Falsterbodressyren, debattinlägg

De vet inte jag vad du ser. Om du tittar på den del av filmen där hon rider i tävlingsform- vad ser du då?
Jag ser en häst som går mestadels bakom lod och med 2-3:e nackkotan högst. En väldigt lydig och följsam häst visserligen.

Man kan också se att hästen använder samma teknik med hals/nacke i den uppresta formen som i den djupa/runda. Halsen liksom "rundas" på samma sätt. En "samlad" häst, skolad "korrekt" enligt mitt sätt att se det, bör inte få så "rund" hals när den är upprest och samlad. Men för att få en "rakare" hals och därmed även få den där mera "upphill looken" (från rumpan till nacken) så måste nosen mer fram. Hur mycket beror på hästens exteriör i övrigt, men den här hästen behöver få fram nosen mer för att få "godkänt" i mina ögon.;)
 
Jag ser en häst som går mestadels bakom lod och med 2-3:e nackkotan högst. En väldigt lydig och följsam häst visserligen.

Man kan också se att hästen använder samma teknik med hals/nacke i den uppresta formen som i den djupa/runda. Halsen liksom "rundas" på samma sätt. En "samlad" häst, skolad "korrekt" enligt mitt sätt att se det, bör inte få så "rund" hals när den är upprest och samlad. Men för att få en "rakare" hals och därmed även få den där mera "upphill looken" (från rumpan till nacken) så måste nosen mer fram. Hur mycket beror på hästens exteriör i övrigt, men den här hästen behöver få fram nosen mer för att få "godkänt" i mina ögon.;)
Nej vill man inte ha halsen så rund så .
Ser den ut att ha svårt med dressyr momenten? Övergångar, slutor, ökningar etc
Verkar den handikappad av sin form?
 
Nej vill man inte ha halsen så rund så .
Ser den ut att ha svårt med dressyr momenten? Övergångar, slutor, ökningar etc
Verkar den handikappad av sin form?
Det är ju en definitionsfråga. Är man ute efter att vinna höga poäng i GP-dressyr i specifika dressyrmoment så är den uppenbart inte det, men vill man ha energin uppåt, framåt, så att hästen verkligen kommer loss från sin framdel, njae, då vill man nog (eller i alla fall jag) ha mer "upphillform" även på halsen.

Den "runda" halsen är ju INTE bara ett skönhetsuttryck, den visar också ganska väl hur energin flödar. Dvs, INTE framåt uppåt, utan mer framåt neråt. Ungefär så som hästen blivit skolad via denna teknik som vi nu ännu inte säkert vet defintionen på, om det är LDR eller Rollkur.
 
Det är ju en definitionsfråga. Är man ute efter att vinna höga poäng i GP-dressyr i specifika dressyrmoment så är den uppenbart inte det, men vill man ha energin uppåt, framåt, så att hästen verkligen kommer loss från sin framdel, njae, då vill man nog (eller i alla fall jag) ha mer "upphillform" även på halsen.

Den "runda" halsen är ju INTE bara ett skönhetsuttryck, den visar också ganska väl hur energin flödar. Dvs, INTE framåt uppåt, utan mer framåt neråt. Ungefär så som hästen blivit skolad via denna teknik som vi nu ännu inte säkert vet defintionen på, om det är LDR eller Rollkur.
Tänk vad olika man ser.
Inte för att det var en nyhet men.
 
Har ni andra som inte kommer vara på plats skickat in något? Är det några som kommer vara på plats?
Caroline (som skrev det öppna brevet till SvRF) var på plats. Länken nedan går till hennes blogg där hon ger sin reflektion från mötet (hon hade tänkt skriva ett referat men ändrade sig under mötet och skrev en "reflektion/analys" i stället). Hon beskriver också var hon står vad gäller
"frågorna som rör gårdagens ämnen: hästutbildning, träningsmetodik och tävlingssystem". Se
http://nouw.com/carolineshästdröm/mellan-forskning-sunt-fornuft-och-erfare-27903348

Tidningen Ridport har också en artikel, se
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/SIHS/2016/11/Hastforum/
Ett par citat från tidningsartikeln
"Flera gånger under debatten återkom både paneldeltagare och frågeställare till individens ansvar. Inte bara för att rida och hantera häst med stor respekt för djuret utan också ansvaret att säga till när man ser någon annan rida på ett sätt som man upplever som skadligt för hästen."
...
"SvRF:s informationschef Lotta Amnestål avslutade debatten med att uppmana alla som har fortsatta synpunkter gällande förbundets arbete kring detta att ta kontakt. Elisabet Lundholm utlovade en ny debatt framöver men något nytt datum för en sådan är inte bestämt.
"

Anders Eriksson var en av de flitigaste frågeställarna. Han sällar sig till den grupp som anser att domarna har en stort ansvar för dagens tävlingsdressyr. Nedan ett citat från Tidningen Ridsports artikel
"Eriksson.
– Ser domarkåren vad som är dåligt och gör ni något åt det? Nej. Frågorna har knuffats undan, ni har inte velat diskutera dem över huvud taget. Om domarna inte tar rätt på sin del utan belönar fel ridning, vad ska vi göra åt det?"
 
Och jag undrar fortfarande om det är Rollkur eller ej som visas i filmen?

Rollkur är ett omfattande träningssystem som omfattar så mkt mer än den delen att de ibland rider djupt.
Det är ett system precis som tyska skolan, AR etc. Det innehåller allt från inridning till GP.
 
Jag är mer inne på denna, kollar man dressyrtävlingar så är de hoppstammare hästarna ( t ex Minnas Isac) inte lugnare än de dressyrstammare tycker jag. Hopphästarna tillåts bli spända, får göra sitt jobb men det är inte hela världen om de tycker långsidan är läskigt och blir lite styva så länge de fortfarande kan hoppa?
Men är det kanske det Charlotte var ute efter och försökte beskriva? Att det inte gjorde något om huvudet åkte upp, hästen rusade iväg och att den tillåts få bli spänd (och vår upplevelse av det var att hästarna faktiskt blev mindre spända då de fick agera på ett annat sätt)?
Eller så är det som det beskrevs ovan så att hästarna blev lugna av att hållas på plats av sina ryttare och därför blev lugna tills Charlotte satt upp. Fast jag vill inte riktigt tro på den teorin så jag låter den vara kvar med frågetecken runt sig ;)

Bra inlägg, tror du fångar mycket här. Hopphästen kan få hetsa fram till hindret och sen explodera över. Dressyrhästen får varken eller utan energin ska kanaliseras i en avslappnad piaff, det går inte.

Enl ridsport så menade ryttarna att de kan rida enl CDs skola men i den miljön ville de hålla hästarna i styr och därav ridningen. Så tolkade jag artikeln.
 
Anders Eriksson var en av de flitigaste frågeställarna. Han sällar sig till den grupp som anser att domarna har en stort ansvar för dagens tävlingsdressyr. Nedan ett citat från Tidningen Ridsports artikel
"Eriksson.
– Ser domarkåren vad som är dåligt och gör ni något åt det? Nej. Frågorna har knuffats undan, ni har inte velat diskutera dem över huvud taget. Om domarna inte tar rätt på sin del utan belönar fel ridning, vad ska vi göra åt det?"

Men när han fick tydligare förklaringar på sina frågor så ändrade han sig och förstod att tränarnas roll är det som såklart har störst betydelse, såklart i det ryttaransvar att hålla sig kvar vid en bra tränare även om det blir traggel med grunderna.
Han fick förklaringen att om formen är bra eller bättre än bra så blir också poängen höga såklart beroende på lite annat, att det finns en uppsjö av formvariationer, som de sa även mindre bra, kan ju inte lastas domarna och AE fick också förklaringen att mindre bra former inte ger de högsta betygen.
 
Men när han fick tydligare förklaringar på sina frågor så ändrade han sig och förstod att tränarnas roll är det som såklart har störst betydelse, såklart i det ryttaransvar att hålla sig kvar vid en bra tränare även om det blir traggel med grunderna.
Han fick förklaringen att om formen är bra eller bättre än bra så blir också poängen höga såklart beroende på lite annat, att det finns en uppsjö av formvariationer, som de sa även mindre bra, kan ju inte lastas domarna och AE fick också förklaringen att mindre bra former inte ger de högsta betygen.

Var du där? :)
 
På "horsetalk.co.nz" har publicerats ett referat avs forskningsresultat om HF/LDR från ISES under rubriken "Hyperflexion gets the thumbs down from equitation scientists". Ett par citat
"The use of extreme or hyperflexed head and neck postures have no place in the training of horses, the International Society for Equitation Science (ISES) says in a new position statement on the issue."
... och
"The society said riders, trainers and sports officials must be aware of the gradual effect of flexion on horse welfare and ensure that head and neck postures did not compromise physiological or psychological function."

Följ länken nedan för att läsa mer
http://horsetalk.co.nz/2015/08/07/hyperflexion-thumbs-down-equitation-scientists/#ixzz4RNdcaljA

ISES rapport finns här
http://www.equitationscience.com/Li...SearchID=2320169&ObjectID=136557&ObjectType=6

Det är dags att ryttare, tränare och funktionärer börjar respektera de forskningsresultat avs HF/LDR som faktiskt finns vid träning, framridning och tävling. Man kan inte fortsätta att chansa på att HF/LDR är ofarligt genom att intala sig att "det är inte bevisat att ...", "det finns ingen forskning som ...". Den behandling vissa hästar utsattes för i Falsterbo och Flyinge är inte acceptabel.

Detta är mkt angeläget eftersom djurskydd uppenbarligen inte är av betydelse för SvRF. I Tidningen Ridsports referat från forumet på SHIS (http://www.tidningenridsport.se/Tavling/SIHS/2016/11/Hastforum/) står
"Lillemor Wodmar, generalsekreterare för Djurskyddsföreningen, poängterade att ämnet djurskydd inte alls står att finna på SvRF:s shemsida.
Karl-Henrik Heimdal replikerade;
– Vi måste väcka frågor till debatt inom vår organisation. Jag föreställer mig att det också kommer att avspegla sig på vår hemsida så småningom men det är inte en debatt vi har haft i djurskyddsutskottet ännu." (Karl-Henrik Heimdal ordförande för förbundets djurskyddsutskott.)
 

Nej, men en kompis var där-faktiskt två- men mycket diskussion vid sidan av sas var om att JÅ lyste med sin frånvaro. Det går an o klaga hemma i stolen framför datorn, men när det nu blev ett forum så fanns hon inte där för o föra sin debatt men hon var väl rädd för motfrågor, kanske tom rädd för kritik hur hon skött det hela.
De personer hon menade backat upp henne, som faktiskt var där,ändrade sig delvis av pga sin egen okunskap och när de fick förklarat mkt om systemet vad gäller betygsättning så köpte de det, även om kritiken mot fulridningen som fanns kvarstod men den står väl alla bakom?
 
Nej, men en kompis var där-faktiskt två- men mycket diskussion vid sidan av sas var om att JÅ lyste med sin frånvaro. Det går an o klaga hemma i stolen framför datorn, men när det nu blev ett forum så fanns hon inte där för o föra sin debatt men hon var väl rädd för motfrågor, kanske tom rädd för kritik hur hon skött det hela.
De personer hon menade backat upp henne, som faktiskt var där,ändrade sig delvis av pga sin egen okunskap och när de fick förklarat mkt om systemet vad gäller betygsättning så köpte de det, även om kritiken mot fulridningen som fanns kvarstod men den står väl alla bakom?
Men nu får du väl ge dig.

Det är väl inte JÅ:s debatt. Det är ALLAS våran debatt. JÅ har varit (är) budbäraren, åt många många av oss andra, och det innebär inte att JÅ måste föra saken vidare själv, ALLTID, att det enbart är JÅ som ska/kan "försvara" saken, eller att det enbart är JÅ som står för "saken". Vi är många, många, både tävlingsryttare, domare, tränare och övriga som VILL föra denna debatt vidare och som har ungefär samma inställning till sakfrågan.

Annonseringen om denna debatt kom väldigt sent. Själv kunde jag omöjligt på så kort varsel ta ledigt från jobb, ordna så någon tar hand om gård och djur, för att åka iväg på en för mig ganska lång resa för att ansluta mig till debatten. Men nu var det ju som tur var andra där som förde saken vidare på ett bra sätt. Den här debatten är inte slut här. Den har bara börjat och JÅ är INTE ensam.
 
Men när han fick tydligare förklaringar på sina frågor så ändrade han sig och förstod att tränarnas roll är det som såklart har störst betydelse, såklart i det ryttaransvar att hålla sig kvar vid en bra tränare även om det blir traggel med grunderna.
Han fick förklaringen att om formen är bra eller bättre än bra så blir också poängen höga såklart beroende på lite annat, att det finns en uppsjö av formvariationer, som de sa även mindre bra, kan ju inte lastas domarna och AE fick också förklaringen att mindre bra former inte ger de högsta betygen.
Men den stora frågan är ju VAD som är en "bra" form? DET måste först och främst definieras. Domarna har den största betydelsen här eftersom dom sätter upp målet iom bedömningen. Tränarna dom hjälper tävlingseleverna att få bra poäng. Så länge domarna bedömer en "viss" form högt kommer det fortsätta vara oerhört svårt för en tränare att motivera sina tävlingselever att träna fram en annan form. Därför måste "bra form" först definieras. Så det beror ju liksom lite på i vilket perspektiv det diskuteras. Är vi överens (och även domarna håller med) om vad "bra form" är, ja då såklart att tränarna får mer betydelse i utfallet.
 
Hur sent är väldigt sent?

Tja, dag o tid kom ju ut på torsdagen innan, dvs drygt 6 dagar innan tidpunkten för forumet. Dessutom efter det att det annonserats ut att det skulle bli ett forum under helgen, som annonseras ut hålla på torsdag-söndag. Jag tycker det är lågt av dig att gnälla med så kort varsel o lägga in dina egna antaganden om varför JÅ inte var där men det är ju min åsikt.

Får man lov att fråga vad dina vänner tyckte i övrigt om debatten o vad som sades? Tycker det är jätteintressant att höra hur olika personer uppfattat kvällen :)
 
. Jag tycker det är lågt av dig att gnälla med så kort varsel o lägga in dina egna antaganden om varför JÅ inte var där men det är ju min åsikt.

Det annonserades- minst- 1 !! månad innan att det skulle bli ett forum på Friends, vad gäller gnället så framförde jag vad som tisslades om av många på forumet,även om jag där kan hålla med.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp