Falsterbodressyren, debattinlägg

7334835.png


Fortfarande är det väl så att det är den som spänner nosgrimman som spänner nosgrimman så att säga, så nog måste man väl märka det?

Jag köpte ett nytt träns häromveckan, den hade en sån där nosgrimma, hade ingen aning om varför, men kände direkt att den inte var bra, så slängde den. Väldigt mycket och tjocka remmar, blir knöligt och "tight" hur man än gör.

Får väl använda den gamla om jag ska tävla....även om den är brun och nya tränset är svart :p

Eller så kan du spänna den lösare eftersom du kan?
 
Jag står inte bakom den svartmålning av CD och CH som var syftet med inlägget. Inlägget var inte gjort för att starta en diskussion om ridning i LDR-form.

Inlägget syftade till att framhäva att även Charlotte använde sig av LDR. Så står du bakom det eller inte?
Varför tog du bort det?
 
Vet inte om det tillför något till den diskussion som pågår men jag kan ju i alla fall nämna att jag efter mina inlägg blivit kontaktad av både GP-ryttare, fd OS-ryttare, verksamma individer inom ridsportförbundet och rikskända tränare . De som valt att kontakta mig har gjort det för att uttrycka sitt medhåll inofficiellt. Det finns många hästmänniskor runt om i Sverige som inte kan gå ut officiellt med sina åsikter och ståndpunkter, pga hur debattklimatet ser ut. Detta är tragiskt. Men kanske är en förändring på gång?
Du påstår det, huruvida det stämmer kan ingen av oss andra veta.
 
Inlägget syftade till att framhäva att även Charlotte använde sig av LDR. Så står du bakom det eller inte?
Varför tog du bort det?
Jag tog bort inlägget eftersom det är kontraproduktivt i sammanhanget. Mina inlägg på fb handlar inte om LDR såsom denna term ses av de flesta ryttare. De flesta tänker att LDR är såsom det ser ut på bilderna av CD. Mina inlägg handlar om de formuleringar i TR som tillåter det som i mina ögon, och i andras, inte handlar om LDR utan om HF.
 
För att man inte förstår dem kanske? För att man hellre diskuterar det som är begripligt för en själv? Detta är väl en del av grundproblematiken:)

Är det därför du då inte svarade till mig om frågor jag ställde till dig gällande Falsterbo dressyrens framridning?, för att du bara diskuterar det du begriper själv?
Jag trodde du diskuterade fulridningen i Falsterbo?
Där väljer du att svara eller då skriva om det som passar dig, inte ett ord har du svarat mig om varför du tog med CHB ex, då är det helt tyst.
Inte ett ord har du svarat mig trots upprepade frågor om varför du inte skickar in en anmälan - till förbund eller/ och Länsstyrelsen, inte ett ord om varför du inte säger till på plats.

Sedan tillkom det en bunt frågor nu- inlägg 290-citerar:

Varför diskuterar vi inte bristande bakbensaktivitet hos GP-hästar? Varför diskuterar vi inte GP-hästar som faller samman i form och bärighet så fort ryttaren släpper tyglarna? Varför diskuterar vi inte renhet i gångarterna? Passaktig skritt och framhovar som sätts i mark före bakhovar i trav? Varför diskuterar vi inte piaff som utförs med all vikt på framdelen?

Det är lite svårt o veta precis exakt vad du vill diskutera? Fulridningen hos några ekipage i Falsterbo? Och varför diskuterar du inte det då? Är det inte intressant för att alla håller med ?
Är det inte intressant för då måste du förklara varför du tagit med CHB?
Och är det inte intressant för flera frågar varför du inte filmat något som är bra? du väljer köra på repris på repris på samma filmsnutt så det ska se värre ut än vad det är?

Och frågorna ovan, om du har läst här inne så har detta diskuterats OCH kritiserats, förut och ofta härinne, såfort det blir en större tävling och ja, det finns en del GP hästar som har lite trista bakben- men långt ifrån alla.
Det finns de som under en ritt kan tappa takt/rytm- men långt ifrån alla.


GP hästar som faller samman i form och bärighet så fort ryttarna släpper tyglarna? finns de som hänger för mycket, men inte heller det gäller alla.

Vad gäller piaff med ALL vikt på framdelen, det tror jag är omöjligt.Det finns såklart de som under en ritt blir framtunga, men långt ifrån alla.

Så vart vill du komma? att ryttare inte kan rida GP program för att det händer saker som stör ditt och andras ögon? att det inte blir perfekt? menar du att de rider dåligt därför och hästen är felutbildad? hur vet du det när du inte har en susning om träningen? för inte menar du väl att en helt rätt häst aldrig kan göra misstag?

Jag känner flera duktiga ryttare med riktigt bra hästar som rider på hög nivå som trots träning och bra tävlingsnerver inte kommer i närheten av att visa det som finns på träning inne på en dressyrbana, men de är väl bara - som flera här inne alltid menar- bara dåligt tränade och dåligt förberedda.

Nej, ge er ut själva och tävla så får ni se hur lätt det är att få taktmiss, tappad bärighet etc etc på en tävlingsbana där man måste följa linjer och ge signaler som hästen ska reagera på direkt.
 
Men hallå, jag tycker de är bra när man har en sölja på var sida. Då kan man få den långa remmen (om man ber att få köpa en längre.....) att hänga fritt o bra med 2 fingrar och dessutom ha ringar för tyglar! Perfa som bebisträns ju :D Eller körträns till min :p
 
Om mottot var att följa TR och domarna dömde efter TR då skulle vi troligen inte sitta här och diskutera idag.

De dömer efter TR det är bara du som inte fattat hur bedömningssystemet fungerar, att ryttare kan få poäng även om nos inte är framför lod, att det finns annat att titta på under en ritt än nosplaceringen.
 
Fast det är väl ingen som klagar på TR? Bedömningen av och åtföljandet av TR ja, men inte själva TR.
Där håller jag med till viss del, tycker ex det var för jävligt i somras då en överdomare i Laholm frångick TR o lät en ryttare rida bettlöst,och utom tävlan-blir 2 fel , tycker du inte det är helt galet när egna regler hittas på bara sådär av en överdomare?.
 
Nej, ge er ut själva och tävla så får ni se hur lätt det är att få taktmiss, tappad bärighet etc etc på en tävlingsbana där man måste följa linjer och ge signaler som hästen ska reagera på direkt.
Nu har ju även tävlingsryttare på hög nivå gett sitt stöd till JÅ.

Missar här och var är det nog ingen som ifrågasätter, utan HUR dessa missar hanteras och/eller hur genomgående dessa "missar" är, både på framridning, träning och på tävlingsbanan.

Om TR ska bli trovärdig då bör den också följas, det är det enda sättet att styra upp det.
 
De dömer efter TR det är bara du som inte fattat hur bedömningssystemet fungerar, att ryttare kan få poäng även om nos inte är framför lod, att det finns annat att titta på under en ritt än nosplaceringen.
Men inte om nosen är bakom genomgående, någon dipp här och var ja då kan jag hålla med, men inte när nosen är bakom genomgående, då är det någonting som är allvarligt fel och man ska inte kunna få godkänt i något moment där nosen är bakom mest hela tiden och bara undantagsvis något framför.
 
Där håller jag med till viss del, tycker ex det var för jävligt i somras då en överdomare i Laholm frångick TR o lät en ryttare rida bettlöst,och utom tävlan-blir 2 fel , tycker du inte det är helt galet när egna regler hittas på bara sådär av en överdomare?.
Nu var det ju utom tävlan iof.

Men är det något som TR måste ändra på så är det just detta, att tillåta bettlöst och det kommer garanterat att bli så. DET blir nog den stora förändringen i TR framöver.

Sen får vi se vad den här debatten leder fram till. Men troligtvis inga förändringar i TR utan mer förtydligande till domare och stewards, att se till att verkligen följa TR så som det faktiskt är tänkt.
 
För att man inte förstår dem kanske? För att man hellre diskuterar det som är begripligt för en själv? Detta är väl en del av grundproblematiken:)

Om du hade velat diskutera så finns det hur mycket som helst i tråden att plocka upp. Många frågor har dessutom ställts direkt till dig.
 
  • Gilla
Reactions: fio
@Brille
Men var är allas tävlingsresultat då?
Varför finns de du nämner inte i resultatlisterna?
Tävlingsresultat finns väl i TDB. Det trodde jag alla tävlingsryttare här visste.

Du kan ju kolla tävlingsresultaten för testryttaren i Flyinge.
Om du med din lodridning är så mycket bättre så varför har du bara åstakommit start i lätt klass?
Vad vet du om vad jag presterat?
Mina resultat har absolut inget med debatten att göra.
 
JÅ är knappast trovärdig i frågan. Att påstå sig ha en massa proffs/kändisar som privat o anonymt stöder henne är ganska undermålig debatteknik.
Källa till ditt påstående?

Naturligtvis avslöjar man inte sina källor om de vill vara anonyma. Allt annat är otänkbart. Då har man inga källor kvar.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Brist på empati
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp