Falsterbodressyren, debattinlägg

OK, då har jag missförstått. Men LDR har ju förklarats som en form där stretching och arbete kombineras. Det i sig är ju ingen variation. Men så klart man kan variera genom att byta form helt. Dom filmer som visats som exempel på bra LDR (i andra diskussioner) har dock inte visat någon sån variation. Det betyder förstås inte att det inte existerar. Det kunde vara intressant att se ett exempel på denna variation i sånt fall.
Jag är ju ingen dressyrryttare på den nivån men jag tror att du förväntar dig större variationer. Ofta är det små variationer i formen, tempot etc
På filmen med Uta är det ju en mer tydlig variation.
Många gånger rider man ju hästen i en lägre form i början av passet och i slutet och kanske nån sekvens däremellan. Mer avancerade ryttare brukar kunna visa mer av de små variationerna. Men som sagt- jag tror du förväntar dig mer skillnad än hur verkligehetn ser ut!
 
Här hittade jag i alla fall en intressant film. Anky påstår här att hon rider LDR? Det måste råda stor förvirring om vad som egentligen är LDR, eller? Det ser ju ut som HF/RK? Eller blir det HF/RK först när det är tvång? Vad är i sånt fall tvång? När hästen dras dit? Eller när hästen känner att den inte har något annat val? Eller är det hur många cm från bringan som avgör? I sånt fall, hur många cm då?

Det är väl detta som är svårt.
Anky var ju Roll kur personifierad. Men var gränsen går vet inte jag heller. Gör nån ens det?
För jag kan ju tilltalas av den lätthet som finns i hennes ridsystem samtidigt som jag inte förstår Roll kur för fem öre. Men många har ju plockat russinen ur kakan ur detta systemet. Det har på nåt sätt förändrat ridningen.

Och ja- vad är tvång? Jag tvingar ibland min hund att göra saker den inte vill. Hästen med. Det som är förbjudet är ju våld. Och jag mår personligen mindre illa av filmen på Anky än när ryttare använder hårda motstridiga hjälper som hästen inte kommer undan. Jag tror det är värst för alla varelser när man känner att man inte kan påverka sin situation. Det är viktigt att det finns en dörr öppen och gör det inte det kommer ju hästen ge upp.

Men det har inte nödvändigtvis med bakom lod eller huvudet i bringan att göra. En outbildad häst som går emot handen med nosen i vädret och inte vet hur den ska komma undan blir absolut stressad eller ger upp och lever med att folk hänger i bettet. Om ingen har visat dörren.
DET tycker jag är det viktiga men det är svårt att komma åt eftersom ju mindre skicklig ryttare desto fler dörrar stängs för hästen. Och vi måste ju få lära oss rida. Vi föds ju inte som proffs och många av oss kommer alltid sätta hästen i skiten ibland.
 
Det är väl detta som är svårt.
Anky var ju Roll kur personifierad. Men var gränsen går vet inte jag heller. Gör nån ens det?
För jag kan ju tilltalas av den lätthet som finns i hennes ridsystem samtidigt som jag inte förstår Roll kur för fem öre. Men många har ju plockat russinen ur kakan ur detta systemet. Det har på nåt sätt förändrat ridningen.

Och ja- vad är tvång? Jag tvingar ibland min hund att göra saker den inte vill. Hästen med. Det som är förbjudet är ju våld. Och jag mår personligen mindre illa av filmen på Anky än när ryttare använder hårda motstridiga hjälper som hästen inte kommer undan. Jag tror det är värst för alla varelser när man känner att man inte kan påverka sin situation. Det är viktigt att det finns en dörr öppen och gör det inte det kommer ju hästen ge upp.

Men det har inte nödvändigtvis med bakom lod eller huvudet i bringan att göra. En outbildad häst som går emot handen med nosen i vädret och inte vet hur den ska komma undan blir absolut stressad eller ger upp och lever med att folk hänger i bettet. Om ingen har visat dörren.
DET tycker jag är det viktiga men det är svårt att komma åt eftersom ju mindre skicklig ryttare desto fler dörrar stängs för hästen. Och vi måste ju få lära oss rida. Vi föds ju inte som proffs och många av oss kommer alltid sätta hästen i skiten ibland.

Ja du... när man ser Anky rida på så enkla, lätta och logiska hjälper så framstår ju varenda amatör som rider som djurplågare! Hon visar ju på hela spannet av de olika formerna och även vikten av att hästen följer tygeln framåt. Hon är ju enormt sjukt skicklig alltså! Få ryttare har ju även tävlat sina hästar så högt upp i åldrarna som Anky har kunnat tävla sina! Hon framhåller ju oxå att man måste vara väldigt skicklig för att rida på det här viset, det är väl lite det som är problemet att amatörer och mindre skickligt folk håller på med saker som dom inte klarar av.
 
Hon framhåller ju oxå att man måste vara väldigt skicklig för att rida på det här viset, det är väl lite det som är problemet att amatörer och mindre skickligt folk håller på med saker som dom inte klarar av.
Att endast de skickligaste ska kunna rida en dressyrhäst utan att den kommer till skada stämmer knappast med dressyrens mål att utveckla en atletisk och ridbar häst.

Det finns ingen som är tillräckligt skicklig på att rida som hon gör, inte ens hon själv. Hästen är i vart fall inte tillfreds, den försöker komma undan bettets inverkan både över tygeln och bakom hand.

Det står i den inledande texten att hon inte använder hästens egen fysiska balans utan genom hårt arbete vill hon skapa en annan för tävling.
 
Att endast de skickligaste ska kunna rida en dressyrhäst utan att den kommer till skada stämmer knappast med dressyrens mål att utveckla en atletisk och ridbar häst.

Det finns ingen som är tillräckligt skicklig på att rida som hon gör, inte ens hon själv. Hästen är i vart fall inte tillfreds, den försöker komma undan bettets inverkan både över tygeln och bakom hand.

Det står i den inledande texten att hon inte använder hästens egen fysiska balans utan genom hårt arbete vill hon skapa en annan för tävling.

Även de tygeltag Baucher, De la Guereniere, Philippe Karl etc utför/utfört på sina olika vis kräver mer kunskap för att använda än inridningssignalerna som blivit standard i Svensk ridning.

Det kräver mer av ryttaren men ger mycket bättre resultat i hästen.

Och jag hajar vad hon menar med att skapa ny balans.
Det bör man göra i all dressyr. Nämligen få den mer på bakdelen, samlad etc.

Anky hoppar inte upp och rider vilken häst som helst eller direkt i så djup form.
Det arbetet tar månader. Och börjar i halt. Där jobbar man med eftergift. När en häst är eftergiven och formbar i halt och själv kan stå eftergivet och vänta viss tid - då börjar man rida.

Min häst är så ormig i kroppen att han utan problem skulle kunna gå i så djup form som i RK direkt. Och utan att ta skada eller behöva tryck i munnen.
Han litar på ryttaren och följer handen. Så skulle jag drabbas av ngt och korta så mkt skulle han bara följa med.
Nu vill jag få ut hans hals. Så jag rider inte så. Men inte fasen skulle han ta skada av att gå så delar av passet.

Man må tycka vad man vill om Anky, Sjef och RK. Men ingen har bevisat med studier än att det är skadligt vad de håller på med.
Och hennes hästar tävlades betydligt längre och var friska än många andras.

Sen vill jag upprepa igen att jag personligen inte vill rida så.
Men jag har läst på om metoden och pratat med flertalet elever till Anky.
Så jag fattar att det inte är riktigt så enkelt som folk tror.
Det är ett jävligt genomtänkt system!
 
Att endast de skickligaste ska kunna rida en dressyrhäst utan att den kommer till skada stämmer knappast med dressyrens mål att utveckla en atletisk och ridbar häst.

Det finns ingen som är tillräckligt skicklig på att rida som hon gör, inte ens hon själv. Hästen är i vart fall inte tillfreds, den försöker komma undan bettets inverkan både över tygeln och bakom hand.

Det står i den inledande texten att hon inte använder hästens egen fysiska balans utan genom hårt arbete vill hon skapa en annan för tävling.

Ja alltså för hästen blir det ju en helt annan balans när den får upp en ryttare på ryggen så givetvis kan man inte fortsätta lulla runt däruppe ännu mer i framvikt än vad hästen redan är naturligt. Man måste ju som ryttare göra något åt det. Är väl inget konstigt?
 
Ja alltså för hästen blir det ju en helt annan balans när den får upp en ryttare på ryggen så givetvis kan man inte fortsätta lulla runt däruppe ännu mer i framvikt än vad hästen redan är naturligt. Man måste ju som ryttare göra något åt det. Är väl inget konstigt?
Det (att hästen skall arbeta hårt för att den ska ersätta sin normala fysiska balans med en "tävlingsbalans") är det enda förklarande som skrivs i texten före filmen. Det är allmänt känt att hästens balans ändras när den får en ryttare på ryggen så det behöver inte någon sådan förklaring.

Om hennes avsikt var att hästen skulle komma mindre i framvikt med den ombalansering som det står i den inledande texten har hon misslyckats kapitalt. Med en nybörjare/ amatör på ryggen hade hästen knappast kunnat vara mer i framvikt än som den presenteras i filmen.

Det Anky presenterar på den här filmen har inget gemensamt med den dressyr som ska ge en ridbar och atletisk häst. Tragiskt att någon fortfarande försvarar den här typen av ridning. Inte underligt att det såg ut som det gjorde i Falsterbo och i Flyinge.
 
Det (att hästen skall arbeta hårt för att den ska ersätta sin normala fysiska balans med en "tävlingsbalans") är det enda förklarande som skrivs i texten före filmen. Det är allmänt känt att hästens balans ändras när den får en ryttare på ryggen så det behöver inte någon sådan förklaring.

Ja det är allmänt känt men ändå lullar majoriteten runt på framdelen i lång form och fattar ingenting om hur man balanserar om hästen trots tusen teorilektioner.
 
Och jag hajar vad hon menar med att skapa ny balans.

Det bör man göra i all dressyr. Nämligen få den mer på bakdelen, samlad etc.
Ok för att få hästen mer på bakdelen. Men det är inte så det ser ut på filmen. Där har hästen hamnat ordentligt på framdelen.
Anky hoppar inte upp och rider vilken häst som helst eller direkt i så djup form.
Det arbetet tar månader. Och börjar i halt. Där jobbar man med eftergift. När en häst är eftergiven och formbar i halt och själv kan stå eftergivet och vänta viss tid - då börjar man rida.
Menar du att det går till så här (se bilderna nedan)
- först görs hästen formbar i halt
- sedan rids den i liknande form?
stop-rollkur-e1377988380857.jpg

Du skriver här "... en häst är eftergiven och formbar i halt och själv kan stå eftergivet och vänta viss tid - då börjar man rida."
Man må tycka vad man vill om Anky, Sjef och RK. Men ingen har bevisat med studier än att det är skadligt vad de håller på med.
Här medan finns länk till en sammanställning över studier som redovisar problem som kommer av LDR/HF. Du kan hitta flera som säger emot ditt påstående.
http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf
Och hennes hästar tävlades betydligt längre och var friska än många andras.
Hur många kom aldrig till start?
Hur många förstördes på vägen?
Men jag har läst på om metoden och pratat med flertalet elever till Anky.
Hur många elever har Anka haft?
Så jag fattar att det inte är riktigt så enkelt som folk tror.
Det är ett jävligt genomtänkt system!
Varför försöka ta till sig något som är så svårt (enligt dig) som inte tillför något bra?

Varför skriver du gång på gång att det är ett genomtänkt system? Om det är så genomtänkt borde man väl ha sett nackdelarna med systemet och avstått att använda det.

Det finns många system som är genomtänkta och skickligt genomförda trots att de bara medfört skada och förstörelse.
 
Ja det är allmänt känt men ändå lullar majoriteten runt på framdelen i lång form och fattar ingenting om hur man balanserar om hästen trots tusen teorilektioner.
Och andra lullar runt i LDR eller HF och visar att de inget fattat om hur de ska få sin häst att inte ramla ner på framdelen trots (eller kanske pga) tusen privata ridlektioner.
 
Då borde du titta på filmen som Fiador lagt in med Anky. Formen varieras verkligen hela tiden.
Det är ju här problem uppstår när vi ser så olika på variation. Exakt vad är det i Ankys film som varieras och hur? Vilka muskler är det som får vila och arbeta, växelvis? Och hur ofta växlas det?

Delvis kl
Att man varierar i övningar, tex rider öppnor, slutor, övergångar, böjer åt höger, böjer åt vänster, men hela tiden har huvudet i bakom lod, dessutom som Anky, extremt djupt och bakom. När få muskler som håller huvudet i den positionen då vila?

Jag menar, variation kan ju betyda många olika saker, att man tex rider dressyr 2 ggr i veckan, hoppar 2 ggr i veckan och rider ut i skogen resten av veckan. Eller under ett dressyrpass, att man värmer upp i 10 min, arbetar 20-30 minuter och sen skrittar av.

Den variation jag syftar på och som har otroligt stor betydelse för hur det känns för hästen och hur jobbigt/spänt det blir, om det bygger upp eller bryter ner både fysiskt och psykiskt, handlar om muskler och hur dom fungerar. Metabolismen, att det bildas mjölksyra (gift) i musklerna när dom arbetar och pressas över gränsen, att denna mjölksyra (detta gift) behöver transporteras bort löpande, detta sker bara genom att man slappnar av i musklerna mellan varven, sträcker ut dom så att blodet kan flöda, då först kan cellerna rena sig. Man måste växla arbete och vila. Alla som tränar själva känner till denna process. Om inte så får man jäkligt ont i musklerna.

Det handlar om korta stunder i taget, inte 10-20-30 minuters intervaller. SÅ fungerar inte muskler.

Prova själva, sätt er ner i "stolsits" utan stol så får ni se hur länge ni orkar. Eller varför inte, bara stå rakt upp och ner, det blir jäkligt jobbigt det med efter ett tag. Även om ni börjar röra på övriga kroppen, utan att släppa grundpositionen, så slutar det inte göra ont förrän ni ändrar positionen helt en stund. Sträcker ut ordentligt och låter muskler som varit korta bli långa och vice versa.

Det är DEN variationen jag syftar på och som jag ser väldigt lite av i detta LDR-utövande. Det verkar som man tror att LDR-formen har samma teknik (muskelmässigt) som den naturliga hållning hästen har när den rör sig med nosen fram. Men så är det bara inte, i den positionen (nosen fram) behöver hästen inte "hålla i" huvudet hela tiden. Huvudet bara pendlar i rörelsen och musklerna jobbar då växelvis.

Huvudet kan inte pendla i LDR just pga av att hästen måste fixera (hålla i) huvudet i den positionen, annars skulle nosen "falla fram", pga tyngdkraften.
 
@Fiador det är inte en naturlig hållning för en häst att ha en ryttare på sig oavsett om den är framför lod eller ej. Den enda naturliga hållning hästen har är när det inte sitter någon på och då kan hästen välja själv att vara både framför eller bakom lod.
 
Det är väl detta som är svårt.
Anky var ju Roll kur personifierad. Men var gränsen går vet inte jag heller. Gör nån ens det?
För jag kan ju tilltalas av den lätthet som finns i hennes ridsystem samtidigt som jag inte förstår Roll kur för fem öre. Men många har ju plockat russinen ur kakan ur detta systemet. Det har på nåt sätt förändrat ridningen.

Och ja- vad är tvång? Jag tvingar ibland min hund att göra saker den inte vill. Hästen med. Det som är förbjudet är ju våld. Och jag mår personligen mindre illa av filmen på Anky än när ryttare använder hårda motstridiga hjälper som hästen inte kommer undan. Jag tror det är värst för alla varelser när man känner att man inte kan påverka sin situation. Det är viktigt att det finns en dörr öppen och gör det inte det kommer ju hästen ge upp.

Men det har inte nödvändigtvis med bakom lod eller huvudet i bringan att göra. En outbildad häst som går emot handen med nosen i vädret och inte vet hur den ska komma undan blir absolut stressad eller ger upp och lever med att folk hänger i bettet. Om ingen har visat dörren.
DET tycker jag är det viktiga men det är svårt att komma åt eftersom ju mindre skicklig ryttare desto fler dörrar stängs för hästen. Och vi måste ju få lära oss rida. Vi föds ju inte som proffs och många av oss kommer alltid sätta hästen i skiten ibland.
Det är väl detta som är svårt.
Anky var ju Roll kur personifierad. Men var gränsen går vet inte jag heller. Gör nån ens det?
För jag kan ju tilltalas av den lätthet som finns i hennes ridsystem samtidigt som jag inte förstår Roll kur för fem öre. Men många har ju plockat russinen ur kakan ur detta systemet. Det har på nåt sätt förändrat ridningen.

Och ja- vad är tvång? Jag tvingar ibland min hund att göra saker den inte vill. Hästen med. Det som är förbjudet är ju våld. Och jag mår personligen mindre illa av filmen på Anky än när ryttare använder hårda motstridiga hjälper som hästen inte kommer undan. Jag tror det är värst för alla varelser när man känner att man inte kan påverka sin situation. Det är viktigt att det finns en dörr öppen och gör det inte det kommer ju hästen ge upp.

Men det har inte nödvändigtvis med bakom lod eller huvudet i bringan att göra. En outbildad häst som går emot handen med nosen i vädret och inte vet hur den ska komma undan blir absolut stressad eller ger upp och lever med att folk hänger i bettet. Om ingen har visat dörren.
DET tycker jag är det viktiga men det är svårt att komma åt eftersom ju mindre skicklig ryttare desto fler dörrar stängs för hästen. Och vi måste ju få lära oss rida. Vi föds ju inte som proffs och många av oss kommer alltid sätta hästen i skiten ibland.
Det är ju det jag menar, om ingen egentligen vet vad skillnaden är, hur ska då Stewards på tävlingsplatsen kunna avgöra skillnaden?

Jag tänker att det är eliten som visar vägen, målet, som ska vara förebilder och dom visar upp så här dålig ridning hur ska då mindre skickliga hobbyryttare ens förstå vad dom behöver göra för att bli bättre.
 
Det är ju här problem uppstår när vi ser så olika på variation. Exakt vad är det i Ankys film som varieras och hur? Vilka muskler är det som får vila och arbeta, växelvis? Och hur ofta växlas det?

Delvis kl
Att man varierar i övningar, tex rider öppnor, slutor, övergångar, böjer åt höger, böjer åt vänster, men hela tiden har huvudet i bakom lod, dessutom som Anky, extremt djupt och bakom. När få muskler som håller huvudet i den positionen då vila?

Jag menar, variation kan ju betyda många olika saker, att man tex rider dressyr 2 ggr i veckan, hoppar 2 ggr i veckan och rider ut i skogen resten av veckan. Eller under ett dressyrpass, att man värmer upp i 10 min, arbetar 20-30 minuter och sen skrittar av.

Den variation jag syftar på och som har otroligt stor betydelse för hur det känns för hästen och hur jobbigt/spänt det blir, om det bygger upp eller bryter ner både fysiskt och psykiskt, handlar om muskler och hur dom fungerar. Metabolismen, att det bildas mjölksyra (gift) i musklerna när dom arbetar och pressas över gränsen, att denna mjölksyra (detta gift) behöver transporteras bort löpande, detta sker bara genom att man slappnar av i musklerna mellan varven, sträcker ut dom så att blodet kan flöda, då först kan cellerna rena sig. Man måste växla arbete och vila. Alla som tränar själva känner till denna process. Om inte så får man jäkligt ont i musklerna.

Det handlar om korta stunder i taget, inte 10-20-30 minuters intervaller. SÅ fungerar inte muskler.

Prova själva, sätt er ner i "stolsits" utan stol så får ni se hur länge ni orkar. Eller varför inte, bara stå rakt upp och ner, det blir jäkligt jobbigt det med efter ett tag. Även om ni börjar röra på övriga kroppen, utan att släppa grundpositionen, så slutar det inte göra ont förrän ni ändrar positionen helt en stund. Sträcker ut ordentligt och låter muskler som varit korta bli långa och vice versa.

Det är DEN variationen jag syftar på och som jag ser väldigt lite av i detta LDR-utövande. Det verkar som man tror att LDR-formen har samma teknik (muskelmässigt) som den naturliga hållning hästen har när den rör sig med nosen fram. Men så är det bara inte, i den positionen (nosen fram) behöver hästen inte "hålla i" huvudet hela tiden. Huvudet bara pendlar i rörelsen och musklerna jobbar då växelvis.

Huvudet kan inte pendla i LDR just pga av att hästen måste fixera (hålla i) huvudet i den positionen, annars skulle nosen "falla fram", pga tyngdkraften.

Du lyckades lägga in en film med Anky där hon varierar formen hela tiden. Det handlar om bara korta stunder i varje läge, och med små fina hjälper, så långt från statisk ridning man kan komma. Att du inte har samma syn förvånar mig inte alls.

Och när jag skriver att formen ändras så utgår jag från att ingen tror att det handlar om växling mellan dressyr, hoppning och uteritt...
 
Det är ju det jag menar, om ingen egentligen vet vad skillnaden är, hur ska då Stewards på tävlingsplatsen kunna avgöra skillnaden?

Jag tänker att det är eliten som visar vägen, målet, som ska vara förebilder och dom visar upp så här dålig ridning hur ska då mindre skickliga hobbyryttare ens förstå vad dom behöver göra för att bli bättre.

Jag håller inte med , det är ganska tydligt när det är LDR som sedan blir HF och Roll.

De mindre skickliga hobbyryttarna ska inte rida såhär överhuvudtaget! Det är ju det Anky påtalar hela tiden. Hon säger. Jag är ingen amatör, jag är ett proffs. Hon säger hästen är ingen hobbyhäst det är en häst för toppsport! Det är skillnad. Hon säger på andra ställen flera ggr DON´T TRY THIS AT HOME om du inte är ett proffs och mycket skicklig. Detta är ju ett helt system som Sjef arbetat fram, det kan man bara inte hålla på med hemma till höger och vänster om man inte får del av systemet, vilket inga hobbyryttare får. Så detta är ingen förebild på något vis som någon ska ta efter överhuvudtaget!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp