Falsterbodressyren, debattinlägg

Nej det var svaret från JÅ som hade varit intressant.

Av någon anledning tror jag inte att svaret är så intressant annat än för att du vill fortsätta diskutera ngt annat än sakfrågan. Dessutom är ju tydligen inte JÅ trovärdig så varför vilja diskutera med någon som man anser ljuger?
 
Jag vet redan att du tycker så.
@fio skriver "du tycker så" om något alla borde veta.
Att "dressyr handlar om att utveckla och förbereda dressyrhästen för den samling den förväntas klara av" är inget bara jag tycker. Det är inskrivet i TR. I moment 230 som handlar om dressyrens mål står det
"Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås."

Att de muskler som ska prestera ska tränas är inget som bara jag tycker. Det är fakta som alla som vet något om träning har klart för sig. (Jag tror att du också vet det.)
 
@fio jag tolkar @Taranis inlägg som att den form som CD rider i är ett "icke problem" och att om LDR alltid såg ut så hade hon inte upprört sig- men att hon samtidigt inte är säker på om hon tycker det är så man borde rida.
Min fria tolkning.
Där tolkar jag att @ Brille aldrig någonsin tycker det är ok med bakom lod oavsett hur var och när.Min fria tolkning.

Vi verkar tolka många saker lika!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Citerar mig själv. Insåg att jag vet ju inte ens vart man anmäler. Om jag ser någon vara elak mot sin häst på tävling, vad gör jag då? Säger till steward eller öd? Och om jag tycker att de bara slätar över med en tillsägelse till ryttaren och jag tycker ryttaren borde fått en påföljd, vad gör jag då?

Jag gillar inte alls tanken på att man som åskådare ska vara någon polis men om man faktiskt tycker att det går fel till mot hästarna och att det sopas under mattan, vad gör man då?

@ginnies Har du koll på detta?
 
Av någon anledning tror jag inte att svaret är så intressant annat än för att du vill fortsätta diskutera ngt annat än sakfrågan. Dessutom är ju tydligen inte JÅ trovärdig så varför vilja diskutera med någon som man anser ljuger?

Var har jag skrivit att JÅ inte är trovärdig?
 
@fio skriver "du tycker så" om något alla borde veta.
Att "dressyr handlar om att utveckla och förbereda dressyrhästen för den samling den förväntas klara av" är inget bara jag tycker. Det är inskrivet i TR. I moment 230 som handlar om dressyrens mål står det
"Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås."

Att de muskler som ska prestera ska tränas är inget som bara jag tycker. Det är fakta som alla som vet något om träning har klart för sig. (Jag tror att du också vet det.)

Problemet med dig är att du inte fattar att det ena inte utesluter det andra!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Svenska Ridsportförbundet verkar i alla fall ta kritiken riktad mot dem på allvar och skulle nog inte be mig som åskådare att ta ansvar för ryttarnas uppförande.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/oppet-brev-fran-svenska-ridsportforbundet.htm

Ja det låter som om dom kommit med något nytt men det har dom inte, allt detta fanns ju redan tidigare. ÖD har haft dessa befogenheter tidigare, rollkur är redan förbjudet. Så tyvärr inget nytt under solen även om dom vill få folk att tro det, dom har ju lyckats med sitt uppdrag att göra dig å andra nöjda, vilket såklart var meningen! Men det hela är ju bara ett spel för gallerierna! Är du verkligen nöjd med detta alltså?
 
Senast ändrad:
Det är väl ingen hemlighet att Per Waaler stödjer JÅ? Kan ju vara någon mer givetvis, dom flesta gör det dock inte! Men det beror nog mer på sättet diskussionen förs än sakfrågan.

@HannaZ detta skrev jag tidigare! Har verkligen ingen anledning att misstro JÅ! Varför jag är intresserad av hennes syn på CD och LDR är enbart för att få reda på om hon anser all ridning som inte görs framför lod är förkastlig som tex vissa andra här som bara ser saker utan en uns nyans.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ja det låter som om dom kommit med något nytt men det har dom inte, allt detta fanns ju redan tidigare. ÖD har haft dessa befogenheter tidigare, rollkur är redan förbjudet. Så tyvärr inget nytt under solen även om dom vill få folk att tro det, dom har ju lyckats med sitt uppdrag att göra dig å andra nöjda, vilket såklart var meningen! Men det hela är ju bara ett spel för gallerierna! Är du verkligen nöjd med detta alltså?
Vem har sagt att jag är nöjd? Nej långt ifrån. Men de bemöter i alla fall kritiken vilket betyder att de känner att de måste göra detta. Och det är bra!
Det här är bara början.
Var står du själv i frågan? Jag blir inte riktigt klok på vem du egentligen är arg på?
 
Vem har sagt att jag är nöjd? Nej långt ifrån. Men de bemöter i alla fall kritiken vilket betyder att de känner att de måste göra detta. Och det är bra!
Det här är bara början.
Var står du själv i frågan? Jag blir inte riktigt klok på vem du egentligen är arg på?

Jag har redan skrivit min ståndpunkt i frågan! Däremot blir jag förbannad på den onyanserad diskussionen som förs i samband med sådana här "avslöjanden" Har varit i den klassiska dressyr kretsen tillräckligt länge för att veta att tävlingsryttare är = ett rött skynke no matter what!!

Sen... GIVETVIS vill inte förbundet att någon publik överhuvudtaget ska anmäla någon ryttare, det blir ju bara pinsamt för dom och innebär ju bara att deras representanter inte gjort sitt jobb om dom blir fällda.
 
Nej det var svaret från JÅ som hade varit intressant.
Jag har inte tyckt att jag haft tiden som krävts för att gå in detaljfrågor med någon jag inte vet vem det är, men nu tar jag mig tiden. För mig är detta inte en glasklar fråga med enkla svar. Men om jag börjar så här: Jag hyser den största respekt för CD och CH och anser att de står för god ridning med hästens bästa i fokus. Och ja, de rider LDR. Men min uppfattning är att de ser en klar gräns för när LDR missbrukas eller överdrivs. Jag har också fått uppfattningen av att de tillämpar LDR i kombination med oerhört stor övrig kunskap och att denna position aldrig påtvingas hästen utan är ett resultat av mjuk och hänsynsfull kommunikation.
Med dessa ord sagda vill jag säga att jag själv aldrig väljer att rida mina egna hästar i LDR form. Jag föredrar att alltid ha nosryggen i eller framför lodplan oavsett halsens position. Mao jag föredrar LDF (low deep and forward ) framför LDR. Men visst, mina hästar hamnar också bakom lod ibland när de arbetar i låg form.
Så när det gäller bilderna på CD i LDR form så tänker jag att denna ridning är framgångsrik för henne. Detta betyder inte att jag tycker den är eftersträvansvärd eller nödvändig. Men eftersom jag respekterar hela hennes ridning så måste jag också respektera att hon gör valet att rida LDR.
Så mitt egentliga svar är att jag tycker att CD kommer undan med att rida så här (i mina ögon) för att hon är så extremt duktig på allt annat också.
Därmed inte sagt att jag personligen tycker LDR är en eftersträvansvärd form för hästen att arbeta i.
 
Vad bra det är när folk svarar vad de faktiskt tycker och inte vad de tror andra tycker eller vad de hört andra tycka.
Och när nyanserna kommer med...
Det är helt omöjligt att få folk att ändra åsikt genom att säga att de har fel. Det är inte faktaresistens utan vanlig psykologi
 
  • Gilla
Reactions: fio
@HannaZ detta skrev jag tidigare! Har verkligen ingen anledning att misstro JÅ! Varför jag är intresserad av hennes syn på CD och LDR är enbart för att få reda på om hon anser all ridning som inte görs framför lod är förkastlig som tex vissa andra här som bara ser saker utan en uns nyans.

"kan ju vara någon mer förstås".
Du förminskar alltså det JÅ skriver.... Inte precis att visa att man tror på det personen säger.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp