Falsterbodressyren, debattinlägg

Som det är nu så står det en sak i TR och något annat bedöms. Flashiga ben går före bärighet och samspel, tex.

Bakom lod istället för framför lod.

"Rund" handlar om halsen, inte om den "höjda" ryggen.

Domarna har satt DEN normen iom att dom dömer fram sånt.

Du har fel.
 
Och varför skulle de vara där?, det var ett forum framförallt för de som klagat och behövde ställa frågor- till förbundet- ingen av de 2 du nämner sitter i förbundet, det blir ju bara såååå patetiskt om du tycker att folk som läktarrider och är supergnällnissar ska kunna kräva att de som rider efteråt sitter på forum och förklarar/försvarar sin ridning.
Sedan så var det fulridning i Falsterbo av något / några ekipage det har knappast någon av de du nämner något att göra med , iaf inte att behöva diskutera det öppet i media, det är väl upp till de ryttare det gäller?

Återigen, varför är du så himla otrevlig? Och varför är du bara intresserad av att föra en helt annan debatt? Jag är inte ett dugg intresserad av att diskutera vem som satt i panelen på detta vis och hur du kan få mitt inlägg till att jag kräver att de som klagas på ska sitta o stå till svars i panelen är för mig en gåta. Jag tänker inte lägga tid på att du ska tjafsa med mig om detta :)
 
Fortfarande är det definitionen på "trevlig form" som måste klargöras.

Angående betygen så tog jag ju upp några exempel, utöver huvudets placering, som inte heller (ofta) följer TR i bedömningen...

Vad är skadlig form? Vem definierar det?

Skadlig form borde du väl veta.
Om du funderar en stund så kan du nog förstå vad trevlig form är också.
 
Återigen, varför är du så himla otrevlig? Och varför är du bara intresserad av att föra en helt annan debatt? Jag är inte ett dugg intresserad av att diskutera vem som satt i panelen på detta vis och hur du kan få mitt inlägg till att jag kräver att de som klagas på ska sitta o stå till svars i panelen är för mig en gåta. Jag tänker inte lägga tid på att du ska tjafsa med mig om detta :)

Det var du som drog in dem- inte jag, PK o JB har inte krävt svar om ridningen i Falsterbo av förbundet, inte heller om de bilder som visades i Breeders- det är en annan person och den personen vågade inte åka, det är i alla fall det som många sa på forumet och att forumet skulle bli av var klart över 1 !!!! mån innan.
Och så länge hon inte åker på ett forum och där säger det hon skriver på sin sida, eller där håller med andra om de uttryck och åsikter hon backar upp på sin sida ja då vågar hon inte annat än att tycka bakom en skärm.
 
Alltså du är ju bara för mycket, varför är du så himla otrevlig? Ska jag klaga på att PK o JB inte satt i panelen o fick förklara ridningen i Falsterbo också tycker du? Det är väl självklart att alla knappast kan släppa allt o infinna sig en dag tidigare än utannonserat?

@ginnies HUR kan du få detta till att jag skulle kräva att PK o JB skulle sitta i panelen o försvara någonting? Och kalla det patetiskt?

Och hur kan du slå fast att JÅ inte vågar åka dit när datumet ändrats mindre än en vecka innan? Hon var på Friends o pratade själv med EL så att påstå att hon bara vågar tycka bakom en skärm är ju en ren lögn. Jag rapporterade ditt sista inlägg och tänker inte diskutera det med dig mer.

Så jävla lågt att alla dessa debatterna ALLTID ska komma o handla om något helt annat än hästens välmående. Jag tänker inte lägga mer tid på annat än sakfrågan, den tycker jsg kräver MYCKET tid av oss ALLA. Vi har inte tid med tjafs. Hästens bästa kräver nog så mycket insatser, av alla.
 
Ja självklart är det fel på det också för när är något bra och rätt?
Ordnas ett diskussionsforum så vem som helst får komma och föra en öppen diskussion med förbundets experter så är det såklart något fel som gör att man inte kan/ hinner åka, något o skylla på när man inte har mod o förklara sina anklaganden på sociala medier.
Och då kan man ju alltid få något nytt o klaga på , vilken himla tur för alla gnällnissar.
Folk har väl för fan ett liv och ett jobb, eller två att sköta. Men man ska väl kasta alla sina åtagande över bord för att förbundet ordnar ett forum. Det räcker inte att skriva artiklar, skicka brev till var och en i förbundsstyrelsen, cjefsveterinär, sitta i websänd tv och diskutera med representant från förbundet etc etc etc. Man ska vara på plats med kort varsel 60 mil hemifrån annars kan man hoppa och skita. Ni är ju bara för mycket.

Nåja, det kommer mer så ni behöver inte oroa er för att det saknas engagemang.....
 
Till sakfrågan.

Jag har fundrat på Jens Fredricsons uttalande i podden om hjälptyglar tillsammans med EL. Han sa typ Att dra i tygeln är outvecklad ridning.

Min fråga: Hur kommer det sig att det är tillåtet att 1. Använda hela armen bakåt vid ett tygeltag. 2. Upprepade gånger använda hela armen vid tygeltag. 3. Hålla fast armen i bakåtkäget vid ett tygeltag.

Var man drar gränsen är ju skitsvårt men vad är det som gör att gränsen dras som den gör nu (allt ovanstående är ju klart tillåtet på alla nivåer o i alla situationer, inte bara när hästen blir rädd tex)?

Alla är ju överens om att handen använder man inte som första hjälp o att föra hela armen bakåt är ju ganska många steg upp på att förstärka sin hand, att upprepade gånger göra det eller hålla fast handen i bakåtkäget är för mig en väldigt stor hjälp.
 
Det annonserades- minst- 1 !! månad innan att det skulle bli ett forum på Friends, vad gäller gnället så framförde jag vad som tisslades om av många på forumet,även om jag där kan hålla med.
Jag halkade in på hennes Facebooksida ungefär när forumet utannonserades. Av det som skrevs förstod jag det som att hon hade tagit ledigt torsdag och fredag och helgen för att kunna vara där under debatten så som förbundet sagt att det skulle vara. Men när det sedan veckan innan kom ut att det istället var onsdagen innan fanns inte möjlighet (minns inte om det var tågbiljetter, ledighet, eller vad som).

Det är ju lite udda, lite, att ha en dag innan man utannonserat att det skulle vara, en arbetsdag och berätta det veckan innan. Lite Stockholmscentrerat kanske dvs det är ju skillnad på att kvista förbi efter jobbet och att försöka få ledig från jobbet och tågbiljett för folk.

(Jag var nyfiken och ville nog gärna lyssna, men det var tight till och med för barnvakt och jag hade ju inget att säga.)

Fast jag måste kanske hålla med om att om man känner sig central för en debatt så kanske man betalar vad som helst och struntar i arga chefer och hyr en bil, låter SJ biljetterna vara sunk cost, betalar hästvakt, lämnar barnen till barnvaktsbolag eller vad det nu kan vara man löser och kör upp för att vara med. Om inte annat så bara för att folk inte ska ha chansen att säga att man medvetet lät bli.
 
Senast ändrad:
Jag förstår absolut att man inte alltid kan närvara fysiskt. För mig som inte bor så långt från Stockholm ens skulle det vara ett jäkla roddande att kunna ta ledigt och vara med.
Och ändras dagen kanske det inte går.
Jag måste ha både häst- och hund-vakt. Det finns garanterat fler hästmänniskor som har det så.
Bor man dessutom på andra sidan landet blir det ju desto mer pusslande.
Så jag tror inte det behöver vara så att man undviker dyka upp.
 
Jag halkade in på hennes Facebooksida ungefär när forumet utannonserades. Av det som skrevs förstod jag det som att hon hade tagit ledigt torsdag och fredag och helgen för att kunna vara där under debatten så som förbundet sagt att det skulle vara. Men när det sedan veckan innan kom ut att det istället var onsdagen innan fanns inte möjlighet (minns inte om det var tågbiljetter, ledighet, eller vad som).

Det är ju lite udda, lite, att ha en dag innan man utannonserat att det skulle vara, en arbetsdag och berätta det veckan innan. Lite Stockholmscentrerat kanske dvs det är ju skillnad på att kvista förbi efter jobbet och att försöka få ledig från jobbet och tågbiljett för folk.

(Jag var nyfiken och ville nog gärna lyssna, men det var tight till och med för barnvakt och jag hade ju inget att säga.)

Fast jag måste kanske hålla med om att om man känner sig central för en debatt så kanske man betalar vad som helst och struntar i arga chefer och hyr en bil, låter SJ biljetterna vara sunk cost, betalar hästvakt, lämnar barnen till barnvaktsbolag eller vad det nu kan vara man löser och kör upp för att vara med. Om inte annat så bara för att folk inte ska ha chansen att säga att man medvetet lät bli.

Om man bla jobbar som frilansande musiker så handlar ens arbete inte om "att göra sin chef sur"... Tyvärr, jag kan inte medverka vid er pappas begravning för ridsportförbundet ska hålla ett forum i Stockholm.....

Och att göra saker "för att folk inte ska snacka" är den sämsta anledning jag hört.
 
Till sakfrågan.

Jag har fundrat på Jens Fredricsons uttalande i podden om hjälptyglar tillsammans med EL. Han sa typ Att dra i tygeln är outvecklad ridning.

Min fråga: Hur kommer det sig att det är tillåtet att 1. Använda hela armen bakåt vid ett tygeltag. 2. Upprepade gånger använda hela armen vid tygeltag. 3. Hålla fast armen i bakåtkäget vid ett tygeltag.

Var man drar gränsen är ju skitsvårt men vad är det som gör att gränsen dras som den gör nu (allt ovanstående är ju klart tillåtet på alla nivåer o i alla situationer, inte bara när hästen blir rädd tex)?

Alla är ju överens om att handen använder man inte som första hjälp o att föra hela armen bakåt är ju ganska många steg upp på att förstärka sin hand, att upprepade gånger göra det eller hålla fast handen i bakåtkäget är för mig en väldigt stor hjälp.
Jag håller med å ena sidan.
Å andra sidan tar ju även Jens tygeltag med hela armen ibland. Ingen är fläckfri. Det handlar ju om att lära oss ryttare rida så bra som möjligt - inte att förbjuda dålig ridning.

Om det fanns förbud mot sånna tygeltag - när skulle det gälla och vem skulle döma? Vad blir straffet?
Jag tror inte det hade blivit bra. En möjlig konsekvens hade till exempel varit att om det döms ner på dressyrbana så är många kanske ännu tuffare till vardags för att få hästen ännu lydigare och alltså bättre poäng...
 
Jag håller med å ena sidan.
Å andra sidan tar ju även Jens tygeltag med hela armen ibland. Ingen är fläckfri. Det handlar ju om att lära oss ryttare rida så bra som möjligt - inte att förbjuda dålig ridning.

Om det fanns förbud mot sånna tygeltag - när skulle det gälla och vem skulle döma? Vad blir straffet?
Jag tror inte det hade blivit bra. En möjlig konsekvens hade till exempel varit att om det döms ner på dressyrbana så är många kanske ännu tuffare till vardags för att få hästen ännu lydigare och alltså bättre poäng...

Det är ju pudelns kärna! Jag tror däremot tvärt om. Om man slår ner hårt på fulridning (i brist på ett bättre ord) på framridning etc och tävling så måste man förbereda sig bättre hemma.
 
Det är ju pudelns kärna! Jag tror däremot tvärt om. Om man slår ner hårt på fulridning (i brist på ett bättre ord) på framridning etc och tävling så måste man förbereda sig bättre hemma.
Inte bara om det handlar om tygeltag en.
Det är ju plättlätt att få en häst lättare i munnen genom att göra den lite rädd för bettet. Det syns väl iofs på övergångar etc att hästen knäppt av men om det är tygelhjälperna som ger poängen eller avdragen så spelar det ju mindre roll.

Vad är värst egentligen? En häst som blir stark eller en som av obehag är lätt och lydig? Den ryttaren på första hästen har grövre hjälper på banan och den andra är lätt och fin...
Nej jag tror inte på förbud.
 
Jag håller med å ena sidan.
Å andra sidan tar ju även Jens tygeltag med hela armen ibland. Ingen är fläckfri. Det handlar ju om att lära oss ryttare rida så bra som möjligt - inte att förbjuda dålig ridning.

Om det fanns förbud mot sånna tygeltag - när skulle det gälla och vem skulle döma? Vad blir straffet?
Jag tror inte det hade blivit bra. En möjlig konsekvens hade till exempel varit att om det döms ner på dressyrbana så är många kanske ännu tuffare till vardags för att få hästen ännu lydigare och alltså bättre poäng...

Jens borde ha bättre självinsikt innan han uttalar sig, för det ser ju oftast inte så vackert ut när han rider med skänklar uppe i flanken på hästen och tyglar och händer och armar hit och dit!
 
Jag vet inte vad du menar med förbud men hård ridning ska inte vara tillåtet.
The connemara ville ha ett förbud på tygeltag med hela armen och det var det jag kommenterade.
Hård ridning är inte tillåtet. Det är folk som blir avstängda för det. Diskussionen är ju var gränsen borde gå.
 
Jens borde ha bättre självinsikt innan han uttalar sig, för det ser ju oftast inte så vackert ut när han rider med skänklar uppe i flanken på hästen och tyglar och händer och armar hit och dit!
Jag tycker han ändå framställs (känner honom inte) som rätt ödmjuk. Han vet att han flaxar :p
 
Alltså jag ger fasen upp snart. Kan vi diskutera någonting utan att börja leta fel hos personer please?

Kan vi ta om frågeställningen med att jag skriver citatet utan o nämna vem som sa det? Eller vi slopar hela första stycket o bara diskuterar tygeltagen? Är det okej?

Eller ännu hellre, kan vi kanske diskutera vad som står bakom våra normer för var gränsen för hård ridning går idag? Jag hade ju bara tygeltagen som exempel på något som vi ju alla har en syn på hur gången är (sits först osv) o hur det ser ut i praktiken. Jag är väldigt intresserad av VAD som gör att vissa inte ser något hårt i en sorts ridning men andra tycker det är långt över gränserna. Vad är det som ger oss vår uppfattning och hur stor del i detta är egentligen baserat på vetenskap/etologi osv? VS hur mycket är vad vi själva känt o sett? Hur mycket är sådant vi accepterar för att vi fått förklarat för oss av våra tränare att det är en väg mot målet? Osv. Lite ridfilosofi om man så vill :D

Om det är viktigt, nej jag har inte Jens som en målbild direkt men uttalandet träffade mig så!
 
The connemara ville ha ett förbud på tygeltag med hela armen och det var det jag kommenterade.
Hård ridning är inte tillåtet. Det är folk som blir avstängda för det. Diskussionen är ju var gränsen borde gå.

MEN NEJ! Var har jag skrivit att jag vill ha ett förbud?!

Jag ska svara mer senare men kände att det var viktigt att påpeka direkt. Jag vill inte att vi ska börja bråka hela tiden, jag vill ha en diskussion, eller kanske bara för mig hjälp att reflektera?, om varför vi är där vi är o varför vi är oense. Alla vill ju hästen väl. Det visas att hästar har problem med oss som ryttare. Kan vi verkligen inte göra ngt mer åt detta än att hålla käften o lyssna på våra tränare o tillbringa mer tid i sadeln i stället för på nätet för att koppla till PKs krönika? Jag vill gärna kunna diskutera med min tränare o reflektera över vilken relation jag har till min häst i vår träningssituation o jag tycker faktiskt buke varit väldigt givande i många år! :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips

Omröstningar

Tillbaka
Upp