Falsterbodressyren, debattinlägg

Då borde du titta på filmen som Fiador lagt in med Anky. Formen varieras verkligen hela tiden.
Det är filmen med Anka som diskuteras. På vilket sätt tycker du att Anky varierar formen? Jag tycker inte att det finns någon variation i formen, hästen är bakom lod hela tiden. Jmf filmen med Uta fär hästen rids o en högre form växelvis med FDO.

Här Anky som hela filmen håller hästen bakom lof.

Här Uta som varierar mellan en högre form och FDO.
 
Detta är ju ett helt system som Sjef arbetat fram, det kan man bara inte hålla på med hemma till höger och vänster om man inte får del av systemet, vilket inga hobbyryttare får. Så detta är ingen förebild på något vis som någon ska ta efter överhuvudtaget!
@fio skriver
"Så detta [Sjefs system] är ingen förebild på något vis som någon ska ta efter överhuvudtaget!"
 
Anky där hon varierar formen hela tiden. Det handlar om bara korta stunder i varje läge, och med små fina hjälper,
Anky rider med omkullagda händer som ömsom är placerade i närheten av manken ömsom bakom hennes höft. I hennes tygelhjälper ingår att armbågen rör sig bakåt. Det brukar kallas för grova hjälper.
 
@Brille du vet väl att Uta oxå använder sig av LDR och därmed rider ganska ofta bakom lod! Du säger ju att det inte går att få fram nosen på det viset då. Det är ju flera års diskussioner som du fört som faller helt platt nu!
 
@Fiador det är inte en naturlig hållning för en häst att ha en ryttare på sig oavsett om den är framför lod eller ej. Den enda naturliga hållning hästen har är när det inte sitter någon på och då kan hästen välja själv att vara både framför eller bakom lod.
Det är väldigt få tillfällen som hästen drar in nosen mot bringan, möjligen när det sitter en broms där som den vill få bort. Nosen mot bringan är ingen naturlig hållning för hästen. Den hållningen är skapad av ryttaren. Många studier visar att den hållningen/formen är skadlig för hästen.

System som är skadliga för hästen ska inte användas för att uppnå dressyrens mål. Det står i både svenska och internationella tävlingsregler.
 
Det är väldigt få tillfällen som hästen drar in nosen mot bringan, möjligen när det sitter en broms där som den vill få bort. Nosen mot bringan är ingen naturlig hållning för hästen. Den hållningen är skapad av ryttaren. Många studier visar att den hållningen/formen är skadlig för hästen.

System som är skadliga för hästen ska inte användas för att uppnå dressyrens mål. Det står i både svenska och internationella tävlingsregler.

Det finns ganska många bilder på hästar i frihet som är bakom lod, menar du att alla har bromsar på sig?
 
@Brille du vet väl att Uta oxå använder sig av LDR och därmed rider ganska ofta bakom lod!
Ja, det vet jag. Jag diskuterar inte Utas ridning utan den ridning som visas på just den filmen.
Du säger ju att det inte går att få fram nosen på det viset då. Det är ju flera års diskussioner som du fört som faller helt platt nu!
Vaddå "... på det viset ..."? Det du påstår har jag inte sagt.

Det är bara att läsa alla inlägg här på buke från dem som inte klarar att få fram nosen på hästen.
 
Ja, det vet jag. Jag diskuterar inte Utas ridning utan den ridning som visas på just den filmen.

Vaddå "... på det viset ..."? Det du påstår har jag inte sagt.

Det är bara att läsa alla inlägg här på buke från dem som inte klarar att få fram nosen på hästen.

Så du menar nu att du aldrig sagt att hästen arbetar med fel muskler när den går bakom lod och därmed tränar man hela tiden fel muskler och då kan inte hästen gå rätt sedan med nosen fram. ? Du har aldrig sagt det då alltså?

Så din referensram och källhänvisning är alltså hobbyamatörryttare på buke ?
 
Ok för att få hästen mer på bakdelen. Men det är inte så det ser ut på filmen. Där har hästen hamnat ordentligt på framdelen.

Menar du att det går till så här (se bilderna nedan)
- först görs hästen formbar i halt
- sedan rids den i liknande form?
stop-rollkur-e1377988380857.jpg

Du skriver här "... en häst är eftergiven och formbar i halt och själv kan stå eftergivet och vänta viss tid - då börjar man rida."

Här medan finns länk till en sammanställning över studier som redovisar problem som kommer av LDR/HF. Du kan hitta flera som säger emot ditt påstående.
http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf

Hur många kom aldrig till start?
Hur många förstördes på vägen?

Hur många elever har Anka haft?

Varför försöka ta till sig något som är så svårt (enligt dig) som inte tillför något bra?

Varför skriver du gång på gång att det är ett genomtänkt system? Om det är så genomtänkt borde man väl ha sett nackdelarna med systemet och avstått att använda det.

Det finns många system som är genomtänkta och skickligt genomförda trots att de bara medfört skada och förstörelse.

Man binder inte ihop hästar. Och man börjar inte i den djupa formen direkt. Det skrev jag redan i förra inlägget.
Så nej, det ser inte ut så där.
Man antingen tar hästen för hand eller sitter upp och påbörjar jobb mot helt eftergiven häst. Sen när den är eftergiven rider man.
Det tar tid att utbilda hästen dit.

Jag har ingen aning om hur många elever Anky haft. Rätt många genom åren skulle jag tro.

Jag hinner inte läsa några studier nu.
Men det jag minns var att samtliga som gjorts varit lite tveksamt utförda.
De flesta toppryttare har hästar som visar sig vara inte lämpliga och faller bort. Det har säkert hänt Anky med. Men jag tror faktiskt det är färre för henne och Sjef än för en hel del andra.

Jag ser inget fel i system som kräver ordentlig övervakning under inlärning.
Jag rider själv enligt ett system som kräver mer av ryttaren än det gemene man i Sverige rider enligt.
Men det ger bättre resultat i mina ögon. Man kan påverka hästar som inte själva är så talangfulla på ett mer effektivt sätt tex.

Och ang att du läser att folk har problem att få ut näsan. Vet du att de ridit LDR?
Är det inte också så att folk har problem med skutorna, att hästen vänder på uteritter, med skänkelvikning, byten etc?
Just för att här sitter inte Anky, Isabelle, Charlotte etc och skriver. Det är mest glada amatörer på olika nivå.
Då har man problem med saker i ridningen och det är normalt.
 
Det är filmen med Anka som diskuteras. På vilket sätt tycker du att Anky varierar formen? Jag tycker inte att det finns någon variation i formen, hästen är bakom lod hela tiden. Jmf filmen med Uta fär hästen rids o en högre form växelvis med FDO.

Här Anky som hela filmen håller hästen bakom lof.

Här Uta som varierar mellan en högre form och FDO.
Har du och @Fiador tittat på de andra delarna i Anky filmerna. När hon rider framför lod?
 
Det är filmen med Anka som diskuteras. På vilket sätt tycker du att Anky varierar formen? Jag tycker inte att det finns någon variation i formen, hästen är bakom lod hela tiden. Jmf filmen med Uta fär hästen rids o en högre form växelvis med FDO.

Här Anky som hela filmen håller hästen bakom lof.

Här Uta som varierar mellan en högre form och FDO.

Jag är inte det minsta förvånad att du inte heller kan se hur mycket formen faktiskt ändras.
 
Anky rider med omkullagda händer som ömsom är placerade i närheten av manken ömsom bakom hennes höft. I hennes tygelhjälper ingår att armbågen rör sig bakåt. Det brukar kallas för grova hjälper.
Om hjälpen blir grov eller inte beror ju på hur mkt kraft man har i tygeltaget sas inte på om du lägger omkull handen eller har armbågen bakom kroppen.

Du kan rida med slak tygel och ha händer/armen i de positionerna. Då kan man väl knappast anklagas för grova hjälper?

Anky rider med mkt lätta hjälper med armarna och händerna i de positionerna.
 
Så du menar nu att du aldrig sagt att hästen arbetar med fel muskler när den går bakom lod och därmed tränar man hela tiden fel muskler och då kan inte hästen gå rätt sedan med nosen fram. ? Du har aldrig sagt det då alltså?
Jag svarade på "Du säger ju att det inte går att få fram nosen på det viset då".
Hästen ska tränas på det jobb den ska utföra. Att träna på något som inte ska användas är ineffektivt. Enl TR ska hästen visas med nosen framför lod på tävling och ska hänsyn tas till hästens välfärd även vid träning.

En del påstår att man ska rida hästen i LDR på träning för att sedan "lyfta upp den fram" när den ska visa piaff på tävling. Men det fungerar inte så. För piaff krävs muskler som inte tränas i formen LDR.
Så din referensram och källhänvisning är alltså hobbyamatörryttare på buke ?
Glömde du Dr. Deb Bennett?

Jag tror naturligtvis att de på buke som ber om hjälp med sin häst som drar sig undan bettkontakt vill ha hjälp. Tror du att de bara luras?

Vad gäller källhänvisning la jag nyligen upp en länk till en färsk sammanställning över studier på vad som händer med häst som rids bakom lod. De flesta studierna visar att bakom lod är skadligt oavsett hur många centimeter bakom lod det är. Men ju mer desto större påverkan.
http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf

Studien finns redovisad även här
http://practicalhorsemanmag.com/article/hyperflexion-going-to-extremes-53590
 
Jag har ingen aning om hur många elever Anky haft. Rätt många genom åren skulle jag tro.
Du vet inte hur många elever haft. Hur vet du då att du talat med flertalet (dvs mer än 50 %) av dem. Du skrev tidigare "Men jag har läst på om metoden och pratat med flertalet elever till Anky.
Jag hinner inte läsa några studier nu.
Men det jag minns var att samtliga som gjorts varit lite tveksamt utförda.
Den här sammanställningen är relativt ny.
Det finns en rekommendation som riktar sig bla till dig som tränare
"ISES recommends that: Riders, trainers and sports officials must be aware of the gradual effect of flexion on welfare and ensure that head and neck postures do not compromise physiological or psychological function. Maintaining an open airway and ensuring the horse is selfmaintaining the posture (rather than it being enforced by the rider/trainer and/or tack or equipment) are essential. Extreme or hyperflexed head and neck postures are not acceptable."
Och ang att du läser att folk har problem att få ut näsan. Vet du att de ridit LDR?
Menar du att det är ett problem bara om hästen ridits i LDR?
 
Jag är inte det minsta förvånad att du inte heller kan se hur mycket formen faktiskt ändras.
Så bra då för formen ändras inte så att hästen kan slappna av bla i de muskler som den använder för att hålla nosen tillbaka. Hästen får sträcka på halsen några sekunder i en halt och slår sig fri några gånger.
 
@Brille nejdå jag drog ju fram Dr Deb för några timmar sedan. Hon är ju ett ypperligt bra exempel på korrekt ridning så självklart har jag inte glömt bort din stora idol.



oliver_march_ondrum.jpg


Woops tom bakom lod och ganska grova tygeltag och hästen gapar för att komma undan den hårda handen :devil:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp