Falsterbodressyren, debattinlägg

Det hänger ihop....för det är ju också en "form" som uppenbart normaliserats.....

Det som togs upp vad jag förstod är att en bra form eller bättre än bra får väldigt höga poäng av domarna, som 8or och 9or eller högre och det är ju inte särskilt vanligt , för att förtydliga: det är inte så väldigt vanligt med helt rätt form efter TR, titta runt på tävlingar på EQ så ser du var du än går in att det är få som får 8or där eller högre vilket så torde innebära att de ryttare som ligger på lägre poäng antingen försöker bli bättre eller alternativt nöjer sig med en ex 7:a och jag kan inte i min värd förstå hur den formen ( om man generaliserar det betyget för att göra det enklare) ska lastas domarna?
Vill man få högre betyg som ryttare så får man fixa en bättre form, nöjer man sig med en 7:a så vadå? det är väl upp till ryttaren och inte domaren?
Sedan finns det säkert de som blir glada av en 6.:a och om formen får en 5:a så är det fortfarande ryttarnas eget ansvar att förbättra sig , eget ansvar att skaffa en bra tränare som kan hjälpa dem och knappast domarnas.
Om dåliga former har normaliserats som du menar så skulle ju alla få likvärdigt och höga betyg men så är det ju inte alls.

Men du är fortfarande kvar i tänket att om något inte visas som TR önskar optimalt så ska det vara en 0:a och det gäller ju det mesta i vad hästen ska visa enligt dig och -än en gång- poängsystemet fungerar inte så.
 
Precis. Och Friends är torsdag till söndag mig veterligen. Drygt 6 dagar innan lämnades besked om att forumet skulle vara onsdag.

Ja självklart är det fel på det också för när är något bra och rätt?
Ordnas ett diskussionsforum så vem som helst får komma och föra en öppen diskussion med förbundets experter så är det såklart något fel som gör att man inte kan/ hinner åka, något o skylla på när man inte har mod o förklara sina anklaganden på sociala medier.
Och då kan man ju alltid få något nytt o klaga på , vilken himla tur för alla gnällnissar.
 
http://www.tidningenridsport.se/Blogg--debatt/Kommentar/2016/11/nurackerdet/ skriver Patrik Kittel om det han upplever som "dressyrdrevet" mot de "uthängda ryttarna".

Nu har Patrik Kittel verkligen tagit bladet från munnen då han tar framridningen i Flyinge i försvar. I texten är det underliggande budskapet är att tävlingsdressyr inte får sättas under lupp. Han tycker det är ok med "civiliserade debatter" och efterfrågar "mer kunskap innan de kan uttala sig som de gör" underförstått att "dressyrdrevet" inte är civiliserat och att det bara är okunniga som framfört synpunkterna.

Han anser att "de uthängda ryttarna där gjorde inget fel" och missar att det är ridningen som diskussionen avser absolut INTE ryttarna.

Patrik Kittel vill ha "Lite mindre skitsnack och lite mer mer ridning". De som framfört kritik mot den ridning som visades i Falsterbo och Flyinge vill ha en bra debatt och bättre ridning.

Patrik Kittels text visar att han inte förstår problemet och att han själv inte har tillräckligt stor kunskap.
 
Han anser att "de uthängda ryttarna där gjorde inget fel" och missar att det är ridningen som diskussionen avser absolut INTE ryttarna.

Patrik Kittel vill ha "Lite mindre skitsnack och lite mer mer ridning". De som framfört kritik mot den ridning som visades i Falsterbo och Flyinge vill ha en bra debatt och bättre ridning.

Patrik Kittels text visar att han inte förstår problemet och att han själv inte har tillräckligt stor kunskap.

Det jag kan utläsa så tar PK bara upp Breeders? och det är den ridningen som han menar inte är fel? det blir inte riktigt rätt när du drar in något i ett inlägg ( som Falsterbo) som han inte nämnde något om.
 
Ja självklart är det fel på det också för när är något bra och rätt?
Ordnas ett diskussionsforum så vem som helst får komma och föra en öppen diskussion med förbundets experter så är det såklart något fel som gör att man inte kan/ hinner åka, något o skylla på när man inte har mod o förklara sina anklaganden på sociala medier.
Och då kan man ju alltid få något nytt o klaga på , vilken himla tur för alla gnällnissar.

Alltså du är ju bara för mycket, varför är du så himla otrevlig? Ska jag klaga på att PK o JB inte satt i panelen o fick förklara ridningen i Falsterbo också tycker du? Det är väl självklart att alla knappast kan släppa allt o infinna sig en dag tidigare än utannonserat?
 
Det jag kan utläsa så tar PK bara upp Breeders? och det är den ridningen som han menar inte är fel? det blir inte riktigt rätt när du drar in något i ett inlägg ( som Falsterbo) som han inte nämnde något om.
Fast Patrik kritiserade ju debatten, hur den förs, och den handlar om både Falsterbo och Flyinge. Det är klart att han undviker att precisera just Falsterbo (han var ju med själv där) för det är så mycket enklare att försvara någon annan (men underförstått sig själv också).
 
Fast Patrik kritiserade ju debatten, hur den förs, och den handlar om både Falsterbo och Flyinge. Det är klart att han undviker att precisera just Falsterbo (han var ju med själv där) för det är så mycket enklare att försvara någon annan (men underförstått sig själv också).

Lite så kände jag också men jag erkänner direkt att jag får de negativa glasögonen på med så många tråkiga uttryck jag tyckte krönikan innehöll.
 
Fast Patrik kritiserade ju debatten, hur den förs, och den handlar om både Falsterbo och Flyinge. Det är klart att han undviker att precisera just Falsterbo (han var ju med själv där) för det är så mycket enklare att försvara någon annan (men underförstått sig själv också).

När ryttare tom blir mordhotade så, ja, då finns all anledning att ifrågasätta hur debatten förs...
 
Måste säga att även jag tycker det är otroligt märkligt att man inte med en veckas varsel kan rodda sin kalender för en dag tidigare än beräknat (om man blockat av 3 nästkommande dagar som potentiella möjliga utan att veta datum/tid där heller sen några månader) . När man är själva katalysatorn som adresserat och drivit hela saken något extremt aggressivt och intensivt som gjort att detta forum hålls .

Läste motiveringen från personen i fråga när datumet satts, att det tyvärr inte gick att "ändra datum" av div anledningar med 6 dagars varsel nu när exakta tiden meddelats.

Jag tycker det känns märkligt, men oavsett att jag personligen tycker det så definitivt, oavsett så lär det vara rätt negativt i många andras ögon också . Med Intensiteten "ärendet" drivits, och fortsätter drivas, även efter att forumet hållits, så känns det väldigt mycket mindre trovärdigt för många gissar jag.

Ffa bland de många som faktiskt lyssnat med öppnare öron till budbäraren, även om de inte deltagit i "drevet " (bäst jag lägger citationstecknen runt ) på sociala media....
 
Senast ändrad:
Det är väl självklart att alla knappast kan släppa allt o infinna sig en dag tidigare än utannonserat?

Jag tror de flesta som höjer ögonbrynen åt att katalysatorn inte själv hade möjlighet att deltaga utifrån sitt egna förkunnande att denne vill ha bemötande och svar, inte tänkt att 3 dagar blockats av för att delta från dennes sida ? Utan att forumet skulle innebära Max en dag oavsett exakt datum och tid ? Mao så hade ju vare sig du, jag eller vederbörande blockat av att befinna sig på Friends i 3 dagar enbart för detta forums exakta datum och tid ? En dag brukar man med en veckas varsel kunna rodda runt om saken är väldigt viktig . Vederbörande förkunnade rätt omgående när datumet fastställts att "tyvärr det är för kort varsel" .

Jag tycker det blir märkligt och jag förstår att det väcker samma höjda ögonbryn från många som sagt enl min tidigare reflektion.
 
När ryttare tom blir mordhotade så, ja, då finns all anledning att ifrågasätta hur debatten förs...
Idioter finns överallt, den här debatten är inte personligt öht. Tyvärr gör Patrik den personlig eftersom han går ut och försvarar "dom utsatta" och lägger därmed fokus på "personerna" och inte "saken", vilket verkligen inte gynnar debatten.

Den som går till personangrepp är helt ute och cyklar oavsett sida. Skulle tro att om man går så långt som till mordhot, då är det mest troligt ett personligt (gammalt) groll som ligger bakom och så tar man tillfället i akt. Eller så är det någon sjuk människa som också tar tillfället i akt att få leva ut sina (sjuka) behov, men det har inget med debatten i sig att göra.
 
Måste säga att även jag tycker det är otroligt märkligt att man inte med en veckas varsel kan rodda sin kalender för en dag tidigare än beräknat (om man blockat av 3 nästkommande dagar som potentiella möjliga utan att veta datum/tid där heller sen några månader) . När man är själva katalysatorn som adresserat och drivit hela saken något extremt aggressivt och intensivt som gjort att detta forum hålls .

Läste motiveringen från personen i fråga när datumet satts, att det tyvärr inte gick att "ändra datum" av div anledningar med 6 dagars varsel nu när exakta tiden meddelats.

Jag tycker det känns märkligt, men oavsett att jag personligen tycker det så definitivt, oavsett så lär det vara rätt negativt i många andras ögon också . Med Intensiteten "ärendet" drivits, och fortsätter drivas, även efter att forumet hållits, så känns det väldigt mycket mindre trovärdigt för många gissar jag.

Ffa bland de många som faktiskt lyssnat med öppnare öron till budbäraren, även om de inte deltagit i "drevet " (bäst jag lägger citationstecknen runt ) på sociala media....
Jag tänker så här. Det här forumet var inte riktat till JÅ personligen och JÅ är inte den enda som skriver brev, bloggar, fotar/filmar och skapar diskussion. Det finns flera som som varit aktiva och som också var där på plats.

Även en del kända profiler kommer nog nu också att visa sig mer "öppet" framöver. Det här forumet har liksom öppnat upp för det. Mycket tack vare bla JÅ:s engagemang. Men man kan inte vara med överallt jämt. Det blir också fler forum, fler tillfällen att medverka.

Sen kan man fundera över vilka personliga skäl som skulle kunna ligga bakom att man inte bara kan ändra på allt sådär. Bröllop, barnafödande, begravning och/eller förberedelser för det, sjukdom inom familjen, jaa precis vad som helst kan vara skäl till att det inte går att ordna och du har INGEN aning om vad. Ändå dömer du, fast du inte vet ett jota. DU är en av dom som medverkar till att vigla upp denna debatt till personnivå. En av dom som går till personangrepp (och underbygger näthatet). En vinkling som förstör hela syftet med debatten och forumet i sig. VARFÖR kan man undra?
 
Det som togs upp vad jag förstod är att en bra form eller bättre än bra får väldigt höga poäng av domarna, som 8or och 9or eller högre och det är ju inte särskilt vanligt , för att förtydliga: det är inte så väldigt vanligt med helt rätt form efter TR, titta runt på tävlingar på EQ så ser du var du än går in att det är få som får 8or där eller högre vilket så torde innebära att de ryttare som ligger på lägre poäng antingen försöker bli bättre eller alternativt nöjer sig med en ex 7:a och jag kan inte i min värd förstå hur den formen ( om man generaliserar det betyget för att göra det enklare) ska lastas domarna?
Vill man få högre betyg som ryttare så får man fixa en bättre form, nöjer man sig med en 7:a så vadå? det är väl upp till ryttaren och inte domaren?
Sedan finns det säkert de som blir glada av en 6.:a och om formen får en 5:a så är det fortfarande ryttarnas eget ansvar att förbättra sig , eget ansvar att skaffa en bra tränare som kan hjälpa dem och knappast domarnas.
Om dåliga former har normaliserats som du menar så skulle ju alla få likvärdigt och höga betyg men så är det ju inte alls.

Men du är fortfarande kvar i tänket att om något inte visas som TR önskar optimalt så ska det vara en 0:a och det gäller ju det mesta i vad hästen ska visa enligt dig och -än en gång- poängsystemet fungerar inte så.
Fortfarande så måste "bättre form" definieras så att både domare och ryttare/tränare har samma bild/mål.

Som det är nu så står det en sak i TR och något annat bedöms. Flashiga ben går före bärighet och samspel, tex.

Bakom lod istället för framför lod.

"Rund" handlar om halsen, inte om den "höjda" ryggen.

Domarna har satt DEN normen iom att dom dömer fram sånt. Man kan läsa sig blå i TR och inte hitta ett enda fog för den bedömning som idag (ofta) gjörs. Det är "mode" som styr vad "bra form" är för något och självklart försöker ryttarna som tävlar att anpassa sig till det.

Vilken tränare tror du får elever som inte hjälper dom att anpassa sig till den bedömningen?
 
Fortfarande så måste "bättre form" definieras så att både domare och ryttare/tränare har samma bild/mål.

Som det är nu så står det en sak i TR och något annat bedöms. Flashiga ben går före bärighet och samspel, tex.

Bakom lod istället för framför lod.

"Rund" handlar om halsen, inte om den "höjda" ryggen.

Domarna har satt DEN normen iom att dom dömer fram sånt. Man kan läsa sig blå i TR och inte hitta ett enda fog för den bedömning som idag (ofta) gjörs. Det är "mode" som styr vad "bra form" är för något och självklart försöker ryttarna som tävlar att anpassa sig till det.

Vilken tränare tror du får elever som inte hjälper dom att anpassa sig till den bedömningen?

Du har väldigt dålig koll på vad som döms upp. Samtliga hästar i täten i Friends reds t.ex i väldigt trevlig form.

Betygsskalan består av 10 olika betyg. Det är mer än bara nosens placering som vägs in.

Jag har ridit för en hel del tränare genom årens lopp och ingen har förespråkat någon skadlig form.
Du verkar ha synnerligen dåliga erfarenheter?
 
Du har väldigt dålig koll på vad som döms upp. Samtliga hästar i täten i Friends reds t.ex i väldigt trevlig form.

Betygsskalan består av 10 olika betyg. Det är mer än bara nosens placering som vägs in.

Jag har ridit för en hel del tränare genom årens lopp och ingen har förespråkat någon skadlig form.
Du verkar ha synnerligen dåliga erfarenheter?
Fortfarande är det definitionen på "trevlig form" som måste klargöras.

Angående betygen så tog jag ju upp några exempel, utöver huvudets placering, som inte heller (ofta) följer TR i bedömningen...

Vad är skadlig form? Vem definierar det?
 
Ska jag klaga på att PK o JB inte satt i panelen o fick förklara ridningen i Falsterbo också tycker du? Det är väl självklart att alla knappast kan släppa allt o infinna sig en dag tidigare än utannonserat?

Och varför skulle de vara där?, det var ett forum framförallt för de som klagat och behövde ställa frågor- till förbundet- ingen av de 2 du nämner sitter i förbundet, det blir ju bara såååå patetiskt om du tycker att folk som läktarrider och är supergnällnissar ska kunna kräva att de som rider efteråt sitter på forum och förklarar/försvarar sin ridning.
Sedan så var det fulridning i Falsterbo av något / några ekipage det har knappast någon av de du nämner något att göra med , iaf inte att behöva diskutera det öppet i media, det är väl upp till de ryttare det gäller?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips

Omröstningar

Tillbaka
Upp