Falsterbodressyren, debattinlägg

@tuaphua Vilka kvaliteter tappar du resp den häst du rider om du inte rider med dess nos bakom lod?

Ett exempel från en träning jag tittade på idag! Duktig ryttare som satt på en ung och STOR häst som främst går hoppning. Hästen ifråga tävlar ganska höga klasser, men blir lätt lite "älgig" och faller isär. Ekipaget gjorde enkla byten. Fina övergångar till skritt, men i övergångarna till galopp tippade nosen in. MEN, hästen hade bra undersatta bakben kom fram direkt i en aktiv galopp. Alltså skiter man i nosen, för man styrketränar sin häst. Nosen kommer när hästen orkar göra det enkla bytet med bra bibehållen form. Nosen kommer när hästen orkar!

När du tränar styrka behöver du ibland ta i så musklerna nästan skriker. Kroppen vänjer sig vid all träning, och så även hästkroppen. Varje gång du ska utvecklas till nästa nivå har du en barriär du måste ta dig över, ofta med hjälp av styrketräning, som ofta är väldigt jobbig initialt. Därför kan vi se GP-ekipage som har jättefina hästar med bra grundridning, men som faller bakom lod i de mest samlade rörelserna. De sitter fortfarande på den där barriären och det är inte säkert att de nånsin tar sig över den.
 
Då är vi överens du och jag, men inte med FEI. Att krulla ihop hästen är tillåtet på framridning så länge du inte är "aggressiv" i din hjälpgivning.

Jag har ju egentligen inget emot lite rundare (ja, även aning bakom lod) form men jag tycker ju inte att man behöver slita och dra för att uppnå det, hoppas och tror att de flesta tycker det är illa att brutalrida. Har dock märkt att för många betyder bakom lod automatiskt att man slitit eller håller hårt etc. Där håller ju inte jag med.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Men @Gabby_Ossi vad har en häst med skador /problem i ryggen osv egentligen med Falsterbo och Breeders att göra ? Och även hur en frisk häst oavsett nivå rids/stärks/utbildas ? :confused:

Jag förstår vad du försöker illustrera men i sammanhanget om man ska se till grundämnet har det ju väldigt lite med det att göra tänker jag ? :confused:
 
@Taranis Du svarar inte mig...varför kan inte hästen upprätthålla sitt huvud i en djupare form?
Kan den det i högre form?
Vad är skillnaden?
Vet inte om du tolkat mig fel någonstans? Innan jag svarar dig behöver du förtydliga vad djup form innebär för dig. Hur mycket bakom lod går hästen i denna djupa form? Du refererar till ett påstående jag gjorde i samband med en fråga: när blir LDR HF. Eftersom jag hävdar att ja, det finns huvudpositioner hästen inte själv kan upprätthålla. Ett tydligt exempel är ju HF eller RK, vad man nu väljer att kalla det. Där kan hästen inte välja att själv gå i mer än någon sekund av even kraft. Och ja, detta påverkar så klart hur den använder hela sin kropp.
 
Jag har ju egentligen inget emot lite rundare (ja, även aning bakom lod) form men jag tycker ju inte att man behöver slita och dra för att uppnå det, hoppas och tror att de flesta tycker det är illa att brutalrida. Har dock märkt att för många betyder bakom lod automatiskt att man slitit eller håller hårt etc. Där håller ju inte jag med.
Jag pratar om stewards manual som tillåter att ryttaren avsiktligt och extremt böjer hästens hals och i fixerade lägen i tio minuter, så länge ryttaren inte är aggressiv i sin hjälpgivning.
 
Men problemet verkar vara att alla inte menar samma sak med LDR. Stewards manual pratar också om LDR men där med ord som avsiktlig och extrem böjning av halsen i olika riktningar. I fixerade lägen "endast" i tio minuter. Ja, man fastslår att detta inte får göras aggressivt men orden avsiktlig, extrem och fixerad låter inte för mig som den LDR de flesta "vanliga" ryttare pratar om. Jag anser detta vara HF eller RK och att själva handlingen i sig är aggressiv utan att "våld" använts så som vi tolkar våld i människovärlden. Vem vill ställa sig upp och försvara "avsiktliga och extrema böjningar av hästens hals i fixerade lägen" som LDR?

Ja benämningarna är diffusa . Så även flera av dina och andras andra benämningar av form i förkortningar gällande olika former som många inte öht känner till /förstår vad förkortningarna innebär /avser .
 
Ett tydligt exempel är ju HF eller RK, vad man nu väljer att kalla det. Där kan hästen inte välja att själv gå i mer än någon sekund av even kraft. Och ja, detta påverkar så klart hur den använder hela sin kropp.

Hur kan hästens huvud påverka kroppen?
Förutom en djupare form som ryggen blir mer rörlig i.
 
Ja benämningarna är diffusa . Så även flera av dina och andras andra benämningar av form i förkortningar gällande olika former som många inte öht känner till /förstår vad förkortningarna innebär /avser .
Du menar FDO-forward down out, dom är en etablerad term? Ja jag kan ha sagt LDF, som jag inte tror är lika etablerad. Men jag skriver inte tävlingsreglemente som ska läsas av tävlande.
 
Tror du verkligen att det är avgörande var hästen har sitt huvud för om den arbetar igenom sin kropp?

Ja var hunvudet är signalerar ju var kroppen är i viss mån eller vad menar du ?
En häst som springer med huvudet i luften tex så givetvis är det en aspekt i fråga om hur den arbetar i kroppen dvs huvudet är ett tydligt kvitto på att kroppen öht inte arbetar främjande ? Eller vad menar du ?
 
Verkligen inte.
Du kommer med flera påstående som du för redogöra för, annars är du bara en skitsnackare som många.
Oj, då får jag nog hänvisa till sunt förnuft. Som källa. Alternativt den massiva foto och filmdokumentation som finns på ryttare som använder sig av det vi kallar HF eller RK. Om hästen kunde upprätthålla denna huvudposition utan ryttarens inverkan så skulle ju inte ryttaren behöva använda så aktiva och grova handhjälper?
 
Men @Gabby_Ossi vad har en häst med skador /problem i ryggen osv egentligen med Falsterbo och Breeders att göra ? Och även hur en frisk häst oavsett nivå rids/stärks/utbildas ? :confused:

Jag förstår vad du försöker illustrera men i sammanhanget om man ska se till grundämnet har det ju väldigt lite med det att göra tänker jag ? :confused:

Inte med grundfrågan men ganska länge nu har det ju diskuterats om LDR-form och om det finns någon vinning med att rida bakom lod, och vad man kan uppnå med LDR som man inte kan med FDO/LDF som också har nämnts.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 033
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp