Falsterbodressyren, debattinlägg

Så hur menar du att skadorna uppkommer då?

Jag skippar kommentar bortsett från
Slutkommentar . 1) läs gärna igen och 2) läs gärna på hur dåligt hästar har med rum i munnarna för bett .

Du skriver en del ang detsamma så känns rätt jobbigt att skapa ngn klinch nu ang mina kommentarer i ämnet .
 
Senast ändrad:
Jag tänker slå ett slag för kandaret för det är en fantastisk betalning om man kan använda den som man ska. Men hästen måste vara väl utbildad på träns först.

Jag vet att det tjatas mkt om bettlöst nu men visst kvala först på tränsbett så kan bettlöst användas sen. Tyvärr har jag sett för många som inte klarar av att rida på bett för att dom är för kassa ryttare, all balans i tyglarna och det kan man dölja på bettlöst. Du kan inte dölja att en häst inte accepterar bettet.
 
Jag skippar kommentar bortsett från
Slutkommentar . 1) läs gärna igen och 2) läs gärna på hur dåligt hästar har med rum i munnarna för bett .

Du skriver en del ang detsamma så känns rätt jobbigt att skapa ngn klinch nu ang mina kommentarer i ämnet .
Det är väl det att jag anser att en väl utbildad och väl förberedd häst kan bära upp betslingen på ett sätt som inte skadar oavsett utrymme i munnen. Det handlar inte om bettet, det handlar om HUR det används och HUR hästen skolats till det och bara det, inte att det uppstår skador per automatik pga betslingen och utrymmet i munnen.
 
@Fiador som sagt - jag har endera uttryckt mig otydligt eller så har du dragit någon växel på egen hand utifrån mina kommentarer . Oavsett så nej - inget av det du reflekterar runt har varit vad jag i min värld kommenterat .
 
Jag tänker slå ett slag för kandaret för det är en fantastisk betalning om man kan använda den som man ska. Men hästen måste vara väl utbildad på träns först.

Jag vet att det tjatas mkt om bettlöst nu men visst kvala först på tränsbett så kan bettlöst användas sen. Tyvärr har jag sett för många som inte klarar av att rida på bett för att dom är för kassa ryttare, all balans i tyglarna och det kan man dölja på bettlöst. Du kan inte dölja att en häst inte accepterar bettet.
Angående kandaret håller jag med.

Angående det du skriver om bettlöst, njae. Du kanske kan dölja för en som inte kan läsa av i bettlöst. Men om kunskapen ökar kring bettlös ridning (även bland dom som bedömer) så syns det tydligt om hästen accepterar eller inte och om ryttaren har balans i tyglarna eller inte. Finns för övrigt hur många hästar som helst som är helt döa i munnen också, appropå möjligheten att dölja även i ett bett för den som inte kan (vill) se. Ja tom i kandar går det att dölja (eller så blundar domarna medvetet).
 
Angående kandaret håller jag med.

Angående det du skriver om bettlöst, njae. Du kanske kan dölja för en som inte kan läsa av i bettlöst. Men om kunskapen ökar kring bettlös ridning (även bland dom som bedömer) så syns det tydligt om hästen accepterar eller inte och om ryttaren har balans i tyglarna eller inte. Finns för övrigt hur många hästar som helst som är helt döa i munnen också, appropå möjligheten att dölja även i ett bett för den som inte kan (vill) se. Ja tom i kandar går det att dölja (eller så blundar domarna medvetet).

Majoriteten som vill rida bettlöst på tävling kan inte rida på tränsbett. Jag har aldrig ridit en häst som inte kan ha bett men dom har haft ägare som inte har en trevlig hand. Det finns uberfå hästar som inte kan ha bett.
 
Majoriteten som vill rida bettlöst på tävling kan inte rida på tränsbett. Jag har aldrig ridit en häst som inte kan ha bett men dom har haft ägare som inte har en trevlig hand. Det finns uberfå hästar som inte kan ha bett.
Håller helt med. Har aldrig träffat någon häst som inte kan ha bett heller. Trots att jag då själv främst rider bettlöst fast jag tävlar dressyr med bett. Det sitter inte i verktyget. Men för mig går det så mycket bättre i det bettlösa, för jag har fler träningstimmar i det.

Men jag rider ju inte bettlöst för att jag tycker bett är ett problem utan för att det är ett så himla finurligt träningsredskap, i alla fall det verktyg (bosalen) som jag använder. Mycket finurligare än tränsbettet, med mer funktioner för "finlir" och närmare "stångkänsla" helt utan hävstångseffekt eller skarphet och mycket enklare att rida (och för hästen att förstå) enhandsfattning med tex. Men dom finesserna förstår man bara om man är insatt.;)
 
En fråga jag ställer mig är hur de egentligen tränas för dessa situationer? Hur mycket träning läggs på just själva "tävlingsmomentet" vs hur mycket träning läggs på att hästen faktiskt har sin största trygghet i sin ryttare?

Jag tänker inte direkt på miljöträning som så utan ett genomgående synsätt där individens trygghet och mentala stabilitet får vara fokus. Alla säger ju att det trots allt är grunden för fysisk lösgjordhet. Ändå tycker jag man ffa ser att spändheten försöker ridas igenom med följden att hjälpen blir stora och formen oftast inte så önskvärd. Från unghäst till elitnivå. Där är för mig ett STORT (!!!) etiskt frågetecken.

Det går inte att träna på dessa arenor när det gäller unga hästar. Det är liksom inte som en lokal LB som är gränsen på vad en 4 åring får tävla. Oavsett hur trygg hästen är i vardagen blir det som ett överraskningsmoment och en helt ny situation för hästen. Atmosfär ÄR svårt för många hästar oavsett om det handlar om breeders eller EM i aachen där regerande mästarhästen först vägrade gå in på arenan och då har den hästen ändå en VM seger i bagaget.
 
Håller helt med. Har aldrig träffat någon häst som inte kan ha bett heller. Trots att jag då själv främst rider bettlöst fast jag tävlar dressyr med bett. Det sitter inte i verktyget. Men för mig går det så mycket bättre i det bettlösa, för jag har fler träningstimmar i det.

Men jag rider ju inte bettlöst för att jag tycker bett är ett problem utan för att det är ett så himla finurligt träningsredskap, i alla fall det verktyg (bosalen) som jag använder. Mycket finurligare än tränsbettet, med mer funktioner för "finlir" och närmare "stångkänsla" helt utan hävstångseffekt eller skarphet och mycket enklare att rida (och för hästen att förstå) enhandsfattning med tex. Men dom finesserna förstår man bara om man är insatt.;)

Ja jag är inte så insatt i bettlöst, har aldrig haft anledning till att bli det. Jag gillar träns och Kandar och pelham med dubbla tyglar. Jag rider bettlöst ibland men inte ofta. Men visst är tränsbettet begränsat. Kandaret fick jag mycket lärdom om när jag hade en fransk klassisk dressyrtränare som verkligen hade kunskap om stångbettets inverkan på kandarbetslingen.
 
Ja jag är inte så insatt i bettlöst, har aldrig haft anledning till att bli det. Jag gillar träns och Kandar och pelham med dubbla tyglar. Jag rider bettlöst ibland men inte ofta. Men visst är tränsbettet begränsat. Kandaret fick jag mycket lärdom om när jag hade en fransk klassisk dressyrtränare som verkligen hade kunskap om stångbettets inverkan på kandarbetslingen.
Ja och det är den kunskapen som är så viktig att skaffa sig. Jag rider också med kandar ibland, också mer likt den franska tekniken/modellen. Får väldigt mycket liknande känsla med kandaret som med bosalen, då är bosalen en väldigt enkel betsling i jämförelse så det handlar inte om skarphet utan om hur finurligt verktyget hjälper hästen förstå vad man vill och hur den ska anpassa sig.
 
Det går inte att träna på dessa arenor när det gäller unga hästar. Det är liksom inte som en lokal LB som är gränsen på vad en 4 åring får tävla. Oavsett hur trygg hästen är i vardagen blir det som ett överraskningsmoment och en helt ny situation för hästen. Atmosfär ÄR svårt för många hästar oavsett om det handlar om breeders eller EM i aachen där regerande mästarhästen först vägrade gå in på arenan och då har den hästen ändå en VM seger i bagaget.
Samtidigt så tänker jag så när jag tränar unghästar, eller hästar i största allmänhet, att det handlar inte om att förbereda dom för specifika miljöer/situationer bara, utan om att hjälpa hästen att hantera sin flyktinstinkt "förnuftigt" oavsett miljö/situation. Att den inte bara "agerar" på sin flyktinstinkt utan att den också "tänker till". Även att den känner sig trygg med mig som "ledsagare" så att jag kan visa den till rätta snabbt innan det spårar ur. Att vi känner varandra helt enkelt. Tack vare att vi hamnat i tillräckligt många "svåra" situationer tillsammans innan som vi rett ut tillsammans där och då. Att hästen "lär sig" hur den ska hantera sig själv när den blir stressad helt enkelt och att jag finns där och kan ge den ledtrådar så den kommer till sans snabbare. Det är det förberedelsen handlar om. Sen måste hästar få vara hästar, låt dom få reagera, men hjälp dom komma till sans och börja tänka istället för att bara agera. Ha en strategi för det som man övat på innan. Då blir det ingen katastrof.

Det är där det falerar tror jag. Många av dessa "proffsryttare" har inte den (personliga) relationen till sina tävlingshästar helt enkelt.
 
Samtidigt så tänker jag så när jag tränar unghästar, eller hästar i största allmänhet, att det handlar inte om att förbereda dom för specifika miljöer/situationer bara, utan om att hjälpa hästen att hantera sin flyktinstinkt "förnuftigt" oavsett miljö/situation. Att den inte bara "agerar" på sin flyktinstinkt utan att den också "tänker till". Även att den känner sig trygg med mig som "ledsagare" så att jag kan visa den till rätta snabbt innan det spårar ur. Att vi känner varandra helt enkelt. Tack vare att vi hamnat i tillräckligt många "svåra" situationer tillsammans innan som vi rett ut tillsammans där och då. Att hästen "lär sig" hur den ska hantera sig själv när den blir stressad helt enkelt och att jag finns där och kan ge den ledtrådar så den kommer till sans snabbare. Det är det förberedelsen handlar om. Sen måste hästar få vara hästar, låt dom få reagera, men hjälp dom komma till sans och börja tänka istället för att bara agera. Ha en strategi för det som man övat på innan. Då blir det ingen katastrof.

Det är där det falerar tror jag. Många av dessa "proffsryttare" har inte den (personliga) relationen till sina tävlingshästar helt enkelt.
Hoppar in i diskussionen:
Njae?? Proffsryttare som rider med unghästar i t ex Falsterbo har definitivt haft hästarna en längre tid men den speciella miljön kan du inte träna på hemma. Du kan heller inte "bygga band" som är så tajta med en 4-åring som du har i proffsträning att det funkar till 100%. Är det dessutom en hingst så kommer ju de instinkterna till också. Allt det där är ju saker som kommer med ålder och rutin, dvs senare i livet för en tävlingshäst. Tror inte heller att även om du föder upp hästen själv, rider den själv och tar den till Falsterbo med den speciella miljön, har någon som helst bättre effekt än om ett proffs, som är van att hantera unghästar i svåra miljöer, rider.
 
Helt ärligt så tror jag faktiskt inte alls på att proffsen är proffs på just den hanteringen o träningen jag syftar på. Hur många av dem tar hjälp från marken vs från ryggen?

Men om det är som ni säger, att hästarna är så väl utbildade de kan bli mtp ålder o erfarenhet o hanteras av människor som är proffs på dessa situationerna, då tycker jag faktiskt det är katastrof att vi tillåter dessa tävlingar?
 
@fio

Menar du alltså att domaren skulle missa en kass ryttare bara för att den har bettlöst i lätta klasser? Jag vill så inte tro det :( Men förstår ju anledningen till att inte vilja godkänna det isf. För man vill ju premiera den bra ridningen helt klart!
 
Samtidigt så tänker jag så när jag tränar unghästar, eller hästar i största allmänhet, att det handlar inte om att förbereda dom för specifika miljöer/situationer bara, utan om att hjälpa hästen att hantera sin flyktinstinkt "förnuftigt" oavsett miljö/situation. Att den inte bara "agerar" på sin flyktinstinkt utan att den också "tänker till". Även att den känner sig trygg med mig som "ledsagare" så att jag kan visa den till rätta snabbt innan det spårar ur. Att vi känner varandra helt enkelt. Tack vare att vi hamnat i tillräckligt många "svåra" situationer tillsammans innan som vi rett ut tillsammans där och då. Att hästen "lär sig" hur den ska hantera sig själv när den blir stressad helt enkelt och att jag finns där och kan ge den ledtrådar så den kommer till sans snabbare. Det är det förberedelsen handlar om. Sen måste hästar få vara hästar, låt dom få reagera, men hjälp dom komma till sans och börja tänka istället för att bara agera. Ha en strategi för det som man övat på innan. Då blir det ingen katastrof.

Det är där det falerar tror jag. Många av dessa "proffsryttare" har inte den (personliga) relationen till sina tävlingshästar helt enkelt.


Jag fattar inte.. vilka svåra situationer har du hamnat i med din 4 åring menar du som kan liknas tex med Falsterbo?
 
Det är väl det att jag anser att en väl utbildad och väl förberedd häst kan bära upp betslingen på ett sätt som inte skadar oavsett utrymme i munnen. Det handlar inte om bettet, det handlar om HUR det används och HUR hästen skolats till det och bara det, inte att det uppstår skador per automatik pga betslingen och utrymmet i munnen. .

Blir lite lustigt när du i tidigare trådar gjort en oerhörd grej av hur stor procent av hästar som har bettrelaterade skador i munnen . Du har verkligen, bokstavligen fokuserat deluxe på det tidigare . Jag tror alla är införstådda med att ett bett givetvis inte orsakar skador i munnen per se, bara av att bettet finns i munnen .
 
Senast ändrad:
Hoppar in i diskussionen:
Njae?? Proffsryttare som rider med unghästar i t ex Falsterbo har definitivt haft hästarna en längre tid men den speciella miljön kan du inte träna på hemma. Du kan heller inte "bygga band" som är så tajta med en 4-åring som du har i proffsträning att det funkar till 100%. Är det dessutom en hingst så kommer ju de instinkterna till också. Allt det där är ju saker som kommer med ålder och rutin, dvs senare i livet för en tävlingshäst. Tror inte heller att även om du föder upp hästen själv, rider den själv och tar den till Falsterbo med den speciella miljön, har någon som helst bättre effekt än om ett proffs, som är van att hantera unghästar i svåra miljöer, rider.
Men du har missat poängen. Om dom vore så proffsiga och rutinerade skulle det väl inte se ut som det gör.

Det jag försöker säga är just att det inte går att "träna" på specifika miljöer/situationer, utan man tränar på att hantera OLIKA typer av stressande/pressande situationer/miljöer INNAN och lär sig själv och hästen att hantera detta UTAN att försöka hindra den, i förebyggande syfte.

Inte genom att "skydda" hästen, genom att UNDVIKA problemen, tex genom att täcka över speglar, ta bort publiken, sätta bomull i örenen, eller vad man nu vill göra, utan genom att just UTSÄTTA den för detta och istället lära sig (och hästen) att hantera det.

Att hästen reagerar det borde vi förstå om vi är så proffsiga och rutinerade, det handlar bara HUR man hanterar det sen, vad utfallet blir.

Och på en unghästuppvisning vill man väl ändå visa hur man tränat och förberett hästen? Även i hantering och miljö? Att den har en god grund för framtiden. Att den klarar av uppgiften? För det är väl tanken att den framöver ska utsättas för fler likanande och kanske även mer pressade situationer och miljöer. Eller?

Det betyder inte att det aldrig någonsin uppstår problem, utan det handlar bara om HUR man löser dessa problem NÄR dom uppstår. Det är avgörande för hur allvarligt detta påverkar prestationen (arbetet/uppvisningen/tävlingsmomentet) både då och senare i livet.
 
Blir lite lustigt när du i tidigare trådar gjort en oerhörd grej av hur stor procent av hästar som har bettrelaterade skador i munnen . Du har verkligen, bokstavligen fokuserat deluxe på det tidigare . Jag tror alla är införstådda med att ett bett givetvis inte orsakar skador i munnen per se, bara av att bettet finns i munnen .
Då har du blandat ihop mig med någon annan...jag har bara hävdat att bettskador är mycket mer vanliga (dokumenterade) än bettlösa skador OAVSETT hantering, då vissa (i "andra" diskussioner) försökt få det till att bettlösa verktyg är minst lika illa i en hårdhänt hand. Det håller jag nämligen inte med om, ett bett INUTI en känslig mun bestående mestadels av slemhinnor och mjukdelar löper MYCKET större risk för skador pga hårda händer än ett bettlöst någonsin kommer att kunna åstadkomma. Därav att jag anser att det är bättre att rida bettlöst då om man inte har egen balans nog utan måste hålla den i tygeln. Men oavsett, så handlar det inte om verktyget i sig, utan ALLTID om HUR det hanteras.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp