Falsterbodressyren, debattinlägg

Självklart är det lättare att påverka hästen om man har hunnit skapa en bra relation. Har själv en nervig häst som dock har uppfört sig exemplariskt på tävling eftersom hon litar på mig på banan.

Men jag tycker det blir väldigt förenklat om man, som jag tolkar Fiador, anser att hästarna ska klara vilka extrema miljöer som helst bara relationen är bra. Somliga hästar behöver väldigt mycket mer tid på sig än andra.
Det var därför jag skrev att F hade en poäng för jag håller med om att det är förenklat då så mkt miljöträning är ytterst svårt att få till med så unga hästar.. Jag tycker fortfarande att Breedersfinalen var för tuff.
 
Det var därför jag skrev att F hade en poäng för jag håller med om att det är förenklat då så mkt miljöträning är ytterst svårt att få till med så unga hästar.. Jag tycker fortfarande att Breedersfinalen var för tuff.

Så har jag inte alls uppfattat det som @Fiador menar utan tvärtom att det finns både gott om tid och är lätt, jag citerar @Fiador :
Mer rutin ger förstås bättre förutsättningar, men en 4-åring har rätt många års träning bakom sig den med och borde (utifrån en god grundförberedelse) klara av det den utsätts för. SÅ svårt och komplicerat är det inte. Har man god hästkännedom och känsla för olika individer och olika reaktioner i olika sammanhang (vilket väl proffsen då borde ha) så händer inte det som vi sett på filmerna här.

Jag håller inte med, jag anser inte att det är SÅ lätt och okomplicerat.
 
Ja jag håller faktiskt med om det. Allting är jättelätt så länge man slipper göra det själv.... Man får givetvis ha åsikter om dålig och hård ridning men från det till att hävda att allting är så himla enkelt och undertonen att alla som slipper göra det själv kan och vet allting så mkt bättre är sanslöst arrogant.
Så du menar att jag är arrogant för att jag anser att det inte är särskilt svårt att behandla hästarna respektfullt i miljöer/situationer som stressar dem?

Det handlar om vardagshantering, hur man förhåller sig till hästen i ALLA situationer dagligen, i allt från hur man närmar sig hästen ihagen, sätter på grimman, sadlar, lyfter hovar, lastar, sitter upp, leder hästen till hur man hanterar STRESS när och var den nu uppkommer, uppsuttet eller på marken, att man har en strategi som man följer, konsekvent, en strategi som fungerar. och att man följer den DÄR och DÅ. Inte sen, när man kommer hem i sin vanliga trygga miljö, utan I STUNDEN när det händer, ALLTID....DET avgör hur "lätt" det sen blir tex i Falsterbo...

Sen kan man undra hur tex Alizee Froment kan rida dressyr på en arena, med fullpackad publik, jubel och stoj och ljus, massor av ljusfenomen....i halsring..(på slutet av filmklippet)..OM det nu ska vara så himla svårt för dom som har allt tid i världen (proffsen) att träna och hjälpa sina hästar att klara av det dom sen utsätter dom för.

http://www.hippson.se/hippson-tv/lar-kanna-gp-ryttaren-och-frihetsdressoren.htm

Det handlar inte om att är "svårt", det handlar om INSTÄLLNING och bara INSTÄLLNING till vad hästen och träningen av den handlar om...som dom säger i filmklippet (på slutet) "You have to love your horse for who he is, NOT for what he gives you...then the feeling is totally different...."

Det handlar om förtroende och respekt mellan häst och ryttare. Det är LÄTT att åstadkomma om man bara VILL.
 
En fråga till er som det berör. Är det OK att vara hårdhänt och grov i hjälperna när en häst är stressad? Är det en BRA träningsmetod? Uppbyggande? Hållbart och en bra erfarenhet för hästen?

Eller är ett nödvändigt ONT? Som hästarna måste stå ut med för att annars är det för "svårt" och man klarar inte av att delta i Falsterbo eller Breeders utan den hanteringen?

Vart hamnar vi då sen tänker ni? Var går gränsen? Hur mycket stryk ska dom tåla?
 
Senast ändrad:
Varför är bosalen det enda? Bettlösa som man inte får använda i WE?
Nej det är inte det enda, det är bara bettlös träns som är tillåtet. Vet inte varför, tror diskussionen går i spår som att det är ett "westernverktyg" som man rider "westernform" med. Okunskap till viss del. Men jag kan förstå det också, bosalens teknik och tradition är inte så vanlig i Sverige och ytterst få har tillräckligt med kunskap om den, allra minst dressyrdomare då. Det är ju en relativt ny tävlingsgren så man får ha lite överseende med att dom inte kan få allt perfekt på en gång.;)
 
En fråga till er som det berör. Är det OK att vara hårdhänt och grov i hjälperna när en häst är stressad? Är det en BRA träningsmetod? Uppbyggande? Hållbart och en bra erfarenhet för hästen?

Eller är ett nödvändigt ONT? Som hästarna måste stå ut med för att annars är det för "svårt"? och som vi har rätt att utöva bara för vårt eget höga nöjes skull?

Vart hamnar vi då sen tänker ni? Var går gränsen? Hur mycket stryk ska dom tåla?

Precis det fetade hade jag velat ha en lugn o sansad diskussion om.

Det är många som inte tycker att ridningen i Falsterbo var alls farlig. Eller att den är fullt försvarbar pga situationen.

Jag själv är väldigt nyfiken på hur mycket hästen kan påverkas av "förebyggande arbete" (här funderar jag över mycket i @Fiador s inlägg ovanför men ffa över inlärning och hur stress hanteras från dag 1 i varje situation den uppkommer). Hoppas att hästvärlden kommer betydligt längre fram på den punkten, snart!
 
Självklart.
Jag tycker inte det är proffsens fel.

Även om jag tycker unga hästar skulle beredas mer ro i vissa fall, både mentalt och även ridmässigt, så kan jag i det stora hela ändå tycka det är en skitdiskussion.
Ärligt så förstår jag inte hur några kan snöa in sig så till den grad på proffsryttarnas brister och menade felaktigt lösta situationer, att det ur och av det uppviglas en stämning att det skulle vara värsta djurplågeriet.

Jag tycker, som jag sagt förut, att det gott kan diskuteras men mkt av diskussionen är rent patetiskt, från människor som inte visar upp sin egen ridning, och om de gör det så är det egentligen ingen ridning utan bara "sitta på och åka kana", och jo egna ridningen har betydelse i det hela eftersom diskussionerna ofta går in på " att det är lätt". Men visa nåt själv då !!!
Läs länken som @the_connemara lade in. Den är väldigt bra så kanske du kan tänka lite utanför boxen du med så småningom.

Dessutom så har nu också en motion om detta lagts fram inom dom "egna" leden. Så tyvärr, det är inte bara några anonyma användare här på buke som protesterar. Vi är ganska många, med varierande erfarenheter och kunskapsnivå...

http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_59498/cf_559/Motion_D_5_2017.PDF
 
Japp du är nog en av de mest arroganta jag stött på faktiskt i det avseendet, dessutom har jag ingen aning om varför du alltid svarar på något helt annat än vad diskussionen handlar om. :banghead:
Jag förstår faktiskt inte varför du drar in Alizee Froments uppvisning med sin 15 åriga GP häst när diskussionen handlar om unghästar som är ute på sina första tävlingar :meh:
 
Precis det fetade hade jag velat ha en lugn o sansad diskussion om.

Det är många som inte tycker att ridningen i Falsterbo var alls farlig. Eller att den är fullt försvarbar pga situationen.

Jag själv är väldigt nyfiken på hur mycket hästen kan påverkas av "förebyggande arbete" (här funderar jag över mycket i @Fiador s inlägg ovanför men ffa över inlärning och hur stress hanteras från dag 1 i varje situation den uppkommer). Hoppas att hästvärlden kommer betydligt längre fram på den punkten, snart!
Jag skulle också vilja höra hur man motiverar det, utan undanflykter, som tex att det är för "svårt". Är det verkligen det, ja då får man sänka kraven. Men enligt min uppfattning är det inte svårigheten som är problemet, utan inställningen, man tar genvägar och "skyller" på att det är för svårt. Eller vissa gör det, andar tycker förmodligen inte att det är något större fel med den hanteringen.

Men som tur är så har vi ett "generationsskifte" på gång, den vinklingen tar artikeln du lade in upp på ett bra och välformulerat sätt. Så det finns hopp....
 
Nej det är inte det enda, det är bara bettlös träns som är tillåtet. Vet inte varför, tror diskussionen går i spår som att det är ett "westernverktyg" som man rider "westernform" med. Okunskap till viss del. Men jag kan förstå det också, bosalens teknik och tradition är inte så vanlig i Sverige och ytterst få har tillräckligt med kunskap om den, allra minst dressyrdomare då. Det är ju en relativt ny tävlingsgren så man får ha lite överseende med att dom inte kan få allt perfekt på en gång.;)

Ok vad är det för bettlöst som inte räknas som bettlöst träns mer då?
 
Japp du är nog en av de mest arroganta jag stött på faktiskt i det avseendet, dessutom har jag ingen aning om varför du alltid svarar på något helt annat än vad diskussionen handlar om. :banghead:
Jag förstår faktiskt inte varför du drar in Alizee Froments uppvisning med sin 15 åriga GP häst när diskussionen handlar om unghästar som är ute på sina första tävlingar :meh:
Fast unghästarna behöver ju inte gå med halsring i en sån "stormig" miljö heller. Dom får ha bett och tyglar och "täckta" speglar och "tyst och lugn" publik (för alla dressyrmänniskor "smyger" ju på läktarna och är tvärtysta (viskar), ve den som bryter det mönstret och "förstör" för ett ekipage). Så jo, det borde dom klara om dom fått den grund dom behöver, annars får man väl ta smällen då (inte klara provet och åka hem), inte ska väl hästen behöva få lida för det i alla fall....
 
Vem har påstått att situationen är svår för de äldre hästarna?

Ryttarens tränare bortförklarade ju ridningen :o Tror vi redan pratat om det dock. I denna tråden tycker jag det framhålls hela tiden att det är svårt när hästarna är spända, det tolkar jag som att de blir spända av situationen? Det känns iaf ännu värre om hästarna är så spända på daglig basis så det läser jag inte in :)
 
Fast unghästarna behöver ju inte gå med halsring eller i en sån "stormig" miljö heller. Dom får ha bett och tyglar och "täckta" speglar och "tyst och lugn" publik (för alla dressyrmänniskor "smyger" ju på läktarna och är tvärtysta (viskar), ve den som bryter det mönstret och "förstör" för ett ekipage). Så jo, det borde dom klara om dom fått den grund dom behöver, annars får man väl ta smällen då (inte klara provet och åka hem), inte ska väl hästen behöva få lida för det i alla fall....

Som sagt....
 
Ryttarens tränare bortförklarade ju ridningen :o Tror vi redan pratat om det dock. I denna tråden tycker jag det framhålls hela tiden att det är svårt när hästarna är spända, det tolkar jag som att de blir spända av situationen? Det känns iaf ännu värre om hästarna är så spända på daglig basis så det läser jag inte in :)

Vilken ryttare?
 
Fast unghästarna behöver ju inte gå med halsring i en sån "stormig" miljö heller. Dom får ha bett och tyglar och "täckta" speglar och "tyst och lugn" publik (för alla dressyrmänniskor "smyger" ju på läktarna och är tvärtysta (viskar), ve den som bryter det mönstret och "förstör" för ett ekipage). Så jo, det borde dom klara om dom fått den grund dom behöver, annars får man väl ta smällen då (inte klara provet och åka hem), inte ska väl hästen behöva få lida för det i alla fall....
Du var nog inte på breeders. Finalen med en värlsstjärna som CD ger en atmosfär som bara finns på riktigt stora tävlingar och då är det gamla rutinerade hästar som är med. Det måste du ta hänsyn till i dina argument.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp