Falsterbodressyren, debattinlägg

Ja det låter som om dom kommit med något nytt men det har dom inte, allt detta fanns ju redan tidigare. ÖD har haft dessa befogenheter tidigare, rollkur är redan förbjudet. Så tyvärr inget nytt under solen även om dom vill få folk att tro det, dom har ju lyckats med sitt uppdrag att göra dig å andra nöjda, vilket såklart var meningen! Men det hela är ju bara ett spel för gallerierna! Är du verkligen nöjd med detta alltså?

Skrev hon att hon var nöjd? Du menar att hon ska vara missnöjd med att frågan åtminstone diskuteras? Ingen annan i den här tråden har bidragit i lika stor utsträckning till att frågorna lyfts till denna nivå.
Jag vet inte vad ditt mål är, inte för att du behöver ha nåt, men du verkar inte helt tillfreds.
 
@HannaZ vad är ditt problem? Vill du diskutera så gör det! Vill du bara komma med insuineringar så adressera någon annan! Jag är inte intresserad av gåtor eller rebusar!
 
... Däremot blir jag förbannad på den onyanserad diskussionen som förs i samband med sådana här "avslöjanden" Har varit i den klassiska dressyr kretsen tillräckligt länge för att veta att tävlingsryttare är = ett rött skynke no matter what!!
Fast här är det ju funktionärernas brist på agerande/frånvaro/bedömningar och ridningen som sådan som diskuteras - inte tävlingsryttarna. De är bara med som exempel, för att tydliggöra.
 
Svenska Ridsportförbundet verkar i alla fall ta kritiken riktad mot dem på allvar och skulle nog inte be mig som åskådare att ta ansvar för ryttarnas uppförande.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/oppet-brev-fran-svenska-ridsportforbundet.htm
Från artikeln "... Som ett första steg bjuder vi in till ett forum med expertis i samband med Sweden International Horse Show i november för att informera om Svenska Ridsportförbundets ställningstaganden och policy gällande hästutbildning och djurskydd. Mer information kommer via vår hemsida, ridsport.se.
Vi ses då, alla är varmt välkomna! ..."


Intressant. Undras vilken expertis de anlitar. Andrew McLean? Bea Borelle? Craig Stevens? CD? CH?
Då det kan det bli mycket folk också på framridningen är det bäst att vara på plats i god tid.
 
Vilka "gåtor" är det du funderar över?

Du har flera gånger klagat på att ingen vill diskutera detta , annat än de du då håller med- men själv har du inte skrivit ett enda inlägg om hur du tycker det ska lösas, eller inte heller vad din strävan är för ryttarnas ridning.

Jag har iaf varit tydlig med att det fanns OCH finns fulridning som måste bort, jag har varit tydlig med ett förslag: att ridsportförbundet måste utbilda överdomare /stewards bättre och förtydliga TR precist var gränsen går så ÖD får skriftligt att arbeta med och på så vis förbundet bakom sig.
Jag tycker det är jätteviktigt.
Och tycker att det är en stor flathet från förbundet som där inte fått tummen ur.
Vad gäller ridningen så har jag inget emot LDR, jag gillar inte RK även om jag kan förstå att det finns urskickliga ryttare som behärskar detta utan att kränka hästen, sedan gillar jag låg o ned o nosen fram också och det är väl ingen tillfällighet att det momentet finns i dressyrprogram.

Och jag tycker du bara tjafsar och inte diskuterar något av det du upprepat gnäller om att andra inte diskuterar, bara tjafs, gnäll och gnöl.
 
Du har flera gånger klagat på att ingen vill diskutera detta , annat än de du då håller med- men själv har du inte skrivit ett enda inlägg om hur du tycker det ska lösas, eller inte heller vad din strävan är för ryttarnas ridning.

Jag har iaf varit tydlig med att det fanns OCH finns fulridning som måste bort, jag har varit tydlig med ett förslag: att ridsportförbundet måste utbilda överdomare /stewards bättre och förtydliga TR precist var gränsen går så ÖD får skriftligt att arbeta med och på så vis förbundet bakom sig.
Jag tycker det är jätteviktigt.
Och tycker att det är en stor flathet från förbundet som där inte fått tummen ur.
Vad gäller ridningen så har jag inget emot LDR, jag gillar inte RK även om jag kan förstå att det finns urskickliga ryttare som behärskar detta utan att kränka hästen, sedan gillar jag låg o ned o nosen fram också och det är väl ingen tillfällighet att det momentet finns i dressyrprogram.

Och jag tycker du bara tjafsar och inte diskuterar något av det du upprepat gnäller om att andra inte diskuterar, bara tjafs, gnäll och gnöl.

Jag har inget intresse av att delta i diskussionsrundgången som föregått mellan er i åratal. Jag kan däremot gå in och kommentera skjutandet och ifrågasättandet av budbärare, dennes påstådda avsikter och trovärdighet samt tex
direkta vansinnigheter som att tävling och träning är helt skilda saker.
 
direkta vansinnigheter som att tävling och träning är helt skilda saker.

Varför skulle det vara så`?
Kan man rida varje pass med nosen framme och nacken som högsta punkt?
Om du nu tycker så undrar jag om du tagit till dig den senaste forskningen där det visas klart och tydligt att ryggen behöver en djupare form för att ge kotorna det mellanrum ryggen behöver för att svinga, arbeta dynamiskt.
Säger inte den slutsatsen att hästen behöver variera sin form, både ldr och "tävlingsform"?
 
Varför skulle det vara så`?
Kan man rida varje pass med nosen framme och nacken som högsta punkt?
Om du nu tycker så undrar jag om du tagit till dig den senaste forskningen där det visas klart och tydligt att ryggen behöver en djupare form för att ge kotorna det mellanrum ryggen behöver för att svinga, arbeta dynamiskt.
Säger inte den slutsatsen att hästen behöver variera sin form, både ldr och "tävlingsform"?

Intressant att du tror att det automatiskt handlar om att alltid rida i hög tävlingsform...
 
Jag kan däremot gå in och kommentera skjutandet och ifrågasättandet av budbärare, dennes påstådda avsikter och trovärdighet samt tex
direkta vansinnigheter som att tävling och träning är helt skilda saker.

Nu överdriver du och vinklar till det för att det ska låta värre än vad det är...såååå trött på enkelseende- alltså är man inte intresserad av tävlingsdressyr och inte håller på med tävlingsdressyr och inte har insyn i tävlingsdressyrens värd hur kan man då så tvärsäkert påpeka saker om tävlingsdressyren som du och andra gör???
Det är solklart skillnad mellan tävling och träning, tävling är en form av uppvisning, visa det som kan visas för dagen så bra det går även om hästen inte känns som man skulle önska- de flesta skulle med all säkerhet välja annan form och arbetssätt om den mindre bra känslan skulle infinna sig på träning.
Träning: Kommunikation,styrka och gymnastik med en varierad form .
Tävling: En uppvisning med strävan att visa upp träningens resultat och en önskan att lägga formen åt det TR önskar.
 
Dressyrmupp skrev nosen framme och nacken som högsta punkt. Om det inte handlar om det så vad handlar det om? Det är ju det enda du/ni förespråkar?

Nacken hamnar ju inte högst i en framåt-nedåt-sökning, eller hur....

Men som sagt. Rundgången här får ni sköta själva.
 
Nu överdriver du och vinklar till det för att det ska låta värre än vad det är...såååå trött på enkelseende- alltså är man inte intresserad av tävlingsdressyr och inte håller på med tävlingsdressyr och inte har insyn i tävlingsdressyrens värd hur kan man då så tvärsäkert påpeka saker om tävlingsdressyren som du och andra gör???
Det är solklart skillnad mellan tävling och träning, tävling är en form av uppvisning, visa det som kan visas för dagen så bra det går även om hästen inte känns som man skulle önska- de flesta skulle med all säkerhet välja annan form och arbetssätt om den mindre bra känslan skulle infinna sig på träning.
Träning: Kommunikation,styrka och gymnastik med en varierad form .
Tävling: En uppvisning med strävan att visa upp träningens resultat och en önskan att lägga formen åt det TR önskar.

Och om träningen skitit sig så visar det sig på banan. Man kan inte träna på arabiska hemma och förvänta sig att man ska kunna få bra betyg på ett prov i tyska när man kommer till skolan.
Men åter, jag är inte särdeles intresserad av att att dividera om det här, det stjäl bara tid ifrån det verkliga livet.
 
Varför skulle det vara så`?
Kan man rida varje pass med nosen framme och nacken som högsta punkt?
Om du nu tycker så undrar jag om du tagit till dig den senaste forskningen där det visas klart och tydligt att ryggen behöver en djupare form för att ge kotorna det mellanrum ryggen behöver för att svinga, arbeta dynamiskt.
Säger inte den slutsatsen att hästen behöver variera sin form, både ldr och "tävlingsform"?
En fråga jag ofta ställt är om du får samma resultat genom att rida i LDF-form, där nosryggen är i eller framför lod, varför då hävda att hästen måste ridas i LDR-form? Ett svar skulle kunna vara att det faktiskt är svårare att rida LDF än LDR. Att få hästen bakom lod är enkelt. Att få hästen att bibehålla huvudets position i eller framför lod kräver en annan kontakt mellan hand och mun där hästen alltid söker handen. Detta är svårt.
 
En fråga jag ofta ställt är om du får samma resultat genom att rida i LDF-form, där nosryggen är i eller framför lod, varför då hävda att hästen måste ridas i LDR-form? Ett svar skulle kunna vara att det faktiskt är svårare att rida LDF än LDR. Att få hästen bakom lod är enkelt. Att få hästen att bibehålla huvudets position i eller framför lod kräver en annan kontakt mellan hand och mun där hästen alltid söker handen. Detta är svårt.

Jag tycker inte man får samma resultat.

Jag tycker att låg djup och fram är en dels avslappningsform OCH en viktig check att hästen tar kontakten med bettet, ryttaren ska kunna- när som- lägga lägre och i det rida, ta fram handen och hästen ska i det suga om bettet (hålla kvar rätt kontakt) och sträva i det ta fram nosen.
Görs inte det, då har man en allvarlig miss i ridningen, tycker jag.( och nu menar jag inte missar under tävling utan en icke fungerande sådana situationer på träning)
Finns ju flera bed punkter där det ska visas i dressyr.

Vad gäller LDR, så -( när jag rider, min förklaring som jag inte vill lägga på andra)- så behåller jag ganasch vinkeln och lägger lägre från manke ner, alltså hela formen sänks med bibehållen form.(viktigt för mig är att fronten hålls uppe i detta, alltså att hästen inte sänks och blir framtung, därför , då jag inte är så skicklig, så väntar jag tills jag fått en front på hästen som inte är tung nedåt och det har även o göra med hästens extriör) Jag drar alltså inte in nosen något, utan den har "samma läge" som innan , hästen blir om man rider rätt bl a rund, får upp ryggen, och det innebär också att ju lägre ju mer bakom lod för ögat, men egentligen är den formen samma som den formen innan, man har bara längt på överlinjen och lagt hästen lägre.

Där nere har man kvar kontakten såklart och det innebär också att nosens lodplan hamnar rätt direkt när man tar upp formen till uppvisningsform( eller de stunder man rider så på träning) då man inte har dragit in nosen extra och minskat ganaschvinkeln.

Sedan finns det säkert de som är duktiga och kortar in den vinkeln, alltså att det blir nos bakom lod om de tar upp formen och behåller vinkeln , en del klarar det säkert medans andra får hästen för mkt bakom lod eller ännu sämre, så den biten är säkert svårast men själv -för min ridning och min kunskap där- väljer jag det enkla, och då blir det väldigt lätt då jag bara länger överlinjen men inte "tar" in formen kortare än förut.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp