Falsterbodressyren, debattinlägg

Tack, men varför kunde de inte skriva det i en artikel då?

Frågan är liksom inte varför eller hur, det är omfattande beskrivet här i tråden. Frågan är varför ridsportförbundet inte snabbt och enkelt tar sig ur en tråkig situation. När det är så helt självklart.

Men med inspänning? De flesta ridskolor tycker jag verkar ha slutat med inspänning/snodd. Det var mer vanligt för 15 år sedan. (Uppskattas mycket av mig, tycker personligen inte om att rida med det. När ska man liksom svälja sin stolthet, erkänna att någon annan hade rätt, och lirka ned hästen. Jag vet att jag kan göra det, lätt och försiktigt, men jag rider så som jag lärt mig så långt och det känns bra så långt. Det känns så långt som att jag kan ta råd som tex Carl Hester föreslår på en clinic och känna att det kan gå åt rätt håll. Men ni säger att jag inte kan det.)
Jag hänger väl inte med i utvecklingen.Ridskolehästar behöver man sällan bromsa. De håller emot själva. Jag har T o m ridit en terrängritt på120 hinder på ridskolehäst. Det var bara att "sparka på". De är vana att klara sig själva. En dressyrhäst som bara rids av en ryttare har en helt annan agenda. Den har uppmuntrats till att bjuda till. En ung häst kan ta till för mycket av detta eller bara reagera på miljön. Har du sett när nya ridskolehästar sätts in? Det tar ett tag för dem att följa John. Att fungera i sin nya miljö och med flocken.
 
Alltså jag ger upp. Ingen vill ju diskutera det egentliga problemet :( Det hjälper ju uppenbarligen inte att länka till undersökning där ett FÅTAL nosgrimmor vad korrekt spända o resten för hårda tex. Det tas ju ingen notis om. Snacka om faktaresistens.

Ursäkta jag missade det, var gjordes den undersökningen? jag tycker det är jätteviktigt med minst 2 fingrar nosgrimma / nosrygg och då jag själv alltid har slapp och bekanta också så undrar jag vilka som drar åt så?, och så många??
Tar gärna den länken igen.
Och här borde verkligen TR bli tydlig, alltså tala om för överdomare/ stewards hur man mäter och var gränsen går och de som inte följer det åker ut med gult kort och avstängning.
Det tycker jag är oerhört viktig, tyvärr finns det överdomare som bara strosar runt och inte gör kontroller alls.
 
Det går inte att jämföra en vuxen ridskolehäst i hemmiljö med en ung oerfaren atlet på en arena.
Har du åkt och tävlat någon gång med en unghäst?
Allt är spännande! En del är mer vilda än tama och en del är introverta och försynta.
Den hinner vänja sig lite på framridingen, men sen ska den in på en ny plats o dessutom prestera där och då.
Ok, acceptabel ridning och form helt enkelt på vanlig ridlektion. Perfekt då har jag en stolpe i förståelse nedställd.

Nej inte tävlat unghäst (knappt tävlat), men de är härliga onekligen (ridit 4 åring på skogsgalopp som yngst bara, ridlärarens som strävade efter att bli hopphäst).
 
Alltså jag ger upp. Ingen vill ju diskutera det egentliga problemet :( Det hjälper ju uppenbarligen inte att länka till undersökning där ett FÅTAL nosgrimmor vad korrekt spända o resten för hårda tex. Det tas ju ingen notis om. Snacka om faktaresistens.
Vad ÄR det egentliga problemet? Vilken länk refererar du till?
Jag kommer ihåg "studien" där man försökte utreda den psykologiska effekten av HF.
Den reds på graman av folk som inte visste vad det gick ut på. Man utvärderade huruvida hästen ville svänga vänster eller höger och tog ingen hänsyn till ryttarpåverkan.
Sen var det tyst om det.
 
Jag hänger väl inte med i utvecklingen.Ridskolehästar behöver man sällan bromsa. De håller emot själva. Jag har T o m ridit en terrängritt på120 hinder på ridskolehäst. Det var bara att "sparka på". De är vana att klara sig själva. En dressyrhäst som bara rids av en ryttare har en helt annan agenda. Den har uppmuntrats till att bjuda till. En ung häst kan ta till för mycket av detta eller bara reagera på miljön. Har du sett när nya ridskolehästar sätts in? Det tar ett tag för dem att följa John. Att fungera i sin nya miljö och med flocken.
Det är väl klart jag sett nya ridskolehästar sättas in ;), ridit lektion med 5 stycken nyinsatta 6 åringar :D funkar bra. Men det var nog 20 år sedan. Sett när de satte två hopphästar som gick bra i 130 men inte ville gå 140, också, det gick också bra. Nya människor i gruppen däremot är det värre med :) de kan dyka upp varstans.

Jag tycker att ridskolehästar behöver man bromsa i 20% av fallen och sparka på i kanske 10% av fallen, bromsa är ju roligare. De flesta är liksom mest bara lydiga. Fast det beror på lektion och humör. De flesta privatryttare som pratar om ridskolehästar verkar prata om ponnyn Vaquero från när jag var 9, som stod i mitten mest.

Jag har till och med ridit in en 6 årig fälttävlanshäst som jag aldrig tidigare suttit på bland tält och 100 personer och varit nöjd med att den var i alla fall inte lika hysterisk som en ridskolehäst. Dvs mysig och nyfiken.
 
Ok, acceptabel ridning och form helt enkelt på vanlig ridlektion. Perfekt då har jag en stolpe i förståelse nedställd.

Nej inte tävlat unghäst (knappt tävlat), men de är härliga onekligen (ridit 4 åring på skogsgalopp som yngst bara, ridlärarens som strävade efter att bli hopphäst).
Utöver det har vi ryttarens nerver som hästen känner av. En häst kan inte skilja på rädsla eller aggression. HUR den reagerar på det vet man aldrig förrän man har testat. De skickliga rutinerade påverkan sällan hästen negativt.
Du måste förstå att ridlärare lär ut efter den NIVÅ man är på. På samma sätt som vilken skola som helst. Sen stegrar man kraven och då kan man hamna i konflikt med tidigare kritik och anvisningar.
När det handlar om ett flyktdjur och individer finns inga allenarådande direktiv, men vissa röda trådar följer man. Ridning är beprövat. Eliten har stora ryggsäckar med knep och knåp som de lärt sig genom åren av ett stort antal hästar.
Därför kan de flesta som utbildat en häst till svår klass lättare utbilda de nästa. De vet vad de ska sträva efter!
 
Ursäkta jag missade det, var gjordes den undersökningen? jag tycker det är jätteviktigt med minst 2 fingrar nosgrimma / nosrygg och då jag själv alltid har slapp och bekanta också så undrar jag vilka som drar åt så?, och så många??
Tar gärna den länken igen.
Och här borde verkligen TR bli tydlig, alltså tala om för överdomare/ stewards hur man mäter och var gränsen går och de som inte följer det åker ut med gult kort och avstängning.
Det tycker jag är oerhört viktig, tyvärr finns det överdomare som bara strosar runt och inte gör kontroller alls.
Jo precis, jag citerade den ovan i ett inlägg, men ingen reagerade alls.

Skrev att jag hoppades att det inte stämde, ska se om jag hittar citaten. Ah! connemara hade, skippar det. Men här är citatet.

I år publicerades en studie där man testat hur hårt nosgrimman var spänd på 750 hästar precis före och efter tävling, företrädesvis fälttävlanshästar och dressyrhästar. Enligt studien hade så få hästar som 7% nosgrimman spänd enligt den gamla ”tvåfingerregeln”, som innebär att två fingrar ska rymmas mellan nosgrimma och nosrygg. Hela 44% hade nosgrimman så hårt spänd att ingen del av mätinstrumentet gick att föra in mellan nosgrimma och nosrygg, med andra ord inte ens en del av ett finger. Studien gjordes på hästar i England, Belgien och Irland och eftersom dessa länder följer samma regler som Sverige gällande nosgrimmor, finns det ingen anledning att anta att situationen skulle vara annorlunda i Sverige. Tvärtom är dessa resultat alarmerande och borde enligt alla principer om att värna hästars välfärd medföra omedelbar påverkan på regelverket gällande just nosgrimmor.

Hittade inte referensen som korrelerade perfekt med citatet från artikeln och frågade även lite om det i inlägget.
 
Senast ändrad:
Utöver det har vi ryttarens nerver som hästen känner av. En häst kan inte skilja på rädsla eller aggression. HUR den reagerar på det vet man aldrig förrän man har testat. De skickliga rutinerade påverkan sällan hästen negativt.
Du måste förstå att ridlärare lär ut efter den NIVÅ man är på. På samma sätt som vilken skola som helst. Sen stegrar man kraven och då kan man hamna i konflikt med tidigare kritik och anvisningar.
När det handlar om ett flyktdjur och individer finns inga allenarådande direktiv, men vissa röda trådar följer man. Ridning är beprövat. Eliten har stora ryggsäckar med knep och knåp som de lärt sig genom åren av ett stort antal hästar.
Därför kan de flesta som utbildat en häst till svår klass lättare utbilda de nästa. De vet vad de ska sträva efter!
Ah, jo. Men nu kritiserar ju ridskoleryttare bland annat (de är ju publik) de här bilderna och filmerna. Då kan ju förbundet svara i så fall på ett betryggande vis? Så slipper det bli mer i Aftonbladet. Men något gör ju att de inte gör det? De skriver inte att det är en bra och lämplig form och de skriver inte att det är bra och lämpligt med hårda nosgrimmor.
 
Här är artikeln jsg läste i ridsport: http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Varlden/2016/7/Hastens-valfard-i-fokus-pa-ISES-konferens-/

Resten av artiklarna (inkl den som bara haft 7 % rätt spända nsogrimmor) finns som källor i JÅs artikel. Jag antog liksom att ni kollat upp det eftersom det är vad vi diskuterar?



http://www.hastfocus.se/elefanten-i-rummet/
Jag är inte prenumerant på någon av tidningarna, men JÅ i Hästfocus är en tidning för de bettlösa, skolösa sadellösa ryttarna.
Studien var inte gjord svenska hästar!
Fler och fler har återgått till remontgrimmor. Jag anser att Aachengrimman har skapat mycket av dagens munproblem. Om man drar för hårt så skapar man ett motstånd och ibland en motvilja så sen spelar det ingen roll att man byter och spänner lagom, men att påstå att tävlingsryttare är de som spänner hårdast kan jag inte hålla med om. Jag tycker att okunskapen med för lågt satt bett, för kort, odelat för lös nosgrimma tillsammans med dålig ridning har gett våra hästar avsevärt mycket större anledning till att protestera. Så många hästr som nu inte "kan ridas med bett" har aldrig funnits någonstans tidigare.
Jag har skrivit alldeles för mycket i den här tråden gällande vad jag anser om propagandan.

Alla som anser sig rida bättre och snällare har nu fått sin sak publicerad och ger dem mer vatten på kvarnen.
Jag går inte till gymmet och påstår att alla vältränade tränar fel och fuskar bara för att hävda mig/ urskulda mina egna brister. Lite självrannsakan vore fint. Det kommer en odör ur detta.
I den perfekta världen är man felfri.
 
Jag är inte prenumerant på någon av tidningarna, men JÅ i Hästfocus är en tidning för de bettlösa, skolösa sadellösa ryttarna.
Studien var inte gjord svenska hästar!
Fler och fler har återgått till remontgrimmor. Jag anser att Aachengrimman har skapat mycket av dagens munproblem. Om man drar för hårt så skapar man ett motstånd och ibland en motvilja så sen spelar det ingen roll att man byter och spänner lagom, men att påstå att tävlingsryttare är de som spänner hårdast kan jag inte hålla med om. Jag tycker att okunskapen med för lågt satt bett, för kort, odelat för lös nosgrimma tillsammans med dålig ridning har gett våra hästar avsevärt mycket större anledning till att protestera. Så många hästr som nu inte "kan ridas med bett" har aldrig funnits någonstans tidigare.
Jag har skrivit alldeles för mycket i den här tråden gällande vad jag anser om propagandan.

Alla som anser sig rida bättre och snällare har nu fått sin sak publicerad och ger dem mer vatten på kvarnen.
Jag går inte till gymmet och påstår att alla vältränade tränar fel och fuskar bara för att hävda mig/ urskulda mina egna brister. Lite självrannsakan vore fint. Det kommer en odör ur detta.
I den perfekta världen är man felfri.

Snacka om att du bara rabblar numera. Saknar dina vettiga inlägg från förr. Du bemöter ju inte alls vad man skriver hur kort man än svarar dig. Alla hästar var inte svenska i Falsterbo tex. Men nu läser jag inte mer inlägg av dig så slipper du svara mig spaltmeter åtm :)
 
Ah, jo. Men nu kritiserar ju ridskoleryttare bland annat (de är ju publik) de här bilderna och filmerna. Då kan ju förbundet svara i så fall på ett betryggande vis? Så slipper det bli mer i Aftonbladet. Men något gör ju att de inte gör det? De skriver inte att det är en bra och lämplig form och de skriver inte att det är bra och lämpligt med hårda nosgrimmor.
Det är svårt med aktivister. De som släpper ut minkar mm för att de tror att det är snällt.
Jag vill tro att de flesta ridskoleryttarna förstår att det ligger ett enormt arbete och talang bakom fin ridning om de bara ser sin ridlärare rida. Jag vet däremot inte vad som får folk att tro att det är lätt att bli elitryttare lika lite som i vilken idrott som helst. Jag tycker nog att sporten har blivit bättre med åren. Vi älskar våra hästar och även elitdressyrryttarna som har haft sin partner under många år. Hur kan man tro att de vill sin häst illa medan folk i gemen gör så mycket konstiga saker i sin okunskap. "Som man känner sig själv känner man andra" är nog ganska nära sanningen.
När jag var ung så blev jag rejält åthutad om jag gjorde något fel i all hantering av ridlärarna. För det är jag idag tacksam, men när det idag är så lätt att köpa en häst utan större kunskap eller kunniga föräldrar som ser över allt de gör blir det så här och NH importerades. För mig är det en styggelse att mobba hästen till lydnad. Det är min övertygelse.
 
Snacka om att du bara rabblar numera. Saknar dina vettiga inlägg från förr. Du bemöter ju inte alls vad man skriver hur kort man än svarar dig. Alla hästar var inte svenska i Falsterbo tex. Men nu läser jag inte mer inlägg av dig så slipper du svara mig spaltmeter åtm :)
Snacka om att du bara rabblar numera. Saknar dina vettiga inlägg från förr. Du bemöter ju inte alls vad man skriver hur kort man än svarar dig. Alla hästar var inte svenska i Falsterbo tex. Men nu läser jag inte mer inlägg av dig så slipper du svara mig spaltmeter åtm :)
Studien var inte gjord på svenska hästar. Vilka ekipagen red illa? Alla?
Vad hr hänt för att du ska bli så tvär? Ja lägg skulden på mig om det känns bättre så. Jag gillar inte att svara så, men ger tillbaka lite...:D
 
Här är artikeln jsg läste i ridsport: http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Varlden/2016/7/Hastens-valfard-i-fokus-pa-ISES-konferens-/

Resten av artiklarna (inkl den som bara haft 7 % rätt spända nsogrimmor) finns som källor i JÅs artikel. Jag antog liksom att ni kollat upp det eftersom det är vad vi diskuterar?

http://www.hastfocus.se/elefanten-i-rummet/

Finns ingen sådan källa i JÅ´s artikel. Det som länkas därifrån är en undersökning som gjorts av Orla Doherty, en pilotstudie där en 10 årig Cob utan papper använts som försökskanin och hur de olika nosgrimmorna påverkar och hur man mäter dess påverkan.

3-a95c65a876.jpg



Jag hittar inte den undersökningen som var om tävlingshästarna som Orla Doherty gjort, men du har tydligen läst den så kan inte du länka till den? Antar att hon menar dressyrhästar och fälttävlanshästar under dressyrprovet. Skulle gärna läsa den!
 
Det är svårt med aktivister. De som släpper ut minkar mm för att de tror att det är snällt.
Jag vill tro att de flesta ridskoleryttarna förstår att det ligger ett enormt arbete och talang bakom fin ridning om de bara ser sin ridlärare rida. Jag vet däremot inte vad som får folk att tro att det är lätt att bli elitryttare lika lite som i vilken idrott som helst. Jag tycker nog att sporten har blivit bättre med åren. Vi älskar våra hästar och även elitdressyrryttarna som har haft sin partner under många år. Hur kan man tro att de vill sin häst illa medan folk i gemen gör så mycket konstiga saker i sin okunskap. "Som man känner sig själv känner man andra" är nog ganska nära sanningen.
När jag var ung så blev jag rejält åthutad om jag gjorde något fel i all hantering av ridlärarna. För det är jag idag tacksam, men när det idag är så lätt att köpa en häst utan större kunskap eller kunniga föräldrar som ser över allt de gör blir det så här och NH importerades. För mig är det en styggelse att mobba hästen till lydnad. Det är min övertygelse.
Jo jag håller med dig här. Om fads och annat. Jag håller definitivt med dig om att jag är helt övertygad om att ingen (eller ok de flesta då) vill göra sin häst illa. Men det gör ju folk ändå med olika typer av verkning eller att köra en ny populär variant på träning och det inte blir som originalet, för att inte tala om original ute i skogen. Kärlek räcker inte riktigt alla gånger helt enkelt. Men inte heller ambition är ju tillräckligt om man tänker tillbaka på, var det 70-talet/80-talet? med barreringsdebatter, var det inte himla segt att få barrering förbjudet? Folk kunde göra det rätt och allt möjligt.

Det är ju då man som medelryttare vill kunna känna sig helt lugn och trygg och avslappnad med det sättet som eliten rider på. Men det gör man kanske inte. Inte om det ser ut som att en häst är nedlirkad i en form som den ser ut att vilja upp från. Eller om det ändå känns som att en äldre träningsvan häst verkar obekväm på framridningen till en tävling. Det är då man vill ha svar, från eliten eller från ridsportförbundet om att det är ok, de har kontrollerat det, allt är bra.

Men allt man får är kanske att de säger mest ingenting. Vissa elitryttare verkar antyda saker ibland (Charlotte Dujardin, Carl Hester, Ulla Håkansson -senaste ridpodden) andra protesterade vilt (Netterqvist) några protesterar mot man vet inte riktigt vad (Bo Tibblin). Flera verkar reagera på bilderna från Falsterbo (Bo Tibblin). Så det verkar inte finnas full konsensus om att det ser jättebra ut på filmen från framridningen i Falsterbo eller ens på Breeders. Även om just här på dressyr är det flera som tycker det ser genuint normalt ut. Varför är inte ridsportförbundet så självsäkra att de kan säga precis som folk här, -det är för det här och det här och det är det bästa, forskning-här, veterinär-här, statistik-här rätt och slätt.

(Btw, jag är lite tråkigt motvalls mot extremer, bettlöst, sadellöst, hästskolöst, NH osv är inte för mig. Jag gillar normalt bett (och min medryttarhäst gick på pelham pga orsaker, inte för att hon behövde "skarpt bett") och tja vanlig dressyrridning el dyl. )
 
Senast ändrad:
Finns ingen sådan källa i JÅ´s artikel. Det som länkas därifrån är en undersökning som gjorts av Orla Doherty, en pilotstudie där en 10 årig Cob utan papper använts som försökskanin och hur de olika nosgrimmorna påverkar och hur man mäter dess påverkan.

3-a95c65a876.jpg



Jag hittar inte den undersökningen som var om tävlingshästarna som Orla Doherty gjort, men du har tydligen läst den så kan inte du länka till den? Antar att hon menar dressyrhästar och fälttävlanshästar under dressyrprovet. Skulle gärna läsa den!
Vilken länk. Vad som händer om man matar den med kraftfoder eller ryggar. Ryggar hur? Drar förstås.
Konstig ovetenskaplig studie som inte handlar om ridning.


Nu läste jag bara den första, men hur blir det med inspända på hästar på löpband? Dessutom i skritt där hästen måste få rörs sig med en följsam hand.
Nosgrimmorna kontrolleras ju så vari ligger problemet?
Om du spänner hårt hemma så blir det inte bättre om du lättar på tävling. Det lär ju visa sig i protokollet.
 

Tack! Crank noseband är det pullback? Jag fattar det som det är på den nosgrimman undersökningarna gjorts! Den nosgrimman är ju förrädisk. Den blir för hårt åtdragen automatiskt bara du knäpper den som vanligt. Tyvärr har ju dom flesta dressyrträns den typen av nosgrimma. Jag hade gärna sett ett förbud av den typen av nosgrimma i TR. Den vanliga nosgrimman som är på hopptränsen är bättre!


Compared with standard cavesson nosebands, the crank noseband provides a mechanical advantage

Fälttävlansryttarna var de som drog åt nosgrimman hårdast vilket jag inte är förvånad över. Skulle tippa på ren okunskap hur hårt den nosgrimman faktiskt blir åtdragen när man tycker man spänner den som vanligt. Sedan tror jag för få personer faktiskt känner efter med 2 fingrar. Jag vet ju själv hur sällan jag använder mitt dressyrträns till vardags och varenda gång får jag lossa 2 hål på den där satans nosgrimman när jag tycker jag spänt den lätt.
 
Tack! Crank noseband är det pullback? Jag fattar det som det är på den nosgrimman undersökningarna gjorts! Den nosgrimman är ju förrädisk. Den blir för hårt åtdragen automatiskt bara du knäpper den som vanligt. Tyvärr har ju dom flesta dressyrträns den typen av nosgrimma. Jag hade gärna sett ett förbud av den typen av nosgrimma i TR. Den vanliga nosgrimman som är på hopptränsen är bättre!




Fälttävlansryttarna var de som drog åt nosgrimman hårdast vilket jag inte är förvånad över. Skulle tippa på ren okunskap hur hårt den nosgrimman faktiskt blir åtdragen när man tycker man spänner den som vanligt. Sedan tror jag för få personer faktiskt känner efter med 2 fingrar. Jag vet ju själv hur sällan jag använder mitt dressyrträns till vardags och varenda gång får jag lossa 2 hål på den där satans nosgrimman när jag tycker jag spänt den lätt.

7334835.png


Fortfarande är det väl så att det är den som spänner nosgrimman som spänner nosgrimman så att säga, så nog måste man väl märka det?

Jag köpte ett nytt träns häromveckan, den hade en sån där nosgrimma, hade ingen aning om varför, men kände direkt att den inte var bra, så slängde den. Väldigt mycket och tjocka remmar, blir knöligt och "tight" hur man än gör.

Får väl använda den gamla om jag ska tävla....även om den är brun och nya tränset är svart :p
 
Förstår din frustration @the_connemara
Här blir man aktivist om man tycker att det finns duktiga ryttare/häst utbildare som använder onödigt hårda och tvingande metoder för att pressa fram prestation.
Man kan oxå stoppa grus i munnen på hästar som gnisslar tänder - det händer.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp