Fälttävlans olyckor,

P

Pigeon

Nu, med tanke på den tragiska olyckan i Bollnäs började jag fundera på hur man skulle kunna göra fälttävlan säkrare. Går det ?
Skulle terrängmomentet tappa sin "tjusning" om hindrena tex blir "rivningsbara", eller är det en enkel säkerhetsåtgärd?

Är det så att man helt enkelt får acceptera att fälttävlan är en farlig sport, och ge sig in i leken fullständigt medveten om riskerna?
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Jag tycker inte att hinderna i terrängprovet ska va rivningsbara. Det är ju det som är tjusingen i det hela och svicha fram i skogen och hoppa fasta hinder.

Det går säkert att fixa så att det blir säkrare på något annat sätt. och som du sa att de som tävlar FT vet ju vad de ger sig in på och är väl medvetna om riskerna.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Rivningsbara hinder skulle också orsaka många olyckor. En bom som följer med kan lätt få ekipage att volta eller skada sig.

Tror mer på ordentlig utbildning så att man vet vad som förväntas av en, sedan kommer olyckor alltid att ske när vi handskas med stora tunga djur och Murphy kommer inklampande och ställer till det.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Rivningsbara hinder är uteslutet! Då kan man hålla sig till bara banhoppning istället - och det är också uteslutet! Att en stor stock kan lossna är rent livsfarligt!

Olyckan just i bollnäs var enbart otur! Elin visste precis vad hon gav sig in på och Bobo var så förberedd man kunde bli! Ingen fälttävlanssjäl vill att denna sport läggs ner, då kommer många ljus i livet slockna.

Med tanke på att man kvalar upp i klasserna, så tycker jag att man ser de farligaste ekipagen i debutant och lätt klass - det är där man kanske måste satsa på att ha lite högre krav på ekipagets kvalite, så att det inte är någon som flängrider! Inte högre hinder eller knepigare, men på något sätt högre krav på ekipagets utbildning? Att man kanske måste träningstävla när man tar ft-kortet? jag vet inte - men man ser inte ofta ekipage som inte vet vad de håller på med på Elins nivå.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Jag håller med om att man behöver få bort flängridningen i 90/100.
Kanske hårdare straff på för snabba tider? Att få två stopp och hinna rida in på tiden är inte så himla bra i mina ögon.
Att lära sej hitta "rätt galopp" är viktigt. Jag tycker också att vi ska ha "svårare" 90 /100 på vissa ställen. Kanske dags att införa 70/80 klass som i Danmark? (Det borde vara enkelt på våra ponnybanor) Då är det för "raggning" av nya ryttare och för unghästar. Låt sedan 90 och 100 bli klasser mer lika Danmark och Tyskland.

Sen kan jag tycka att det är för enkelt att gå upp i 2* resp 3*. Snävare regler där man ska ha ridit fler 1* och varför inte någon lång vore ett alt för säkerheten tycker jag. Det är stor skillnad mellan klasserna.
(Obs! Nu tänker jag inte på någon speciell ryttare utan det handlar om egna funderingar och från diskussioner med mina döttrar i deras tävlande. Så ingen behöver känna sej trampad på tårna. Jag vet att kval-reglerna är "minikrav" men det är just "minikraven" som jag vill ändra.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fälttävlans olyckor,

Rivningsbara hinder är uteslutet! Då kan man hålla sig till bara banhoppning istället - och det är också uteslutet! Att en stor stock kan lossna är rent livsfarligt!

Olyckan just i bollnäs var enbart otur! Elin visste precis vad hon gav sig in på och Bobo var så förberedd man kunde bli! Ingen fälttävlanssjäl vill att denna sport läggs ner, då kommer många ljus i livet slockna.

Med tanke på att man kvalar upp i klasserna, så tycker jag att man ser de farligaste ekipagen i debutant och lätt klass - det är där man kanske måste satsa på att ha lite högre krav på ekipagets kvalite, så att det inte är någon som flängrider! Inte högre hinder eller knepigare, men på något sätt högre krav på ekipagets utbildning? Att man kanske måste träningstävla när man tar ft-kortet? jag vet inte - men man ser inte ofta ekipage som inte vet vad de håller på med på Elins nivå.

Håller med om allt du skriver här!

Det görs ju försök med rivningsbara hinder och finns på vissa ställen, såg ett par när vi var över i England/Wales men det går inte att göra på alla typer av hinder, men utveckling/forskning bedrivs så det går på rätt håll, på de hindertyper där det ÄR möjligt och blir säkrare kommer vi säkert att få se mer av det framöver. Medan vi på andra hindertyper måste fortsätta ha hindren fasta just för säkerhetens skull på dem.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Men så många olyckor av detta slag är det väl egentligen inte som händer. En liten taskig paralell men det är ju betydligt fler som kör ihjäl sig i trafiken varje år.

Håller med föregående talare om att det är på de lägre nivåerna okunskapen finns och där borde i så fall något göras för att få bort "flängridningen".
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Jag som inte håller på med FT måste fråga:
Bekantas barn som tog Ft-kort för en massa år sedan gjorde en ritt då de skulle rida mot klockan och klara en idealtid som ett moment i korttagningen.
Nu ar jag hört av de som tar Ftkort att det momentet är bortplockat.

Stämmer det och är det i så fall inte ganska dumt? Just att visa att man kan rida i rätt tempo måste vara jätteviktigt.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Vet bara hur det är hos oss och min medryttare nu under min graviditet tog FT-kortet på min häst i våras och hon behövde inte rida på idealtid.

Kanske är olika beroende för vem man tar kortet. Kan inte heller minnas att jag red på tid när jag tog mitt kort.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Jag som inte håller på med FT måste fråga:
Bekantas barn som tog Ft-kort för en massa år sedan gjorde en ritt då de skulle rida mot klockan och klara en idealtid som ett moment i korttagningen.
Nu ar jag hört av de som tar Ftkort att det momentet är bortplockat.

Stämmer det och är det i så fall inte ganska dumt? Just att visa att man kan rida i rätt tempo måste vara jätteviktigt.

Min dotters kompis tog kortet för några veckor sedan. Då fick hon rida en galopprunda på tid så det verkar mycket konstigtom detta moment är bortplockat. Det är ju bland det viktigaste. :crazy:

Tilda tog för steg II för ett tag sedan och även där handlar det om att hitta rätt galopp, visserligen bara inne på hoppbanan men ändå.

Beror säkerligen en hel del på provtagarna också...
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

LitenIsas inlägg tyder ju också på att det momentet hoppas över. Kanske något ni i Ft ska trycka på? Att visa att man kan rida på idealtid ger ju provtagaren en bild om hur viktigt det är att man kan hitta rätt tempo. Det ger konstiga signaler om det kan hoppas över.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

När jag tog mitt Ft-kort (maj i år) var det otroligt simpelt. Skrev teorin och sedan skuttade vi över några olika typer av ft hinder vatten, pallisad, torrgrav stock osv. (ej bank, ej spets).
Sedan hoppade vi en liten bana så var det klart.
:angel::smirk:
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

När jag tog mitt Ft-kort (maj i år) var det otroligt simpelt. Skrev teorin och sedan skuttade vi över några olika typer av ft hinder vatten, pallisad, torrgrav stock osv. (ej bank, ej spets).
Sedan hoppade vi en liten bana så var det klart.
:angel::smirk:


onekligen blir man lite fundersam. Är det så att vissa tränare inte tar detta på allvar? Inte så förvånad ..
Red du inte alls en runda på tid? (alltså utan hinder då..)
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

När jag tog mitt kort förra året så fick vi först göra ett tempo prov i trav. Då fick vi rida en sträcka två ggr för att först få känna ungefär vilket temp vi skulle ha. Sen fick vi rida den en gång till för att komma in på en viss tid. Klarade du inte det fick du rida igen. Sedan var det samma sak i galopp. Efter tempot så fick vi hoppa lite olika typer av hinder som bank och vatten. Sist av allt fick vi rida en liten bana med de olika hindrena. Teoriprovet gjorde vi dagen före.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Att visa att man kan rida på idealtid ger ju provtagaren en bild om hur viktigt det är att man kan hitta rätt tempo. Det ger konstiga signaler om det kan hoppas över.

Jag, som provledare, är splittrad.
Visst, hitta rätt tempo på en slät galoppsträcka kan ju vara vettigt.
MEN många nya ft-ryttare är inte klara för att hoppa i det tempot.

Jag har som slutprov hoppning av en debutant/90 bana, som används på det stället vi är för tävling.
Det ska ridas i ett jämt tempo och det ska flyta bra.
De flesta rider långsammare än vad ídealtiden är på tävling på banan och det tycker inte jag gör det minsta.

För mig säger detta mer än att tex att galoppera 1 km på tid.

Jag uppmanar ryttarna som debuterar till att hitta ett lagom och jämt tempo. När de behärskar det på nya banor är det dags att börja fundera på tiden och ev öka tempot lite. Men alltså först när hoppningen fungerar.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

Ja kvalen framförallt är det som är det viktigaste, tänk på att man faktiskt KAN ta sig från debutant till svår klass på endast 8 tävlingar :eek: Det tycker jag är rent skrämmande.

Jag tycker absolut att kvalreglerna skall separeras för nybörjare och svårklassryttare, dom flesta nybörjare rider inte det dom borde göra utan så fort dom klarat kvalen till en högre klass så startar dom den oavsett därför är det alldeles för lite kvalregler och alldeles för orutinerade ryttare i för höga klasser.
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

LitenIsas inlägg tyder ju också på att det momentet hoppas över. Kanske något ni i Ft ska trycka på? Att visa att man kan rida på idealtid ger ju provtagaren en bild om hur viktigt det är att man kan hitta rätt tempo. Det ger konstiga signaler om det kan hoppas över.


I halland hoppas det inte över iallafall, dom jag känner som tog kortet i våras fick alla göra temporidning
 
Sv: Fälttävlans olyckor,

kl.

jag tror inte att lösningen ligger i att göra hindren rivningsbara. det är precis lika farligt och ärligt talat tror jag att tempot kanske ökar ett snäpp till då eftersom att "hindren ändå går att riva"...

olyckan i bollnäs var som jag förstått det ren och skär otur, vilket man inte kan komma ifrån hur säker man än gör terrängdelen eller hur mycket man än utbildar ryttarna.

dock är ju många olyckor som sker helt onödiga. framför allt i deb/lätt där ekipagen är orutinerade och banorna inte är särskilt svåra. jag har flera gånger önskat att man uteslöt ekipage som red, säg 20 sek under optimaltiden. jag förundras över hur man som förälder/ryttare/klubbkamrat/whatever kan stå och skratta lite över att man kommer i mål 20 sek "för tidigt".

men som någon sa... ger man sig ut i terrängen ska man vara medveten om riskerna som medföljer och man ska rida på ett sånt sätt att dem minimeras. men det är omöjligt att komma ifrån riskerna helt och hållet utan att utesluta fälttävlan som sport överhuvudtaget, tror jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp