Falsterbodressyren, debattinlägg

Och exakt HUR menar du att mr Morris och dr Deb skulle vara involverade i träningen av USA:s OS-lag i dressyr?
Menar INGET alls om Morris eller Dr Deb Bennetts ev deltagande i träningen av något OS-lag i dressyr.
I tidigare inlägg citerade jag från Dr Deb Bennetts FB, se https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=197189080451737&id=100004819392305
"Dr. Deb has been invited by U.S. Olympic equestrian team coach to participate in teaching the Young Riders' Program. The coach is ... George Morris. "
 
Menar INGET alls om Morris eller Dr Deb Bennetts ev deltagande i träningen av något OS-lag i dressyr.
I tidigare inlägg citerade jag från Dr Deb Bennetts FB, se https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=197189080451737&id=100004819392305
"Dr. Deb has been invited by U.S. Olympic equestrian team coach to participate in teaching the Young Riders' Program. The coach is ... George Morris. "

Och varför nämner du då ens dessa två? Dr Deb och en känd hopptränare. Det känns som om du griper efter halmstrån.
 
Artiklarna? Det visar ju på en otrolig okunskap från din sida isåfall.

Oj vilken hög nivå det var här då? :confused:

Jag tycker tex det är pinsamt att de pratar om "ögonblicksbilder" rakt igenom när det finns film. Att de i mina ögon så tydligt tagit helt ställning och bara okritiskt förmedlar vad sidan som inte tycker det finns några problem anser. Jag tycker inte den tyska artikeln stämmer så bra överens med vad de skriver i de svenska, det känns för mig (som är amatör, det är jag den första att erkänna) ganska motsägelsefullt. Att de avslutar flera artiklar med att dressyrhästar har det så bra o de har rent samvete känns lite "jaha? Alla artiklar ni publicerat genom åren om motsatsen då? Vilka hästar gäller det?" för mig (tänker på skador i munhåla pga ridning, pain face, dressyrhästar uppvisar mest stress/stereotypa beteenden, tävlingshästar ofta för lite grovfoder o får problem pga detta osv osv osv). Jag tycker helt enkelt det kändes som flera artiklar bara var till för att trycka till oss som inte tycker det ser så hästvänligt ut alla gånger.

Jag tyckte däremot den tyska artikeln kändes nyanserad, superbra att de dessutom ska filma allt i Falsterbo :up::up::up:

Edit. Kanske ska skriva läsbart också. Oups.
 
Oj vilken hög nivå det var här då? :confused:

Jag tycker tex det är pinsamt att de pratar om "ögonblicksbilder" rakt igenom när det finns film. Att de i mina ögon så tydligt tagit helt ställning och bara okritiskt förmedlar vad sidan som inte tycker det finns några problem anser. Jag tycker inte den tyska artikeln stämmer så bra överens med vad de skriver i de svenska, det känns för mig (som är amatör, det är jag den första att erkänna) ganska motsägelsefullt. Att de avslutar flera artiklar med att dressyrhästar har det så bra o de har rent samvete känns lite "jaha? Alla artiklar ni publicerat genom åren om motsatsen då? Vilka hästar gäller det?" för mig (tänker på skador i munhåla pga ridning, pain face, dressyrhästar uppvisar mest stress/stereotypa beteenden, tävlingshästar ofta för lite grovfoder o får problem pga detta osv osv osv). Jag tycker helt enkelt det kändes som flera artiklar bara var till för att trycka till oss som inte tycker det ser så hästvänligt ut alla gånger.

Jag tyckte däremot den tyska artikeln kändes nyanserad, superbra att de dessutom ska filma allt i Falsterbo :up::up::up:

Edit. Kanske ska skriva läsbart också. Oups.

Fast de försöker ju verkligen förklara samma saker som vi försökt förklara här, det vill säga varför formen ibland inte är enligt idealet, och förtydliga att nej, hård ridning är inte ok. Samt en jättebra artikel med flera bilder som visar att nosens placering inte är det viktigaste utan helheten.

Det är ju sant, det visar på okunskap om sporten om man inte kan ta till sig den infon.
 
Oj vilken hög nivå det var här då? :confused:

Jag tycker tex det är pinsamt att de pratar om "ögonblicksbilder" rakt igenom när det finns film. Att de i mina ögon så tydligt tagit helt ställning och bara okritiskt förmedlar vad sidan som inte tycker det finns några problem anser. Jag tycker inte den tyska artikeln stämmer så bra överens med vad de skriver i de svenska, det känns för mig (som är amatör, det är jag den första att erkänna) ganska motsägelsefullt. Att de avslutar flera artiklar med att dressyrhästar har det så bra o de har rent samvete känns lite "jaha? Alla artiklar ni publicerat genom åren om motsatsen då? Vilka hästar gäller det?" för mig (tänker på skador i munhåla pga ridning, pain face, dressyrhästar uppvisar mest stress/stereotypa beteenden, tävlingshästar ofta för lite grovfoder o får problem pga detta osv osv osv). Jag tycker helt enkelt det kändes som flera artiklar bara var till för att trycka till oss som inte tycker det ser så hästvänligt ut alla gånger.

Jag tyckte däremot den tyska artikeln kändes nyanserad, superbra att de dessutom ska filma allt i Falsterbo :up::up::up:

Edit. Kanske ska skriva läsbart också. Oups.

Sen håller jag helt med om att det är guld värt att de kommer filma mer för det är så mycket mer transparent än foto. Men läs Kims krönika om hur folk tolkade Charlottes råd kring testridningen som en clinic. Det var tävling, inte öppen träning.
 
Fast de försöker ju verkligen förklara samma saker som vi försökt förklara här, det vill säga varför formen ibland inte är enligt idealet, och förtydliga att nej, hård ridning är inte ok. Samt en jättebra artikel med flera bilder som visar att nosens placering inte är det viktigaste utan helheten.

Det är ju sant, det visar på okunskap om sporten om man inte kan ta till sig den infon.

Ja den artikeln med bilderna tycker jag rimmar illa med den tyska artikeln och tex Carl Hesters clinic jag var på där jag faktiskt fick lite hopp om dressyren igen. Men vi läser nog med olika glasögon, helt klart!
 
Jag tyckte också att det var bra artiklar (alla). Både egna förklaringar från ryttarna, kommentarer från tränare (som även var sjukgymnast) och domare, överblick på vad det finns för forskning egentligen, lite om CDs kommentar och den engelska filosofin med "go hacking". Den tyska artikeln tyckte jag gick väl i linje med resten, de tog ju även upp samma sak som nämnts här, att även om hästarna kanske var framför lod förr i tiden så var de istället låsta i kroppen.
 
Vet du inte vem George Morris är? seriöst? Trodde inte det fanns hästfolk som inte vet vem han är :D
Men du kanske är väldigt ung, då är det nog visserligen förståeligt.
Ja jag är väldigt ung :rofl::rofl::rofl: - eller kanske senil :crazy:. Eller kanske bara helt enkelt helt värdelös på namn och personer. :down:
 
På Wikipedia (https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_H._Morris) är George Morris presenterad så här (början på texten) "George H. Morris (born February 26, 1938) is an American trainer and judge of horses and riders in hunter and show jumper competition. He is considered a "founding father" of hunt seat equitation. He also was a chef d’equipefor the United States Equestrian Federation (USEF), show jumping team.[1] .... "

Han var på Flyinge 2014, se artikeln i Hippson http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/george-morris-budskap-till-svenska-ryttare.htm
Tack - nu vet jag vem det är :)
 
Sen håller jag helt med om att det är guld värt att de kommer filma mer för det är så mycket mer transparent än foto. Men läs Kims krönika om hur folk tolkade Charlottes råd kring testridningen som en clinic. Det var tävling, inte öppen träning.

För en som nu inte läst, vad innehöll krönikan för information?
Jag tyckte själv att Charlottes provridning var en suverän fortsättning på Carl Hesters clinic så jag förstår inte riktigt varför det var fel sätt att uppfatta hennes omdömen på?
 
Fast de försöker ju verkligen förklara samma saker som vi försökt förklara här, det vill säga varför formen ibland inte är enligt idealet, och förtydliga att nej, hård ridning är inte ok.
Bara för att det står i Ridsport behöver det ju inte vara mer rätt det "ni" förklarat om och om igen.
Samt en jättebra artikel med flera bilder som visar att nosens placering inte är det viktigaste utan helheten.
Stillbilder brukar ju inte räknas.

Som tidigare påpekats många gånger avslöjar just nosens placering bakom lod väldigt mycket om helheten, dvs om hästens verkliga form och rörelsemönster, om hur den utbildats och om hur den aktuella ryttaren rider.
Det är ju sant, det visar på okunskap om sporten om man inte kan ta till sig den infon.
Menar du att om någon inte köper tidningen och läser vad där står - "ta till sig den infon" - så visar det på okunskap hos denne?
... eller
Menar du att det är viktigare för dressyrsporten att ta till sig innehållet i artiklar i Ridsport än att följa de regler som sporten tagit fram?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Felin hyperestesi

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp