Falsterbodressyren, debattinlägg

Menade du att detta är hur du skulle korrigera en häst som faller in bakom lod? Förstår inte riktigt om du menar att detta är hur du korrigerar en unghäst som är svag och därför går bakom lod eller om du menar att detta är hur du korrigerar ATT den går bakom lod? Antingen accepterar man ju att den går bakom lod eller så korrigerar man det..?

Det beror på VARFÖR den går bakom lod. Är den bromsig, fram med näsan och rid på framåt absolut, men blir den stor och yvig kan man låta den vara lite rundare och hjälpa den balansera istället. Det är ju dock inget man vill ha kvar sen, man strävar ju efter att den ska orka bära sig själv i en korrekt form. Men precis som många andra sagt tidigare går det att använda en rundare form som hjälp, och näsan lite bakom lod är inte alltid katastrof och död. Det är värre om de är bakom hand, knäpper av eller inte är framme för skänkeln, jag har mer fokus på att det ska funka. De kan ju ha näsan lite bakom lod utan att vara bakom hand. Obs LITE, inte näsan in i bringan.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Så klart att det kan finnas fler skäl till att hästen håller huvudet på sniskan, men jag ser det rätt ofta på hästar som rids just bakom lod. Inte då just HF/RK, utan även i en mer öppen form. Min häst är väldigt sne, han har ju också en skada i rygg/höft/bakknän, visserligen utläkt och rehabiliterad nu, men fortfarande är han sne, men inte knixar han med huvudet på sniskan sådär inte. Han skjuter ut en bog, rinner iväg med rumpan, böjer bara halsen, osv. Nej det jag syftar på är "på sniskan" som i horisontellt, nosen åt ena hållet och öronen åt andra. Det tyder mer på nackproblem än annan snedhet.

Va ? Jag vet inte vad detta har att göra med ämnet ???
 
Menade du att detta är hur du skulle korrigera en häst som faller in bakom lod? Förstår inte riktigt om du menar att detta är hur du korrigerar en unghäst som är svag och därför går bakom lod eller om du menar att detta är hur du korrigerar ATT den går bakom lod? Antingen accepterar man ju att den går bakom lod eller så korrigerar man det..?
Men det där är lite från häst till häst, vissa faller isär och drar ut näsan, andra viker in näsan, det har inte alltid med ryttaren att göra. Lite som att olika ryttare har olika svagheter, nån kanske sitter snett, nån kanske sticker ut armbågarna osv.

Detta är ju också intressant. Jag som amatör ser sällan hästar som går lite framför lod men mkt mer ofta lite mer bakom. Speciellt på bilder. Jag kanske är en omedveten lodtaliban :D Skämt o sido. Innan alla blev så himla arga så nämnde någon varför denne tyckte det var mer positivt med lite bakom lod än lite framför men jag minns inte varför? Var det @fio eller ngn annan tro?
 
Det tycker jag är intressant!

Lite OT igen. Sorry.
Generellt. Vad döms hårdast, bakom hand eller när hästen stretar emot? Alltså inte bara att den hamnar fel i förhållande till lodplanet nu utan att den antingen går emot eller hamnar bakom ryttarens hjälper men om vi tänker att den i övrigt har liknande kvalité i rörelsen?

O en annan fråga :bump: Om hästen ändå går "bra" (nu är jag amatör, tänk på det :D) vad döms ner hårdast då, nosen lite framför eller lika mkt bakom lodplanet?

Av det du listar här skulle stret dömas ned hårdast, både på själva rörelsen och allmänt intryck.

Är allt annat super vill man hellre ha nosen lite framme, MEN inte för öppen för då får du neddrag på det istället. ("för öppen i formen" typ.) Så är det 5 cm öppen och 5 cm inne så skulle båda bli ungefär lika illa, är det 1 cm är lite öppen bättre.
 
Detta är ju också intressant. Jag som amatör ser sällan hästar som går lite framför lod men mkt mer ofta lite mer bakom. Speciellt på bilder. Jag kanske är en omedveten lodtaliban :D Skämt o sido. Innan alla blev så himla arga så nämnde någon varför denne tyckte det var mer positivt med lite bakom lod än lite framför men jag minns inte varför? Var det @fio eller ngn annan tro?
Jag ser massa hästar som går massor framför lod. Och sen ryttare som en period plockar bort motståndet i handen och då går samma hästar lite bakom lod - bakom hand då såklart.
Och sen rätt många som varierar- ibland lite bakom och ibland lite mot hand...
 
Detta är ju också intressant. Jag som amatör ser sällan hästar som går lite framför lod men mkt mer ofta lite mer bakom. Speciellt på bilder. Jag kanske är en omedveten lodtaliban :D Skämt o sido. Innan alla blev så himla arga så nämnde någon varför denne tyckte det var mer positivt med lite bakom lod än lite framför men jag minns inte varför? Var det @fio eller ngn annan tro?

Det är ju inte så pass enkelt att man kan bedöma hur bra hästen går bara med var näsan är, alltså är det inte automatiskt strålande bara för att näsan är framme. Hästen kan vara lång, oengagerad i bak och hasa omkring helt i framvikt, men för de som är lite för besatta av var näsan är så är det ändå skitbra endast för att näsan är framme (det här ser man jätteofta hos lite mindre kunniga i lite shady facebookforum osv.) medan man om man har lite mer kött på benen kan bedöma helheten. Personligen ser jag ju betydligt hellre en häst som skjuter på bra bak, ryggen uppe, avslappnad och i uppförsbacke med näsan kanske en aning för rund/inne än den första jag beskrev eftersom den första hästen rids på ett rent skadligt sätt.
 
Av det du listar här skulle stret dömas ned hårdast, både på själva rörelsen och allmänt intryck.

Är allt annat super vill man hellre ha nosen lite framme, MEN inte för öppen för då får du neddrag på det istället. ("för öppen i formen" typ.) Så är det 5 cm öppen och 5 cm inne så skulle båda bli ungefär lika illa, är det 1 cm är lite öppen bättre.

Varför är det egentligen så med stretet? Jag är ju säkert enormt färgad av min hopponnybakgrund och sedan med en egen sedan 10 år som såååååå lät viker in nosen. Hopponnysarna var ju rel lätta att få eftergivna i jämförelse med hur det är att få min framför skänkeln o bra kontakt m bettet.

Amatör var det ja :D
 
Jag ser massa hästar som går massor framför lod. Och sen ryttare som en period plockar bort motståndet i handen och då går samma hästar lite bakom lod - bakom hand då såklart.
Och sen rätt många som varierar- ibland lite bakom och ibland lite mot hand...

I såg att jag ju faktiskt mest har ont av att många ser ihophållna/dragna ut o de hamnar ju kanske snarare i stretgruppen även om de är bakom lod! My bad!
 
Varför är det egentligen så med stretet? Jag är ju säkert enormt färgad av min hopponnybakgrund och sedan med en egen sedan 10 år som såååååå lät viker in nosen. Hopponnysarna var ju rel lätta att få eftergivna i jämförelse med hur det är att få min framför skänkeln o bra kontakt m bettet.

Amatör var det ja :D
Därför att en häst som stretar emot inte är eftergiven och lösgjord, går de och gapar, slår sig fri och så vidare eller exempelvis drar upp/ut huvudet i övergångar så säger det väldigt mycket om hur pass genomriden hästen är. Det vill säga knappt alls. Den kan vara lösgjord och eftergiven men ändå med näsan lite inne/ute, så då döms inte den ned på samma sätt för det andra är bra. Stret gör generellt att allt är mindre bra.
 
Det är ju inte så pass enkelt att man kan bedöma hur bra hästen går bara med var näsan är, alltså är det inte automatiskt strålande bara för att näsan är framme. Hästen kan vara lång, oengagerad i bak och hasa omkring helt i framvikt, men för de som är lite för besatta av var näsan är så är det ändå skitbra endast för att näsan är framme (det här ser man jätteofta hos lite mindre kunniga i lite shady facebookforum osv.) medan man om man har lite mer kött på benen kan bedöma helheten. Personligen ser jag ju betydligt hellre en häst som skjuter på bra bak, ryggen uppe, avslappnad och i uppförsbacke med näsan kanske en aning för rund/inne än den första jag beskrev eftersom den första hästen rids på ett rent skadligt sätt.

Jamen självklart! Jag tänkte bara på just det där att man säger att det är viktigast hur kroppen arbetar men jag tycker mig främst se hästar som har nosen bakom lod. Det borde vara lika vanligt om det inte är viktigt tänker jag. Men eftersom det (kanske) inte är så så har jag ju missat något.
 
I såg att jag ju faktiskt mest har ont av att många ser ihophållna/dragna ut o de hamnar ju kanske snarare i stretgruppen även om de är bakom lod! My bad!

Och ska vi vara riktigt hårda, en häst som själv tryck ut näsan och går med näsan lite framför lod för att den inte är eftergiven är nästan ännu värre, det brukar i typ 99 fall av 100 och betyda att ryggen är sänkt och bakbenen inte med, så fort man får med bakbenen brukar nacken slappna av.
 
Därför att en häst som stretar emot inte är eftergiven och lösgjord, går de och gapar, slår sig fri och så vidare eller exempelvis drar upp/ut huvudet i övergångar så säger det väldigt mycket om hur pass genomriden hästen är. Det vill säga knappt alls. Den kan vara lösgjord och eftergiven men ändå med näsan lite inne/ute, så då döms inte den ned på samma sätt för det andra är bra. Stret gör generellt att allt är mindre bra.

Jag bara tänker på hur totalt oriden min kan vara med nosen in o då är det hemskt att dessutom inte ens ha ngn kontakt i bettet :o
 
Jamen självklart! Jag tänkte bara på just det där att man säger att det är viktigast hur kroppen arbetar men jag tycker mig främst se hästar som har nosen bakom lod. Det borde vara lika vanligt om det inte är viktigt tänker jag. Men eftersom det (kanske) inte är så så har jag ju missat något.

Jag tycker nog jag ser lite både och, jag har varvat vanliga lokala klasser med FEI-program för min 5-åring i år och ja, det är ju mer tveksam form och dåligt påskjut etc hos amatörerna på lokaltävlingarna än det är hos proffsen på unghästar. Sen finns det ju även unghästar där det hålls lite för hårt och handbromsen åker i, och nej, det vill vi ju inte ha. Jag tycker jag ser fler hästar som inte ens är på tygeln än jag ser hästar bakom lod dock, åtminstone där jag varit i år.
 
Jag bara tänker på hur totalt oriden min kan vara med nosen in o då är det hemskt att dessutom inte ens ha ngn kontakt i bettet :o

Har du ingen kontakt med bettet har den ju knäppt av, då är nosen in dåligt. Det är lättare att korrigera en lite stretig nosen ut-häst än en som knäppt av nacken dock, DET är skitsvårt.
 
Har du ingen kontakt med bettet har den ju knäppt av, då är nosen in dåligt. Det är lättare att korrigera en lite stretig nosen ut-häst än en som knäppt av nacken dock, DET är skitsvårt.

Ja! Det var det jag tänkte inte riktigt rimmade med att stret dömdes hårdast om det generellt är lättare att korrigera?

Domarna är iaf ganska bra på att döma ner oss även om jag tycker det ser sämre ut på film :rofl: Men det påpekas tydligt i kommentarerna!
 
Ja! Det var det jag tänkte inte riktigt rimmade med att stret dömdes hårdast om det generellt är lättare att korrigera?

Domarna är iaf ganska bra på att döma ner oss även om jag tycker det ser sämre ut på film :rofl: Men det påpekas tydligt i kommentarerna!

Förmodligen för att det kan vara väldigt svårt att se om den knäppt av, stret SYNS ju på ett annat sätt. Sen ska man ju vara ärlig, rider man sitt program på tävling och hästen knäpper av lite så kanske man inte sätter sig och korrigerar det eftersom det brukar involvera att man lyfter upp näsan ordentligt och driver på väldigt mycket framåt, utan man sitter still och fint och maskerar så bra man kan, oftast ser det inte så illa ut som det känns och tja, man är ju antagligen där för att man vill ha bra poäng. Är hästen skitstretig och inte alls loss (kanske blivit spänd) så kommer det ju inte se så bra ut även om du bara sitter still och låtsas att allt är solsken och regnbågar, stret löser man ju genom lösgörande övningar som övergångar, skänkelvikning, serpentiner osv och det är ju inte sådär himla lätt att göra inne på banan, men det ser inte bra ut när man bara hänger med och inte korrigerar det heller. Alltså, en avknäppt nacke kan man kamouflera lite för syns skull, stret kommer synas.
 
MEN går hästen med näsan rätt in i bringan så det är uppenbart att den knäppt av, då kommer de döma ned oavsett. Men sen är det ju så att olika fel kan ge lika mycket neddrag så det är ju inte så att man kan säga att ett specifikt fel är värst.
 
Jag har som exempel ridit en start i år när min häst var laddad upp över öronen, trippade mest och knäppte av helt i nacken, och en där hon var stel, stretig, öppen och föll isär, jag fick lika dåligt på båda.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 034
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp