Falsterbodressyren, debattinlägg

Rider man LDR på rätt sätt så har man rätt kontakt eftersom den ingår i det "rätta sättet" , vet inte hur ofta ryttare checkar av det genom att ta fram nosen - jag gör det ibland, men jag är inte så duktig så jag behöver väl göra det o sedan tycker jag det är kul- men funkar det så rider inte jag arbetande träning så och där finns det ju på tävlingar ryttare som klarar av att visa detta bra, säkert de som misslyckas också.Så har du aldrig sett det får du väl sätta dig på en tävling- igen.

Och att de som rider LDF som du kallar det på heltid kommer självklart inte till LDR nåt särdeles om jag generaliserar, då de hästarna inte är tillräckligt eftergivna o mjuka i nacken-(vilket beror på att de inte får med bakbenen) de rids ju alltid med en form -faktiskt- av stelhet och faktum är att där har jag sett få sådana hästar ridas med rätt kontakt fast nosen är framme, det är god ridning som ger god kontakt- inte var ryttaren håller hästens nos.

Det blir ju väldigt lätt för ryttare som inte kan rida så bra att tro att kontakten och kommunikationen blir bra bara nosen är framme när det istället bara ger en styv nacke som är ogymnastiserad och hästen ligger i sin "form" p g a brist på eftergift.Lite genväg där, för att slippa lära sig rida.
Ja, du har rätt i att bara för att du rider med nosen framme så arbetar inte hästen per automatik i rätt form. Jag tror egentligen att det heter FDO - forward down out. Jag tror ingen rekommenderar att rida hästen i någon exakt form på "heltid" som du säger. Som sagt, det enda som skiljer FDO (eller LDF) från LDR är huvudets position. Att hästen skulle vara stel för att den rids med nosen i eller framför lod har jag aldrig någonsin hört eller upplevt.
 
Det är nog precis detta som behöver klargöras från SvRF, eller FEI snarare. Vad är vad. Effekten av denna förvirring är ju att acceptansen för hyperflexion i träning och på framridning har ökat - det är ju bara LDR säger man...Förbundet uttalar sig med kluven tunga när man säger att rollkur är förbjudet men tillåter det under benämnigen LDR i stewards manual. Man får utföra solklar rollkur på framridning, så länge man inte är aggressiv och inte gör det i mer än tio minuter åt gången.

Det var tyvärr detta som skedde då det kom ett förbud från FEI , var det typ 5-6 år sedan? Minns inte ens men innan förbudet fanns det en solklar gräns mellan LDR och rollkur/hf. Men jag tycker inte deras teckningar i stewards manual är missvisande på något vis så det behövs ju bättre utbildade stewards helt enkelt. Dock kan jag ju förstå att det är svårt att bedöma i gränsfallen, men det har ju varit många som varit över den där gränsen som friats och det är ju inte rätt. Jag befinner mig aldrig på dressyrtävlingar så jag kan inte svära på att ingen steward någonsin säger ifrån. Jag vet att dom gör det på fälttävlan iallafall! Det är oxå den gren som där delas ut mest gula kort! Ja nästan den enda gren som delar ut gula kort överhuvudtaget om man kollar på listorna!
 
Varför måste formen bli längre för att nosen är i eller framför lod?

Jag skrev på en grön häst. Då rider jag dem i låg form. Då blir de öppnare i underlinjen om man släpper fram näbben. De kan bli för öppna och för stängda.
Jag rider ldr i början. Och då inte ihopdraget. Utan öppen ganashvinkel.
 
Ganash-vinkkeln går ju att påverka på fler sätt än genom att släppa fram näbben. Man kan istället be dem höja manken och suga upp underhalsen så halskotpelaren formar sig korrekt och ganashvinkeln av det öppnas. Det går att göra även i LDR och görs och bör göras om man kan något.

Alla sätt att rida kan vara skadliga, obehagliga etc om man inte kan så mycket. LDR precis som fri form och allt där emellan.
Men en hyfsat duktig ryttare bör klara av att få hästen öppna ganashvinkeln i ldr redan på ganska oskolad häst.
Fast vinkeln påverkas ju inte av vad hästen gör med manken eller underhalsen. Att öppna ganaschvinklen innebär ju att hästen måste föra fram sin panna, och ja, höja manken. Hur gör du detta i en LDR-form? Först kanske jag borde fråga vad du anser vara LDR-form, så att vi inte pratar förbi varandra?
 
Det var tyvärr detta som skedde då det kom ett förbud från FEI , var det typ 5-6 år sedan? Minns inte ens men innan förbudet fanns det en solklar gräns mellan LDR och rollkur/hf. Men jag tycker inte deras teckningar i stewards manual är missvisande på något vis så det behövs ju bättre utbildade stewards helt enkelt. Dock kan jag ju förstå att det är svårt att bedöma i gränsfallen, men det har ju varit många som varit över den där gränsen som friats och det är ju inte rätt. Jag befinner mig aldrig på dressyrtävlingar så jag kan inte svära på att ingen steward någonsin säger ifrån. Jag vet att dom gör det på fälttävlan iallafall! Det är oxå den gren som där delas ut mest gula kort! Ja nästan den enda gren som delar ut gula kort överhuvudtaget om man kollar på listorna!
Teckningarna i stewards manual är exempel, inte en guide. Det framgår tydligt av texten som säger just att dessa bilder bara är exempel och att det kan förekomma många andra positioner som är acceptabla. Hårklyverier av FEI!
 
Fast vinkeln påverkas ju inte av vad hästen gör med manken eller underhalsen. Att öppna ganaschvinklen innebär ju att hästen måste föra fram sin panna, och ja, höja manken. Hur gör du detta i en LDR-form? Först kanske jag borde fråga vad du anser vara LDR-form, så att vi inte pratar förbi varandra?

Jo höjer de manken och välver halsen korrekt får man mer plats mellan ganash och atlas. Därav vikten att rida hästen utan för mkt tryck i hand, eftergiven, lösgjord etc..
Idag finns ju ganska många hästar med väldigt trångt mellan ganask och atlas. Folk kollar inte längre det avståndet då de köper ridhäst. Så att man rider dem korrekt bli än mer viktigt.

LDR för mig är då hästen går i en rund och låg form som inte är allt för öppen. Ofta kan näbben råka tippa in någon cm bakom lod i början. Det ser jag som noll problem om halsen är ute ur manken, välvd korrekt och hästen söker bett/hand korrekt..
 
Rider man LDR på rätt sätt så har man rätt kontakt eftersom den ingår i det "rätta sättet" , vet inte hur ofta ryttare checkar av det genom att ta fram nosen - jag gör det ibland, men jag är inte så duktig så jag behöver väl göra det o sedan tycker jag det är kul- men funkar det så rider inte jag arbetande träning så och där finns det ju på tävlingar ryttare som klarar av att visa detta bra, säkert de som misslyckas också.Så har du aldrig sett det får du väl sätta dig på en tävling- igen.

Och att de som rider LDF som du kallar det på heltid kommer självklart inte till LDR nåt särdeles om jag generaliserar, då de hästarna inte är tillräckligt eftergivna o mjuka i nacken-(vilket beror på att de inte får med bakbenen) de rids ju alltid med en form -faktiskt- av stelhet och faktum är att där har jag sett få sådana hästar ridas med rätt kontakt fast nosen är framme, det är god ridning som ger god kontakt- inte var ryttaren håller hästens nos.

Det blir ju väldigt lätt för ryttare som inte kan rida så bra att tro att kontakten och kommunikationen blir bra bara nosen är framme när det istället bara ger en styv nacke som är ogymnastiserad och hästen ligger i sin "form" p g a brist på eftergift.Lite genväg där, för att slippa lära sig rida.
Fast nu motsäger du ju dig själv. Har nosens placering någon betydelse eller ej?

Om inte så borde det ju inte ha någon betydelse att nosen är framme heller? Det är ju så klart alltid en fråga om ryttarens förmåga. Men rent biomekaniskt, så är nosen framme så är det mycket enklare för hästen att var just följsam i nacken. Bakom lod måste hästen "hålla fast" huvudet med muskler som fäster i just nacken. Dom musklerna får liksom dubbla jobb då. Det blir svårare för hästen. Det är antagligen därför man ser så mycket "huvudet på sniskan" på hästar som rids LDR. För det är svårt för hästen att hitta en korrekt hållning/ställning som känns ok (muskulärt) i den postitionen.
 
Jag skrev på en grön häst. Då rider jag dem i låg form. Då blir de öppnare i underlinjen om man släpper fram näbben. De kan bli för öppna och för stängda.
Jag rider ldr i början. Och då inte ihopdraget. Utan öppen ganashvinkel.
Ok, förstår. Men då är det inte detta jag avser med LDF, eller FDO - forward down out, som det nog också heter.
 
Teckningarna i stewards manual är exempel, inte en guide. Det framgår tydligt av texten som säger just att dessa bilder bara är exempel och att det kan förekomma många andra positioner som är acceptabla. Hårklyverier av FEI!

Ja det är ju det som är problemet. Teckningarna är tydliga så det hade varit enkelt att följa. Sen om det går lite över gränsen är såklart svårt att bedöma men mer än så hade inte behövts.
 
Jo höjer de manken och välver halsen korrekt får man mer plats mellan ganash och atlas. Därav vikten att rida hästen utan för mkt tryck i hand, eftergiven, lösgjord etc..
Idag finns ju ganska många hästar med väldigt trångt mellan ganask och atlas. Folk kollar inte längre det avståndet då de köper ridhäst. Så att man rider dem korrekt bli än mer viktigt.

LDR för mig är då hästen går i en rund och låg form som inte är allt för öppen. Ofta kan näbben råka tippa in någon cm bakom lod i början. Det ser jag som noll problem om halsen är ute ur manken, välvd korrekt och hästen söker bett/hand korrekt..
Ok , då är vi nog överens. Att nosen kommer in någon cm bakom lod är för mig inte ett problem om man inte avsiktligt placerar hästen där. Men det låter inte som att du är en egentlig LDR-förespråkare om jag läser vad du skriver? :)
 
Nä inte om du frågar mig heller! Det är det som är problemet att allt dras över samma kam och det blir helt omöjligt att diskutera eftersom lite bakom lod bedöms likvärdigt som HF/rollkur- Finns få om ens någon här som förespråkar HF/Rollkur, däremot LDR som CD eller Ingrid Klimke är ju det dom flesta här menar med LDR och som är helt ok. Det var när FEI förbjöd rollkuren som det bytte namn till LDR av rollkur/hf anhängarna! Blev väldigt fel där anser jag då LDR aldrig har varit i närheten av HF
Jag sätter inte heller likhetstecken mellan LDR och HF/RK. Men i bakomloddiskussionerna (här på buke) så är ju båda bakom lod, bara olika grader. Men då har det inte handlat om huruvuda det är djurplågeri eller ej (i dom diskussionerna), utan om andra biomekaniska aspekter och allmänt olika horsemanshiptänk.
 
Ja det är ju det som är problemet. Teckningarna är tydliga så det hade varit enkelt att följa. Sen om det går lite över gränsen är såklart svårt att bedöma men mer än så hade inte behövts.
Håller helt med. Då hade vi inte haft något egentligt problem längre. Men det blir otroligt diffust vad som egentligen är tillåtet så som det är formulerat i texten. Min gissning är att man velat tillfredsställa båda läger och samtidigt undvika att ta ställning i frågan. Bilderna säger LDR, texten säger rollkur, eller hyperflexion om man anser att HF är rollkur utan aggressivitet. Smart av FEI? Kanske kortsiktigt, för att undvika att ta ställning, men det är ju ingen som vill se hästar ridas i hyperflexion ens i en sekund när bilderna når allmänheten.
 
Jag sätter inte heller likhetstecken mellan LDR och HF/RK. Men i bakomloddiskussionerna (här på buke) så är ju båda bakom lod, bara olika grader. Men då har det inte handlat om huruvuda det är djurplågeri eller ej (i dom diskussionerna), utan om andra biomekaniska aspekter och allmänt olika horsemanshiptänk.

Jaså inte? Då är det första gången nu då som du gör skillnad mellan de båda!
 
Ok , då är vi nog överens. Att nosen kommer in någon cm bakom lod är för mig inte ett problem om man inte avsiktligt placerar hästen där. Men det låter inte som att du är en egentlig LDR-förespråkare om jag läser vad du skriver? :)

Jo, jag är absolut för ldr i vissa skeden av utbildningen/ridpasset. Men riktig LDR ingen jävla avart av dålig ridning.
 
Frågan är, om LDR är en arbetsform där hästen ska vara "ihop", när får då dessa "ihopmuskler" vila? Lång och låg, så som jag utövar det, är tänkt för just variationen, vilostunder och utsträckning av dessa "ihopmuskler". Sen ska det så klart vara med energi bakifrån, men just "ihopmusklerna" dom ska få vila en stund men så klart inte helt tappa hållningen. Men hästen går inte sönder om den skulle råka vara lite framtung en kort stund, det kompenseras av den uppsträckta hållningen sen.

Fattar inte vad du svarar på nu men gissar att du svarat på frågan att LDF avser lång och låg ?
Jag har aldrig hört att benämningen skulle vara översatt till engelska som etablerat koncept som sagt .
Sen hur just du rider är ju helt en icke fråga som jag varken ifrågasätter eller är så intresserad av i sammanhanget eftersom det ju inte spelar någon roll.
Däremot så spelar det ju roll i ett allmänt generellt perspektiv vilket var det jag reflekterade över .
 
FDO är nog den egentliga benämningen - forward down out. Nej inte avslappningsform utan arbetsform.
Jaha ok ? Ytterligare ett koncept jag tyvärr missat som etablerat koncept/skola tydligen ? Synd då att folk hänvisar till en annan benämning som sen inte stämmer och rättar med en annan osv ?
Men jättebra att du nu tar del av diskussionen :) helt klart upplyftande och även givande !

Som förtydligande i min kritiska ståndpunkt som gäller bägge "läger" som tidigare redovisat , tycker jag det är rent bedrövligt att direkt du postade din tidigare tråd hade några motståndare grävt fram att du tydligen anmälts gällande jordbruksverkets lagar som just trädde ikraft, och att några den driver det som att det hör till saken som argument och dessutom får det till att du är dömd i domstol för djurplågeri .

Så jisses säger jag . Ang bägge "läger" och nivån på era "diskussioner" .

(Icke poppis brukar det bli på buke när man på något sätt kritiserar /sympatiserar med både höger och vänster utifrån hur det faller sig och vad man håller med om/inte håller med om utifrån situation/ämne , vilket jag och flera andra oftast gör . ;))
 
Senast ändrad:
Fast nu motsäger du ju dig själv. Har nosens placering någon betydelse eller ej?

Om inte så borde det ju inte ha någon betydelse att nosen är framme heller? Det är ju så klart alltid en fråga om ryttarens förmåga. Men rent biomekaniskt, så är nosen framme så är det mycket enklare för hästen att var just följsam i nacken. Bakom lod måste hästen "hålla fast" huvudet med muskler som fäster i just nacken. Dom musklerna får liksom dubbla jobb då. Det blir svårare för hästen. Det är antagligen därför man ser så mycket "huvudet på sniskan" på hästar som rids LDR. För det är svårt för hästen att hitta en korrekt hållning/ställning som känns ok (muskulärt) i den postitionen.
Huvudet på sniskan skulle jag säga kommer av för "hindrande hand" och den beror nog mycket på ryttaren och hur genomsläpplig hästen är?
 
Jaha ok ? Ytterligare ett koncept jag tyvärr missat som etablerat koncept/skola tydligen ? Synd då att folk hänvisar till en annan benämning som sen inte stämmer och rättar med en annan osv ?
Men jättebra att du nu tar del av diskussionen :) helt klart upplyftande och även givande !
Ja tror tyvärr att det är jag själv som skapat förvirringen. FDO är den term som jag uppfattat som den etablerade, men jag kan ha förvrängt detta till LDF i stridens hetta...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 038
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp