Lästips och litteratur om igångsättning och träning?

skiesabove

Trådstartare
Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp träningsprogram för hållbara RIDhästar. Mitt hästägande liv har varit väldigt mycket rehab från marken, klicker, sjukvård, eller ridning på redan igångsatta hästar.

Min foderhäst har i stort sett varit avställd sen... Öh... 2019? Jag har ridit på han lite i skritt och lätt trav på en ridbana några gånger förra sommaren, och nu bor han hemma hos mig. Han är välutbildad men inte alls igång så att säga. Så jag vill utbilda mig, ge mig alla era lästips! Jag har läst försäkringshemsidorna och ponnymammans inlägg, men dom förutsätter alla kortare vila. Han är 16 år.

Just nu är vi i slutet på vecka 2 av roadwork, 30 min i skritt, 3 gånger i veckan. Han blir inte svettig eller verkar tycka det är jobbigt och vill gärna bjuda på trav, vilket vi börjat göra i vägkanten denna vecka men typ 30 meter per ridtur.

Hur eskalerar jag bäst?

Och vilka böcker är värda slanten, är Hippsons bok Hållbar häst något att investera i kanske?
 
Åh jag har miljoner böcker men måste tänka.
Dock varit sugen på någon från Susanne Widner, om någon har input på dem?
 
Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp träningsprogram för hållbara RIDhästar. Mitt hästägande liv har varit väldigt mycket rehab från marken, klicker, sjukvård, eller ridning på redan igångsatta hästar.

Min foderhäst har i stort sett varit avställd sen... Öh... 2019? Jag har ridit på han lite i skritt och lätt trav på en ridbana några gånger förra sommaren, och nu bor han hemma hos mig. Han är välutbildad men inte alls igång så att säga. Så jag vill utbilda mig, ge mig alla era lästips! Jag har läst försäkringshemsidorna och ponnymammans inlägg, men dom förutsätter alla kortare vila. Han är 16 år.

Just nu är vi i slutet på vecka 2 av roadwork, 30 min i skritt, 3 gånger i veckan. Han blir inte svettig eller verkar tycka det är jobbigt och vill gärna bjuda på trav, vilket vi börjat göra i vägkanten denna vecka men typ 30 meter per ridtur.

Hur eskalerar jag bäst?

Och vilka böcker är värda slanten, är Hippsons bok Hållbar häst något att investera i kanske?
Jag har inte läst någon av följande böcker, men en snabbsökning på vad det finns på qdfd-hyllan i biblioteken i regionen ger t.ex. följande förslag: Träna hästen för framgång och hållbarhet (Cecilia Lönnell), Hållbar ridning för hållbara hästar, RehabHorse (Charlotta Lindgren), Den skadefria hästen (Amanda Sutton), Hästhälsa med helhetssyn (Stina Helmersson), Friskare häst (Chris Olson), Träningslära för trav- och ridhästar (Leif Stilling). Jag vet inte vad böckerna innehåller, så jag kan inte säga om de passar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 373
Senast: MimmiNO
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 811
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp