Sv: Fång.. Solskenshistorier finns dom??
Jag har en vad jag iaf vill kalla för en solskenshistoria. Mitt sto fick ett lätt och ganska diffust fånganfall. Vet. var ute och trodde att det ev. kunde vara fång. Så hon blev satt på boxvila och metacam. Jag frågade noga om hon kunde få äta ensilage ändå. Självklart tyckte vet. Riktigt dum som jag var så gav jag henne dock ännu mer än vanligt för att hon skulle hålla sig sysselsatt under boxvilan.
Ett par dagar går men jag tycker inte att hästen blir ett dugg bättre, snarare så att jag tycker att hon verkar bli sämre. Nya kontakter med vet. som menar att det är omöjligt så länge hon fick sin medicin och stod på box. Jag intygade att så var fallet. Bestämdes därför att vi skulle avvakta ytterligare ett par dagar. Efter ytterligare någon dag var jag dock helt hundra på att hon blev sämre för var dag så jag ringde klinik och beställde tid för röntgen. De hade dock inte tid förrän ett par dagar senare men intygade även de att hon absolut inte kunde vara sämre om hon nu fick metacam och stod på box. Men magkänslan sa mig att de hade fel.
Samma dag som vi skulle åka och röntga ligger stoet helt utslagen på sidan i boxen när jag kommer. Ringer ut vet. som kommer och är helt förbryllad. Avbokar tiden på klinniken då vet. vill att hon ska köras till Hbg istället (trots risken med resa och den försämring det kan ge på hovarna). Vet. sprutar henne med smärtstillande så att hon kommer upp på fötter och ringer även till en annan vet. som efter halva vägen skulle möta upp oss och spruta henne ytterligare en gång så att hon skulle hålla sig någorlunda smärtfri tills vi kom fram.
Väl på Hbg konstateras att hon troligen haft ett akutanfall så att säga enda sedan första dagen som inte stoppats pga av att hon inte svarade på metacamen samt att hon troligtvis även har reagerat på ensilaget. Det avgörande blev därför att få stopp på det akuta förloppet samt få henne någorlunda smärtfri inom de närmaste 48 h. Annars skulle hon tas bort.
De första preparaten som de prövade svarade hon inte på. Inte förrän hon fick butta direkt i blodet vände det och blev en klar förbättring. Röntgen visade däremot att hon hade grava sänkningar och rotationer på alla fyra.
Hästen stod kvar på Hbg under ca 7 dagar och blev klart bättre. Hon verkades mkt kort, gipsades och fick såsmåningom skor vända bak och fram.
Första sommaren fick hon gå i grushage. Åren därefter har hon släppts på ett ganska magert skogsbete efter halva sommaren. Och peppar, peppar klarat det.
På vårkanten -08 röntgades hon på nytt för att se om hon möjligen skulle kunna klara av att betäckas (vilket varit tanken från första början). Röntgen visade en så gott som helt återställd häst!
Hon betäcktes därför och klarade även dräktigheten utan problem (dock var vi noga med att inte fodra på henne mer än nödvändigt) samt att gå på ett frodigare bete.
Så ja, jag tycker att det är en riktig solskenshistoria
Hade jag inte kunnat släppa henne på bete (dvs om jag inte haft tillgång till det här lite magrare betet) så skulle jag dock troligtvis ha tagit bort henne så småningom för jag hade inte kunnat, med just den här hästen, klarat av att ha henne på grushage året runt. Det hade hon lidit alldeles för mkt av. Men som det är nu så fungerar det alldeles utmärkt! (Minns inte nu hur mga år sedan det är som hon fick fång, men det är minst 5-6 år sedan).