Falsterbodressyren, debattinlägg

Du menar FDO-forward down out, dom är en etablerad term? Ja jag kan ha sagt LDF, som jag inte tror är lika etablerad. Men jag skriver inte tävlingsreglemente som ska läsas av tävlande.

Va ? :(

@Gabby_Ossi FDO/LDF är även enligt dig som även tävlar alltså etablerade termer/förkortningar som används som frekvent etablerade koncept /tränings/tävlingsformer ? Alltså just ang etablerad term /metod ? Jag har verkligen helt totalt missat att dessa termer/skolor öht existerar rent term/definitionsmässigt ?
 
Senast ändrad:
Oj, då får jag nog hänvisa till sunt förnuft. Som källa. Alternativt den massiva foto och filmdokumentation som finns på ryttare som använder sig av det vi kallar HF eller RK. Om hästen kunde upprätthålla denna huvudposition utan ryttarens inverkan så skulle ju inte ryttaren behöva använda så aktiva och grova handhjälper?

Jag diskuterar inte HF el RK öht, endast LDR.
Om du kommer med påstående du inte kan redogöra för så vet inte jag har du kan diskutera öht?
 
Fina övergångar till skritt, men i övergångarna till galopp tippade nosen in.
...
Nosen kommer när hästen orkar göra det enkla bytet med bra bibehållen form.Nosen kommer när hästen orkar!
...
har jättefina hästar med bra grundridning, men som faller bakom lod i de mest samlade rörelserna.
Det beror nog på ryttaren, att hen inte är tillräckligt följsam med handen. Att nosen tippar in har i så fall inte med hästens styrka att göra.
Varför skulle det vara jobbigare för hästen att gå med nosen i eller framför lodplan?
Faller bakom lod i de mest samlade rörelserna??? I korrekt samling faller ingen nos bakom lod.
 
Senast ändrad:
Jag diskuterar inte HF el RK öht, endast LDR.
Om du kommer med påstående du inte kan redogöra för så vet inte jag har du kan diskutera öht?
Den diskussion jag försöker föra är vad definitionen är på LDR, HF och RK. Eftersom några menar att LDR är något vi alla är överens om vad det är. Men ingen är enig med definitionen i stewards manual. Det verkar svårt att föra någon egentlig diskussion eftersom alla pratar om olika saker med olika personer?
 
Har dock märkt att för många betyder bakom lod automatiskt att man slitit eller håller hårt etc. Där håller ju inte jag med.
Man måste inte slita eller hålla hårt. Det räcker med att ryttarens hand inte är följsam och hästen upptäcker att bakom lod är ett sätt att undvika det obehag/den smärta i munnen som den oföljsamma handen medför.
 
@DressyrMupp Om du skulle lyckas dra isär ryggkotorna som du vill göra med LDR skulle nerver mm som går i ryggkotans hålrum blottläggas.

Alltså VA? På riktigt
Jösses Amalia ang denna tråd än en gång ang debattörernas påståenden och tolkningar av varandra i kombo med egna förvissningar osv .

Jag lägger ner helt kort och gott . Har dragit mig ur tidigare och redovisat att jag gjort det, men gjort ett ryck sen trots det då diskussionen vände till lite mer produktiv men nu är det åter tillbaka till absurdum från flera håll . Ger upp nu permanent .
Tack och "lycka till" övriga som fortsätter . "Beundrar" er alla !
 
Senast ändrad:
Den finns i en tråd här, du får leta själv.
Du svarade aldrig vad som händer om kotorna får rörlighet.
Du påstår att det finns forskning som säger att LDR är nyttigt eftersom LDR gör så att det blir större mellanrum mellan ryggkotorna. Det är nog vara du som tagit del av den forskningen. Därför bör du tala om var, av vem den forskningen gjorts och gärna vad studien heter.
Jag tror inte det finns någon forskning som visar att LDR kan dra isär ryggkotorna.
 
Mupp på wikipediska:
"Person som i allmänhet har dålig smak och karaktäriseras av dumhet, okunnighet och dryghet samt störande beteende."
Den som har lust att diskutera viktiga frågor med just mig hittar mig någon annanstans.
 
Mupp på wikipediska:
"Person som i allmänhet har dålig smak och karaktäriseras av dumhet, okunnighet och dryghet samt störande beteende."
Den som har lust att diskutera viktiga frågor med just mig hittar mig någon annanstans.

Problemet är väl att du själv inte vet vad du vill diskutera eller ens i diskussionen var din egen gräns går om vad som är acceptabelt eller inte, nu har du ju chansen att lyfta fram problemet i Falsterbo men det kommer inget där från dig......nu accepterar du LDR helt plötsligt om den rids snyggt( vem vill inte att den ska ridas snyggt?), och tror att Uta "jobbar" sina hästar med nosen framåt? i övrigt en massa felaktigheter och också försiktigheter i att vara tydlig vad du tycker, mest frågor till andra och ingen linje från dig, ja och då passar det såklart att skriva debatt inlägg i Hästfocus, du får stå oemotsagt.

Men inte här, och då faller du platt i diskussionen- när andra kommer in som har ridit detta, vet hur det känns har bra teoretisk bas och kan diskutera och flera av dem rider på högre nivå, med bra tävlingsresultat.
Och inlägget ovan: Jag anmäler det inte så det kanske kan stå kvar lite längre så fler kan läsa hur du egentligen är när du inte kan svara.
 
Inte med grundfrågan men ganska länge nu har det ju diskuterats om LDR-form och om det finns någon vinning med att rida bakom lod, och vad man kan uppnå med LDR som man inte kan med FDO/LDF som också har nämnts.
Att hästen på din film blev bättre kan bero på andra saker än att den rids i LDR med blicken mot marken.
Den skulle ha kunnat bli minst lika bra i LDF/FDO som tex Uta rider i filmen nedan (som @Fiador lagt upp tidigare).
 
Det beror nog på ryttaren, att hen inte är tillräckligt följsam med handen. Att nosen tippar in har i så fall inte med hästens styrka att göra.
Varför skulle det vara jobbigare för hästen att gå med nosen i eller framför lodplan?
Faller bakom lod i de mest samlade rörelserna??? I korrekt samling faller ingen nos bakom lod.

Just i de mest samlade rörelserna brukar hästen mer sträva upp och ut sas faktiskt.
Annars har man den för låg i hals/nacke eller för mkt i handen.
Alt så saknas i hästen teknisk kunskap i hur de ska göra rörelsen pga träningsmissar och de tar i i fel muskler och kommer inte fram till handen.
En GP-häst bör ha styrka till piaff. Tekniskt bör den också kunna det.
 
Att hästen på din film blev bättre kan bero på andra saker än att den rids i LDR med blicken mot marken.
Den skulle ha kunnat bli minst lika bra i LDF/FDO som tex Uta rider i filmen nedan (som @Fiador lagt upp tidigare).

Jag tycker den är lite väl stängd i ganashen när den tas upp inform. Hade velat ha den lite öppnare i högre formen.
FDO öppnar ganashvinkeln. Men hästen arbetar ju inte direkt med ngt man ser kan leda till piaff i buk, bål och bakdel i det.
LDR rätt utfört är många snäpp närmre.
Jag ser inte mest öppen ganashvinkel allena som mål. Senast satta målet vi jobbar med nu är Levad. Vi har bevara kommit till embryon. Men jag kommer in till full levad på FDO hela passen.
Däremot är det i min värld ngt som också måste gå. Hästen ska vilja söka sig dit.
 
@DressyrMupp Om du skulle lyckas dra isär ryggkotorna som du vill göra med LDR skulle nerver mm som går i ryggkotans hålrum blottläggas.

Förvärvad Kissing spines kommer av då hästar gått i former där ryggen pressats ihop. Oftast då ryggen varit sänkt i arbetet, om den så dragits ihop eller bara flängt runt med huvudet i vädret.
Om man rider korrekt LDR får diskar, ligament etc så mkt rum det går. De trycks inte ihop.

Det menar vem det nu var som sa "öppnar upp". För det är vad man brukar kalla det.
 
Tyngdpunktsförflyttning. Var hamnar den när näsan kommer längre fram? Jo längre fram.. Hur motverkar man detta? Genom att hästen måste orkar stabiliserar med bukmusklerna för att hålla en bättre vinkel i höften för att lyfta upp sin manke. Hur kan man hjälpa en häst som inte riktigt orkar detta, eller för att försäkra sig om att man inte riskerar att tappa förmycket balans framåt? Genom att låta näsan stanna något bakom lod. I den position där hästen orkar välva sin rygg och lyfta sig ur manken.

Angående ryggkotorna så tror jag att här framför allt menas tornutskotten som sitter på kotorna och som lätt hamnar tryckanses mot varandra om hästen statiskt(isometriskt) spänner sig rygg med ett framåttippat bäcken och sänkt manke. LDR motverkar detta genom att låta musklerna arbeta mer dynamiskt och genom att lyfta manken och motverka framåttippningen i bäckenet. Så att tornutskotten får mer plats. Detta ger en möjlighet att bygga upp och stärka ryggen vilket stabiliserar tornutskotten så att de inte trycks ihop lika lätt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 029
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp