolhydratoverload/stärkelseöverload etc.

Samtidigt, lilla shettisen här hade fång i höstas (innan jag köpte honom). Fick det mest troligt av frostgräs. Ska man se på hovarna så var det ett ganska svårt anfall. Han behandlades inte direkt 'by the book', och har sen anfallet smällfet gått på fri tillgång på hö, ätit både gräs och frostgräs osv - utan att få fång igen, och helt symptomfri när jag köpte i dec, bara några mån efter. Så han är ju så ett extremt 'solskenshistorieexempel'.

Numera behandlas han mer strikt dock, men jag ÄR inte lika nojig för honom som för Lillen (som fick fång veckan efter midsommar förra året, rejält anfall men inga hovbensförändringar, men tog lång tid bli bra osv. Han fick troligen fång pga insulinresistent och för mkt fruktan. Han är jag extremt mkt mer nojig med, och tror han löper extremt mkt högre risk än shettisen att få fång igen. Pga IR, pga när/hur han fick fång, vid vilken ålder osv.

Nää.. jag vet faktiskt inte riktigt varför, hon var inte släppt på något nytt bete, hon är i fin form men jag har en liten tanke i bakhuvudet om hennes fötter.. Hon är nu två år och vi har kämpat lite med att få en korrekt benställning på henne samt att hon har alltid haft en himla dålig hovkvalité.

Jag är lite fundersam nu :confused:

Var iofs millus jag menade, men är ju eg alltid nyfikna av om man vet varför de fick fång.

Var den tjock, blev den tjockare 'utan anledning' eller liknande? KOm det regn efter torka eller så? Det jag far efter är om den kan reagerat på sockret i gräset, nivåerna kan dels rakethöjas plötsligt, och dels kan vissa hästar/ponnyer ha en extra känslighet för det.

*KL*

Nu kapar jag tråden med en dum fråga.
HUR märkte ni fången?

Min impulsköpa shettisx (korsn) är 18-20år (inga papper), B-ponny. När hon kom (1,5 månad sen) var hon mager men extremt bukig. Har fodrat med bättre hö (än det ensilage hon fått), kornkross & sakta vant in på bete. Hon var ömfotad redan när hon kom men idag tyckte jag hon verkade ömmare än vanligt. Hon var dock inte varm eller hade kännbar puls (exakt var känner man den?) & verkade i övrig¨t som vanligt. Hur hade ni gjort? Utgått från att det var fångkänning & slängt på munkorg eller ställt i vinterhage med hö?
Hur fodrar jag upp henne för att komma ifrån proteinbristen om hon har fångkä´nning?

Fodra med melassfri lucern är nog det säkraste proteintillskottet ur fångperspektiv. Eller soja, men där har du en maxgräns.

Pulsen känner du på in och utsida vid kotan. Vet du var jag menar då?

Ang hur fånget upptäcktes. Med FACIT i hand så kom förvarningen flera dagar innan. Han blev slö/loj, drog ner på tempot. Gick ut istället för att springa. Jag trodde det berodde på värmen/hettan. Jag sjasade på och han rörde sig rent, men loj. Kanske ömmade han i fossingarna lite redan då, det synte sinte iaf.

Efter några dagar så när jag släppte ut på kvällen så loj som han varit i några dagar, jag sjasade på och han travade. Han haltade på ena fram. Han var dock barfota, och plattfot med lätt för att bli sulöm så trodde han trampat på en sten. Kollade efter puls + värme men ingen. Åkte till jobbet vid 18-tiden, satt och funderade på om jag skulle boka om verkningen veckan efter till en skoning ifall han var öm.
Han kollades av mamma på kvällen och 'gick då och betade som vanligt med munkorgen på, hon såg inget konstigt'.

9.30 nästa morgon tog han sig knappt fram. Ingen tvekan om fång. Stapplade fruktansvärt på BF, puls och värme runt om (värst fram), vände som en fånghäst, och la sig ner i boxen så snart han kom in.

Därför så nu är jag närmast HYSTERISK ifall han verkar loj. Har i år en gång slitit in hoom på box, kylt osv i rena fångnojan, med ENDA tecknet trött/loj. Inget annat talade för fång,d et FANNS ett giltigt skäl till loj (insekterna kom, han var sönderbiten och hade nog gått/sprungit massor för att komma undan), men jag fick total fångest.

Misstänker jag fång, om än aldrig så lite, t ex pga rör sig inte helt hundra, lite puls, tveksam lyfta en hov eller ja minsta annat så ställer jag på box, kyyyyler, och håller på box tills u.a, och sen ½ - 1 dygn till, sen släpper jag ut kortare tid än normalt första dagarna och håller koll.

Puls/värme kan naturligt variera med det här vädret, så det jag allra, allra mest tittar på med mina är HUR de rör sig, både hur ofta/piggt, och hur det ser ut när de gör sig. Har jag inte sett dem komma i trav/galopp en dag, så linar jag för att få se.

Senast ändrad:

Från fångtråden (Tant Ester):
"Digitalpulsen känner du om du lägger tummen respektiwe pekfingret på war sida om kotan, sett bakifrån. På en häst med normal digitalpuls kan det wara swårt att känna, man får klämma åt lite och fånga kärlet mot benet".

Jag skulle definitivt tagit kontakt med en hovslagare som kan utvärdera varför ponnyn ömmar.

Fångvänder ponnyn?

Glömde, sluta med kornkrosset. Det är väldigt stärkelserikt, och mellan onödig chansning och potentiell risk att ge en fångbenägen.

Jag hade iom att jag inte känner hästen, den går på gräs osv betraktat det som en fångvarning och ställt in, kylt och kontaktat hovslagaren.

Blev den veterinärbesiktigad vid köpet?
Vad sa i så fall veterinären om att den var ömfotad?
En annan fråga: Har den lång päls? Haft fång förut?

ursäkta tusen frågor

Jag har en vad jag iaf vill kalla för en solskenshistoria. Mitt sto fick ett lätt och ganska diffust fånganfall. Vet. var ute och trodde att det ev. kunde vara fång. Så hon blev satt på boxvila och metacam. Jag frågade noga om hon kunde få äta ensilage ändå. Självklart tyckte vet. Riktigt dum som jag var så gav jag henne dock ännu mer än vanligt för att hon skulle hålla sig sysselsatt under boxvilan.

Ett par dagar går men jag tycker inte att hästen blir ett dugg bättre, snarare så att jag tycker att hon verkar bli sämre. Nya kontakter med vet. som menar att det är omöjligt så länge hon fick sin medicin och stod på box. Jag intygade att så var fallet. Bestämdes därför att vi skulle avvakta ytterligare ett par dagar. Efter ytterligare någon dag var jag dock helt hundra på att hon blev sämre för var dag så jag ringde klinik och beställde tid för röntgen. De hade dock inte tid förrän ett par dagar senare men intygade även de att hon absolut inte kunde vara sämre om hon nu fick metacam och stod på box. Men magkänslan sa mig att de hade fel.

Samma dag som vi skulle åka och röntga ligger stoet helt utslagen på sidan i boxen när jag kommer. Ringer ut vet. som kommer och är helt förbryllad. Avbokar tiden på klinniken då vet. vill att hon ska köras till Hbg istället (trots risken med resa och den försämring det kan ge på hovarna). Vet. sprutar henne med smärtstillande så att hon kommer upp på fötter och ringer även till en annan vet. som efter halva vägen skulle möta upp oss och spruta henne ytterligare en gång så att hon skulle hålla sig någorlunda smärtfri tills vi kom fram.

Väl på Hbg konstateras att hon troligen haft ett akutanfall så att säga enda sedan första dagen som inte stoppats pga av att hon inte svarade på metacamen samt att hon troligtvis även har reagerat på ensilaget. Det avgörande blev därför att få stopp på det akuta förloppet samt få henne någorlunda smärtfri inom de närmaste 48 h. Annars skulle hon tas bort.

De första preparaten som de prövade svarade hon inte på. Inte förrän hon fick butta direkt i blodet vände det och blev en klar förbättring. Röntgen visade däremot att hon hade grava sänkningar och rotationer på alla fyra.

Hästen stod kvar på Hbg under ca 7 dagar och blev klart bättre. Hon verkades mkt kort, gipsades och fick såsmåningom skor vända bak och fram.

Första sommaren fick hon gå i grushage. Åren därefter har hon släppts på ett ganska magert skogsbete efter halva sommaren. Och peppar, peppar klarat det.

På vårkanten -08 röntgades hon på nytt för att se om hon möjligen skulle kunna klara av att betäckas (vilket varit tanken från första början). Röntgen visade en så gott som helt återställd häst! :banana: Hon betäcktes därför och klarade även dräktigheten utan problem (dock var vi noga med att inte fodra på henne mer än nödvändigt) samt att gå på ett frodigare bete.

Så ja, jag tycker att det är en riktig solskenshistoria :love: Hade jag inte kunnat släppa henne på bete (dvs om jag inte haft tillgång till det här lite magrare betet) så skulle jag dock troligtvis ha tagit bort henne så småningom för jag hade inte kunnat, med just den här hästen, klarat av att ha henne på grushage året runt. Det hade hon lidit alldeles för mkt av. Men som det är nu så fungerar det alldeles utmärkt! (Minns inte nu hur mga år sedan det är som hon fick fång, men det är minst 5-6 år sedan).

Nää.. jag vet faktiskt inte riktigt varför, hon var inte släppt på något nytt bete, hon är i fin form men jag har en liten tanke i bakhuvudet om hennes fötter.. Hon är nu två år och vi har kämpat lite med att få en korrekt benställning på henne samt att hon har alltid haft en himla dålig hovkvalité.

Jag är lite fundersam nu :confused:

Hovkvalité gör inte fång. Fång får man ju pga störningar i mag- och tarmsystemet som frigör ett gift. Så det har ju hänt något när hon flyttades.

Ang vad äta, så i din hästs fall verkar den ju helt klart ha reagerat negativt på silaget. Vill bara för jämnvikten skulle lägga in att det inte behöver vara för det just var silage. Utan sockerhalten i det och på det hö den senare fick kan ha skilt stort.

Min blev inte bättre FÖRRÄN han fick silage och höet togs bort. Visade sig att höet var trots fjolårets, sen skörd och i övrigt kassa värden, rena sockerbomben. Silaget var LÅGT i socker.

Han har ätit silage sen dess utan problem, E stod på hö innan köp, blev dessutom ett bryskt byte till silage (han lämnade bara höet jag blandade ut med), och har inte reagerat på det.

Däremot är silage till fånghästar omdiskuterat, för att det är större risk varje bal blir ett litet foderbyte, så gäller ha en homogen kvalitet osv. Vissa hästar kan man helt klart se reagerar negativt fångmässigt på silage, och just de ska givetvis inte ha det.

Men att det ibland är något annat än man tror (som i mitt fall sockret) som gör att ett foder funkar bättre än ett annat, och inte foderslaget i sig.

DIN häst skulle JAG (som gillar silage) inte ge silage mer alls dock, så menar det inte 'mot' dig, utan mer som lite allmänt, är ju många som läser i tråden.

Grattis förresten, det är ju verkligen en solskenshistoria ja. Och visar även på hur jäkla lömskt fång kan vara, med diffusa, otydliga symptom i början.

Hovkvalité gör inte fång. Fång får man ju pga störningar i mag- och tarmsystemet som frigör ett gift. Så det har ju hänt något när hon flyttades.

Fast hovarnas utseende etc påverkar ju också (dock kan inte jag heller få ihop kvalitet i det hela). Det finns ju en gräns för vad hästen sas klarar innan den får fång, har man t ex även långa tår (bara som ett ex) så blir det en extra påfrestning på lamellerna. Och det i kombination med en magtarmstörning kan bli för mkt.

Sen, insulinutlöst fång är INTE pga magtarmstörning, viktigt att tänka på. Att en häst som inte verkar ett enda dugg störd i magen kan ha fång ändå.

I exemplet som du och jag svarade på tror jag att det var en kombination av en massa faktorer, där flytt var en del, ändrad foderstat, kanske en olämplig växt, och hovarnas skick/vinklar etc var en del. Men man kan ju inte mer än tro.

Men hon har inte flyttats, jag menade ej heller att hovkvalitén i sig skulle vara orsak till fång .. satt och tänkte lite högt.. funderar på om problemen vi haft med hennes benställning och även då hovarnas belastning kan spela in..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 746
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 056
Senast: Lillefrun
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka