Falsterbodressyren, debattinlägg

Läs mitt svar till @Novali01
@fio

Tillägg, läste mer ordentligt vad du frågade efter och insåg att jag kanske måste förtydliga lite mer.

Vad som är "svårt" är ju helt beroende på hästen och situationen, det som är svårt för den ena är superlätt för den andra.

Så "svårigheterna" kan variera, men att jobba med att övervinna dessa, det är DET som blir avgörande för hur hästen sen kommer att agera (tillsammans med sin ledsagare) i en NY svårighet sen, tex Falsterbo.

Uppenbart kan ju vissa får det att funka utan större problem, så det är ju liksom inte situationen/miljön som är problemet egentligen, utan hur väl förberedd hästen är och på vilket sätt den hanteras i dessa "svåra" situationer.
 
@fio

Tillägg, läste mer ordentligt vad du frågade efter och insåg att jag kanske måste förtydliga lite mer.

Vad som är "svårt" är ju helt beroende på hästen och situationen, det som är svårt för den ena är superlätt för den andra.

Så "svårigheterna" kan variera, men att jobba med att övervinna dessa, det är DET som blir avgörande för hur hästen sen kommer att agera (tillsammans med sin ledsagare) i en NY svårighet sen, tex Falsterbo.

Uppenbart kan ju vissa får det att funka utan större problem, så det är ju liksom inte situationen/miljön som är problemet egentligen, utan hur väl förberedd hästen är och på vilket sätt den hanteras i dessa "svåra" situationer.

Hästar är individer. En del är lugnare till sin natur än andra. Vissa hästar behöver mer tid för att bli trygga. Andra blir tryggare med åren men aldrig helt. En 4-åring har inte hunnit få samma rutin och erfarenhet som en äldre häst. Hade ryttarna inte varit proffs så hade dessa hästar inte visat sig alls.
 
Hästar är individer. En del är lugnare till sin natur än andra. Vissa hästar behöver mer tid för att bli trygga. Andra blir tryggare med åren men aldrig helt. En 4-åring har inte hunnit få samma rutin och erfarenhet som en äldre häst. Hade ryttarna inte varit proffs så hade dessa hästar inte visat sig alls.

Håller inte med helt. Mer rutin ger förstås bättre förutsättningar, men en 4-åring har rätt många års träning bakom sig den med och borde (utifrån en god grundförberedelse) klara av det den utsätts för. SÅ svårt och komplicerat är det inte. Har man god hästkännedom och känsla för olika individer och olika reaktioner i olika sammanhang (vilket väl proffsen då borde ha) så händer inte det som vi sett på filmerna här. Och då menar jag inte att hästarna inte skulle reagera, utan jag syftar på HUR dessa reaktioner hanteras och vad det leder till. Filmerna visar att man inte har den grunden och att man uppenbart fortsätter att följa en väg som bara leder till mer spänning och motstånd och därmed hårdhänt och mkt grov användning av hjälperna. Hade ryttarna varit verkliga skickliga horseman så hade vi inte suttit här och diskuterat alls....
 
Uppenbart kan ju vissa får det att funka utan större problem, så det är ju liksom inte situationen/miljön som är problemet egentligen, utan hur väl förberedd hästen är och på vilket sätt den hanteras i dessa "svåra" situationer.



Uppenbart kan ju vissa får det att funka utan större problem, så det är ju liksom inte situationen/miljön som är problemet egentligen, utan hur väl förberedd hästen är och på vilket sätt den hanteras i dessa "svåra" situationer.

Det tror inte jag, faktum är att jag är stensäker på att du har fel- igen.
Jag tror det är tur/otur för dagen i combo med hästar i högkondition, förhoppningsvis formtopp och medfödd spänning/oro/ känslighet beroende på individ olika saker.
Jag har haft föl som jag ihop med stoet lastat helt själv för ombetäckning som alltid alltid varit stadiga även senare i ridningen och tävling.
Om jag bara hade haft sådana hästar så kunde ju jag också slått mig för bröstet och menat allt är så lätt, det är bara en fråga om hantering och yada yada.

Jag har med samma sto, samma hantering och samma tillvägagångssätt men med annan hingst/ar fått helt andra avkommor där träning, lugn, promenader, osv osv inte alls har samma effekt till ro utan det kan ta 8-9 år innan det blir mer kontrollerbart ute och på tävling.
Helt olika individer där möjligt en skicklig ryttare skulle kunna rida den sistnämnda i Falsterbo, den förstnämnda har såklart inte där o göra även om gångartskvaliteerna skulle vara likvärdiga.

Det är mycket svårare än vad man tror när man står på backen.
 
Om man tycker att det proffsen gör är helt uppåtväggarna och inte är så svårt att göra rätt/annorlunda så är det väl bara att visa de hur det ska göras! Det var ju inte så svårt?

Så tänker iallafall jag med min egen ridning. Blir jag slagen på tävling/ser någon som rider illa i mina klasser så försöker jag helt enkelt rida bättre - det vinner jag alltid på! Jag har kommit fram till att det finns bara ett vettigt sätt att förbättra ridningen överlag - och det är att börja hos sig själv! När du kan visa alla andra hur det ska göras/se ut det är först då man blir hörd och då behöver man knappt ens föra en diskussion eftersom då vill de flesta ändå vill lära sig det man visar upp. Självklart är inte diskussioner till ondo! De behövs! Men utan att visa upp ett godtagbart alternativ kommer det bara att sluta i pajkastning för att där inte finns ett applicerbart alternativ.

Mjukaste och mest harmoniska ridningen utan att tappa den där lilla extra anspänningen, utan missar, kommer ju alltid vara bäst. Enkelt. Eller jävligt svårt...
 
Håller inte med helt. Mer rutin ger förstås bättre förutsättningar, men en 4-åring har rätt många års träning bakom sig den med och borde (utifrån en god grundförberedelse) klara av det den utsätts för. SÅ svårt och komplicerat är det inte. Har man god hästkännedom och känsla för olika individer och olika reaktioner i olika sammanhang (vilket väl proffsen då borde ha) så händer inte det som vi sett på filmerna här. Och då menar jag inte att hästarna inte skulle reagera, utan jag syftar på HUR dessa reaktioner hanteras och vad det leder till. Filmerna visar att man inte har den grunden och att man uppenbart fortsätter att följa en väg som bara leder till mer spänning och motstånd och därmed hårdhänt och mkt grov användning av hjälperna. Hade ryttarna varit verkliga skickliga horseman så hade vi inte suttit här och diskuterat alls....

Jag anser att du har fel. Baser
Håller inte med helt. Mer rutin ger förstås bättre förutsättningar, men en 4-åring har rätt många års träning bakom sig den med och borde (utifrån en god grundförberedelse) klara av det den utsätts för. SÅ svårt och komplicerat är det inte. Har man god hästkännedom och känsla för olika individer och olika reaktioner i olika sammanhang (vilket väl proffsen då borde ha) så händer inte det som vi sett på filmerna här. Och då menar jag inte att hästarna inte skulle reagera, utan jag syftar på HUR dessa reaktioner hanteras och vad det leder till. Filmerna visar att man inte har den grunden och att man uppenbart fortsätter att följa en väg som bara leder till mer spänning och motstånd och därmed hårdhänt och mkt grov användning av hjälperna. Hade ryttarna varit verkliga skickliga horseman så hade vi inte suttit här och diskuterat alls....

Baserat på egen erfarenhet så anser jag att du har fel. Det påminner om NH wannabies som tror att en vaken häst är ouppfostrad.
 
Jag tror absolut att det ligger något i det @Fiador skriver. Självklart kan du ha en mer eller mindre tajt relation till din häst du rider. Ridtekniskt kan många proffs vara grymt duktiga men i vissa stall tar de inte hand om sina unga hästar själv utan det är hästskötare/elever som gör det. Sen tillkommer absolut olika nerv och flykt mm.. MEN de facto så har du en nära relation till din häst så tror jag att du snabbare kan få den att slappna av alt bara vänta. Men det förutsätter att man själv har nerverna under kontroll för blir man då som ryttare nervös så blir ju hästen väldigt stressad.
Sen gällande breeders så tycker jag att hästfolk borde kunna tänka mer och inte bli så starstruck så man prompt måste applådera av bara den när det är bebisar på banan.. Charlotte var grymt duktig men jag tycker av vad jag kunde se att man kunde visat hästarna lite mer hänsyn.
 
Med tanke på att OS laget i ft var med i Falsterbo för att träna på atmosfären så har åtminstone jag förståelse för att det är svårt.
 
Men jag rider ju inte bettlöst för att jag tycker bett är ett problem utan för att det är ett så himla finurligt träningsredskap, i alla fall det verktyg (bosalen) som jag använder.

Varför är bosalen det enda? Bettlösa som man inte får använda i WE?
 
Då har du blandat ihop mig med någon annan...jag har bara hävdat att bettskador är mycket mer vanliga (dokumenterade) än bettlösa skador OAVSETT hantering, då vissa (i "andra" diskussioner) försökt få det till att bettlösa verktyg är minst lika illa i en hårdhänt hand. Det håller jag nämligen inte med om, ett bett INUTI en känslig mun bestående mestadels av slemhinnor och mjukdelar löper MYCKET större risk för skador pga hårda händer än ett bettlöst någonsin kommer att kunna åstadkomma. Därav att jag anser att det är bättre att rida bettlöst då om man inte har egen balans nog utan måste hålla den i tygeln. Men oavsett, så handlar det inte om verktyget i sig, utan ALLTID om HUR det hanteras.

Jaha ? Vad konstigt, då har jag helt fått dina tidigare inlägg ang bett och de skador bett orsakar om bakfoten totalt .
 
Jag tror absolut att det ligger något i det @Fiador skriver. Självklart kan du ha en mer eller mindre tajt relation till din häst du rider. Ridtekniskt kan många proffs vara grymt duktiga men i vissa stall tar de inte hand om sina unga hästar själv utan det är hästskötare/elever som gör det. Sen tillkommer absolut olika nerv och flykt mm.. MEN de facto så har du en nära relation till din häst så tror jag att du snabbare kan få den att slappna av alt bara vänta. Men det förutsätter att man själv har nerverna under kontroll för blir man då som ryttare nervös så blir ju hästen väldigt stressad.
Sen gällande breeders så tycker jag att hästfolk borde kunna tänka mer och inte bli så starstruck så man prompt måste applådera av bara den när det är bebisar på banan.. Charlotte var grymt duktig men jag tycker av vad jag kunde se att man kunde visat hästarna lite mer hänsyn.

Jag har svårt att tro att man på så kort tid hinner få en mer nervig 4-åring så trygg att den visar sig på Breeders helt obekymrat. Ens om man är proffs.
 
Jag har svårt att tro att man på så kort tid hinner få en mer nervig 4-åring så trygg att den visar sig på Breeders helt obekymrat. Ens om man är proffs.
Nej det har jag inte heller påstått men jag är helt övertygad om att ifall du har en god relation med hästen så har du större möjlighet att påverka känslostämningen hos hästen. Jag skrev inte att proffsen borde klara det utan att en del proffs vardagshanterar inte sina hästar och kanske inte heller är de som rider dem oftast, finns en del proffsstall där elever rider. Ryttaren har en stor teknisk kunskap om hästen men kanske inte riktigt har den tajta relation som vissa med färre hästar får till sin häst. Nu gäller detta ju alla tävlingsplatser och inte enbart på breeders. Breeders i år var extremt och jag har ingen i stallet som oavsett ryttare hade varit cool med så mkt ljud och rörelse. Men som jag skrev, jag tycker det är dåligt att hästfolk inte tar större hänsyn till unghästarna.. Applådera lite men ser man att ojsan en blir rädd då slutar man. Jag har en unghäst som spände sig för mkt under kvalet till breeders men gick finalen på Elmia. Hon gick även championat på Flyinge som treåring, när hon var tre fick hon helt sonika trava på ibland hög som en giraff men sen slappnade hon av.. Hon går ur hand upp samt blir lite tassig när hon blir spänd.
Jag skrev som sagt att jag tyckte @Fiador hade en poäng i att ibland har de med färre hästar en större möjlighet att bygga ett tajtare band med sin häst än ett proffs som kanske har 20 hästar i stallet. Men gå helt obekymrad i breedersmiljön det tror jag inte många fyraåringar gör med tanke på hur folk agerade på läktaren.
 
Men gå helt obekymrad i breedersmiljön det tror jag inte många fyraåringar gör med tanke på hur folk agerade på läktaren.

Nu faller ju flera ifrån innan, det går inte rida dem fullt på det viset som krävs för att visa de kvaliteter som ska fram- det är ju inte bara o sätta sig upp utan det krävs faktiskt rätt mkt både av styrka o balans för att arbetet o gången i hästen ska komma fram, samt vilja o ridbarhet, det är väl en sak men jag tror att ganska många av de som visas egentligen inte är tillräckligt bra mentalt ännu,alltså inte hinner bli tillräckligt bra under åren av träning innan dit för att det egentligen ska vara bra o visa dem i en sådan påfrestande miljö.
Det finns säkert några som är mindre bra tränade dit, men flera de som blir rädda är- anser jag -på en sådan arena i för ung ålder och det tycker faktiskt jag inte är bra. Men jag tror inte alla hinner tränas mentalt dit utan behöver fler år på sig.
Helt klart- som du är inne på- borde man verkligen ge hästarna möjlighet till mer ro o lugn.
 
Nu faller ju flera ifrån innan, det går inte rida dem fullt på det viset som krävs för att visa de kvaliteter som ska fram- det är ju inte bara o sätta sig upp utan det krävs faktiskt rätt mkt både av styrka o balans för att arbetet o gången i hästen ska komma fram, samt vilja o ridbarhet, det är väl en sak men jag tror att ganska många av de som visas egentligen inte är tillräckligt bra mentalt ännu,alltså inte hinner bli tillräckligt bra under åren av träning innan dit för att det egentligen ska vara bra o visa dem i en sådan påfrestande miljö.
Det finns säkert några som är mindre bra tränade dit, men flera de som blir rädda är- anser jag -på en sådan arena i för ung ålder och det tycker faktiskt jag inte är bra. Men jag tror inte alla hinner tränas mentalt dit utan behöver fler år på sig.
Helt klart- som du är inne på- borde man verkligen ge hästarna möjlighet till mer ro o lugn.
Precis så är det, de är ju bara i början av sin träning. Små bebisar.
 
Nej det har jag inte heller påstått men jag är helt övertygad om att ifall du har en god relation med hästen så har du större möjlighet att påverka känslostämningen hos hästen. Jag skrev inte att proffsen borde klara det utan att en del proffs vardagshanterar inte sina hästar och kanske inte heller är de som rider dem oftast, finns en del proffsstall där elever rider. Ryttaren har en stor teknisk kunskap om hästen men kanske inte riktigt har den tajta relation som vissa med färre hästar får till sin häst. Nu gäller detta ju alla tävlingsplatser och inte enbart på breeders. Breeders i år var extremt och jag har ingen i stallet som oavsett ryttare hade varit cool med så mkt ljud och rörelse. Men som jag skrev, jag tycker det är dåligt att hästfolk inte tar större hänsyn till unghästarna.. Applådera lite men ser man att ojsan en blir rädd då slutar man. Jag har en unghäst som spände sig för mkt under kvalet till breeders men gick finalen på Elmia. Hon gick även championat på Flyinge som treåring, när hon var tre fick hon helt sonika trava på ibland hög som en giraff men sen slappnade hon av.. Hon går ur hand upp samt blir lite tassig när hon blir spänd.
Jag skrev som sagt att jag tyckte @Fiador hade en poäng i att ibland har de med färre hästar en större möjlighet att bygga ett tajtare band med sin häst än ett proffs som kanske har 20 hästar i stallet. Men gå helt obekymrad i breedersmiljön det tror jag inte många fyraåringar gör med tanke på hur folk agerade på läktaren.

Självklart är det lättare att påverka hästen om man har hunnit skapa en bra relation. Har själv en nervig häst som dock har uppfört sig exemplariskt på tävling eftersom hon litar på mig på banan.

Men jag tycker det blir väldigt förenklat om man, som jag tolkar Fiador, anser att hästarna ska klara vilka extrema miljöer som helst bara relationen är bra. Somliga hästar behöver väldigt mycket mer tid på sig än andra.
 
Det beror väl oxå på att uppfödarna/ägarna inte sätter sina hästar i träning tillräckligt tidigt. Få proffs äger ju sina hästar själv men förväntas göra underverk på kort tid. Sen om inte det fungerar så är det proffsens fel?
 
Självklart.
Jag tycker inte det är proffsens fel.

Även om jag tycker unga hästar skulle beredas mer ro i vissa fall, både mentalt och även ridmässigt, så kan jag i det stora hela ändå tycka det är en skitdiskussion.
Ärligt så förstår jag inte hur några kan snöa in sig så till den grad på proffsryttarnas brister och menade felaktigt lösta situationer, att det ur och av det uppviglas en stämning att det skulle vara värsta djurplågeriet.

Jag tycker, som jag sagt förut, att det gott kan diskuteras men mkt av diskussionen är rent patetiskt, från människor som inte visar upp sin egen ridning, och om de gör det så är det egentligen ingen ridning utan bara "sitta på och åka kana", och jo egna ridningen har betydelse i det hela eftersom diskussionerna ofta går in på " att det är lätt". Men visa nåt själv då !!!
 
Ja jag håller faktiskt med om det. Allting är jättelätt så länge man slipper göra det själv.... Man får givetvis ha åsikter om dålig och hård ridning men från det till att hävda att allting är så himla enkelt och undertonen att alla som slipper göra det själv kan och vet allting så mkt bättre är sanslöst arrogant.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp