Falsterbodressyren, debattinlägg

En dressyrhäst måste man hjälpa till lugn. Den klarar inte det själv.

Det var det jag syftade på innan. I mina ögonr det konstigt och orättvist mot hästen att man inte har ett system för detta innan man ger sig ut på tävling. O det handlar inte ett dugg om att de inte får reagera OCH agera (håller helt med er där) utan att det inte ska bli sådär hårt och spänt och grova hjälper för att hålla den på mattan sas. Jag tycker hästarna ser skadligt spända o stressade ut många gånger (från liten till toppen) helt enkelt. Tänker att klart kan proffsen bättre än så!
 
Det var det jag syftade på innan. I mina ögonr det konstigt och orättvist mot hästen att man inte har ett system för detta innan man ger sig ut på tävling. O det handlar inte ett dugg om att de inte får reagera OCH agera (håller helt med er där) utan att det inte ska bli sådär hårt och spänt och grova hjälper för att hålla den på mattan sas. Jag tycker hästarna ser skadligt spända o stressade ut många gånger (från liten till toppen) helt enkelt. Tänker att klart kan proffsen bättre än så!

Jag tänker mer att det ligger i generna faktiskt, sen kan det väl bli bättre med ridning, miljöträning. Men det finns där ändå.. Har en väninna som har stort inackorderingsstall. Hon är hoppmänniska men av någon anledning har det blivit så att hon bara har dressyrfolk inackorderingsstall, men hon säger samma sak.. man vet aldrig vad man har dom där dressyrhästarna jämfört med Hopphästarna och då leder hon dom bara in och ut från hagen! Det är då rena hobbyhästar till högre klasser som rider varierat. Hon höll min grå nämligen på en dressyrprogramträning och undrade om han var knäpp.. nej fan det är en hopphäst! Ja men dåså :laugh: Då berättade hon detta!
 
Jag tycker det ligger mkt i generna.

Sen går det givetvis att träna dressyrhästarna till att bli bättre.
Men det är just det. De klarar inte själva av att lugna sig utan man måste träna dem och hjälpa dem till att lära sig lugna ner sig/släppa ångest/släppa rädslor etc.

Sen håller jag med om att många dressyrryttare fisrider och skapar spänningar.
Vi som sysslar med dressyr har ofta ett kontrollbehov.
Men trots att man rider de här hästarna med mer tok-galopp för att blåsa ur, inte råkar ta i dem då de blir skraja och inte själv sas skapar stress är de mer hysteriska än hoppstammade.
 
Det är ju rätt allmänt känt att man gjorde dressyrhäst av det mesta som inte kunde/ville hoppa(dvs av de hingstar som var flotta.. Inte korsningen i skogen).
Så mentalitet togs ingen hänsyn till.
De som inte vill hoppa kan man ju undra om de vill så mkt annat heller. Det är ju inte alltid man avlat på under av arbetsmoral direkt. Utan den var snygg, rörde sig bra och ville inte hoppa= dressyrhäst.
När man borde tänkt mer på att den ville arbeta, göra det vi vill och vara stabil i planeten.

Får jag välja mellan två hästar som rör sig lika bra och den ena har hoppstam är jag mer nyfiken på den.

Just det fio säger om att de lugnar sig själva tycker jag många dressyrhästar saknar. De går igång och kan sen inte sluta.
Medan en ponny eller hopphäst reagerar och kan sen lugna sig själv.
En dressyrhäst måste man hjälpa till lugn. Den klarar inte det själv.

Givetvis generaliserat och givetvis finns det individer som inte är så.
Nyfiken fråga. Tror du att det också skulle kunna ha med ridningen att göra? Att hopphästen kan mentalt balansera sig själv inte bara pga avel och stam utan även iom att den får använda explosiv kraft i hastighet över hinder ibland och konditionsträna?

Fördomarna gentemot dressyren säger att de hästarna kanske inte så ofta får bli trötta genom en lång mentalt avslappnande galopp utan mer verkligen får koncentrera sig och arbeta stenhårt med samlade muskler utan att kunna få mental release, att få vara härligt trött efter lång travrunda i skogen/galopprunda, kanske till och med snabb galopp där musklerna arbetar mindre finkoncentrerat?

Jag har funderat över det ett tag men samtidigt, även dressyrryttare konditionstränar rimligen så det stämmer nog knappast.
 
Jag tycker det ligger mkt i generna.

Sen går det givetvis att träna dressyrhästarna till att bli bättre.
Men det är just det. De klarar inte själva av att lugna sig utan man måste träna dem och hjälpa dem till att lära sig lugna ner sig/släppa ångest/släppa rädslor etc.

Sen håller jag med om att många dressyrryttare fisrider och skapar spänningar.
Vi som sysslar med dressyr har ofta ett kontrollbehov.
Men trots att man rider de här hästarna med mer tok-galopp för att blåsa ur, inte råkar ta i dem då de blir skraja och inte själv sas skapar stress är de mer hysteriska än hoppstammade.
Ok jag kanske var puckotvåa på den :)
 
Detta fick bli mitt bidrag till forumet i morgon! Mailade SvRF som de tipsade om på fb.

"Hej!

Jag skulle vilja föreslå att kontroll av nosgrimmor med hjälp av denna: http://www.equitationscience.com/restrictive-nosebands infördes på alla tävlingar. Ett väldigt enkelt sätt att förvissa sig om att nosgrimmorna inte är för hårt åtdragna. Detta är enligt denna undersökningen (studien är inte publicerad i sin helhet ännu vad jag vet): http://www.thehorse.com/articles/38061/noseband-tightness-in-competition-evaluated ett utbrett problem. En sammanfattning är även tidigare publicerad i Tidningen Ridsport. Bara 7 % av undersökta hästar hade en nosgrimma spänd med 2 fingrars mellanrum.

Mvh mitt namn"
 
Detta fick bli mitt bidrag till forumet i morgon! Mailade SvRF som de tipsade om på fb.

"Hej!

Jag skulle vilja föreslå att kontroll av nosgrimmor med hjälp av denna: http://www.equitationscience.com/restrictive-nosebands infördes på alla tävlingar. Ett väldigt enkelt sätt att förvissa sig om att nosgrimmorna inte är för hårt åtdragna. Detta är enligt denna undersökningen (studien är inte publicerad i sin helhet ännu vad jag vet): http://www.thehorse.com/articles/38061/noseband-tightness-in-competition-evaluated ett utbrett problem. En sammanfattning är även tidigare publicerad i Tidningen Ridsport. Bara 7 % av undersökta hästar hade en nosgrimma spänd med 2 fingrars mellanrum.

Mvh mitt namn"

Eftersom jag tycker ÖD ska stå på framridningen så kan inte detta vara ett stort problem att genomföra! Det är ju bara att kontrollera varje ekipage innan eller efter dom går in på banan! Helst innan!
 
Eftersom jag tycker ÖD ska stå på framridningen så kan inte detta vara ett stort problem att genomföra! Det är ju bara att kontrollera varje ekipage innan eller efter dom går in på banan! Helst innan!

Hoppas SvRF håller med :bump:

Tycker inte heller det borde vara svårt alls att införa. Bestäm vilken grad på stickan som är godkänt, låt ÖD visa en funktionär eller göra själv, bestäm hur många % som ska testas per dags starter (tex 50 % så hinner öd kanske själv göra inkl övriga åtaganden?) eller liknande, bestämt när o ev påföljd o så bara inför. Typ så?
 
Eftersom jag tycker ÖD ska stå på framridningen så kan inte detta vara ett stort problem att genomföra! Det är ju bara att kontrollera varje ekipage innan eller efter dom går in på banan! Helst innan!

Problemet om det görs innan är att det hinns spännas hårdare. Bättre efteråt , stäng av det svider mer och ta alla så överdomaren inte blundar för vissa som det görs nu tycker jag.
 
Har du och @Fiador tittat på de andra delarna i Anky filmerna. När hon rider framför lod?
Ja, men vi har olika syn på vad variation är. Både ur ett träningsfysiologiskt perspektiv och ett psykologiskt perspektiv så är det inte variation som är uppbyggande att lägga upp ett ridpass så. Man varierar hela tiden i sånt fall, inte att man rider i en form första delen av ridpasset och i en annan den andra delen. Utan flexa formen/övningarna hela tiden, 20-30 steg åt gången, inte 20-30 minuter i taget.
 
Ja, men vi har olika syn på vad variation är. Både ur ett träningsfysiologiskt perspektiv och ett psykologiskt perspektiv så är det inte variation som är uppbyggande att lägga upp ett ridpass så. Man varierar hela tiden i sånt fall, inte att man rider i en form första delen av ridpasset och i en annan den andra delen. Utan flexa formen/övningarna hela tiden, 20-30 steg åt gången, inte 20-30 minuter i taget.
Jag menade nog- har du tittat på när hon rider FRAMFÖR lod. Inte variationen. Även om ryttaren sitter på hästen hela tiden och inte hoppar av ibland- vilket borde vara en riktigt tydlig variation i allas ögon.
 
Om hästen vore lealös ja.. men då hade den legat på marken! Jag hoppas du fattar att det alltid krävs muskelkraft för att överhuvudtaget hålla sig upprätt!
Ja självklart, men det är skillnad på statiskt muskelkraft och dynamsik. Det handlar om HUR musklerna arbetar....

Du kan göra ett test själv ganska enkelt. Gå en promenad, håll armarna utsträckta (raka) framför dig, försök sen "pendla" i takt med "gången", ta gärna också tid på hur länge du orkar utan att få kramp...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 024
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp