Falsterbodressyren, debattinlägg

Menar du att folk inte följer tävlingsreglerna på banan?
Tom jag som anser de första rida i vad jag mer skulle kalla Georg-form IOM att nacken inte är högst, tycker nog de verkar följa reglerna. Domarna verkar iaf tycka det. Och de bestämmer ju.
Tänkte på de tävlingsryttare och tränare som uttalar sig här på buke.

Det är inte domarna som bestämmer. De ska tolka och döma efter (inte i strid med) de regler som gäller.
Om du menar att man tränar LDR, RK, HF eller ngt annat du inte gillar: det är träning och inte tävling. Alltså gäller inte de regler som gäller under tävlingsritt och framridning.
Det vore isf lika regelvidrigt att jag rider barbacka i gympadojor och fleecetröja utan handskar här hemma. Om reglerna alltid ska följas.
I TR står det "TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende."
Sen ang att träna upp friska hästar. Det finns inga bevis på att Ankys hästar inte håller.
Inte att de håller heller.
Och and LDR finns det bevis för att de är en orsak till att de håller och även kan hjälpa de med problem likt KS.
KIS är ett allvarligt och mer komplext problem än att det fixar sig bara hästen rids bakom lod.
 
I ISES artikel (som du felaktigt påstår att Dr Deb Bennets företag skrivit) "http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf" finns under rubriken "References" en lista över referenser över studier mm som legat till grund för artikeln. I listan är den första raden "Bartos, L., Bartosova, J., Starostova, L., 2008. Position of head is not associated with changes in horse vision. Equine Veterinary Journal 40, 599601." Att Bartos studie finns i referenslistan behöver inte betyda att ISES håller med om innehållet.

Jag struntar faktiskt i om ISES "håller med" eller inte om den forskningen. Nu går vi tillbaka. Jag ställde två direkta frågor och du svarade på någon av dem:
1. Vad tycker du om DB:s akademiska kvaliteter, eftersom hon (iaf vad jag ser på hennes CV) inte har skrivit några vetenskapliga artiklar som handlar om hästar eller ridning? Och dessutom inte har några resultat som bevisar kunskap genom färdighet. Vad skulle då göra henne till en auktoritet på området?
2. Vad tycker du om forskningen som jag hänvisade till som visar på att hästars synfält inte alls begränsas av LDR?
 
Du påstår felaktigt att det är Dr Deb Bennets företag som ligger bakom sammanställningen (http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf) du hänvisar till.

Hemsidan equitationscience "ägs" av "The International Society for Equitation Science (ISES)" som "is a not-for-profit organisation that chiefly aims to facilitate research into the training of horses to enhance horse welfare and improve the horse-rider relationship. "

Dr Deb Bennets namn finns inte i listan över "styrelsen" för equitationscience, se
http://www.equitationscience.com/council, eller i listan över "HONORARY FELLOWS".

Fel av mig. Ursäkta. Blandade ihop Equitation Science och Equine Studies. ISES ser mycket riktigt ut som en seriös organisation.

De artiklar du hänvisade till som DB hade skrivit är däremot från Equine Studies och helt irrelevanta.
 
Klickade in på några artiklar i tråden och kom vidare till den här. Det är tydligen en viss skillnad i domares bedömningar internationellt mellan 1992 och 2008.

The results of our study show a significant change in HNP during specific gaits (Pa and Pi) between horses that performed in 2008 and those that performed at a similar level in 1992. Although the FEI rules (FEI, 2007) on the required head position have not changed, judges awarded higher marks to horses whose heads were BHV in 2008 than in 1992. A recent study (König von Borstel et al., 2011) obtained a similar result: horses that were ridden with their heads predominantly BHV received higher scores from judges for ‘rideability’ than horses ridden with their head on the vertical. These findings indicate that, in recent years, competitors have been rewarded for meeting criteria other than the horse’s head’s being on the vertical. Using eye-tracking technology, Wolframm et al. (2011) found that judges pay most attention to the complete front part of the horse when assessing performance. More specifically, in Pi and Pa, the judges focus significantly more on the horse’s forelimb than on the head, mouth, poll, neck, or chest. This suggests that HNP might not be a priority for judges when they are awarding points. HNP is one of the factors judged on a movement-by-movement basis and is also considered when awarding the collective scores, especially those for submission. The collective scores are the four final scores at the end of the test, and consist of the paces, impulsion, and submission of the horse, and the rider’s position and seat. Although all four collective scores are highly predictive of the final score, submission has the smallest regression coefficient (Hawson et al., 2010). Submission also has the fewest correlations with individual test movements, which might explain, at least in part, the judges’ failure to mark down horses that were BHV. To help dressage judges evaluate performance in accordance with the specified criteria, the use of modern, objective, mobile gait analysis tools, such as Inertial Measurement Units (Voskamp et al., 2012; van Weeren and Back, 2014), should be considered as part of future visual attention training sessions for judges.
file:///C:/Users/tnvicate/Downloads/Lashley%20et%20al%20Vet%20J%202014.pdf

Men det kanske var självklart iofs, jag vet inte.

De avslutar med att tycka att mer tekniska hjälpmedel kunde användas för bedömning, spännande.
 
Klickade in på några artiklar i tråden och kom vidare till den här. Det är tydligen en viss skillnad i domares bedömningar internationellt mellan 1992 och 2008.

file:///C:/Users/tnvicate/Downloads/Lashley%20et%20al%20Vet%20J%202014.pdf

Men det kanske var självklart iofs, jag vet inte.

De avslutar med att tycka att mer tekniska hjälpmedel kunde användas för bedömning, spännande.
Länken "file:///C:/Users/tnvicate/Downloads/Lashley%20et%20al%20Vet%20J%202014.pdf" fungerar inte. Var det den här som du menade (här med presentationer av de som skrivit)? (Klicka på "Download Full-text PDF.)
https://www.researchgate.net/profil...cf22b3c14e3235e.pdf?origin=publication_detail

När jag letade efter ovanstående kom den här upp som förslag
http://stud.epsilon.slu.se/7861/7/nilsfors_f_ 150527.pdf
En färsk (2015), svensk studie om "Arbetsformens betydelse för dressyrhästens psykiska och fysiska välbefinnande".

Intressant med tekniska hjälpmedel men kanske inte för att under tävling se om huvudet är i lod vilket domarna bör se ändå. Men det skulle kanske vara användbart vid utbildning av domarna "... To help dressage judges evaluate performance in accordance with the specified criteria, the use of modern, objective, mobile gait analysis tools, such as Inertial Measurement Units (Voskamp et al., 2012; van Weeren and Back, 2014), should be considered as part of future visual attention training sessions for judges."
 
Länken "file:///C:/Users/tnvicate/Downloads/Lashley%20et%20al%20Vet%20J%202014.pdf" fungerar inte. Var det den här som du menade (här med presentationer av de som skrivit)? (Klicka på "Download Full-text PDF.)
https://www.researchgate.net/profil...cf22b3c14e3235e.pdf?origin=publication_detail

När jag letade efter ovanstående kom den här upp som förslag
http://stud.epsilon.slu.se/7861/7/nilsfors_f_ 150527.pdf
En färsk (2015), svensk studie om "Arbetsformens betydelse för dressyrhästens psykiska och fysiska välbefinnande".

Intressant med tekniska hjälpmedel men kanske inte för att under tävling se om huvudet är i lod vilket domarna bör se ändå. Men det skulle kanske vara användbart vid utbildning av domarna "... To help dressage judges evaluate performance in accordance with the specified criteria, the use of modern, objective, mobile gait analysis tools, such as Inertial Measurement Units (Voskamp et al., 2012; van Weeren and Back, 2014), should be considered as part of future visual attention training sessions for judges."
Tjaa jag tänkte kanske lite mer vagt på bakbenen och taktmässig trav eller ngt. Är lite osäker men det känns som att det kanske är svårt att se. (I alla fall om det stämde att domarna koncentrerar blicken mycket på framdelen, speciellt frambenen, det hänvisades till en studie som hade gjort ögonrörelse :D kontroll på domarna. Låter lite lustigt.)
 
Tjaa jag tänkte kanske lite mer vagt på bakbenen och taktmässig trav eller ngt. Är lite osäker men det känns som att det kanske är svårt att se. (I alla fall om det stämde att domarna koncentrerar blicken mycket på framdelen, speciellt frambenen, det hänvisades till en studie som hade gjort ögonrörelse :D kontroll på domarna. Låter lite lustigt.)
Ja man kan ju undra varför domarna koncentrerar sig på frambenen och inte på det som står i reglementet. Om de gjorde det borde blicken riktas mer mot hovarna (fotflyttning) och bakdelen.
 
@Brille vill tydligen inte prata med mig längre när jag ber om raka svar :down: tråkigt!
Undras vad du vill ha svar på.
....
Avslutningsvis: Har du läst vad hon egentligen länkar till? Den första länken kommer fram till följande slutsats:
Abstract
It has become accepted that the horse cannot see directly in front when the nose is lowered and must therefore rely on the rider.
...
Läser du inte själv den forskning som du hänvisar till?
Du höll ju med om att det var ISES som länkade till Bartos studie, inte Dr Deb Bennett.

Den studie jag länkade till (http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf) refererar till Bartos studie. Jag har inte hänvisat till Bartos studie.
Jag läser fler studier om hästar och ridning än de flesta på buke. Men jag läser inte alla studier som det refereras till.
1. Vad tycker du om DB:s akademiska kvaliteter, eftersom hon (iaf vad jag ser på hennes CV) inte har skrivit några vetenskapliga artiklar som handlar om hästar eller ridning? Och dessutom inte har några resultat som bevisar kunskap genom färdighet. Vad skulle då göra henne till en auktoritet på området?
Dr Deb Bennett har varit coach till det amerikanska OS-laget (i alla fall enl FB). Det visar att någon värdesätter hennes kunskap.
"Dr. Deb has been invited by U.S. Olympic equestrian team coach to participate in teaching the Young Riders' Program. The coach is ... George Morris. "

Det finns många som refererar till Dr Deb Bennetts artikel om muskler som jag länkade till (http://www.equinestudies.org/ring_revisited_2008/ring_of_muscles_2008_pdf.pdf).
2. Vad tycker du om forskningen som jag hänvisade till som visar på att hästars synfält inte alls begränsas av LDR?
Jag har inte läst Bartos studie. Jag tycker inte att den text du citerade verkar stämma med annat som skrivits om hästens syn.
 
Dr Deb Bennett har varit coach till det amerikanska OS-laget (i alla fall enl FB). Det visar att någon värdesätter hennes kunskap.
"Dr. Deb has been invited by U.S. Olympic equestrian team coach to participate in teaching the Young Riders' Program. The coach is ... George Morris. "
Varför skulle OS-laget behöva lära sig young-rider-programmet?
 
Dr Deb Bennett har varit coach till det amerikanska OS-laget (i alla fall enl FB). Det visar att någon värdesätter hennes kunskap.
"Dr. Deb has been invited by U.S. Olympic equestrian team coach to participate in teaching the Young Riders' Program. The coach is ... George Morris

Jag vet inte hur bra du är på Engelska men det står verkligen inte så.

Det står att Dr Deb har blivit inbjuden av en tränare för Amerikanska OS laget att delta i upplägget och träningen för unga ryttare och att tränaren är George Morris som förövrigt är en hopptränare så jag antar att det gäller den grenen. Han tränar inte det amerikanska laget sen ett tag tillbaka utan han tränar nu det Brasilianska laget.

Jag vet inte vart texten kommer ifrån och i vilket sammanhang men enda kopplingen jag hittade mellan de båda var att hon föreläst på George Morris horsemanship seminarium vilket då är ett program där unga ryttare ska lära sig om bla horsemanship förutom sedvanlig hoppträning och markarbete så jag antar att din text är tagen därifrån.
 
Varför skulle OS-laget behöva lära sig young-rider-programmet?
Jag vet inte hur bra du är på Engelska men det står verkligen inte så.

Det står att Dr Deb har blivit inbjuden av en tränare för Amerikanska OS laget att delta i upplägget och träningen för unga ryttare och att tränaren är George Morris som förövrigt är en hopptränare så jag antar att det gäller den grenen. Han tränar inte det amerikanska laget sen ett tag tillbaka utan han tränar nu det Brasilianska laget.

Jag vet inte vart texten kommer ifrån och i vilket sammanhang men enda kopplingen jag hittade mellan de båda var att hon föreläst på George Morris horsemanship seminarium vilket då är ett program där unga ryttare ska lära sig om bla horsemanship förutom sedvanlig hoppträning och markarbete så jag antar att din text är tagen därifrån.
@_Zvea_ ifrågasatte vilken kunskap Dr Deb Bennett har. På hennes FB-sida finns texten jag citerade. Man kan ju inte tro allt som står på FB.

Nedan två referat från George Morris "utbildning" 2013 där Dr Deb Bennett anlitats för att "föreläsa" bla om biomekanik.
http://practicalhorsemanmag.com/art...ining-session-day-2-flatwork-gymnastics-11772
och
http://practicalhorsemanmag.com/art...training-session-day-3-gymnastics-water-11769

@_Zvea_ ... och en vetenskaplig artikel
https://www.writingofriding.com/wp-content/uploads/2014/02/deb-bennett-maturation.pdf

Den här diskussionen om Dr Deb Bennett hör inte hemma i den här tråden.
 
Senast ändrad:
@_Zvea_ På hennes FB-sida finns texten jag citerade.
Meningen som du citerade betyder: "Dr. Deb har av tränaren för USA:s olympiska lag blivit inbjuden att delta vid undervisning i Young Riders programmet. Tränaren är ... Georges Morris". Dvs det framgår inte av denna text vem/vilka som undervisades. Därför undrade jag varför du trodde att det var OS-laget? Det verkar ju ganska orimligt att de skulle behöva lära sig ett Young Rider program. Jag vet inte vem G. Morris är. Men om det som @fio skriver stämmer så hoppas jag att det var länge sedan texten publicerades. Annars borde det stått former coach.
 
Meningen som du citerade betyder: "Dr. Deb har av tränaren för USA:s olympiska lag blivit inbjuden att delta vid undervisning i Young Riders programmet. Tränaren är ... Georges Morris". Dvs det framgår inte av denna text vem/vilka som undervisades. Därför undrade jag varför du trodde att det var OS-laget? Det verkar ju ganska orimligt att de skulle behöva lära sig ett Young Rider program. Jag vet inte vem G. Morris är. Men om det som @fio skriver stämmer så hoppas jag att det var länge sedan texten publicerades. Annars borde det stått former coach.

Vet du inte vem George Morris är? seriöst? Trodde inte det fanns hästfolk som inte vet vem han är :D
Men du kanske är väldigt ung, då är det nog visserligen förståeligt.
 
... Jag vet inte vem G. Morris är. Men om det som @fio skriver stämmer så hoppas jag att det var länge sedan texten publicerades. Annars borde det stått former coach.
På Wikipedia (https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_H._Morris) är George Morris presenterad så här (början på texten) "George H. Morris (born February 26, 1938) is an American trainer and judge of horses and riders in hunter and show jumper competition. He is considered a "founding father" of hunt seat equitation. He also was a chef d’equipefor the United States Equestrian Federation (USEF), show jumping team.[1] .... "

Han var på Flyinge 2014, se artikeln i Hippson http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/george-morris-budskap-till-svenska-ryttare.htm
 
På Wikipedia (https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_H._Morris) är George Morris presenterad så här (början på texten) "George H. Morris (born February 26, 1938) is an American trainer and judge of horses and riders in hunter and show jumper competition. He is considered a "founding father" of hunt seat equitation. He also was a chef d’equipefor the United States Equestrian Federation (USEF), show jumping team.[1] .... "

Han var på Flyinge 2014, se artikeln i Hippson http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/george-morris-budskap-till-svenska-ryttare.htm

Och exakt HUR menar du att mr Morris och dr Deb skulle vara involverade i träningen av USA:s OS-lag i dressyr?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp