Falsterbodressyren, debattinlägg

Det är lite tråkigt att det alltid ska vara svart på vitt i dessa diskussioner. Det finns så mycket gråskala.
Får intrycket att den form som var på CD och Valegro i 90 % av tyckarna här är ok och till stor del eftersträvansvärt. För mig är det en skillnad på den form som NÅGRA av 4 åringarna reds fram i. Nosen är bakom lod i båda fall men på olika sätt- tycker jag!
Sen tycker jag att jag får tycka så fast jag inte rider så jäkla bra själv...
@ginnies menar ju oxå att en häst inte får gå bakom lod hur som helst. Tror alla som i detta läget försvarar tävlingsryttarna har en gräns för ok/inte ok men den blir inte tydlig för det läggs så mycket energi på att misskreditera andra.
Bakom lod är ju enkelt att se- behövs inget rutin alls. Men ska man se till hela hästen blir det luddigare och där finns plötsligt utrymme för att tycka helt olika.

JAG tycker det är stor skillnad på en häst som likt Valegro slappnar av i en rund och låg form med en ryttare som tydligt visar att det är för han FÅR snarare än att han tvingas - och nån 4 åring som släpper bettet och kryper undan och nån annan som är stark och spänd och ryttaren VILL ha rund snarare än att hästen bjuder till det.
 
Frågan är exakt VAD de stöder, det har inte framkommit.
Är det som jag och många här: man vill se förbundet sätta tydligare regler och utbilda överdomare/stewards bättre med skriftliga redskap så de kan agera säkrare och känna att de har förbundet bakom sig?
Eller är det att man håller med om- som vi alla gör här- några ryttares fulridning i Falsterbo?, som då löses med ovan?

Eller är det GP ryttare som alltid vill ha nacken högst, nosen fram och som förfasar sig över andras dåliga framtunga piaff?, tror inte det......

Jag har diskuterat Falsterbos fulridning,skrivit att jag tycker det är oacceptabelt och kommit med-som jag tycker- ett bra förslag, ändå mosas man in i facket att man inte vill diskutera?
Nej den diskussionen har gått mig förbi.

Men dåså, då är vi ju överens i den frågan i alla fall. Problemet som jag ser det är att allt för få domare dömer enligt den principen. Det är ju därför som folk tror att nosens placering inte har någon betydelse. Sen går man hem och övar på samma fel, för man tror att det spelar ingen roll. Det är DET som är systemfelet.

När man sen kommer upp i klasserna så finns grundproblemet kvar, och ju mer avancerat och samlat, desto mer spänning, och då börjar dragkampen på riktigt. Det är det vi ser exempel på på filmerna/bilderna. Ryttare/ekipage som inte har kommit till rätta med grundproblemet och som måste korrigera (platta till) hästen så att den "ger upp", då har vi en "herre slav" relation i stället för samspel och harmoni. Det är DET vi måste komma till rätta med och då måste man börja från grunden och tydligt förklara vad "samspel och harmoni" egentligen står för och att "nacken högst" inte är ett mål utan en grundförutsättning för att detta samspel ska fungera utan att hästen är en slav.
 
Bakom lod är ju enkelt att se- behövs inget rutin alls. Men ska man se till hela hästen blir det luddigare och där finns plötsligt utrymme för att tycka helt olika

Exakt! Därför är det så fascinerande att se att många hyllar bilder på hästar framför lod som totalt saknar koppling i kroppen och den vinkling i lederna som krävs för att hästen ska kunna bära sig i balans och som avslöjar att hästen varken är lösgjord eller avslappnad.
 
Exakt! Därför är det så fascinerande att se att många hyllar bilder på hästar framför lod som totalt saknar koppling i kroppen och den vinkling i lederna som krävs för att hästen ska kunna bära sig i balans och som avslöjar att hästen varken är lösgjord eller avslappnad.

Kan man se sådant här på bild? Får vi lov att diskutera detta med bilder? Hade så gärna velat se o höra! :bump:
 
Är det därför du då inte svarade till mig om frågor jag ställde till dig gällande Falsterbo dressyrens framridning?, för att du bara diskuterar det du begriper själv?
Jag trodde du diskuterade fulridningen i Falsterbo?
Där väljer du att svara eller då skriva om det som passar dig, inte ett ord har du svarat mig om varför du tog med CHB ex, då är det helt tyst.
Inte ett ord har du svarat mig trots upprepade frågor om varför du inte skickar in en anmälan - till förbund eller/ och Länsstyrelsen, inte ett ord om varför du inte säger till på plats.

Sedan tillkom det en bunt frågor nu- inlägg 290-citerar:



Det är lite svårt o veta precis exakt vad du vill diskutera? Fulridningen hos några ekipage i Falsterbo? Och varför diskuterar du inte det då? Är det inte intressant för att alla håller med ?
Är det inte intressant för då måste du förklara varför du tagit med CHB?
Och är det inte intressant för flera frågar varför du inte filmat något som är bra? du väljer köra på repris på repris på samma filmsnutt så det ska se värre ut än vad det är?

Och frågorna ovan, om du har läst här inne så har detta diskuterats OCH kritiserats, förut och ofta härinne, såfort det blir en större tävling och ja, det finns en del GP hästar som har lite trista bakben- men långt ifrån alla.
Det finns de som under en ritt kan tappa takt/rytm- men långt ifrån alla.


GP hästar som faller samman i form och bärighet så fort ryttarna släpper tyglarna? finns de som hänger för mycket, men inte heller det gäller alla.

Vad gäller piaff med ALL vikt på framdelen, det tror jag är omöjligt.Det finns såklart de som under en ritt blir framtunga, men långt ifrån alla.

Så vart vill du komma? att ryttare inte kan rida GP program för att det händer saker som stör ditt och andras ögon? att det inte blir perfekt? menar du att de rider dåligt därför och hästen är felutbildad? hur vet du det när du inte har en susning om träningen? för inte menar du väl att en helt rätt häst aldrig kan göra misstag?

Jag känner flera duktiga ryttare med riktigt bra hästar som rider på hög nivå som trots träning och bra tävlingsnerver inte kommer i närheten av att visa det som finns på träning inne på en dressyrbana, men de är väl bara - som flera här inne alltid menar- bara dåligt tränade och dåligt förberedda.

Nej, ge er ut själva och tävla så får ni se hur lätt det är att få taktmiss, tappad bärighet etc etc på en tävlingsbana där man måste följa linjer och ge signaler som hästen ska reagera på direkt.
Ang CHB och varför hon är med i filmen från Falsterbo så framgår det klart och tydligt i texten till det inlägget på fb.
Ang anmälan till förbund och Länsstyrelse - Jag skickade filmen till Jordbruksverkets djurskyddsenhet samt till FEI:s chefsveterinär Göran Åkerström. Inte för att jag trodde på någon åtgärd eller respons utan för formens skull.
Att det ska förväntas att jag som amatör och åskådare skulle säga ifrån på plats vid ett evenemang som redan bevittnas av både proffessinella ryttare, tränare, domare och stewards med uppgift att se till att rådande regelverk efterföljs anser jag vara helt otänkbart. Detta är otänkbart inom alla övriga sporter och naturligtvis även inom ridsporten.
 
Varför undviker du att svara på frågan? Det är en enkel ja eller nej fråga! Är den LDR som CD uppvisar acceptabelt enligt ditt sätt att se på saken?
Varför var inlägget kontraproduktivt i sammanhanget? Är man emot den sortens ridning är man väl det i alla sammanhang och inte bara i de sammanhang som främjar sitt eget syfte?
Jag blir mest nyfiken på varför just min uppfattning i denna fråga är betydelsefull för dig?
Inlägget var kontraproduktivt eftersom det riktade fokus på en helt annan fråga än den som är viktig för mig. Personen som delade inlägget är ju fri att driva de frågor hen har lust med men det behöver inte nödvändigtvis göras på min sida på fb.
 
Jag blir mest nyfiken på varför just min uppfattning i denna fråga är betydelsefull för dig?
Inlägget var kontraproduktivt eftersom det riktade fokus på en helt annan fråga än den som är viktig för mig. Personen som delade inlägget är ju fri att driva de frågor hen har lust med men det behöver inte nödvändigtvis göras på min sida på fb.

Jag tycker det är jätteintressant att höra din uppfattning om just det? Varför är det så förbannat svårt att svara ett enkelt JA eller NEJ på den frågan?
 


Jag undrar varför du inte gjort en anmälan?, att du skickat dina filmer lite varstans tror jag säkert att du har man varför fanns inget intresse till att anmäla?
 
Är du rädd för att tappa anhängare @Taranis eftersom du vägrar att svara? Eller visste du inte att Charlotte ägnade sig åt LDR när du la in bilderna från Breeders? Är det därför personens inlägg om Charlotte blev kontraproduktivt till ditt inlägg?

Nåväl det visar väl bara att de som tror att man inte kan rida bakom lod och sedan faktiskt plocka upp hästen i formen och rida fram näsan har fel!
 
Är du rädd för att tappa anhängare @Taranis eftersom du vägrar att svara? Eller visste du inte att Charlotte ägnade sig åt LDR när du la in bilderna från Breeders? Är det därför personens inlägg om Charlotte blev kontraproduktivt till ditt inlägg?

Nåväl det visar väl bara att de som tror att man inte kan rida bakom lod och sedan faktiskt plocka upp hästen i formen och rida fram näsan har fel!
Jag har diskuterat CH och CD och deras LDR i många grupper och trådar genom åren. Det är inte LDR i den form som de rider i som är det problem jag adresserar. Det är en icke-fråga för mig, en fråga om detaljer och ridteknik som inte hör hemma i den debatt som jag gärna skulle se kommer upp till ytan. Och om det är otydligt vilken debatt jag avser så har jag formulerat detta här: http://www.hastfocus.se/elefanten-i-rummet/
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det låter ju lika dumt som att inte anmäla en våldtäkt! Om ingen anmälan görs kan det ju inte heller bli någon effekt.
Jag kommer att sluta kommentera i denna tråd. Jag har haft denna diskussion alltför många gånger. Alla har olika åsikter i frågan. Jag försöker åstadkomma en förändring i ett system jag anser inte gagnar hästen. Då blir det spilld tid att försvara mina åsikter eller tankar i enskilda konversationer, gång på gång.
 
Jag har diskuterat CH och CD och deras LDR i många grupper och trådar genom åren. Det är inte LDR i den form som de rider i som är det problem jag adresserar. Det är en icke-fråga för mig, en fråga om detaljer och ridteknik som inte hör hemma i den debatt som jag gärna skulle se kommer upp till ytan. Och om det är otydligt vilken debatt jag avser så har jag formulerat detta här: http://www.hastfocus.se/elefanten-i-rummet/

Helt otroligt att du driver ett korståg men inte kan svara på en enkel fråga i samma ämne? Jag är väl inte intresserad utav om du har diskuterat CH och CD genom åren i diverse LDR grupper som jag aldrig läst i ? Vi är här på bukefalos och jag ställde en simpel fråga till DIG om du anser att den LDR form CD rider i är acceptabel eller inte? Jag ställde inte en fråga om debatten du för!
 
Jag kommer att sluta kommentera i denna tråd. Jag har haft denna diskussion alltför många gånger. Alla har olika åsikter i frågan. Jag försöker åstadkomma en förändring i ett system jag anser inte gagnar hästen. Då blir det spilld tid att försvara mina åsikter eller tankar i enskilda konversationer, gång på gång.

Ja tro fan det... så är det varenda eviga gång så fort det blir motfrågor! Sen kan man komma med att folk inte vill diskutera för att dom inte förstår :rofl:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp