Falsterbodressyren, debattinlägg

The connemara ville ha ett förbud på tygeltag med hela armen och det var det jag kommenterade.
Hård ridning är inte tillåtet. Det är folk som blir avstängda för det. Diskussionen är ju var gränsen borde gå.

Jag tolkade det som att hon ville diskutera företeelsen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
The connemara ville ha ett förbud på tygeltag med hela armen och det var det jag kommenterade.
Hård ridning är inte tillåtet. Det är folk som blir avstängda för det. Diskussionen är ju var gränsen borde gå.

"Hård ridning är inte tillåtet"... Nej det finns ju grader även i helvetet.....
 
Om man bla jobbar som frilansande musiker så handlar ens arbete inte om "att göra sin chef sur"... Tyvärr, jag kan inte medverka vid er pappas begravning för ridsportförbundet ska hålla ett forum i Stockholm.....

Och att göra saker "för att folk inte ska snacka" är den sämsta anledning jag hört.
Uhm, du tog mitt inlägg som kritik istället för försvar alltså. Då vet jag.
 
MEN NEJ! Var har jag skrivit att jag vill ha ett förbud?!

Jag ska svara mer senare men kände att det var viktigt att påpeka direkt. Jag vill inte att vi ska börja bråka hela tiden, jag vill ha en diskussion, eller kanske bara för mig hjälp att reflektera?, om varför vi är där vi är o varför vi är oense. Alla vill ju hästen väl. Det visas att hästar har problem med oss som ryttare. Kan vi verkligen inte göra ngt mer åt detta än att hålla käften o lyssna på våra tränare o tillbringa mer tid i sadeln i stället för på nätet för att koppla till PKs krönika? Jag vill gärna kunna diskutera med min tränare o reflektera över vilken relation jag har till min häst i vår träningssituation o jag tycker faktiskt buke varit väldigt givande i många år! :)


Varför folk är oense är ju för att det kommer dumma uttalanden om tex dessa tygeltag från personer som själv använder det, eller vad fan som helst? Eller överlag folk som har åsikter om en viss ridning och så visar dom tex upp ännu värre ridning själv. Det är hyckleri på högsta nivå! Därför blir folk irriterade och oense! Nu talar jag om på alla sociala medier, inte bara buke !

Ungefär som den ständiga frågan om hoppryttare och barrering. En amatör barrerar sin häst varenda gång med dåliga språng när dom lägger hästarna i skiten, varför är det ok bara för att det är en amatör? För hästen är det ju ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!
Elitryttare i dressyr rider på ett sätt och får skit för det, många hobbyryttare rider ännu värre och skadar sina hästar ännu mer. För hästen är det ju ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!
Även om FEI skulle komma med tydliga riktlinjer om hur man får rida så gäller ju detta ENBART på tävling och på träning inför tävling! Men folk som aldrig tävlar får rida precis hur illa som helst utan någon som helst kontroll, dom omfattas ALDRIG av FEI´s regler. För hästen är det ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!

Därför blir folk oense och irriterade! Jag har inget svar på din fråga @the_connemara mer än att det är ingen rättighet att rida och det där med sunt förnuft kan vi ju utesluta efter den senaste diskussionen!

Hur förbjuder man dålig ridning?
 
Varför folk är oense är ju för att det kommer dumma uttalanden om tex dessa tygeltag från personer som själv använder det, eller vad fan som helst? Eller överlag folk som har åsikter om en viss ridning och så visar dom tex upp ännu värre ridning själv. Det är hyckleri på högsta nivå! Därför blir folk irriterade och oense! Nu talar jag om på alla sociala medier, inte bara buke !

Ungefär som den ständiga frågan om hoppryttare och barrering. En amatör barrerar sin häst varenda gång med dåliga språng när dom lägger hästarna i skiten, varför är det ok bara för att det är en amatör? För hästen är det ju ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!
Elitryttare i dressyr rider på ett sätt och får skit för det, många hobbyryttare rider ännu värre och skadar sina hästar ännu mer. För hästen är det ju ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!
Även om FEI skulle komma med tydliga riktlinjer om hur man får rida så gäller ju detta ENBART på tävling och på träning inför tävling! Men folk som aldrig tävlar får rida precis hur illa som helst utan någon som helst kontroll, dom omfattas ALDRIG av FEI´s regler. För hästen är det ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!

Därför blir folk oense och irriterade! Jag har inget svar på din fråga @the_connemara mer än att det är ingen rättighet att rida och det där med sunt förnuft kan vi ju utesluta efter den senaste diskussionen!

Hur förbjuder man dålig ridning?
Samtidigt hjälper det ju INGEN häst att "lägga locket på" bara för att INGEN är felfri. Bara för att man kan hitta fel hos alla, även hos dom som öppnar munnen och kritiserar, så betyder det ju inte att problemet inte finns.

För hur menar du att vi ska komma tillrätta med problemen annars? Om ingen får öppna munnen eftersom ingen ju är felfri?

Det fungerar inte så. Dom som verkligen har förmåga att se utanför denna bubbla av personangrepp och VILL förändra mot bättre (även sig själva då), dom som "vågar" sticka ut näsan och ifrågasätta, det är DOM som behövs. Utan DOM så skulle ingenting hända och ALLA (eller i alla fall väldigt många) hästar skulle få lida utan att NÅGONTING någonsin förändrades.

För INGEN är helt utan skuld och om man måste var HELT FELFRI själv för att ha rätt att uttala sig, eller kritisera/ifrågasätta, då skulle INGEN säga något någonsin.

Att irritera sig över att någon påpekar brister (och skylla sin irritation på att "personen" som uttalar sig själv inte är felfri) är bara otroligt bakåtsträvande. INGET skulle någonsin utvecklas i ett samhälle som har den normen. Så DÄRFÖR (tack och lov) finns det alltid några som VÅGAR.

Angående dålig ridning, så är det ju bara att förbjuda. Precis så enkelt som att förbjuda bilkörning utan körkort. Man bara förbjuder. Svårigheten ligger ju i sånt fall i "vad" ska förbjudas och hur ska det övervakas och bestraffas och av vem.
 
Betygsskalan består av 10 olika betyg. Det är mer än bara nosens placering som vägs in.
@Solis Du har helt rätt i att det är mer än nosens placering som vägs in. Det är förklarat massor med gånger att nosen bakom lod visar på andra brister.

Eftersom du så gärna vill kan vi kan diskutera något annat i bedömningen, t.ex. hur hästen rör sina ben i piaff. Piaffen är ganska långsam så det är ganska lätt att se vad som händer. Vi kan ta segraren i de senaste stortävlingarna i Stockholm som exempel. Det är samma segrare i GP-dressyren och i küren. Ekipaget får enligt equipe mycket höga poäng både i GP-dressyren (8 + 8 + 7.5 + 8 + 7.5 poäng) och i küren (7.5 + 7.5 + 7 + 7.5 + 8 poäng) för piaff trots att en stor del av piaffen inte är ok. Hästen rör sig framåt, den är på framdelen, piaffen är inte diagonal eftersom hästen flera gånger har b.la. bara ett bakben, bara ett framben eller båda bakbenen i marken. Vid -1:42:23 i GP-dressyren är det mer galoppsteg än passage-piaff. Om dessa felaktiga steg räknas bort är det tveksamt om det blir tillräckligt många piaffsteg. Hästen har också ett konstigt mellansteg med vänster fram (även i passagen). De erfarna domarna borde ha sett att piaffen inte är ok och gett poängavdrag därefter.

Det går att se se tävlingarna på SIHS på SVTPlay
GP dressyren via länken
http://www.svtplay.se/video/1118711...sport-sweden-international-top-stars-dressage (piaff ca -1:42:10 och framåt, samt -1:37:45 och framåt )
och küren http://www.svtplay.se/video/1121170...al/ridsport-sweden-international-27-nov-10-45 (ca -10:00 och framåt).

Segrarens resultatet i GP-dressyren finns här http://online.equipe.com/sv/starts/3984131
Segrarens resultatet i küren finns här http://online.equipe.com/sv/starts/3984131
 
Angående dålig ridning, så är det ju bara att förbjuda. Precis så enkelt som att förbjuda bilkörning utan körkort. Man bara förbjuder. Svårigheten ligger ju i sånt fall i "vad" ska förbjudas och hur ska det övervakas och bestraffas och av vem.

Finns ju säkert dom som tycker du rider dåligt så nu får du sluta rida!
Så nej det är inte så enkelt som du vill få det till!
 
MEN NEJ! Var har jag skrivit att jag vill ha ett förbud?!

Jag ska svara mer senare men kände att det var viktigt att påpeka direkt. Jag vill inte att vi ska börja bråka hela tiden, jag vill ha en diskussion, eller kanske bara för mig hjälp att reflektera?, om varför vi är där vi är o varför vi är oense. Alla vill ju hästen väl. Det visas att hästar har problem med oss som ryttare. Kan vi verkligen inte göra ngt mer åt detta än att hålla käften o lyssna på våra tränare o tillbringa mer tid i sadeln i stället för på nätet för att koppla till PKs krönika? Jag vill gärna kunna diskutera med min tränare o reflektera över vilken relation jag har till min häst i vår träningssituation o jag tycker faktiskt buke varit väldigt givande i många år! :)
Du skrev hur kommer det sig att det är tillåtet och jag tolkade det som att du ville att det skulle vara förbjudet. Inte får att tjafsa utan för att jag faktiskt trodde det var det du menade:)
 
Om dålig ridning förbjöds hade jag inte vågat rida. Allvarligt nu. Jag tycker det är jobbigt nog att rida dåligt utan att jag ska behöva känna att jag bryter mot lagen...
 
Varför folk är oense är ju för att det kommer dumma uttalanden om tex dessa tygeltag från personer som själv använder det, eller vad fan som helst? Eller överlag folk som har åsikter om en viss ridning och så visar dom tex upp ännu värre ridning själv. Det är hyckleri på högsta nivå! Därför blir folk irriterade och oense! Nu talar jag om på alla sociala medier, inte bara buke !

Ungefär som den ständiga frågan om hoppryttare och barrering. En amatör barrerar sin häst varenda gång med dåliga språng när dom lägger hästarna i skiten, varför är det ok bara för att det är en amatör? För hästen är det ju ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!
Elitryttare i dressyr rider på ett sätt och får skit för det, många hobbyryttare rider ännu värre och skadar sina hästar ännu mer. För hästen är det ju ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!
Även om FEI skulle komma med tydliga riktlinjer om hur man får rida så gäller ju detta ENBART på tävling och på träning inför tävling! Men folk som aldrig tävlar får rida precis hur illa som helst utan någon som helst kontroll, dom omfattas ALDRIG av FEI´s regler. För hästen är det ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!

Därför blir folk oense och irriterade! Jag har inget svar på din fråga @the_connemara mer än att det är ingen rättighet att rida och det där med sunt förnuft kan vi ju utesluta efter den senaste diskussionen!

Hur förbjuder man dålig ridning?
@fio du skriver "För hästen är det ingen skillnad. Den får ju lika ont ändå!"
Elitryttare får många efterföljare och blir förebilder för andra. Elitryttana åker land och rike runt och undervisar. Många tror säkert på "elitryttarens" förklaringar om den blå tungan och att det är ok att rida med nosen någon centimeter från bringan. Efterföljarna gör som "elitryttarna". Därmed bidrar dessa "elitryttare" till att allt fler hästar rids på ett sätt som gör att de får lika ont som "elitryttarens" häst(ar).
 
Om dålig ridning förbjöds hade jag inte vågat rida. Allvarligt nu. Jag tycker det är jobbigt nog att rida dåligt utan att jag ska behöva känna att jag bryter mot lagen...
Svårigheten ligger ju i vad ÄR dålig ridning. Vore man överens om det så blev du ju så mycke enklare att förbjuda och då skulle även du (och jag) våga rida utan att riskera att bryta mot "lagen". ;)

Problemet nu är ju att ingen "vet". Just nu är "allt" tillåtet så länge hästen inte kommer till "synbar" skada, för DET är ju faktiskt redan förbjudet enligt djurskyddslagen.
 
@Fiador som vanligt svamlar du på utan hämningar och tolkar som fan läser bibeln!
Neej!
För det är så oerhört tröttsamt att fokus hela tiden flyttas från sakfrågan till ovidkommande anklagelser mot personer som har en åsikt i saken, i synnerhet om åsikten är stark och träffande.

Filmerna och bilderna talar sitt eget språk, dom blir inte mer osanna bara för att man flyttar fokus på det viset. Däremot så kommer hästarna ALDRIG att komma ifrån den "smärta" som åsamkas dom så länge folk inte vill diskutera saken och hålla sig till den.
 
Neej!
För det är så oerhört tröttsamt att fokus hela tiden flyttas från sakfrågan till ovidkommande anklagelser mot personer som har en åsikt i saken, i synnerhet om åsikten är stark och träffande.

Filmerna och bilderna talar sitt eget språk, dom blir inte mer osanna bara för att man flyttar fokus på det viset. Däremot så kommer hästarna ALDRIG att komma ifrån den "smärta" som åsamkas dom så länge folk inte vill diskutera saken och hålla sig till den.

Om du överhuvudtaget bemödat dig med att läsa mitt svar så hade du sett att jag enbart svarat på frågan som connemaran ställde och inget annat. Jag har varken sagt bu eller bä om vem som ska eller inte ska säga till.

Jag slår vad om att du inte ens vet vilken fråga jag svarade på utan du bara plöjde fram där i vanlig ordning!
 
Men vi kan tala om att Ska eller inte ska säga till om du vill! @Fiador Jag och flera andra i tråden har uppmanat folk till ATT säga till på plats när dom ser något som dom upplever skadligt! Men SE det vill minsann ingen göra!

Det togs ju även upp på forumet på Friends att dom uppmanar folk till att säga till på plats!
 
Jag håller med å ena sidan.
Å andra sidan tar ju även Jens tygeltag med hela armen ibland. Ingen är fläckfri. Det handlar ju om att lära oss ryttare rida så bra som möjligt - inte att förbjuda dålig ridning.

Om det fanns förbud mot sånna tygeltag - när skulle det gälla och vem skulle döma? Vad blir straffet?
Jag tror inte det hade blivit bra. En möjlig konsekvens hade till exempel varit att om det döms ner på dressyrbana så är många kanske ännu tuffare till vardags för att få hästen ännu lydigare och alltså bättre poäng...

Förlåt, nu läser o kommenterar jag från början. Borde kanske citatsvarat men är lite groggy i huvudet så kan nog bara hålla en sak i taget bra ändå :o

Jag tänker inte direkt ett förbud, det är ju som du säger apsvårt att bedömma. Jag tänker snarare (kanske blir upprepning nu, ber om ursäkt för detta) att vi uppenbarligen behöver diskutera detta eftersom man ser så himla olika på det. Bara för att vi har en viss standard idag betyder ju det inte att den är varken bra eller välgrundad eller ens genomtänkt tänker jag? Obs, jag säger inte att det ÄR så utan jag hade velat filosofera lite runt det. Men det kanske blir för flummigt för en del/alla här och det köper jag (men slipper gärna bli idiotförklarad för den diskussionen).

Jag tänker tex på denna artikeln jag ramlade över igår igen där det mäts upp hur mkt tryck ryttaren haft i tygeln. En slutsats som jag fattade det var bla att domarna verkade ha väldigt svårt att avgöra hur mkt tryck i tyglarna ryttaren hade (olika omdöme på lätthet eller liknande bla). Där är det ju inte riktigt så lätt att man bara kan skylla på att domarna ska se om ryttaren har för mkt i handen kanske.

Ang att skrämma hästen från bettet så tänker jag nog att det är väl redan väldigt välgrundat (hästen får inte slå upp huvudet eller gapa/gå emot för det döms ner) o domarna ser väl (hoppas jag) ofta hyfsat bra om hästen är rädd för bettet o helt bakom hand. Men såklart finns alla nyanser o det är ju svårt!
 
[QUOTE="Fiador, post: 17838344, member: 5415





Angående dålig ridning, så är det ju bara att förbjuda. Precis så enkelt som att förbjuda bilkörning utan körkort. Man bara förbjuder. Svårigheten ligger ju i sånt fall i "vad" ska förbjudas och hur ska det övervakas och bestraffas och av vem.[/QUOTE]

Om man förbjuder dålig ridning så blir det inte många ryttare kvar och inga nya kommer att få lära sig. Lite som att förbjuda dålig bilkörning. Otroligt skönt om det skulle gå, men i verkligheten en utopi...
 
Förlåt, nu läser o kommenterar jag från början. Borde kanske citatsvarat men är lite groggy i huvudet så kan nog bara hålla en sak i taget bra ändå :o

Jag tänker inte direkt ett förbud, det är ju som du säger apsvårt att bedömma. Jag tänker snarare (kanske blir upprepning nu, ber om ursäkt för detta) att vi uppenbarligen behöver diskutera detta eftersom man ser så himla olika på det. Bara för att vi har en viss standard idag betyder ju det inte att den är varken bra eller välgrundad eller ens genomtänkt tänker jag? Obs, jag säger inte att det ÄR så utan jag hade velat filosofera lite runt det. Men det kanske blir för flummigt för en del/alla här och det köper jag (men slipper gärna bli idiotförklarad för den diskussionen).

Jag tänker tex på denna artikeln jag ramlade över igår igen där det mäts upp hur mkt tryck ryttaren haft i tygeln. En slutsats som jag fattade det var bla att domarna verkade ha väldigt svårt att avgöra hur mkt tryck i tyglarna ryttaren hade (olika omdöme på lätthet eller liknande bla). Där är det ju inte riktigt så lätt att man bara kan skylla på att domarna ska se om ryttaren har för mkt i handen kanske.

Ang att skrämma hästen från bettet så tänker jag nog att det är väl redan väldigt välgrundat (hästen får inte slå upp huvudet eller gapa/gå emot för det döms ner) o domarna ser väl (hoppas jag) ofta hyfsat bra om hästen är rädd för bettet o helt bakom hand. Men såklart finns alla nyanser o det är ju svårt!
Mmm
Det är skillnad på när Charlotte har mycket i handen på Valegro som är lösgjord och mjuk.även när kontakten ser ganska stark ut och när det är samma vikt men hästen spänner emot.
Jag har börjat tänka att det är inte hur många gram man har i kontakten som är viktigt- det är hur hästen fungerar med kontakten.
 
Inte bara om det handlar om tygeltag en.
Det är ju plättlätt att få en häst lättare i munnen genom att göra den lite rädd för bettet. Det syns väl iofs på övergångar etc att hästen knäppt av men om det är tygelhjälperna som ger poängen eller avdragen så spelar det ju mindre roll.

Vad är värst egentligen? En häst som blir stark eller en som av obehag är lätt och lydig? Den ryttaren på första hästen har grövre hjälper på banan och den andra är lätt och fin...
Nej jag tror inte på förbud.

Okej nu blir det mer ridkunskap än jag har kunskap till att diskutera men utifrån min synvinkel - min häst växlar mellan alla lägen. Jag drar def på tok för mkt i munnen VARENDA RIDPASS (tänker på det du sa om att ingen är fläckfri, självklart inte o det är INTE det jag kräver heller, jag är mer ute efter att diskutera hur vi löser problem som uppstår, för de uppstår för alla en massa gånger, det är ju levande djur vi försöker konversera med :)) men BEHÖVER jag verkligen använda grövre hjälper när min häst blir stark? Hittills har mitt svar varit exakt 0 gånger det hade behövts i en träningssituation (här menar jag alltså inte när hästen blivit rädd, när vi ridit jakt o behövt förhålla oss till massa andra osv osv utan när hästen är ridbar men inte helt "i ramen" eller "på hjälperna" eller vad man nu ska skriva, alltså under ett helt vanligt ridpass/framriding etc). Självklart drar i/håller jag ju emot i tygeln ändå, oftast av ren reflex, innan jag kommer på mig själv att rätta till det som felar o istället sluta erbjuda min hand att hänga i.

Och ja, jag fattar att det krävs typ en miljon mer i ridskicklighet än vad jag någonsin kommer uppnå för att rida GP men jag ville ändå fundera lite kring detta. Varje gång någon (nu tänker jag ett proffs, för vi är ju alla rörande överens om att vi amatörer faktiskt har rätt mkt kvar att rätta till innan vi egentligen kan börja kräva att hästen lyder vår minsta vink, eftersom vi oftast ger typ 10 grova vinkar varje steg om olika saker...) förstärker sin tygelhjälp på en häst som är tung i handen, är det verkligen det som faktiskt krävs? Är alla andra bitar på plats? Behöver hästen verkligen bes ge efter för handen?

Typ här funderar jag på om det inte faktiskt handlar ganska mycket om vilken basnivå man har på sin "grovhet" i hjälperna. Och det är den basnivån jag gärna velat fundera över. Hurvida den hamnat där den hamnat (är ju olika för alla ryttare o jag tänker även generellt, hur vi utifrån ser ekipagen) utifrån hästens perspektiv eller inte.

Om vi återgår till artikeln så vill jag minnas att det dessutom gick att skilja ut hur oliksidiga ryttarna var (Tillägg: Nej, jag läste fel i den svenska sammanfattningen iaf! Det gick att skilja ryttarna åt). Är alla andra bitar på plats då så pass att man ska "ha rätt" att korrigera hästen när den väljer att hänga i handen vs att ha finare hjälper på den hästen som istället backar av?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp