Falsterbodressyren, debattinlägg

Jag tycker fortfarande det känns viktigare hur hästen trivs med kontakten än hur många g eller kg tryck det är om man skulle mäta.
Du har helt rätt i att det är viktigt hur hästen trivs med kontakten. Men det finns inte någon häst som trivs med kg-tryck mot laner eller tunga. Kom ihåg att munnen är en av hästens känsligaste delar. Dessutom finns det ingen anledning att rida dressyr med kg-tryck.
 
Läser och läser om.. har grubblat mycket på det här den här hösten/vintern. Jag har själv försökt hitta förklaringar till form på unghästarna på breeders.. och jag tror fortfarande att en del berodde på tokladdade hästar som ryttare försökte hålla i ramen. Mina funderingar går främst kring vart vi egentligen är på väg.. För om vi går ännu djupare så är frågan varför vi isf utsätter våra unghästar som faktiskt bara är bebisar vilket även etabissimanget tycker då de går upp tom sjuårsklasser så i praktiken vuxna vid tidigast 8 års ålder.. Man landar liksom i ett etiskt dilemma. Ska vi faktiskt ha en unghästtävling utformad på ett sånt sätt att de sätts i en så stressande miljö? Eller ska man ha stängd final dvs bara ryttare och domare. Publikträning kan de ju få på mindre tävlingar där de succesivt vänjs in på större och större arenor.
 
En fråga jag ställer mig är hur de egentligen tränas för dessa situationer? Hur mycket träning läggs på just själva "tävlingsmomentet" vs hur mycket träning läggs på att hästen faktiskt har sin största trygghet i sin ryttare?

Jag tänker inte direkt på miljöträning som så utan ett genomgående synsätt där individens trygghet och mentala stabilitet får vara fokus. Alla säger ju att det trots allt är grunden för fysisk lösgjordhet. Ändå tycker jag man ffa ser att spändheten försöker ridas igenom med följden att hjälpen blir stora och formen oftast inte så önskvärd. Från unghäst till elitnivå. Där är för mig ett STORT (!!!) etiskt frågetecken.
 
Varför ska någon ryttare behöva ha mycket i handen på en lösgjord och mjuk häst? Vad är syftet med en sådan hand i det läget?
För att om hästen ska kunna gå ett Mästerskap och lyckas måste den ha VILJAN som isisfolket beskriver. De måste ta fart liksom en gymnast inför hopp. Eller en hopphäst inför stora hinder där själva hindret i sig är något som bromsar. Det är rent Livsfarligt om hästen är övermodig och inte väntar, varav allsköns alla bett.
Det handlar inte om flera kg tryck i munnen. Alla vet att en häst kan sticka iväg trots att ryttaren hänger i tygeln, men här handlar det om ridskicklighet och timingen.
En för lydig häst kan du aldrig driva fram om och när det behövs.:-Tibblinridning. Den måste vilja ta i o motorns vara på HELA tiden, men vänta vänta . Då får man det "tryck" som behövs för att utföra alla rörelser med energi och luft. Skickliga ryttare rider via hela sin kropp. Med sådant som inte syns. Det är inte så enkelt att man rider med säte, skänkel och hand. De rider med sin egen anspänning som hästen känner av samma som de känner av en rädd ryttares spänning. De rider med andningen, fingerlir, bålspänning/avspänning och olika tekniker med sätet. En del förstår inte det och då förenklar man det och jämför hur de själva gör och det blir pannkaka. Helt felaktiga slutsatser.
Om det vore enkelt att rida och att man försöker att göra vetenskapliga undersökningar där de flesta variabler inte finns med skulle ingen idrott kunna förklaras i teorin.
Hur skjuter man en trepoängare i basket. Hur gör man handsläpphopp i barr..........
 
En fråga jag ställer mig är hur de egentligen tränas för dessa situationer? Hur mycket träning läggs på just själva "tävlingsmomentet" vs hur mycket träning läggs på att hästen faktiskt har sin största trygghet i sin ryttare?

Jag tänker inte direkt på miljöträning som så utan ett genomgående synsätt där individens trygghet och mentala stabilitet får vara fokus. Alla säger ju att det trots allt är grunden för fysisk lösgjordhet. Ändå tycker jag man ffa ser att spändheten försöker ridas igenom med följden att hjälpen blir stora och formen oftast inte så önskvärd. Från unghäst till elitnivå. Där är för mig ett STORT (!!!) etiskt frågetecken.
Börja med att inte sälja unghästar till oerfarna ryttare. Devisen från förr där man började med att skaffa en läromästare är ganska ovanligt idag samt att man har vässat upp aveln. Då fick vi NH som utgår från vildhästen. Rovdjuret.
 
Börja med att inte sälja unghästar till oerfarna ryttare. Devisen från förr där man började med att skaffa en läromästare är ganska ovanligt idag samt att man har vässat upp aveln. Då fick vi NH som utgår från vildhästen. Rovdjuret.

Vad har jag missat? Eller du menar det är oerfarna ryttare vi sett på Falsterbo och Breeders i år tex?
 
Du skriver om etik. Den utopi du verkar vilja uppnå är inte förenlig med hästens psyke, en miljö som är stört omöjlig att träna på och samling av erfarenheter som krävs. Återigen. En mycket skicklig ryttare förmedlar bättre trygghet och signaler till orutinerade hästar. Den runda formen är som att sätta skygglappar på hästen. Huva med bomull i öronen är numera också tillåtet. Allt för att skydda hästen från att bli onödigt skrämd. Men om bara dessa sk få tävla kommer vi inom ett antal år inte att kunna fylla på med nya.
Vi kanske ska avla på avtrubbade loja individer?
 
Du skriver om etik. Den utopi du verkar vilja uppnå är inte förenlig med hästens psyke, en miljö som är stört omöjlig att träna på och samling av erfarenheter som krävs. Återigen. En mycket skicklig ryttare förmedlar bättre trygghet och signaler till orutinerade hästar. Den runda formen är som att sätta skygglappar på hästen. Huva med bomull i öronen är numera också tillåtet. Allt för att skydda hästen från att bli onödigt skrämd. Men om bara dessa sk få tävla kommer vi inom ett antal år inte att kunna fylla på med nya.
Vi kanske ska avla på avtrubbade loja individer?

Jag håller inte med dig öht. Om alternativet är dagens läge där proffsryttaren måste ta till hårda hjälper eller rida hästen betydligt bakom lod plan till och med på elithästarna ja då är det nog mer lämpligt att avla på loja individer. En siffra jag läste det senaste var att 67 % av hästarna har ärr i munnen, alltså bara den lilla delen som besiktigas av steward. Det tyckte jag lät helt förfärligt och jag hoppas det ringer varningsklockor hos de flesta när man ser den siffran?

Mig veterligen så har dessutom de betesgående hästarna som haft sår i munnen haft såren längre in (jag kan ha data fel dock, var länge sedan jag läste den/de studien/rna) så det känns ju ganska rimligt att det är vi ryttare som tillsammans med bettet orsakat hästarna dessa skador. Jag gissar att skadorna är ännu mer frekventa på lägre nivå pga okunnigare ryttare men det verkar inte finnas så mycket forskning på detta vad jag sett?
 
@the_connemara enl mina veterinärer och tandläkare är inte bettrelaterade skador vanligare bland amatörer utan främst finns de hos de hästar som rids frekvent på kandar. Det syns direkt vet/tandläkare öppnar munnen på hästarna vilka som rids på den betslingen säger de samtliga. Då inte enast pga sår/mjukdelsfynd utan även på tänderna inte sällan.

Det betyder inte att ryttarna i sig för den skull per automatik rider hårt/dåligt/burdust osv.
 
@the_connemara enl mina veterinärer och tandläkare är inte bettrelaterade skador vanligare bland amatörer utan främst finns de hos de hästar som rids frekvent på kandar. Det syns direkt vet/tandläkare öppnar munnen på hästarna vilka som rids på den betslingen säger de samtliga. Då inte enast pga sår/mjukdelsfynd utan även på tänderna inte sällan.

Det betyder inte att ryttarna i sig för den skull per automatik rider hårt/dåligt/burdust osv.

Intressant! Det gör det ju ännu mer tveksamt med kandar, o härligt att det blivit mer frivilligt! Heja Sverige :D
 
@the_connemara enl mina veterinärer och tandläkare är inte bettrelaterade skador vanligare bland amatörer utan främst finns de hos de hästar som rids frekvent på kandar. Det syns direkt vet/tandläkare öppnar munnen på hästarna vilka som rids på den betslingen säger de samtliga. Då inte enast pga sår/mjukdelsfynd utan även på tänderna inte sällan.

Det betyder inte att ryttarna i sig för den skull per automatik rider hårt/dåligt/burdust osv.

Fast jo, blir det skador rider man för hårt alt så har man inte passat in betslingen korrekt.
Jag har ridit min förra tex mkt på kandar, nästan bara det under många år. Han hade aldrig skador i truten.
Jag har ett helt drös med kompisar som rider på kandar utan munskador. Kollade regelbundet av duktigt folk..
Men så skulle de också få veta att de lever om de rider med tryck i stången..

Det är en jävligt skarp betsling. Så stången ska inte ridas på i tryck som många gör. Vill man ha mer kontakt får man lägga den i bridongen om man nu prompt måste rida så.

Det märks för andra behandlare också om man handrider, tex kiros. Det är ofta samma hästar med handrelaterade problem som har samma sorts låsningar kiropraktiskt.

Fö har jag inte hört om att det är mer munskador bara för att man har kandar från de tandläkare jag känner. Men jag blev nyfiken och ska fråga!
 
För att om hästen ska kunna gå ett Mästerskap och lyckas måste den ha VILJAN som isisfolket beskriver. De måste ta fart liksom en gymnast inför hopp. Eller en hopphäst inför stora hinder där själva hindret i sig är något som bromsar. Det är rent Livsfarligt om hästen är övermodig och inte väntar, varav allsköns alla bett.
Det handlar inte om flera kg tryck i munnen. Alla vet att en häst kan sticka iväg trots att ryttaren hänger i tygeln, men här handlar det om ridskicklighet och timingen.
En för lydig häst kan du aldrig driva fram om och när det behövs.:-Tibblinridning. Den måste vilja ta i o motorns vara på HELA tiden, men vänta vänta . Då får man det "tryck" som behövs för att utföra alla rörelser med energi och luft. Skickliga ryttare rider via hela sin kropp. Med sådant som inte syns. Det är inte så enkelt att man rider med säte, skänkel och hand. De rider med sin egen anspänning som hästen känner av samma som de känner av en rädd ryttares spänning. De rider med andningen, fingerlir, bålspänning/avspänning och olika tekniker med sätet. En del förstår inte det och då förenklar man det och jämför hur de själva gör och det blir pannkaka. Helt felaktiga slutsatser.
Om det vore enkelt att rida och att man försöker att göra vetenskapliga undersökningar där de flesta variabler inte finns med skulle ingen idrott kunna förklaras i teorin.
Hur skjuter man en trepoängare i basket. Hur gör man handsläpphopp i barr..........

Fast en häst som inte går att rida fram är rent olydig. FÖR lydig finns inte. Däremot finns avtrubbad, avknäckt, avskrämd från handen, avbackad etc. Men det är inte FÖR lydig. Det är felutbildad och olydig.

En lydig häst går att rida fram.
 
@tuaphua osäker på vad det är du vänder dig mot ?
Jag har aldrig påstått att kandar punkt slut orsakar munskador .

Däremot så är det mycket som ska in i munnen på hästarna och få plats . Det är sällan allt får riktigt plats optimalt sE tt .
Vet som sagt inte riktigt vad du tolkat min kommentar som utifrån ditt svar eller så var ngt jag skrev slarvigt/luddigt/dåligt uttryckt.

Min kommentar var i samband med att Connemaran spekulerade i att munskador bettrelaterade torde vara vanligast bland amatörer och ovana ryttare.
 
Senast ändrad:
@tuaphua osäker på vad det är du vänder dig mot ?
Jag har aldrig påstått att kandar punkt slut orsakar munskador .

Min kommentar var i samband med att Connemaran spekulerade i att munskador bettrelaterade torde vara vanligast bland amatörer och ovana ryttare.

Jag vänder mig mot att du skrev att skadorna inte behöver betyda att ryttarna rider burdust/hårt/etc. Det gör det i mina ögon.
 
Jag vänder mig mot att du skrev att skadorna inte behöver betyda att ryttarna rider burdust/hårt/etc. Det gör det i mina ögon.

Jaha ja då förstår jag .
Jag avstår vidare kommentar då det känns som du hittat ngn grej att göra en grej av , när det fortfarande inte var det jag skrev om . Nej hästar som din och min får inte per automatik skador i munnen av att ridas med kandar som sagt . Varken din eller min rids ju/tränas/tävlas extremt mycket med kandar i munnen heller , även om de rids på det , eller hur ?
God kväll ;)
 
Jaha ja då förstår jag .
Jag avstår vidare kommentar då det känns som du hittat ngn grej att göra en grej av , när det fortfarande inte var det jag skrev om . Nej hästar som din och min får inte per automatik skador i munnen av att ridas med kandar som sagt . Varken din eller min rids ju/tränas/tävlas extremt mycket med kandar i munnen heller , även om de rids på det , eller hur ?
God kväll ;)

Nej, men så känner jag folk som tävlar svårklass och inte har munskador för det.
Det handlar om hur man rider. Inte att man tävlar.
Det går att rida på olika vis även på tävling.

Jag fattar också att man kan behöva trycka upp dem mer i handen för att få dem jämnare psykiskt och taktmässigt. Men det finns ju gränser på hur mkt det går att göra utan skador. Och vilket av betten man väljer lägga trycket i.
 
Nej, men så känner jag folk som tävlar svårklass och inte har munskador för det.
Det handlar om hur man rider. Inte att man tävlar.
Det går att rida på olika vis även på tävling.

Jag fattar också att man kan behöva trycka upp dem mer i handen för att få dem jämnare psykiskt och taktmässigt. Men det finns ju gränser på hur mkt det går att göra utan skador. Och vilket av betten man väljer lägga trycket i.

Jag fattar inte vad du vill ha sagt , som sagt utifrån det jag skrivit . Men ok ...

Jag har aldrig någonsin avsett att påstå att ALLA hästar som rids på kandar har skador i munnen . Om jag skrivit något som tolkas så har jag som sagt skrivit klantigt .
 
Intressant! Det gör det ju ännu mer tveksamt med kandar, o härligt att det blivit mer frivilligt! Heja Sverige :D
Jag skulle vilja säga att det inte handlar om kandaret i sig, utan om HUR det används. OM ryttarna inte kan lära sig rida korrekt (med lätta hjälper, framför allt i stångtygeln) då är kandar verkligen tveksamt och borde tom förbjudas på tävling.

Det är synd tycker jag att denna betsling missbrukas så brutalt av "eliten", oponionen MOT våld blir till slut så stark att om man rider med ett sånt bett själv får man stämpeln på sig att vara en djurplågare per automatik.

delvis kl
Mer information och kunskap om hur dom olika betten fungerar måste komma till så det blir uppenbart för ALLA att en stångskänkel i botten betyder allt för mycket tryck i ett allt för skarpt bett. Det betyder konkret att mycket grova hjälper används, att ryttaren då skriker åt hästen hela tiden, så högt så det gör ont....i mina ögon är inte det dressyr på högsta nivå...inte dressyr alls faktiskt...lika illa som att piska elefanter och lejon till lydnad på circus...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp