Falsterbodressyren, debattinlägg

Och om träningen skitit sig så visar det sig på banan.

Ingen annan har påstått något annat, självklart får en dåligt tränad häst dåliga poäng, vi kan ju ta ett enkelt exempel: går en häst över tygeln på träning, felställd i ena varvet så händer det inget underverk på banan MEN det jag och en del andra vänder sig emot är att " Om det skiter sig på banan så beror det på att träningen "skitit sig" och är fel, och där är det inte så enkelt, finns massor av anledningar utöver dålig träning till att komma i nedre delen av startfältet.
 
Ingen annan har påstått något annat, självklart får en dåligt tränad häst dåliga poäng, vi kan ju ta ett enkelt exempel: går en häst över tygeln på träning, felställd i ena varvet så händer det inget underverk på banan MEN det jag och en del andra vänder sig emot är att " Om det skiter sig på banan så beror det på att träningen "skitit sig" och är fel, och där är det inte så enkelt, finns massor av anledningar utöver dålig träning till att komma i nedre delen av startfältet.
Absolut kan det gå dåligt eller "skita sig" på tävling utan att det är träningens fel. Men, och någon har redan skrivit detta i ett tidigare inlägg, det som reageras på är hur man som ryttare väljer att lösa den uppkomna situationen.
 
Jag tycker inte man får samma resultat.

Jag tycker att låg djup och fram är en dels avslappningsform OCH en viktig check att hästen tar kontakten med bettet, ryttaren ska kunna- när som- lägga lägre och i det rida, ta fram handen och hästen ska i det suga om bettet (hålla kvar rätt kontakt) och sträva i det ta fram nosen.
Görs inte det, då har man en allvarlig miss i ridningen, tycker jag.( och nu menar jag inte missar under tävling utan en icke fungerande sådana situationer på träning)
Finns ju flera bed punkter där det ska visas i dressyr.

Vad gäller LDR, så -( när jag rider, min förklaring som jag inte vill lägga på andra)- så behåller jag ganasch vinkeln och lägger lägre från manke ner, alltså hela formen sänks med bibehållen form.(viktigt för mig är att fronten hålls uppe i detta, alltså att hästen inte sänks och blir framtung, därför , då jag inte är så skicklig, så väntar jag tills jag fått en front på hästen som inte är tung nedåt och det har även o göra med hästens extriör) Jag drar alltså inte in nosen något, utan den har "samma läge" som innan , hästen blir om man rider rätt bl a rund, får upp ryggen, och det innebär också att ju lägre ju mer bakom lod för ögat, men egentligen är den formen samma som den formen innan, man har bara längt på överlinjen och lagt hästen lägre.

Där nere har man kvar kontakten såklart och det innebär också att nosens lodplan hamnar rätt direkt när man tar upp formen till uppvisningsform( eller de stunder man rider så på träning) då man inte har dragit in nosen extra och minskat ganaschvinkeln.

Sedan finns det säkert de som är duktiga och kortar in den vinkeln, alltså att det blir nos bakom lod om de tar upp formen och behåller vinkeln , en del klarar det säkert medans andra får hästen för mkt bakom lod eller ännu sämre, så den biten är säkert svårast men själv -för min ridning och min kunskap där- väljer jag det enkla, och då blir det väldigt lätt då jag bara länger överlinjen men inte "tar" in formen kortare än förut.
Detta låter bra i teorin! Jag har ännu inte sett någon ryttare kombinera LDR och LDF i sin träning. De som tror på LDF verkar endast undantagsvis hamna i LDR och de som tror på LDR verkar inte intresserade av LDF. Om någon kan hitta film eller bilder på CD eller CH i LDF så vill jag gärna ta del av dem. Eller någon annan uttalad LDR-ryttare.
 
Vad är nu LDF?
Jag kan inte se att du gör någon skillnad på HF eller LDR. Förstår du ens skillnaden?
Det är den bristen som gör att vi aldrig kan få diskutera vårat intresse utan att två nick hela tiden bara ser nosens position. Man kan inte se när en häst arbetar genom kroppen. Man vet heller inte hur det känns eftersom man själv har provat och kommit dit genom att dra dit nosen. Jag skulle vilja se hur du kommit till slutsatsen att det är dåligt. Det brukar inte tåla granskning.
LDF är T o m en rehabform för hästar med KS.
Vad har du för vetenskapliga bevis för att en rund form är skadlig?
 
Absolut kan det gå dåligt eller "skita sig" på tävling utan att det är träningens fel. Men, och någon har redan skrivit detta i ett tidigare inlägg, det som reageras på är hur man som ryttare väljer att lösa den uppkomna situationen.

Så säger du men andra här inne har envist menat det är fel på träningen i grund såfort hästen inte sköter sig på tävling, därav svaret, sedan är vi väl alla överens om grova motsägande fulhjälper på Falsterbo däremot är vi säkerligen inte ense om att alla på din film ska räknas dit.
 
Vad är nu LDF?
Jag kan inte se att du gör någon skillnad på HF eller LDR. Förstår du ens skillnaden?
Det är den bristen som gör att vi aldrig kan få diskutera vårat intresse utan att två nick hela tiden bara ser nosens position. Man kan inte se när en häst arbetar genom kroppen. Man vet heller inte hur det känns eftersom man själv har provat och kommit dit genom att dra dit nosen. Jag skulle vilja se hur du kommit till slutsatsen att det är dåligt. Det brukar inte tåla granskning.
LDF är T o m en rehabform för hästar med KS.
Vad har du för vetenskapliga bevis för att en rund form är skadlig?
LDF - low deep and forward. Det enda som skiljer detta från LDR är nosryggens position och vinkeln i ganaschen. Formen är fortfarande rund. Om vi pratar om LDR så som CD och CH rider så har detta inget med HF att göra om du frågar mig. Sen vet jag inte om det finns någon fastlagd definition från FEI om vad som är vad när det gäller LDR, HF och RK.
 
Detta låter bra i teorin! Jag har ännu inte sett någon ryttare kombinera LDR och LDF i sin träning. De som tror på LDF verkar endast undantagsvis hamna i LDR och de som tror på LDR verkar inte intresserade av LDF. Om någon kan hitta film eller bilder på CD eller CH i LDF så vill jag gärna ta del av dem. Eller någon annan uttalad LDR-ryttare.

Rider man LDR på rätt sätt så har man rätt kontakt eftersom den ingår i det "rätta sättet" , vet inte hur ofta ryttare checkar av det genom att ta fram nosen - jag gör det ibland, men jag är inte så duktig så jag behöver väl göra det o sedan tycker jag det är kul- men funkar det så rider inte jag arbetande träning så och där finns det ju på tävlingar ryttare som klarar av att visa detta bra, säkert de som misslyckas också.Så har du aldrig sett det får du väl sätta dig på en tävling- igen.

Och att de som rider LDF som du kallar det på heltid kommer självklart inte till LDR nåt särdeles om jag generaliserar, då de hästarna inte är tillräckligt eftergivna o mjuka i nacken-(vilket beror på att de inte får med bakbenen) de rids ju alltid med en form -faktiskt- av stelhet och faktum är att där har jag sett få sådana hästar ridas med rätt kontakt fast nosen är framme, det är god ridning som ger god kontakt- inte var ryttaren håller hästens nos.

Det blir ju väldigt lätt för ryttare som inte kan rida så bra att tro att kontakten och kommunikationen blir bra bara nosen är framme när det istället bara ger en styv nacke som är ogymnastiserad och hästen ligger i sin "form" p g a brist på eftergift.Lite genväg där, för att slippa lära sig rida.
 
En fråga jag ofta ställt är om du får samma resultat genom att rida i LDF-form, där nosryggen är i eller framför lod, varför då hävda att hästen måste ridas i LDR-form? Ett svar skulle kunna vara att det faktiskt är svårare att rida LDF än LDR. Att få hästen bakom lod är enkelt. Att få hästen att bibehålla huvudets position i eller framför lod kräver en annan kontakt mellan hand och mun där hästen alltid söker handen. Detta är svårt.

Det är inte svårt att hitta kontakt fram. Det är svårt att få dem att orka hålla ihop bålen i längre form dvs ldf. LDR hjälper bakdelen på en mindre skolad/svagare häst.
 
LDF - low deep and forward. Det enda som skiljer detta från LDR är nosryggens position och vinkeln i ganaschen. Formen är fortfarande rund. Om vi pratar om LDR så som CD och CH rider så har detta inget med HF att göra om du frågar mig. Sen vet jag inte om det finns någon fastlagd definition från FEI om vad som är vad när det gäller LDR, HF och RK.

Ganash-vinkkeln går ju att påverka på fler sätt än genom att släppa fram näbben. Man kan istället be dem höja manken och suga upp underhalsen så halskotpelaren formar sig korrekt och ganashvinkeln av det öppnas. Det går att göra även i LDR och görs och bör göras om man kan något.

Alla sätt att rida kan vara skadliga, obehagliga etc om man inte kan så mycket. LDR precis som fri form och allt där emellan.
Men en hyfsat duktig ryttare bör klara av att få hästen öppna ganashvinkeln i ldr redan på ganska oskolad häst.
 
En fråga - till motståndare av LDR först och främst men även övriga.
Anser/tror du att det är hästens muskler som håller nosen bakom lod eller ryttarens hand?
 
Är LDF något etablerat koncept jag helt missat ? Har aldrig öht hört den benämningen som om den vore en skola/koncept så som
LDR är faktiskt.

Är det konceptet "lång och låg" som avses ? Dvs avslappnings formen man aldrig arbetar hästen i utan använder för värmning/ pauser i övriga jobbet för att ryggen då ges möjlighet att "vila och slappna av"?

Om det är "lång och låg" som avses så är ju även den formen en form som otroligt ofta missförståtts helt och utövas helt tokigt av många ryttare ...hästarna springer ofta på bogarna något otroligt och hänger framåt något hemskt då en skrämmande majoritet av "gemene manryttarna" inte förstått att balansen måste finnas i bukmuskulaturen på hästen i kombo med att den bär sig från bakdelen så att den är uppe i manken .

Gör hästen inte det så blir det ju öht aldrig något som helst främjande med den formen utan i värsta fall skadlig och i bästa fall kommer man inte framåt alls i utbildning /utveckling om man tolkat det som att detta är en faktisk arbetsform .
 
Senast ändrad:
En fråga - till motståndare av LDR först och främst men även övriga.
Anser/tror du att det är hästens muskler som håller nosen bakom lod eller ryttarens hand?

Hugger sista! Åh vilken roligt diskussion :bump:

Jag är en riktigt amatör med gillar att fundera o jag har alltid tänkt att det snarare är bristen på rätt aktiverade muskler som gör att min häst viker in nosen. Han är bakom skänkeln. Så min följdfråga blir: Hur menar du att hästens muskler skulle hålla nosen bakom lod?

Ursäkta att jag blev OT direkt o inte alls svarade på frågan :o
 
Är LDF något etablerat koncept jag helt missat ? Har aldrig öht hört den benämningen som om den vore en skola/koncept så som
LDR är faktiskt.

Är det konceptet "lång och låg" som avses ? Dvs avslappnings formen man aldrig arbetar hästen i utan använder för värmning/ pauser i övriga jobbet för att ryggen då ges möjlighet att "vila och slappna av"?

Om det är "lång och låg" som avses så är ju även den formen en form som otroligt ofta missförståtts helt och utövas helt tokigt av många ryttare ...hästarna springer ofta på bogarna något otroligt och hänger framåt något hemskt då en skrämmande majoritet av "gemene manryttarna" inte förstått att balansen måste finnas i bukmuskulaturen på hästen i kombo med att den bär sig från bakdelen så att den är uppe i manken .

Gör hästen inte det så blir det ju öht aldrig något som helst främjande med den formen utan i värsta fall skadlig och i bästa fall kommer man inte framåt alls i utbildning /utveckling om man tolkat det som att detta är en faktisk arbetsform .

Frågan är, om LDR är en arbetsform där hästen ska vara "ihop", när får då dessa "ihopmuskler" vila? Lång och låg, så som jag utövar det, är tänkt för just variationen, vilostunder och utsträckning av dessa "ihopmuskler". Sen ska det så klart vara med energi bakifrån, men just "ihopmusklerna" dom ska få vila en stund men så klart inte helt tappa hållningen. Men hästen går inte sönder om den skulle råka vara lite framtung en kort stund, det kompenseras av den uppsträckta hållningen sen.
 
Åh. Hittar inte nu. Men det där klippet med Uta på en brun häst där hon "länger formen" på volt. Vad kallas det? Är det en typ av LDF, annat eller bara ett tävlingsmoment o vad heter det då? Har vi det i Sverige (är det längning av formen?)?

Erkänner att jag inte hängt med i tävlingssvängen mer än att flera grejer jag tyckt låtit vettiga likt detta lagts till :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
LDF - low deep and forward. Det enda som skiljer detta från LDR är nosryggens position och vinkeln i ganaschen. Formen är fortfarande rund. Om vi pratar om LDR så som CD och CH rider så har detta inget med HF att göra om du frågar mig. Sen vet jag inte om det finns någon fastlagd definition från FEI om vad som är vad när det gäller LDR, HF och RK.

Nä inte om du frågar mig heller! Det är det som är problemet att allt dras över samma kam och det blir helt omöjligt att diskutera eftersom lite bakom lod bedöms likvärdigt som HF/rollkur- Finns få om ens någon här som förespråkar HF/Rollkur, däremot LDR som CD eller Ingrid Klimke är ju det dom flesta här menar med LDR och som är helt ok. Det var när FEI förbjöd rollkuren som det bytte namn till LDR av rollkur/hf anhängarna! Blev väldigt fel där anser jag då LDR aldrig har varit i närheten av HF
 
En fråga - till motståndare av LDR först och främst men även övriga.
Anser/tror du att det är hästens muskler som håller nosen bakom lod eller ryttarens hand?
Nu är jag igång igen, men diskussionen blev ju lite mer konstruktiv nu, så då provar jag igen.:p

Din fråga är bra tycker jag, det behöver nog redas ut vad vi tycker/anser i den frågan.

Jag tror att bakom lod kan bero på olika saker. Antingen håller hästen huvudet där själv för att ryttaren lärt honom att hålla det där, eller så håller ryttaren huvudet där, dvs hästen "hänger" där. Eller så drar sig hästen undan dit, för den gillar inte ryttarens hand. I alla fallen så anser jag att det är ryttaren som "styrt" det dit. Medvetet eller inte. Hästen lär sig både det man vill och det man inte vill ibland.:D
 
Är LDF något etablerat koncept jag helt missat ? Har aldrig öht hört den benämningen som om den vore en skola/koncept så som
LDR är faktiskt.

Är det konceptet "lång och låg" som avses ? Dvs avslappnings formen man aldrig arbetar hästen i utan använder för värmning/ pauser i övriga jobbet för att ryggen då ges möjlighet att "vila och slappna av"?

Om det är "lång och låg" som avses så är ju även den formen en form som otroligt ofta missförståtts helt och utövas helt tokigt av många ryttare ...hästarna springer ofta på bogarna något otroligt och hänger framåt något hemskt då en skrämmande majoritet av "gemene manryttarna" inte förstått att balansen måste finnas i bukmuskulaturen på hästen i kombo med att den bär sig från bakdelen så att den är uppe i manken .

Gör hästen inte det så blir det ju öht aldrig något som helst främjande med den formen utan i värsta fall skadlig och i bästa fall kommer man inte framåt alls i utbildning /utveckling om man tolkat det som att detta är en faktisk arbetsform .
FDO är nog den egentliga benämningen - forward down out. Nej inte avslappningsform utan arbetsform.
 
Nu är jag igång igen, men diskussionen blev ju lite mer konstruktiv nu, så då provar jag igen.:p

Din fråga är bra tycker jag, det behöver nog redas ut vad vi tycker/anser i den frågan.

Jag tror att bakom lod kan bero på olika saker. Antingen håller hästen huvudet där själv för att ryttaren lärt honom att hålla det där, eller så håller ryttaren huvudet där, dvs hästen "hänger" där. Eller så drar sig hästen undan dit, för den gillar inte ryttarens hand. I alla fallen så anser jag att det är ryttaren som "styrt" det dit. Medvetet eller inte. Hästen lär sig både det man vill och det man inte vill ibland.:D
Men om du inte tittar på orsak utan mer exakt svar på bara frågan? Hästens muskler eller ryttarens (genom tygeln:p)
 
Hugger sista! Åh vilken roligt diskussion :bump:

Jag är en riktigt amatör med gillar att fundera o jag har alltid tänkt att det snarare är bristen på rätt aktiverade muskler som gör att min häst viker in nosen. Han är bakom skänkeln. Så min följdfråga blir: Hur menar du att hästens muskler skulle hålla nosen bakom lod?

Ursäkta att jag blev OT direkt o inte alls svarade på frågan :o
Jag frågar vad ni tror/tycker/tänker
Jag tänker och tror att det är hästens muskler som håller hästens kropp. Jag tror att det du menar att hästen kommer bakom skänkeln absolut är " fel muskler " som jobbar men det är ändå hästens muskler som agerar. Hästen kan springa bakom skänkeln utan ryttare oxå tänker jag. Och bakom lod.
 
Nä inte om du frågar mig heller! Det är det som är problemet att allt dras över samma kam och det blir helt omöjligt att diskutera eftersom lite bakom lod bedöms likvärdigt som HF/rollkur- Finns få om ens någon här som förespråkar HF/Rollkur, däremot LDR som CD eller Ingrid Klimke är ju det dom flesta här menar med LDR och som är helt ok. Det var när FEI förbjöd rollkuren som det bytte namn till LDR av rollkur/hf anhängarna! Blev väldigt fel där anser jag då LDR aldrig har varit i närheten av HF
Det är nog precis detta som behöver klargöras från SvRF, eller FEI snarare. Vad är vad. Effekten av denna förvirring är ju att acceptansen för hyperflexion i träning och på framridning har ökat - det är ju bara LDR säger man...Förbundet uttalar sig med kluven tunga när man säger att rollkur är förbjudet men tillåter det under benämnigen LDR i stewards manual. Man får utföra solklar rollkur på framridning, så länge man inte är aggressiv och inte gör det i mer än tio minuter åt gången.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp