Falsterbodressyren, debattinlägg

Åh. Hittar inte nu. Men det där klippet med Uta på en brun häst där hon "länger formen" på volt. Vad kallas det? Är det en typ av LDF, annat eller bara ett tävlingsmoment o vad heter det då? Har vi det i Sverige (är det längning av formen?)?

Erkänner att jag inte hängt med i tävlingssvängen mer än att flera grejer jag tyckt låtit vettiga likt detta lagts till :)
Jag skulle kalla det klippet ett bra exempel på LDF, eller FDO som jag tror att det egentligen heter - forward down out. Hästen söker handen och länger när ryttaren ger. Med bibehållen kontakt, rytm och tempo. Endast formen förändras.
 
Huvudet på sniskan skulle jag säga kommer av för "hindrande hand" och den beror nog mycket på ryttaren och hur genomsläpplig hästen är?

Fast alltså oavsett LDR eller vad som så "huvudet på sniskan" kommer ju isåfall oavsett oftast för att hästen inte är rak utan går och trycker mot ena skänkeln utan att ryttaren varesig fattat det eller korrigerat det med just sits/skänkel. :(
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jaså inte? Då är det första gången nu då som du gör skillnad mellan de båda!
Nej faktiskt inte. Dom diskussionerna har inte handlat om RK/HF, även om den aspekten också kommit upp. För mig handlar inte bakomloddiskussionerna om huruvida det är skadligt eller inte, djurplågeri eller inte, utan om nyttan med den formen principiellt. Bara för att LDR inte är RK/HFså betyder det inte per automatik att jag tycker det är en bra träningsform, jag tror fortfarande att det är en onödig omväg. Och det är det dikussionerna har handlat om även om vissa försöker få det till annat.
 
Ja tror tyvärr att det är jag själv som skapat förvirringen. FDO är den term som jag uppfattat som den etablerade, men jag kan ha förvrängt detta till LDF i stridens hetta...
.

Alltså ok men what ? :confused: Så ett helt annat koncept är alltså vad du menar egentligen? :confused: Och är FDO då (upprepar tidigare fråga i tråden) det sk. Lång och Låg eller vad är det för koncept med termen FDO ?
 
Nu är jag igång igen, men diskussionen blev ju lite mer konstruktiv nu, så då provar jag igen.:p

Din fråga är bra tycker jag, det behöver nog redas ut vad vi tycker/anser i den frågan.

Jag tror att bakom lod kan bero på olika saker. Antingen håller hästen huvudet där själv för att ryttaren lärt honom att hålla det där, eller så håller ryttaren huvudet där, dvs hästen "hänger" där. Eller så drar sig hästen undan dit, för den gillar inte ryttarens hand. I alla fallen så anser jag att det är ryttaren som "styrt" det dit. Medvetet eller inte. Hästen lär sig både det man vill och det man inte vill ibland.:D

Jag skulle dock vilja säga att väldigt ofta på en lite yngre eller grön häst så ligger de där på egen hand för att de inte riktigt är starka nog än att hålla allt uppe.
 
Så säger du men andra här inne har envist menat det är fel på träningen i grund såfort hästen inte sköter sig på tävling, därav svaret, sedan är vi väl alla överens om grova motsägande fulhjälper på Falsterbo däremot är vi säkerligen inte ense om att alla på din film ska räknas dit.
Jag har heller aldrig påstått att alla som rider på filmen använder sig av grova motsägelsefulla hjälper. Jag skrev en text till det inlägget som belyser min inställning.
 
Jag skulle dock vilja säga att väldigt ofta på en lite yngre eller grön häst så ligger de där på egen hand för att de inte riktigt är starka nog än att hålla allt uppe.
Men då kommer ju den viktiga följdfrågan: korrigerar vi detta, och hur i så fall?
 
Hålla vad uppe?

Allt! Rygg, bål, formen. De brukar liksom sticka in näsan när de är lite gröna och gängliga. Kände det väldigt mycket på min när hon var 3-4 och inte så stark än. Framme för skänkeln och väldigt balanserad men orkade inte hålla ihop all den traven hon hade, så då kom näsan in och fronten föll lite.
 
Åh. Hittar inte nu. Men det där klippet med Uta på en brun häst där hon "länger formen" på volt. Vad kallas det? Är det en typ av LDF, annat eller bara ett tävlingsmoment o vad heter det då? Har vi det i Sverige (är det längning av formen?)?

Erkänner att jag inte hängt med i tävlingssvängen mer än att flera grejer jag tyckt låtit vettiga likt detta lagts till :)

Den här

Jag kallar det stretching. Superläckert.
 
Men då kommer ju den viktiga följdfrågan: korrigerar vi detta, och hur i så fall?

Beror lite på, som tuaphua säger så kan man lägga dem lite lägre för att hjälpa till så man kan få upp ryggen, men det får liksom inte bli med handbromsen i heller. Det är lite fingertoppskänsla och skitsvårt faktiskt. Sen beror det på fler saker, min var framåt och inte bromsig, är de lite benägna att hamna bakom skänkeln och bromsa så måste man ofta lyfta upp dem mer och driva på framåt. Man får anpassa. Är de bra framåt eller rör sig mycket (stora lite yviga rörelser) tenderar det ibland att bli så att de faller isär och då kan man behöva hålla ihop allt lite mer som stöd.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Allt! Rygg, bål, formen. De brukar liksom sticka in näsan när de är lite gröna och gängliga. Kände det väldigt mycket på min när hon var 3-4 och inte så stark än. Framme för skänkeln och väldigt balanserad men orkade inte hålla ihop all den traven hon hade, så då kom näsan in och fronten föll lite.
Det är inte så att jag inte förstår hur du menar.
Men de behöver ju inte vika in näsan för att de är i framvikt- de kan ju trycka ut den oxå... Så visst påverkar ryttaren. Sen är ju inte nosen ute något mer eftersträvansvärt- det är inte så jag menar. Utan mer att när hästen inte orkar hålla ihop kroppen kan den lösa det på olika sätt lite beroende på exteriör men oxå ryttarens sätt att rida.
 
Det är inte så att jag inte förstår hur du menar.
Men de behöver ju inte vika in näsan för att de är i framvikt- de kan ju trycka ut den oxå... Så visst påverkar ryttaren. Sen är ju inte nosen ute något mer eftersträvansvärt- det är inte så jag menar. Utan mer att när hästen inte orkar hålla ihop kroppen kan den lösa det på olika sätt lite beroende på exteriör men oxå ryttarens sätt att rida.

Men det där är lite från häst till häst, vissa faller isär och drar ut näsan, andra viker in näsan, det har inte alltid med ryttaren att göra. Lite som att olika ryttare har olika svagheter, nån kanske sitter snett, nån kanske sticker ut armbågarna osv.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Beror lite på, som tuaphua säger så kan man lägga dem lite lägre för att hjälpa till så man kan få upp ryggen, men det får liksom inte bli med handbromsen i heller. Det är lite fingertoppskänsla och skitsvårt faktiskt. Sen beror det på fler saker, min var framåt och inte bromsig, är de lite benägna att hamna bakom skänkeln och bromsa så måste man ofta lyfta upp dem mer och driva på framåt. Man får anpassa. Är de bra framåt eller rör sig mycket (stora lite yviga rörelser) tenderar det ibland att bli så att de faller isär och då kan man behöva hålla ihop allt lite mer som stöd.
Menade du att detta är hur du skulle korrigera en häst som faller in bakom lod? Förstår inte riktigt om du menar att detta är hur du korrigerar en unghäst som är svag och därför går bakom lod eller om du menar att detta är hur du korrigerar ATT den går bakom lod? Antingen accepterar man ju att den går bakom lod eller så korrigerar man det..?
 
Men det där är lite från häst till häst, vissa faller isär och drar ut näsan, andra viker in näsan, det har inte alltid med ryttaren att göra. Lite som att olika ryttare har olika svagheter, nån kanske sitter snett, nån kanske sticker ut armbågarna osv.
Mmm
Men samma häst kan göra olika med olika ryttare. Eller om samma ryttare rider på olika sätt.
Igen- jag lägger ingen vikt vid vad som är bäst.
 
Fast alltså oavsett LDR eller vad som så "huvudet på sniskan" kommer ju isåfall oavsett oftast för att hästen inte är rak utan går och trycker mot ena skänkeln utan att ryttaren varesig fattat det eller korrigerat det med just sits/skänkel. :(
Så klart att det kan finnas fler skäl till att hästen håller huvudet på sniskan, men jag ser det rätt ofta på hästar som rids just bakom lod. Inte då just HF/RK, utan även i en mer öppen form. Min häst är väldigt sne, han har ju också en skada i rygg/höft/bakknän, visserligen utläkt och rehabiliterad nu, men fortfarande är han sne, men inte knixar han med huvudet på sniskan sådär inte. Han skjuter ut en bog, rinner iväg med rumpan, böjer bara halsen, osv. Nej det jag syftar på är "på sniskan" som i horisontellt, nosen åt ena hållet och öronen åt andra. Det tyder mer på nackproblem än annan snedhet.
 
Det är inte så att jag inte förstår hur du menar.
Men de behöver ju inte vika in näsan för att de är i framvikt- de kan ju trycka ut den oxå... Så visst påverkar ryttaren. Sen är ju inte nosen ute något mer eftersträvansvärt- det är inte så jag menar. Utan mer att när hästen inte orkar hålla ihop kroppen kan den lösa det på olika sätt lite beroende på exteriör men oxå ryttarens sätt att rida.

Det tycker jag är intressant!

Lite OT igen. Sorry.
Generellt. Vad döms hårdast, bakom hand eller när hästen stretar emot? Alltså inte bara att den hamnar fel i förhållande till lodplanet nu utan att den antingen går emot eller hamnar bakom ryttarens hjälper men om vi tänker att den i övrigt har liknande kvalité i rörelsen?

O en annan fråga :bump: Om hästen ändå går "bra" (nu är jag amatör, tänk på det :D) vad döms ner hårdast då, nosen lite framför eller lika mkt bakom lodplanet?
 
@Taranis som ytterligare kommentar i diskussionen nu när du tar del av debatten du själv skapat på ett vettigt sätt osv.

Din FB sida är totalt katastrof frågar du mig om du vill verkligen nå folk i en sund diskussion/verka seriöst på ett objektivt plan .
Din FB sida är i stil med extremist grupper a la Djurens Rätt i fråga om
hur vinklade poster ter sig och hur folk löper amok i kommentarsfälten helt urskiljningslöst . Ffa blir det märkligt hur du vänder dig till icke svensktalande /engelska då 90 % Av dina poster Sker på engelska och de flesta svar när man läser är från andra länder dvs de svarar på dina poster enbart på FB och vet inget alls om vad det egentligen handlar om helhetsmässigt .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp