Falsterbodressyren, debattinlägg

Alltså nu ska vi inte vara sån men vi är på dressyrforumet så det säger väl sig självt att jag rider dressyr, och i dressyr är kontakt med bettet en av grunderna. Steg ett liksom. Slak tygel är inte direkt önskvärt, det är dåligt.
Precis- men alla i diskussionen har inte den åsikten tror jag... Så det kan vara värt att förtydliga lite .:)
 
När det är lite lugnare snack om detta tycker jag (min fria tolkning;)) att alla är rätt överens om att ryttaren inte behöver hålla fast hästen bakom lod . De flesta verkar överens om att det är skillnad på den runda form som CD rider och rollkur (undantaget @Brille ).
Sen verkar det vara en stor skillnad i hur @Piaff ser på bakom lod under ett ridpass och hur @Fiador gör det. Kanske lite oense om varför hästar kommer bakom lod oxå?
Men är vi/ni överens om att det som händer fram är symptom på resten av hästen? Att hästen är sämre i kontakten på grund av att den inte jobbar optimalt med övriga kroppen ?
När jag läser tolkar jag det som att ena lägret tycker att man då genast bör korrigera just att hästen går bakom lod och dessutom släppa på kraven medans andra lägret tycker att man kan behålla kraven och rida hästen starkare så att den på sikt klarar kraven?

Ja det här kan jag hålla med om, rätt bra sammanfattat skulle jag säga.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Precis- men alla i diskussionen har inte den åsikten tror jag... Så det kan vara värt att förtydliga lite .:)

Jag tror ju att mycket av huvudvärken kommer av att de flesta på dressyrforumet kommer från ungefär samma inställning som jag gör, så det blir frontalkrock när någon med en helt annan inställning ska argumentera
 
Jag tror ju att mycket av huvudvärken kommer av att de flesta på dressyrforumet kommer från ungefär samma inställning som jag gör, så det blir frontalkrock när någon med en helt annan inställning ska argumentera
Om jag rider ut är formen en annan. På en ung häst möjligen på tygeln. Jg har ännu inte suttit på någon som inte vill se hur den stora vida världen ser ut eller var de sitter sina hovar.
Det är en träningsform på bra underlag och där hästen känner sig hemma i och kan slappna av.
 
LDF - low deep and forward. Det enda som skiljer detta från LDR är nosryggens position och vinkeln i ganaschen. Formen är fortfarande rund. Om vi pratar om LDR så som CD och CH rider så har detta inget med HF att göra om du frågar mig. Sen vet jag inte om det finns någon fastlagd definition från FEI om vad som är vad när det gäller LDR, HF och RK.
Kanske inte först på bollen med FEI gav ut riktlinjer för några år sedan, hittade en kopia här: http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/05/p/081a.pdf
Sedan är min egen förebild tyska GP-ryttaren Uta Gräf. Så här kan det se ut när hon rider.
I mina ögon visar hon det närmaste FDO man kan rida med hästen kvar i total balans och schvung.
Kan även bidra med en liten egen film på mig och min tidigare häst som har lite kvar till Uta Gräf-nivån. Tänkte att ni ( allihopa) ville ha lite film att dissekera.
 
Kanske inte först på bollen med FEI gav ut riktlinjer för några år sedan, hittade en kopia här: http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/05/p/081a.pdf
Sedan är min egen förebild tyska GP-ryttaren Uta Gräf. Så här kan det se ut när hon rider.
I mina ögon visar hon det närmaste FDO man kan rida med hästen kvar i total balans och schvung.
Kan även bidra med en liten egen film på mig och min tidigare häst som har lite kvar till Uta Gräf-nivån. Tänkte att ni ( allihopa) ville ha lite film att dissekera.
Men dressyrprogram för unga hästar innehåller det. En KORT STUND!Det är mer bevis på att de INTE hålls hårt utan med en ram. Den formen kan den inte gå i och samtidigt hålla ihop sin kropp, eller trava lika bra en längre stund. Den kommer tt falla isär. Precis med vad som händer när oen mindre duktig ryttare inte klarar av att understödja sin häst. Den kommer att tappa sin trav. Bli markbunden....Att de kan sträcka ut näsan är inget svårt heller men inte hållbart i träningssyfte
 
Kanske inte först på bollen med FEI gav ut riktlinjer för några år sedan, hittade en kopia här: http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/05/p/081a.pdf
Sedan är min egen förebild tyska GP-ryttaren Uta Gräf. Så här kan det se ut när hon rider.
I mina ögon visar hon det närmaste FDO man kan rida med hästen kvar i total balans och schvung.
Kan även bidra med en liten egen film på mig och min tidigare häst som har lite kvar till Uta Gräf-nivån. Tänkte att ni ( allihopa) ville ha lite film att dissekera.
Trevligt att du delar film på både Uta och dig själv!
Ang FEI:s formulering om LDR så är problemet att bilderna och texten inte är överens. Bilderna visar det de flesta skulle hålla med om är LDR. Men texten beskriver det de flesta skulle hålla med om är hyperflexion eller rollkur "light", det enda som skiljer texten från riktig rollkur är att man inte anser att aggressiva hjälper får förekomma för att komma dit. Så detta är långt ifrån en definition av LDR, HF eller RK.
Håller med om filmen på Uta, detta är min målbild när jag rider. Hon visar vad jag menar är FDO och med hästen i bibehållet tempo och schvung, och, med bibehållen kontakt. Hästen söker hela tiden handen.
 
Men dressyrprogram för unga hästar innehåller det. En KORT STUND!Det är mer bevis på att de INTE hålls hårt utan med en ram. Den formen kan den inte gå i och samtidigt hålla ihop sin kropp, eller trava lika bra en längre stund. Den kommer tt falla isär. Precis med vad som händer när oen mindre duktig ryttare inte klarar av att understödja sin häst. Den kommer att tappa sin trav. Bli markbunden....Att de kan sträcka ut näsan är inget svårt heller men inte hållbart i träningssyfte
Betyder detta att du inte anser att Uta Gräf kan utbilda hästar?
 
Betyder detta att du inte anser att Uta Gräf kan utbilda hästar?

Men Damon Jerome är ju ingen unghäst, han är 11 år gammal nu och var 5 på den videon, vid det laget har de ju börjat lära sig stretcha rätt bra men det är ganska viktigt att komma ihåg att för det första måste en unghäst (3-4 år gamla) lära sig att stretcha, och för det andra är det rent grönhelvetiskt jobbigt för dem, alltså rider man inte så långa stunder i taget utan bygger upp gradvis. Det är därför vi bara visar längning av formen en halv 20 m volt för det räcker på tävling.
 
Men Damon Jerome är ju ingen unghäst, han är 11 år gammal nu och var 5 på den videon, vid det laget har de ju börjat lära sig stretcha rätt bra men det är ganska viktigt att komma ihåg att för det första måste en unghäst (3-4 år gamla) lära sig att stretcha, och för det andra är det rent grönhelvetiskt jobbigt för dem, alltså rider man inte så långa stunder i taget utan bygger upp gradvis. Det är därför vi bara visar längning av formen en halv 20 m volt för det räcker på tävling.
Jag är osäker på om vi talar om olika saker nu? Jag refererar inte till unghästar specifikt utan till att det går att utbilda en häst till bärighet och smidighet utan att jobba den i medveten LDR-form.
 
Alltså nu ska vi inte vara sån men vi är på dressyrforumet så det säger väl sig självt att jag rider dressyr, och i dressyr är kontakt med bettet en av grunderna. Steg ett liksom. Slak tygel är inte direkt önskvärt, det är dåligt.
Jag rider också dressyr och tävlar. Inte på så hög nivå än, men vi jobbar oss så sakteliga uppåt. Jag tycker också kontakten är viktig, men på den unga hästen som inte är i balans med ryttaren än, då rider inte jag med den kontakt jag har med min äldre häst tex. På den unga hästen är tygeln mestadels slak, tar bara kontakt när jag vill något, jag vill ha balansen först, och kommunikationen och harmonin, sen kommer kontakten och inramningen. Dressyr är universiellt, det finns inte bara ett system utan många.
 
Jag rider också dressyr och tävlar. Inte på så hög nivå än, men vi jobbar oss så sakteliga uppåt. Jag tycker också kontakten är viktig, men på den unga hästen som inte är i balans med ryttaren än, då rider inte jag med den kontakt jag har med min äldre häst tex. På den unga hästen är tygeln mestadels slak, tar bara kontakt när jag vill något, jag vill ha balansen först, och kommunikationen och harmonin, sen kommer kontakten och inramningen. Dressyr är universiellt, det finns inte bara ett system utan många.

Det är nog lite här kärnan i äpplet ang skillnaderna i åsikt ligger .

Tror de flesta dressyrryttare som diskuterar och även enbart läser här, går enligt skolor att en förutsättning för en häst under ryttare som ombedes prestera i dressyr, har kontakt med bettet och ombedes/skolas/uppmuntras att söka bettet .

Om man vill rida annat - tex uppvisnings /showdressyr a la Globen och SHS inslagen med hästar och ryttare på slack tygel/barbacka osv i olika former så även det är helt ok och väldigt viktigt också att kunna visa och utöva !

Du pratar päron och många övriga pratar apelsiner typ .
Med det inte sagt att det inte finns grava problem ang vissa avarter /inflation i folks acceptans vad som är "dressyr" . Jag är kritisk i det sammanhanget .

Men nej trots det tycker jag inte din tolkning som svar i frågan är svar eller öht en motivering till det som illustreras.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 033
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp