Falsterbodressyren, debattinlägg

För en som nu inte läst, vad innehöll krönikan för information?
Jag tyckte själv att Charlottes provridning var en suverän fortsättning på Carl Hesters clinic så jag förstår inte riktigt varför det var fel sätt att uppfatta hennes omdömen på?

För att väldigt många förväntade sig att ryttarna som red omedelbart skulle ta till sig vad hon sa där och då och ändra sin ridning i enlighet med det, men eftersom de satt och red fram hästar i en tävlingssituation för att förbereda så att Charlotte skulle kunna rida på bästa sätt gjorde de ju inte det, de fortsatte värma upp för att bädda för hennes testridning och få ett så bra resultat som möjligt. Många tolkade då det som att ryttarna sket i vad hon sa men sitter man i skarpt läge på tävling är det inte läge att börja gå in och mixtra.
 
Nu är det dags för det forum som bla är svar på JÅs artiklar och Carolines öppna brev till SvRF (http://nouw.com/carolineshästdröm/brev-till-svrf-27373459).

Forumet är i Stockholm den 23 november (OBS anmälan senast 21 november). Läs mer på
http://www.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Nyheter/2016/11/Forumomhastutbildningochdjurskydd/

Jag blev så himla glad :love:

Lyssnar just nu på Ridpodden om bett o hjälptyglar med Jens Fredricson och Elisabeth Lundholm. Älskar Jens uttryck att dra i tygeln är outvecklad ridning.
 
Jag har inte hunnit få ro att skriva varför jag tyckte som jag tyckte om senaste numret av Ridsport men Sofie Viksten delade en av mina tankar på facebook. Hon är lämplig att söka på om man är intresserad av hästens välfärd och kommer delta i forumet om jag förstod henne rätt. Kanske går att läsa här? <iframe src="https://www.facebook.com/plugins/po...fbid=10101579886628565&id=223411970&width=500" width="500" height="429" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true"></iframe>
 
För att väldigt många förväntade sig att ryttarna som red omedelbart skulle ta till sig vad hon sa där och då och ändra sin ridning i enlighet med det, men eftersom de satt och red fram hästar i en tävlingssituation för att förbereda så att Charlotte skulle kunna rida på bästa sätt gjorde de ju inte det, de fortsatte värma upp för att bädda för hennes testridning och få ett så bra resultat som möjligt. Många tolkade då det som att ryttarna sket i vad hon sa men sitter man i skarpt läge på tävling är det inte läge att börja gå in och mixtra.

Tack!
Aha, jag hade nog inte förstått att det i debatten handlade om att man var missnöjd med att man inte ändrade sin ridning när Charlotte berättade hur hon ville att unghästen skulle ridas utan jag har nog mer läst JÅ:s inlägg där debatten är i skillnaden mellan hur de svenska ryttarna red och hur Charlotte sedan red.

Menade man i Ridsport alltså att det de svenska ryttarna gjorde på Breeders var deras "normala" ridning? De står för den ridningen? Inga diskussioner om att det kanske blev lite tokigt för att X eller Y hände utan man tycker ridningen var som planerat och ändamålsenlig liksom?
 
Tack!
Aha, jag hade nog inte förstått att det i debatten handlade om att man var missnöjd med att man inte ändrade sin ridning när Charlotte berättade hur hon ville att unghästen skulle ridas utan jag har nog mer läst JÅ:s inlägg där debatten är i skillnaden mellan hur de svenska ryttarna red och hur Charlotte sedan red.

Menade man i Ridsport alltså att det de svenska ryttarna gjorde på Breeders var deras "normala" ridning? De står för den ridningen? Inga diskussioner om att det kanske blev lite tokigt för att X eller Y hände utan man tycker ridningen var som planerat och ändamålsenlig liksom?

Som ditt första styckte tolkade jag debatten men jag var alltså inte på plats så har ingen uppfattning själv om just breeders.

Bla Mattsson uttalade sig om Falsterbo och verkade stå för det iaf som jag tolkade det.
 
Tack!
Aha, jag hade nog inte förstått att det i debatten handlade om att man var missnöjd med att man inte ändrade sin ridning när Charlotte berättade hur hon ville att unghästen skulle ridas utan jag har nog mer läst JÅ:s inlägg där debatten är i skillnaden mellan hur de svenska ryttarna red och hur Charlotte sedan red.

Menade man i Ridsport alltså att det de svenska ryttarna gjorde på Breeders var deras "normala" ridning? De står för den ridningen? Inga diskussioner om att det kanske blev lite tokigt för att X eller Y hände utan man tycker ridningen var som planerat och ändamålsenlig liksom?

Charlotte pratar ju om hur man vill rida i en perfekt värld när hästen är avslappnad och allt funkar. Då vill man ju inte sitta med handbromsen och hålla koll varje steg så det inte blir explosion, det tror jag vi alla håller med om. Men sitter man på ett stort mästerskap och ska värma upp en het och laddad unghäst, då ser man till att det funkar helt enkelt. Jag får intrycket att de flesta här aldrig suttit på en häst typ som de som är med i Flyinge? Kanske är jag som generaliserar men det kan vara nog så svårt i hemmamiljö, på ett ställe som Flyinge ännu värre. Det är ingen som förespråkar slita och dra men faktum kvarstår att hästar slappnar av med huvudet lågt, låter man dem gå med huvudet uppe kan de spänna till. Sen var det ju kanske inte idealiskt att låta hingstar och ston gå samtidigt...
 
Charlotte pratar ju om hur man vill rida i en perfekt värld när hästen är avslappnad och allt funkar. Då vill man ju inte sitta med handbromsen och hålla koll varje steg så det inte blir explosion, det tror jag vi alla håller med om. Men sitter man på ett stort mästerskap och ska värma upp en het och laddad unghäst, då ser man till att det funkar helt enkelt. Jag får intrycket att de flesta här aldrig suttit på en häst typ som de som är med i Flyinge? Kanske är jag som generaliserar men det kan vara nog så svårt i hemmamiljö, på ett ställe som Flyinge ännu värre. Det är ingen som förespråkar slita och dra men faktum kvarstår att hästar slappnar av med huvudet lågt, låter man dem gå med huvudet uppe kan de spänna till. Sen var det ju kanske inte idealiskt att låta hingstar och ston gå samtidigt...

Men du tycker inte att resonemanget haltar lite när man ser samma problem hela vägen upp i toppen? Du tycker inte att det är en lite konstig situation att dressyren (läste TR i helgen :love: hade kunnat citera men ni här inne läser väl också) har dessa "problem" eller vad man ska kalla det? Är det inte konstigt att hästar, som är så extremt lättlärda, kan göra en himla massa saker men att ffa (?) dressyrhästar har så lätt till spänning/ryttarna hanterar inte spänningen så förtjänstfullt? Det skulle ju handla om harmoni.
 
Charlotte pratar ju om hur man vill rida i en perfekt värld när hästen är avslappnad och allt funkar. Då vill man ju inte sitta med handbromsen och hålla koll varje steg så det inte blir explosion, det tror jag vi alla håller med om. Men sitter man på ett stort mästerskap och ska värma upp en het och laddad unghäst, då ser man till att det funkar helt enkelt. Jag får intrycket att de flesta här aldrig suttit på en häst typ som de som är med i Flyinge? Kanske är jag som generaliserar men det kan vara nog så svårt i hemmamiljö, på ett ställe som Flyinge ännu värre. Det är ingen som förespråkar slita och dra men faktum kvarstår att hästar slappnar av med huvudet lågt, låter man dem gå med huvudet uppe kan de spänna till. Sen var det ju kanske inte idealiskt att låta hingstar och ston gå samtidigt...
Jag håller med om det du skriver -men....
Finns det inte en gräns för hur man får tvinga ner huvudet på en spänd häst?
Nu menar jag inte hur mkt bakom lod för det är helt ointressant utan mer hur får man som ryttare agera för att hindra hästen att höja huvudet och spänna till?
 
Jag hoppas verkligen folk som är med och driver detta tar sig till friends nu och deltar i debatten! Annars blir det ju bara en massa gnäll på fb! Om man ser till medlemmarna i podiet kommer det inte bli så mkt debatt däremellan nämligen.
 
Jag hoppas verkligen folk som är med och driver detta tar sig till friends nu och deltar i debatten! Annars blir det ju bara en massa gnäll på fb! Om man ser till medlemmarna i podiet kommer det inte bli så mkt debatt däremellan nämligen.

Man kan maila också :D Jag bara har lite svårt för att känna vad som är rimligt, är ju lättare om man är på plats.
 
Men du tycker inte att resonemanget haltar lite när man ser samma problem hela vägen upp i toppen? Du tycker inte att det är en lite konstig situation att dressyren (läste TR i helgen :love: hade kunnat citera men ni här inne läser väl också) har dessa "problem" eller vad man ska kalla det? Är det inte konstigt att hästar, som är så extremt lättlärda, kan göra en himla massa saker men att ffa (?) dressyrhästar har så lätt till spänning/ryttarna hanterar inte spänningen så förtjänstfullt? Det skulle ju handla om harmoni.

Hopphästarna får ju galoppera på och hoppa och gör ju sig av med spänningar på ett helt annat sätt än dressyrhästar
Man kan maila också :D Jag bara har lite svårt för att känna vad som är rimligt, är ju lättare om man är på plats.

Maila en fråga är ju inget bra alternativ då du inte kan ställa motfrågor. Så då får man ju bara acceptera svaret. (som säkert är svävande)
 
Hopphästarna får ju galoppera på och hoppa och gör ju sig av med spänningar på ett helt annat sätt än dressyrhästar


Maila en fråga är ju inget bra alternativ då du inte kan ställa motfrågor. Så då får man ju bara acceptera svaret. (som säkert är svävande)

Ja, är det verkligen rätt mot hästen om de blir så spända?

Jag vet. Därav min fundering på hur man ska meddela liksom. Men att bara sitta tyst för att man inte har möjlighet att vara på plats är ju ännu mer meningslöst! Då håller jag verkligen med om att det bara blir gnäll.
 
Ja, är det verkligen rätt mot hästen om de blir så spända?

Jag vet. Därav min fundering på hur man ska meddela liksom. Men att bara sitta tyst för att man inte har möjlighet att vara på plats är ju ännu mer meningslöst! Då håller jag verkligen med om att det bara blir gnäll.

Jag tycker dressyrhästar har ett hemskt ologiskt temperament! Dom blir rädda för nått och flyger iväg sen blir dom rädda för sig själva i det rädda och har noll koll. En hopphäst blir rädd för något och flyger iväg och sen slutar det liksom där. Jag gillar inte dressyrhästar mao hua!
 
Jag tycker dressyrhästar har ett hemskt ologiskt temperament! Dom blir rädda för nått och flyger iväg sen blir dom rädda för sig själva i det rädda och har noll koll. En hopphäst blir rädd för något och flyger iväg och sen slutar det liksom där. Jag gillar inte dressyrhästar mao hua!

Jag har hört det där från fler håll :angel:
 
Jag har hört det där från fler håll :angel:

Det är ju rätt allmänt känt att man gjorde dressyrhäst av det mesta som inte kunde/ville hoppa(dvs av de hingstar som var flotta.. Inte korsningen i skogen).
Så mentalitet togs ingen hänsyn till.
De som inte vill hoppa kan man ju undra om de vill så mkt annat heller. Det är ju inte alltid man avlat på under av arbetsmoral direkt. Utan den var snygg, rörde sig bra och ville inte hoppa= dressyrhäst.
När man borde tänkt mer på att den ville arbeta, göra det vi vill och vara stabil i planeten.

Får jag välja mellan två hästar som rör sig lika bra och den ena har hoppstam är jag mer nyfiken på den.

Just det fio säger om att de lugnar sig själva tycker jag många dressyrhästar saknar. De går igång och kan sen inte sluta.
Medan en ponny eller hopphäst reagerar och kan sen lugna sig själv.
En dressyrhäst måste man hjälpa till lugn. Den klarar inte det själv.

Givetvis generaliserat och givetvis finns det individer som inte är så.
 
Jag tycker dressyrhästar har ett hemskt ologiskt temperament! Dom blir rädda för nått och flyger iväg sen blir dom rädda för sig själva i det rädda och har noll koll. En hopphäst blir rädd för något och flyger iväg och sen slutar det liksom där. Jag gillar inte dressyrhästar mao hua!

Men beror inte det på ridningen också? eller mest? hopp o ft hästar blir ju vana vid att få tillåta sig röra sig med egna krumbukter och det jag sett rent generellt såklart så rider hopp ft ryttare med i rörelsen mer än dressyrnissarna som bromsar upp och försöker få lydnad. Men visst finns det vissa hingstar som är kända för att ge spända o svåra avkommor precis som Hip Hop´s ex är känd för att vara okomlicerade.:)
 
Jag tycker dressyrhästar har ett hemskt ologiskt temperament! Dom blir rädda för nått och flyger iväg sen blir dom rädda för sig själva i det rädda och har noll koll. En hopphäst blir rädd för något och flyger iväg och sen slutar det liksom där. Jag gillar inte dressyrhästar mao hua!

Mina är tvärtom, dressyrhästen kan hoppa till men går sedan fram och kollar, blir hopphästen rädd eskalerar det okontrollerat....
 
Men beror inte det på ridningen också? eller mest? hopp o ft hästar blir ju vana vid att få tillåta sig röra sig med egna krumbukter och det jag sett rent generellt såklart så rider hopp ft ryttare med i rörelsen mer än dressyrnissarna som bromsar upp och försöker få lydnad. Men visst finns det vissa hingstar som är kända för att ge spända o svåra avkommor precis som Hip Hop´s ex är känd för att vara okomlicerade.:)


Jag är mer inne på denna, kollar man dressyrtävlingar så är de hoppstammare hästarna ( t ex Minnas Isac) inte lugnare än de dressyrstammare tycker jag. Hopphästarna tillåts bli spända, får göra sitt jobb men det är inte hela världen om de tycker långsidan är läskigt och blir lite styva så länge de fortfarande kan hoppa?
Men är det kanske det Charlotte var ute efter och försökte beskriva? Att det inte gjorde något om huvudet åkte upp, hästen rusade iväg och att den tillåts få bli spänd (och vår upplevelse av det var att hästarna faktiskt blev mindre spända då de fick agera på ett annat sätt)?
Eller så är det som det beskrevs ovan så att hästarna blev lugna av att hållas på plats av sina ryttare och därför blev lugna tills Charlotte satt upp. Fast jag vill inte riktigt tro på den teorin så jag låter den vara kvar med frågetecken runt sig ;)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp