Falsterbodressyren, debattinlägg

Jag vill gärna ställa en fråga till samtliga här: anser du att det är en förutsättning att hästen har nosen bakom lod för att kunna arbeta korrekt över ryggen?
 
Jag tror man kan det.
Det är lite som att säga att hästen inte kan vara avspänd och springa samtidigt.
Hästens muskler jobbar när hästen rör sig liksom. Hästen kan vara avspänd i galopp eller hopp över hinder fast den anstränger musklerna.
Hästen måste för att kunna hålla nosen bakom lod spänna vissa muskler i halsen. Dessa muskler är inte spända då hästens huvud befinner sig i eller framför lod.
 
Nej.
Men jag tror det kan hindra en i det jobbet om man är för fokuserad på att inte hamna bakom lod.
Jag tror att om man fokuserar på vad övriga kroppen gör så hamnar man inte där annat än undantagsvis, likasom att man undantagsvis också kan hamna för mycket över lod, och då behöver man inte fokusera på att inte hamna där. Man tänker orsak och verkan. Huvudet hamnar "fel" = verkan, man tänker jag har gjort något galet, oftast med tygeln, =orsak. Åtgärd, rätta till orsaken.

Det är ju inte så att man rider runt och fokuserar på att inte hamna bakom lod, utan problemet som dom allra flesta ryttare har är att man har för stort fokus på tyglen och huvudpositionen generellt. Det är ett allmänt (er)känt problem som alla dras med mer eller mindre.
 
Du har i hela diskussionen inte sagt att det är skillnad. Och alltid framhållit att hästen inte får vara bakom lod.
Tycker du det är skillnad?
@Ray Hmm Vad menar du?
Du säger att jag "inte sagt att det är skillnad". Så med den logiken kan jag påstå att du anser att solen är blå eftersom du aldrig sagt något annat.

Hur mycket bakom lod tycker du är ok, 1, 2 eller 20 centimeter?

"Bakom lod" behöver inte vara rollkur.
 
Hästen måste för att kunna hålla nosen bakom lod spänna vissa muskler i halsen. Dessa muskler är inte spända då hästens huvud befinner sig i eller framför lod.
Se där. Då är svaret på frågan nej det är ingen skillnad för nosen är fortfarande bakom lod.
 
@Ray Hmm Vad menar du?
Du säger att jag "inte sagt att det är skillnad". Så med den logiken kan jag påstå att du anser att solen är blå eftersom du aldrig sagt något annat.

Hur mycket bakom lod tycker du är ok, 1, 2 eller 20 centimeter?

"Bakom lod" behöver inte vara rollkur.
Eller var svaret jo det är skillnad?
Det är ofta svårt att tolka dig.
 
Du har i hela diskussionen inte sagt att det är skillnad. Och alltid framhållit att hästen inte får vara bakom lod.
Tycker du det är skillnad?
Jag tänker så här, i dom diskussionerna har det ju handlat om bakom lod, rätt eller fel, och så har vi argumenterat till varför vi tycker som vi tycker. Anser man då att bakom lod är fel, så blir ju inte LDR rätt bara för att HF/RK är mycket mer fel. Därför kan det nog lätt missförtsås som att man inte gör skillnad, bara för att man tycker båda är fel, men att det ändå så klart är skillnad.
 
Hästen måste för att kunna hålla nosen bakom lod spänna vissa muskler i halsen. Dessa muskler är inte spända då hästens huvud befinner sig i eller framför lod.
Hästen måste för att galoppera spänna vissa muskler i kroppen. Dessa muskler är inte spända när hästen sover.
Att en muskel är spänd och i arbete behöver inte betyda att den är spänd på ett negativt sätt. Det handlar väl ändå om HUR den är spänd - hur den jobbar.
 
Men dressyrprogram för unga hästar innehåller det. En KORT STUND!Det är mer bevis på att de INTE hålls hårt utan med en ram. Den formen kan den inte gå i och samtidigt hålla ihop sin kropp, eller trava lika bra en längre stund. Den kommer tt falla isär. Precis med vad som händer när oen mindre duktig ryttare inte klarar av att understödja sin häst. Den kommer att tappa sin trav. Bli markbunden....Att de kan sträcka ut näsan är inget svårt heller men inte hållbart i träningssyfte
Fast jag trodde att vi diskuterade sverigeeliten ;)(Falsterbo och Breeders). Med min film vill jag bara visa att även en "normal" hobbytävlingsryttare klarar att rida ut halsen hyfsat på sin häst. Det gör nog du också. :p Jag skulle troligtvis inte ha klarat det när han var fyra år på championatet. Därför lät jag ett proffs göra det åt mig! :angel: Det som gör mig bedrövad i hela diskussionen är att så få ser hur många i eliten idag inte ens ser ut att försöka få sina hästar avslappnade och lösgjorda. Däremot finns det fortfarande ryttare som gör det, såg minst på Friends Arenas framridning förra året. :up:Tyvärr hade de inte med segern att göra men de vann framridningen i mina ögon.

Hur menar du med inte hållbart i träningssyfte? Min film visar ju en extrem variant som används under några minuter då och då regelbundet under ridpasset.
 
Trevligt att du delar film på både Uta och dig själv!
Ang FEI:s formulering om LDR så är problemet att bilderna och texten inte är överens. Bilderna visar det de flesta skulle hålla med om är LDR. Men texten beskriver det de flesta skulle hålla med om är hyperflexion eller rollkur "light", det enda som skiljer texten från riktig rollkur är att man inte anser att aggressiva hjälper får förekomma för att komma dit. Så detta är långt ifrån en definition av LDR, HF eller RK.
Håller med om filmen på Uta, detta är min målbild när jag rider. Hon visar vad jag menar är FDO och med hästen i bibehållet tempo och schvung, och, med bibehållen kontakt. Hästen söker hela tiden handen.

Håller med om att det blir problem när text och bild inte överrensstämmer med varandra. Det ger för mycket utrymme för tolkning.

För övrigt gillar jag att du lyckats lyfta frågan till en högre nivå. Hoppas ny att ridsportförbundet låter personer med relevant kompetens och god insyn deltar i debatten. Väldigt tråkigt att seriösa ryttare och tränare inte vill gå ut och stötta officiellt. Det beror väl tyvärr på att ämnet har en tendens att dra till sig ganska extrema debattanter.
 
Jag vill gärna ställa en fråga till samtliga här: anser du att det är en förutsättning att hästen har nosen bakom lod för att kunna arbeta korrekt över ryggen?
För mig spelar olika personers åsikt i frågan ingen roll. Jag är intresserad av vad forskningen säger och hur jag rent etiskt förhåller mig till olika sätt att träna, umgås med och rida hästar! Men eftersom du frågar så är min åsikt, utifrån de kunskaper jag har, att det är omöjligt att svara generellt på den frågan. Om forskningen skulle bevisa att RK är bäst så diskvalificeras den metoden ändå utifrån mina etiska principer. Det som avgör hur träningen bör utföras är mina etiska principer och respekten för varje individuell hästs behov utifrån temperament och kroppsbyggnad.
 
För mig spelar olika personers åsikt i frågan ingen roll. Jag är intresserad av vad forskningen säger och hur jag rent etiskt förhåller mig till olika sätt att träna, umgås med och rida hästar! Men eftersom du frågar så är min åsikt, utifrån de kunskaper jag har, att det är omöjligt att svara generellt på den frågan. Om forskningen skulle bevisa att RK är bäst så diskvalificeras den metoden ändå utifrån mina etiska principer. Det som avgör hur träningen bör utföras är mina etiska principer och respekten för varje individuell hästs behov utifrån temperament och kroppsbyggnad.
Där håller jag med dig. Även om min fråga inte syftade på RK utan det de flesta här är överens om är LDR. Anledningen till att jag frågar är för att jag har en följdfråga. Det verkar råda en önskan hos vissa om att försvara ridning bakom lod, även om man själv aldrig medvetet placerar hästen i denna position, den råkar hamna där av olika anledningar och man korrigerar inte detta just i stunden. Men att träna hästen i det vi kallar LDR är ju att medvetet skapa en form hos hästen som man tror är nödvändig för att stärka den. Jag ställde frågan för att försöka identifiera vad som är vad i diskussionen. Min följdfråga blir: finns det någon här som aktivt och medvetet placerar sin häst i LDR-form och som i så fall kan delge sin bedömning av hur mycket bakom lod hästen ska gå för att det ska vara uppbyggligt och var gränsen går för när det blir hyperflexion? Och: vilken teori/erfarenhet/forskning grundar du i så fall denna bedömning på?
 
Där håller jag med dig. Även om min fråga inte syftade på RK utan det de flesta här är överens om är LDR. Anledningen till att jag frågar är för att jag har en följdfråga. Det verkar råda en önskan hos vissa om att försvara ridning bakom lod, även om man själv aldrig medvetet placerar hästen i denna position, den råkar hamna där av olika anledningar och man korrigerar inte detta just i stunden. Men att träna hästen i det vi kallar LDR är ju att medvetet skapa en form hos hästen som man tror är nödvändig för att stärka den. Jag ställde frågan för att försöka identifiera vad som är vad i diskussionen. Min följdfråga blir: finns det någon här som aktivt och medvetet placerar sin häst i LDR-form och som i så fall kan delge sin bedömning av hur mycket bakom lod hästen ska gå för att det ska vara uppbyggligt och var gränsen går för när det blir hyperflexion? Och: vilken teori/erfarenhet/forskning grundar du i så fall denna bedömning på?

Jag kan medvetet låta hästen vara där, i LDR. Jag skulle kunna rida hästen med näbben mer fram. Men då tappa andra kvaliteter.
Alltså väljer jag det minst onda. Det jag tror ger minst negativa effekter i fortsatt utbildning.
Det är alltid jag som tillåter hästen göra allt den gör. Så även gå bakom lod. Så då är det ju jag som placerar den där kan man säga.
Även om det mer handlar om att den hamnar där när jag placerar andra kroppsdelar och ber om underhals upp

Jag baserar mitt jobb på erfarenhet av rehabjobb ihop med veterinärer och Kiro, erfarenhet av att utbilda dressyrekipage och diverse studier om KS-hästar etc.
Jag har fått flertalet skadade/sjuka och även utdömda hästar funka och vara symptomfria genom det system jag följer.Alltså tror jag det funkar. För det har det gjort.
 
Jag kan medvetet låta hästen vara där, i LDR. Jag skulle kunna rida hästen med näbben mer fram. Men då tappa andra kvaliteter.
Alltså väljer jag det minst onda. Det jag tror ger minst negativa effekter i fortsatt utbildning.
Det är alltid jag som tillåter hästen göra allt den gör. Så även gå bakom lod. Så då är det ju jag som placerar den där kan man säga.
Även om det mer handlar om att den hamnar där när jag placerar andra kroppsdelar och ber om underhals upp

Jag baserar mitt jobb på erfarenhet av rehabjobb ihop med veterinärer och Kiro, erfarenhet av att utbilda dressyrekipage och diverse studier om KS-hästar etc.
Jag har fått flertalet skadade/sjuka och även utdömda hästar funka och vara symptomfria genom det system jag följer.Alltså tror jag det funkar. För det har det gjort.
Tack för ditt svar!
Frågan vad du grundar ditt val på gällde hur mycket bakom lod och när det blir hyperflexion. Vad grundar du den bedömningen på?
 
Min följdfråga blir: finns det någon här som aktivt och medvetet placerar sin häst i LDR-form och som i så fall kan delge sin bedömning av hur mycket bakom lod hästen ska gå för att det ska vara uppbyggligt

Tror du verkligen att det är avgörande var hästen har sitt huvud för om den arbetar igenom sin kropp?
 
Tror du verkligen att det är avgörande var hästen har sitt huvud för om den arbetar igenom sin kropp?
Om vi med avsikt placerar hästens huvud i en position den inte själv kan upprätthålla, då tror jag det blir svårt att hävda att det inte skulle kunna vara avgörande för om den arbetar genom sin kropp.
 
  • Gilla
Reactions: via

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 033
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp