Falsterbodressyren, debattinlägg

Till alla men spinner vidare på detta citat.

Jag tyckte det hemskaste var när CH hade clinic på Flyinge o där han direkt sa åt ryttarna (alla utom Olof) att få upp nacken o öppna ganaschvinkeln. En häst blev nästan oridbar där. Då tycker jag dressyren är HELT fel ute om det är ett så stort problem på den nivån de befann sig. För mig drar jag ju då såklart paralleller till att unghästarna rids såhär för att kontrolleras men jag är inte kunnig nog att avgöra hur mkt/lite/när det är "befogat" eller "okej". Jag syftar då utbildningsmässigt, att det satts i system att man "måste"/behöver hålla hästen djup/rund/låg för att kontrollera den/få den att spänna av. DET tycker jag är en sjuuuuuuukt intressant fråga!!
Den frågan är mycket mer intressant!
Det var min känsla nu på breeders oxå- det är inte alla som behöver ha hästarna så "hos sig". Varför det?
Skillnad på hästen eller ryttarna?
Är det vi ryttare som har svårt att "våga" låta hästen vara mer framför oss- vilket ju var vad Charlotte sa.
Det är förståeligt att man inte vill ha 4 åringar framme hela tiden för man vet inte vad som händer. Men samtidigt ska dom ju vara där och ridas så. Kanske inte går hela tiden men kanske går mer än man tror?
 
Om det vore jag som skulle rida en fyraåring under samma förutsättningar så skulle jag se till att den var förberedd. Och jaa, om den ändå flippa ur, då skulle den få flippa. Hästen talar ju bara sanning och sanningen i det läget är just att hästen inte är mogen för stunden, varför ska jag då tvinga den att ljuga? God horsemanship tar hänsyn till sånt. Man sätter inte hästen i skiten och börjar dra och slita då, för att man inte gjort ett tillräckligt bra grundjobb innan och försöker dölja sitt misslyckande. Kanske måste kraven och prestigen sänkas istället så att det är OK att unga hästar brallar runt i såna här situationer, att det är en del av processen. Om man låter bli att dra och slita så går det över ganska snabbt och hästen lugnar ner sig och kommer prestera bättre bara därför.

Funderar på det här med att "flippa ur". Jag är övertygad om att majoriteten av alla de hästarna som gick 4års finalen var väl förberedda för sin uppgift. Att de sedan inte höll ihop på plats är en helt annan sak. Man kan vara hur förberedd som helst och ändå inte få till det, framförallt på så unga individer och det tror jag att alla kan relatera till!

Men sen sitter du där och "det skiter dig" hästen "vill flippa ur". Din tanke är här att låta den göra det. Jag tror få är så modig som du! Jag hade aldrig vågat att frivilligt i så hög grad riskera att 1. Åka av och slå mig själv. 2. Ha dyrgripen till häst springandes lös på tävlingsplatsen med stora risker till hemska skador som följd. 3. Riskera liv och läm på de som då ska försöka hjälpa mig att fånga in den uppjagade hästen. 4. En lös häst, och ibland räcker det med att de "bara" far omkring okontrollerat med ryttaren kvar på, har en förmåga att sluta med fler lösa hästar..
Nä huvva! Då håller jag faktiskt hellre hästen kort en stund tills de få minuter vi/hästen(tänker testridning) ska prestera och hoppas att vi tills dess blivit varmare i kläderna.
 
"Lodplanstaliban" - menar du dem som tvingar hästen att vara bakom lod? Har de gett sig på Charlotte? Varför då? För att hon red bättre än de ordinarie ryttarna i Flyinge?

Med lodplanstaliban menar nog @fio alla de som tycker att så fort en häst inte är i lod eller fram att detta är fruktansvärt. Alltså motståndarna och inte utövarna.

Dessa har givit dig på Charlotte ett flertal gånger. Nu senast först öst beröm över hennes ridning på filmen som JÅ publicerat på sin FB för att i nästa inlägg som JÅ publicerat där Charlotte rider valegro i en längre och lägre form ge sig på henne igen och kalla henne djurplågare. Detta tycker jag är fruktansvärt osmakligt och skapar definitivt inte en givande diskussions miljö.
 
Med lodplanstaliban menar nog @fio alla de som tycker att så fort en häst inte är i lod eller fram att detta är fruktansvärt. Alltså motståndarna och inte utövarna.

Dessa har givit dig på Charlotte ett flertal gånger. Nu senast först öst beröm över hennes ridning på filmen som JÅ publicerat på sin FB för att i nästa inlägg som JÅ publicerat där Charlotte rider valegro i en längre och lägre form ge sig på henne igen och kalla henne djurplågare. Detta tycker jag är fruktansvärt osmakligt och skapar definitivt inte en givande diskussions miljö.
Har hon verkligen det? Den länken var ju inte ens inlagd av JÅ själv, den är dessutom borttagen från hennes facebooksida nu vad jag kan se. Så du är helt fel ute. Rikta din ilska och avsky på det som är befogat istället.
 
Har hon verkligen det? Den länken var ju inte ens inlagd av JÅ själv, den är dessutom borttagen från hennes facebooksida nu vad jag kan se. Så du är helt fel ute. Rikta din ilska och avsky på det som är befogat istället.

Ser också att den är borttagen nu. Som jag kunde se tidigare så såg den ut att vara länkad av henne. Oavsett vem som sagt vad så upplever jag diskussionen väldigt onyanserad och att man i ena stunden kan hylla någon och i nästa kasta sig som asgamar över personen. Pajkastning och inget konstruktivt.
 
Ser också att den är borttagen nu. Som jag kunde se tidigare så såg den ut att vara länkad av henne. Oavsett vem som sagt vad så upplever jag diskussionen väldigt onyanserad och att man i ena stunden kan hylla någon och i nästa kasta sig som asgamar över personen. Pajkastning och inget konstruktivt.
Det är nog olika personer som gör det helt enkelt. Inte samma person som skrev alla inläggen.

Dvs vissa hyllar och andra kastar asgamar. En person är nyanserad och en annan trollanserad.
 
Ser också att den är borttagen nu. Som jag kunde se tidigare så såg den ut att vara länkad av henne. Oavsett vem som sagt vad så upplever jag diskussionen väldigt onyanserad och att man i ena stunden kan hylla någon och i nästa kasta sig som asgamar över personen. Pajkastning och inget konstruktivt.
Hej! Angående inlägget om CD som fanns på min fb-sida så var det någon som taggat mig i det inlägget och därför visades det på min sida. Jag står inte bakom det inlägget eller dess innehåll.
 
Med lodplanstaliban menar nog @fio alla de som tycker att så fort en häst inte är i lod eller fram att detta är fruktansvärt. Alltså motståndarna och inte utövarna.

Dessa har givit dig på Charlotte ett flertal gånger. Nu senast först öst beröm över hennes ridning på filmen som JÅ publicerat på sin FB för att i nästa inlägg som JÅ publicerat där Charlotte rider valegro i en längre och lägre form ge sig på henne igen och kalla henne djurplågare. Detta tycker jag är fruktansvärt osmakligt och skapar definitivt inte en givande diskussions miljö.

Och du har kollat bland de nästan tusen svar som gjorts under originalinlägget att det är samma personer som uttryckt både X och Y?
 
Hej, detta är en lång tråd som verkar ha svävat ut en del i olika riktningar. Eftersom ursprungsinlägget handlar om min film från Falsterbo och sedan även om Breeders så vill jag gärna kommentera generellt innan jag svarar individuellt på de inlägg jag känner att jag bör besvara.
Min intention med mina inlägg på fb är att få till stånd en diskussion om det etiska perspektivet på vårt handhavande av hästen men även på det rent ridtekniska/biomekaniska planet. Vad händer med hästen mentalt när vi forcerar vår vilja på den och hur ska vi förhålla oss till detta? Är det ok att "ta igenom" hästen för att detta krävs för den prestation vi bestämt att den ska leva upp till? Är det ok att uppfodra den att utföra något som den inte är mentalt redo att utföra just i den stunden?
Och, vad händer med hästens rörelser när vi kräver att den ska röra sig med huvudet i en position den inte själv kan upprätthålla? Är det någon här som reflekterar över detta?
Är vi medvetna om den fullständiga bilden av hästens rörelsemönster, och vet vi vad vi gör när vi eftersträvar en form hos hästen som bara kan skapas av människan? Är vi medvetna om vilket ansvar vi tagit på oss?
Varför diskuterar vi inte bristande bakbensaktivitet hos GP-hästar? Varför diskuterar vi inte GP-hästar som faller samman i form och bärighet så fort ryttaren släpper tyglarna? Varför diskuterar vi inte renhet i gångarterna? Passaktig skritt och framhovar som sätts i mark före bakhovar i trav? Varför diskuterar vi inte piaff som utförs med all vikt på framdelen?
Detta är ju direkt relaterat till den ridning som syns på filmerna från Falsterbo och Breeders.
Och detta är det som borde diskuteras. Inte ridning bakom lod i sig, detta är en minidiskussion i en större och viktigare diskussion.
 
Senast ändrad:
Till alla men spinner vidare på detta citat.

Jag tyckte det hemskaste var när CH hade clinic på Flyinge o där han direkt sa åt ryttarna (alla utom Olof) att få upp nacken o öppna ganaschvinkeln. En häst blev nästan oridbar där. Då tycker jag dressyren är HELT fel ute om det är ett så stort problem på den nivån de befann sig. För mig drar jag ju då såklart paralleller till att unghästarna rids såhär för att kontrolleras men jag är inte kunnig nog att avgöra hur mkt/lite/när det är "befogat" eller "okej". Jag syftar då utbildningsmässigt, att det satts i system att man "måste"/behöver hålla hästen djup/rund/låg för att kontrollera den/få den att spänna av. DET tycker jag är en sjuuuuuuukt intressant fråga!!
Då får vi gå tillbaka i aveln. Börja hämma hästens gåvilja och börja DRIVA i vart steg igen.
Om EN häst blev nästan oridbar ser jag det som att hästen inte har kommit dit än eller att ryttaren har brister. Vem rider perfekt hela tiden?
Vilka ska ha rätt att få delta i tävlingar? Ska vi ta bort rätten till att lära sig rida?
Jag anser nog att detta är ett ickeproblem när man numera vet hur hästhantering och ridning sker i icke västländer.
 
Hej, detta är en lång tråd som verkar ha svävat ut en del i olika riktningar. Eftersom ursprungsinlägget handlar om min film från Falsterbo och sedan även om Breeders så vill jag gärna kommentera generellt innan jag svarar individuellt på de inlägg jag känner att jag bör besvara.
Min intention med mina inlägg på fb är att få till stånd en diskussion om det etiska perspektivet på vårt handhavande av hästen men även på det rent ridtekniska/biomekaniska planet. Vad händer med hästen mentalt när vi forcerar vår vilja på den och hur ska vi förhålla oss till detta? Är det ok att "ta igenom" hästen för att detta krävs för den prestation vi bestämt att den ska leva upp till? Är det ok att uppfodra den att utföra något som den inte är mentalt redo att utföra just i den stunden?
Och, vad händer med hästens rörelser när vi kräver att den ska röra sig med huvudet i en position den inte själv kan upprätthålla? Är det någon här som reflekterar över detta?
Är vi medvetna om den fullständiga bilden av hästens rörelsemönster, och vet vi vad vi gör när vi eftersträvar en form hos hästen som bara kan skapas av människan? Är vi medvetna om vilket ansvar vi tagit på oss?
Varför diskuterar vi inte bristande bakbensaktivitet hos GP-hästar? Varför diskuterar vi inte GP-hästar som faller samman i form och bärighet så fort ryttaren släpper tyglarna? Varför diskuterar vi inte renhet i gångarterna? Passaktig skritt och framhovar som sätts i mark före bakhovar i trav? Varför diskuterar vi inte piaff som utförs med all vikt på framdelen?
Detta är ju direkt relaterat till den ridning som syns på filmerna från Falsterbo och Breeders.
Och detta är det som borde diskuteras. Inte ridning bakom lod i sig, detta är en minidiskussion i en större och viktigare diskussion.
Du tror att hästarna tappar allt när ryttarna släpper tygeln. Nej så funkar det inte på den nivån. De släpper tygeln i ökad skritt för att hästen SKA kunna sänka sig. En lösgjord rätt riden häst söker bettet, därav det är så viktigt att den får ha ett litet stöd eftersom vi rubbar balansen på den när vi sätter oss på den. Samma sätt som när man rider i en rund låg form. Dessa ryttare kan rida med halsring om de skulle vilja.
Redan när jag var ung visade Solveig Lindbäck på HINGSTEN Mistral att hon kunde utföra det och det blev fascinerande eftersom de mindre duktiga även då trodde att man drog ihop hästen. Därav att så många har det som mål även om det är på låg nivå. Du kan aldrig utbilda hästen till GP så, men sedan kan man. Många vill vara duktigare än de duktigaste fast det inte är samma sak alls.
Här är vi amatörer hela bunten och vi har nog dissekerar alla duktiga ryttares ridning tusen gånger, så för mig räcker det. Vi har @Brille och @ fiador som hackar sönder varenda tråd med lod och piaffkunskaper och hänvisar till usel biomekanikkunskap.

Numera VET man att den runda formen är nödvändig för hästens rygg som vi sitter på. Det visste man inte förr eftersom man hindrades av lodfixeringen. Man visste att hästarna fick sämre blodgenomströmning i ryggmuskulaturen i GP tävlingsform och tt bukmuskulaturen sattes ur spel. Ja hela bålstabiliteten som inte är viktig för en lågutbildad häst.
Fascinationen av att kunna FÅ rida det allra svåraste piaff har skapat genvägar. Folk vill piaffa, men kan sedan inte rida framåt ur den med bibehållen spänst. Därav tt övergångar har koefficient 2 i GP. Man har inte en susning om hur hårt hästens BAKKNÄN belastas i piaff. Men vem bryr sig om det när man nu är så duktig?
Proffs som har kunskap via mentorer, veterinärer, och kollegor vet om detta och vet att uppbyggande övrigt arbete är A och O! De tävlar inte i tävlingen Piaff utan ett program där varje moment räknas.
Ibland alternativryttarna är det även vanligt att inte heller lita på veterinärers bedömningar varav det finns liten insyn. Man vill inte lära sig av traditionella tränare utan gå sin egen väg. Många icke kunniga hästmänniskor utger sig numera för att vara dressyrtränare. Vad måste de då säga till sina elever? Att metoden är sååå mycket snällare för hästen, att de rider bättre än GP ryttare och att inga andra kan se god ridning och bara är avundsjuka.
Då ingår givetvis att man ska racka ner på de som vill tävla med sina. För deras egen ridning håller inte måttet fastän tränaren har sagt att det är så himla bra.
Klart att de blir besvikna, men att då fortsätta på samma spår leder ingen vart. Vägen tar slut där. Gör om gör rätt!
Be att få rida en topphäst så ska du se att den inte går ett enda steg så bra som den kan.

Dressyr är inte lydnad utan ett samspel där man kan dansa med sin häst utan att det syns vad man gör. Därav är det ett mirakel som folk önskar uppnå med fel medel. Otillräcklig skicklighet plus att häst och ryttare är ett samspelt par där hästen känner igen varenda muskelanspänning från sin ryttare. Det är kommunikation på hög nivå. De åker inte häst. De rider och för dansen. Ibland blir det missar i kommunikationen och både ryttare och hästar har de alla olika förutsättningar och talanger.
 
Senast ändrad:
Då får vi gå tillbaka i aveln. Börja hämma hästens gåvilja och börja DRIVA i vart steg igen.
Om EN häst blev nästan oridbar ser jag det som att hästen inte har kommit dit än eller att ryttaren har brister. Vem rider perfekt hela tiden?
Vilka ska ha rätt att få delta i tävlingar? Ska vi ta bort rätten till att lära sig rida?
Jag anser nog att detta är ett ickeproblem när man numera vet hur hästhantering och ridning sker i icke västländer.

Att jämföra med länder som har det (betydligt!!!!!!) värre är ju bara så tramsigt. Låt svenska män våldta i gifta hem för i icke västländer blir ju barn gruppvåldtagna och torterade till döds.

Ja, jag har ju tidigt i tråden ifrågasatt om det är etiskt försvarbart att ha hästar som är så på gränsen till spänning. Jag är inte kunnig nog att avgöra om det handlar om avel eller utbildning eller både och. Jag kan också tycka att jag faktiskt är ganska bra på stt se utanför ramarna och jag vill gärna diskutera det. Men det är inte kul när folk blir arga direkt (du låter arg).

Det handlar ju inte om en ryttare om alla använder argumentet till att hålla hästen rund är att behålla den kontrollerad och/eller avspänd?

Det handlar inte om rätten att tävla eller att lära sig rida utan om vad man tycker vi har rätten att göra under tiden/på vägen mot vårt mål och ffa vad målet är. De flesta tycker det är oförsvarbart att rida hästar på graman eller blank stång vareviga dag. Jag tänker lite vidare o undrar om vår norm är den som är bäst för hästen eller bara helt enkelt en norm?

Jag tänker inte så mkt på bakom lod ridning som du reagerar på utan ännu mer grundläggande. Mer om att ha hästen mentalt hos sig och trygg i ett vidare perspektiv tror jag. Och nu kommer jag väl få skit för flum och att vilja lobotomera bort flyktinstinkten som en westernhäst? Men jag tycker att det är något som ska ingå från dag ett när man hanterar hästar för HÄSTENS skull. Jag tycker inte att det är etiskt försvarbart att avla fram/utbilda fram hästar som kräver att ridas som de reds i Falsterbo på den höga/högsta nivån. Då tycker jag det är något fundamentalt fel på vad som ska visas på banan.

Ska jag bara hålla käften och ägna mig åt någon annan sport trots att jag tror att dressyrens grundtanke är precis det jag vill stå för i min ridning?
 
Varför diskuterar vi inte bristande bakbensaktivitet hos GP-hästar? Varför diskuterar vi inte GP-hästar som faller samman i form och bärighet så fort ryttaren släpper tyglarna? Varför diskuterar vi inte renhet i gångarterna? Passaktig skritt och framhovar som sätts i mark före bakhovar i trav? Varför diskuterar vi inte piaff som utförs med all vikt på framdelen?
Detta är ju direkt relaterat till den ridning som syns på filmerna från Falsterbo och Breeders.
Och detta är det som borde diskuteras. Inte ridning bakom lod i sig, detta är en minidiskussion i en större och viktigare diskussion.

Varför ska just GP-hästar diskuteras? Varför inte dressyrhästar? Eller hästar överlag, för alla behöver samma grundträning för att må bra med ryttare på ryggen.

"Faller samman så fort tyglarna släpps"? Hur då? Ökad skritt brukar vara ett bra kvitto på hur hästen arbetar, följer den bettet när tygeln längs? Välver den ut sin överlinje? Eller blir den en stjärnkikare eller länger inte ut sig alls? Vilka GP-hästar tänkte du på? Är det enbart Falsterbo? Eller generellt?

Sedan är jag tveksam till att man kan nå GP utan att ha hästen väl utbildad från grunden, och då är det grundridningen som borde diskuteras, inte GP (för där är väldigt få av oss, inte alla har heller förståelsen för vad som faktiskt krävs för att komma dit). Möjligen kanske någon kan tvinga fram sin häst hela vägen till GP utan en riktig grund, men tävlingsresultaten blir också därefter.
 
Du tror att hästarna tappar allt när ryttarna släpper tygeln. Nej så funkar det inte på den nivån. De släpper tygeln i ökad skritt för att hästen SKA kunna sänka sig. En lösgjord rätt riden häst söker bettet, därav det är så viktigt att den får ha ett litet stöd eftersom vi rubbar balansen på den när vi sätter oss på den. Samma sätt som när man rider i en rund låg form.
Numera VET man att den runda formen är nödvändig för hästens rygg som vi sitter på. Det visste man inte förr eftersom man hindrades av lodfixeringen. Man visste att hästarna fick sämre blodgenomströmning i ryggmuskulaturen i GP tävlingsform och tt bukmuskulaturen sattes ur spel. Ja hela bålstabiliteten som inte är viktig för en lågutbildad häst.
Fascinationen av att kunna FÅ rida det allra svåraste piaff har skapat genvägar. Folk vill piaffa, men kan sedan inte rida framåt ur den med bibehållen spänst. Därav tt övergångar har koefficient 2 i GP. Man har inte en susning om hur hårt hästens BAKKNÄN belastas i piaff. Men vem bryr sig om det när man nu är så duktig?
Proffs som har kunskap via mentorer, veterinärer, och kollegor vet om detta och vet att uppbyggande övrigt arbete är A och O! De tävlar inte i tävlingen Piaff utan ett program där varje moment räknas.
Ibland alternativryttarna är det även vanligt att inte heller lita på veterinärers bedömningar varav det finns liten insyn. Man vill inte lära sig av traditionella tränare utan gå sin egen väg. Många icke kunniga hästmänniskor utger sig numera för att vara dressyrtränare. Vad måste de då säga till sina elever? Att metoden är sååå mycket snällare för hästen, att de rider bättre än GP ryttare och att inga andra kan se god ridning och bara är avundsjuka.
Då ingår givetvis att man ska racka ner på de som vill tävla med sina. För deras egen ridning håller inte måttet fastän tränaren har sagt att det är så himla bra.
Klart att de blir besvikna, men att då fortsätta på samma spår leder ingen vart. Vägen tar slut där. Gör om gör rätt!
Be att få rida en topphäst så ska du se att den inte går ett enda steg så bra som den kan.

Dressyr är inte lydnad utan ett samspel där man kan dansa med sin häst utan att det syns vad man gör. Därav är det ett mirakel som folk önskar uppnå med fel medel. Otillräcklig skicklighet plus att häst och ryttare är ett samspelt par där hästen känner igen varenda muskelanspänning från sin ryttare. Det är kommunikation på hög nivå. De åker inte häst. De rider och för dansen. Ibland blir det missar i kommunikationen och både ryttare och hästar har de alla olika förutsättningar och talanger.
Du tror att hästarna tappar allt när ryttarna släpper tygeln. Nej så funkar det inte på den nivån. De släpper tygeln i ökad skritt för att hästen SKA kunna sänka sig. En lösgjord rätt riden häst söker bettet, därav det är så viktigt att den får ha ett litet stöd eftersom vi rubbar balansen på den när vi sätter oss på den. Samma sätt som när man rider i en rund låg form. Dessa ryttare kan rida med halsring om de skulle vilja.
Redan när jag var ung visade Solveig Lindbäck på HINGSTEN Mistral att hon kunde utföra det och det blev fascinerande eftersom de mindre duktiga även då trodde att man drog ihop hästen. Därav att så många har det som mål även om det är på låg nivå. Du kan aldrig utbilda hästen till GP så, men sedan kan man. Många vill vara duktigare än de duktigaste fast det inte är samma sak alls.
Här är vi amatörer hela bunten och vi har nog dissekerar alla duktiga ryttares ridning tusen gånger, så för mig räcker det. Vi har @Brille och @ fiador som hackar sönder varenda tråd med lod och piaffkunskaper och hänvisar till usel biomekanikkunskap.

Numera VET man att den runda formen är nödvändig för hästens rygg som vi sitter på. Det visste man inte förr eftersom man hindrades av lodfixeringen. Man visste att hästarna fick sämre blodgenomströmning i ryggmuskulaturen i GP tävlingsform och tt bukmuskulaturen sattes ur spel. Ja hela bålstabiliteten som inte är viktig för en lågutbildad häst.
Fascinationen av att kunna FÅ rida det allra svåraste piaff har skapat genvägar. Folk vill piaffa, men kan sedan inte rida framåt ur den med bibehållen spänst. Därav tt övergångar har koefficient 2 i GP. Man har inte en susning om hur hårt hästens BAKKNÄN belastas i piaff. Men vem bryr sig om det när man nu är så duktig?
Proffs som har kunskap via mentorer, veterinärer, och kollegor vet om detta och vet att uppbyggande övrigt arbete är A och O! De tävlar inte i tävlingen Piaff utan ett program där varje moment räknas.
Ibland alternativryttarna är det även vanligt att inte heller lita på veterinärers bedömningar varav det finns liten insyn. Man vill inte lära sig av traditionella tränare utan gå sin egen väg. Många icke kunniga hästmänniskor utger sig numera för att vara dressyrtränare. Vad måste de då säga till sina elever? Att metoden är sååå mycket snällare för hästen, att de rider bättre än GP ryttare och att inga andra kan se god ridning och bara är avundsjuka.
Då ingår givetvis att man ska racka ner på de som vill tävla med sina. För deras egen ridning håller inte måttet fastän tränaren har sagt att det är så himla bra.
Klart att de blir besvikna, men att då fortsätta på samma spår leder ingen vart. Vägen tar slut där. Gör om gör rätt!
Be att få rida en topphäst så ska du se att den inte går ett enda steg så bra som den kan.

Dressyr är inte lydnad utan ett samspel där man kan dansa med sin häst utan att det syns vad man gör. Därav är det ett mirakel som folk önskar uppnå med fel medel. Otillräcklig skicklighet plus att häst och ryttare är ett samspelt par där hästen känner igen varenda muskelanspänning från sin ryttare. Det är kommunikation på hög nivå. De åker inte häst. De rider och för dansen. Ibland blir det missar i kommunikationen och både ryttare och hästar har de alla olika förutsättningar och talanger.

Tre frågor på detta typ.

1. Varför ser man då så mycket passtaktig skritt på framdelen när hästen går av banan? Och hur går att de kan rida i halsrem ihop med att hästen behöver ett litet stöd i skritten iom ökad skritt?

2. Är det så att blodgenomströmningen minskar i ryggen o bukmusklerna sätts ur spel IDAG också eller du menade förr? I GP form.

3. Om samspel o osynliga hjälper. Har du ens tittat på film o bild från Falsterbo som vi diskuterar? Blir ju lite jobbigt om du i denna tråd typ diskuterar Uta Gräf o tror vi också gör det.
 
Varför ska just GP-hästar diskuteras? Varför inte dressyrhästar? Eller hästar överlag, för alla behöver samma grundträning för att må bra med ryttare på ryggen.

"Faller samman så fort tyglarna släpps"? Hur då? Ökad skritt brukar vara ett bra kvitto på hur hästen arbetar, följer den bettet när tygeln längs? Välver den ut sin överlinje? Eller blir den en stjärnkikare eller länger inte ut sig alls? Vilka GP-hästar tänkte du på? Är det enbart Falsterbo? Eller generellt?

Sedan är jag tveksam till att man kan nå GP utan att ha hästen väl utbildad från grunden, och då är det grundridningen som borde diskuteras, inte GP (för där är väldigt få av oss, inte alla har heller förståelsen för vad som faktiskt krävs för att komma dit). Möjligen kanske någon kan tvinga fram sin häst hela vägen till GP utan en riktig grund, men tävlingsresultaten blir också därefter.

Men hur ska man kunna diskutera ideal o mål utan stt diskutera de på högsta nivån? Från början handlade det ju om proffsens ridning i Falsterbo. Tacka fasen för att det ser mycket sämre ut (men förhoppningsvis mjukare på många ställen) när tex JAG rider? I JÅ syftar väl i allra högsta grad på hur hästar utbildas hela vägen, tolkar jag det som iaf. Vill någon ta upp hopphästarna o deras gramaner, bakom lodridning o skarpa bett är det väl självklart okej? Men måste man alltid ta upp ALLT dåligt för att diskutera något?

Se gärna min fråga 1 till axel. Alltså det är något jag funderar på varje gång när jag tittar på hästar! Hur de ser ut i arbete vs hur de ser ut när ryttaren släpper tygeln och oftast helt släpper fokus på hsäten (tex prata med tränaren i en paus i en träning). Tycker det är MEGAintressant!! Lite som att hur rör sig hästen i hagen utan min påverkan? Vet att @axel skrivit ngt coolt om det för länge sedan när hens häst lärt sig piruetter eller dyl.
 
Ang biomekanik så tycker jag det är EXTREMT skrämmande hur låg kunskapen är hos både tränare o veterinärer. Det är bara min vet som ser vad som felar på min häst i princip.

Jag själv har varit runt hos en mängd olika typ sjukgymnaser osv med extremt olika resultat. Men de som är bra de ser verkligen direkt på mig villa områden som krånglar och utifrån lite undersökning hjälper de mig bra.

Summa för mig är att det visst går att se betydligt mer än vad de flesta försöker göra gällande idag.

Men detta är en helt annan diskussion för mig. Jag har iaf inte mer att tillföra :D
 
Fast allvarligt @axel IBLAND? Tycker du att bilderna och filmerna vi diskuterar handlar om IBLAND?

Det du skriver låter ju väldigt bra, i text, men hur är det i verkligheten? VAD är det vi SER? Inte är det DEN harmoni och sampsel du beskriver inte.

Det är just det som är grejen, det är HUR man hanterar missarna som visar vilken inställning till inlärning och ridning man har. Det är DET som är problemet anser jag, inte ATT det uppstår missar, utan HUR dessa missar hanteras. Försöker man HJÄLPA hästen ur detta, eller försöker man KONTROLLERA hästen så att den känner sig TVINGAD? Är hästen MED ryttaren, eller är den MOT?

Vad tycker du att du ser på filmerna och bilderna?

För sen är det ju så att denna grundinställning (MED eller MOT) får konsekvenser på hur rörelser och annat sen utförs, är det SJÄLVBÄRIGT och ej i framvikt eller är det i MOTSTÅND och pga det i FRAMVIKT?

Självbärighet är inte bara en fysisk teknik, det handlar SÅ mycket mer om mental balans och harmoni och känsla. SAMSPELET som du också trycker på kan bara fungera om där finns förtroende och respekt mellan "danspartnerna".
 
Du tror att hästarna tappar allt när ryttarna släpper tygeln. Nej så funkar det inte på den nivån. De släpper tygeln i ökad skritt för att hästen SKA kunna sänka sig. En lösgjord rätt riden häst söker bettet, därav det är så viktigt att den får ha ett litet stöd eftersom vi rubbar balansen på den när vi sätter oss på den. Samma sätt som när man rider i en rund låg form. Dessa ryttare kan rida med halsring om de skulle vilja.
Redan när jag var ung visade Solveig Lindbäck på HINGSTEN Mistral att hon kunde utföra det och det blev fascinerande eftersom de mindre duktiga även då trodde att man drog ihop hästen. Därav att så många har det som mål även om det är på låg nivå. Du kan aldrig utbilda hästen till GP så, men sedan kan man. Många vill vara duktigare än de duktigaste fast det inte är samma sak alls.
Här är vi amatörer hela bunten och vi har nog dissekerar alla duktiga ryttares ridning tusen gånger, så för mig räcker det. Vi har @Brille och @ fiador som hackar sönder varenda tråd med lod och piaffkunskaper och hänvisar till usel biomekanikkunskap.

Numera VET man att den runda formen är nödvändig för hästens rygg som vi sitter på. Det visste man inte förr eftersom man hindrades av lodfixeringen. Man visste att hästarna fick sämre blodgenomströmning i ryggmuskulaturen i GP tävlingsform och tt bukmuskulaturen sattes ur spel. Ja hela bålstabiliteten som inte är viktig för en lågutbildad häst.
Fascinationen av att kunna FÅ rida det allra svåraste piaff har skapat genvägar. Folk vill piaffa, men kan sedan inte rida framåt ur den med bibehållen spänst. Därav tt övergångar har koefficient 2 i GP. Man har inte en susning om hur hårt hästens BAKKNÄN belastas i piaff. Men vem bryr sig om det när man nu är så duktig?
Proffs som har kunskap via mentorer, veterinärer, och kollegor vet om detta och vet att uppbyggande övrigt arbete är A och O! De tävlar inte i tävlingen Piaff utan ett program där varje moment räknas.
Ibland alternativryttarna är det även vanligt att inte heller lita på veterinärers bedömningar varav det finns liten insyn. Man vill inte lära sig av traditionella tränare utan gå sin egen väg. Många icke kunniga hästmänniskor utger sig numera för att vara dressyrtränare. Vad måste de då säga till sina elever? Att metoden är sååå mycket snällare för hästen, att de rider bättre än GP ryttare och att inga andra kan se god ridning och bara är avundsjuka.
Då ingår givetvis att man ska racka ner på de som vill tävla med sina. För deras egen ridning håller inte måttet fastän tränaren har sagt att det är så himla bra.
Klart att de blir besvikna, men att då fortsätta på samma spår leder ingen vart. Vägen tar slut där. Gör om gör rätt!
Be att få rida en topphäst så ska du se att den inte går ett enda steg så bra som den kan.

Dressyr är inte lydnad utan ett samspel där man kan dansa med sin häst utan att det syns vad man gör. Därav är det ett mirakel som folk önskar uppnå med fel medel. Otillräcklig skicklighet plus att häst och ryttare är ett samspelt par där hästen känner igen varenda muskelanspänning från sin ryttare. Det är kommunikation på hög nivå. De åker inte häst. De rider och för dansen. Ibland blir det missar i kommunikationen och både ryttare och hästar har de alla olika förutsättningar och talanger.
Vad bra att du skriver det här. Vågar man fråga varför inte ridsportförbundet inte nu bara går ut tillsammans med veterinärer och berättar det här så debatten får ett slut. Det verkar mycket enklare än att inte svara på frågor eller mumla om att titta på "problemet", om det inte är ett problem så är det inte. Det känns jättekonstigt att någonting som är så fastlagt och allmänt känt och forskat på inom hela eliten ändå inte talas om på ett rättframt och rakt sätt. Man kunde ju tycka att med all bokläsning och all tidningsläsning man gjort och clinicer man gått på (senast Strömsholm Carl Hester) så kunde det ju framgått någon gång i alla fall.

Det känns som att det hade varit en smal sak för ridsportförbundet att gå i ett rakt svaromål här i en artikel i kvällspressen och i dagspressen om man vet att en rund form är nödvändig för hästens rygg.

Hur är det med nosgrimmor som man inte kan få in fingrarna under, hur är det med fördelarna där för hästens hälsa?
 
Senast ändrad:
Vad bra att du skriver det här. Vågar man fråga varför inte ridsportförbundet inte nu bara går ut tillsammans med veterinärer och berättar det här så debatten får ett slut. Det verkar mycket enklare än att inte svara på frågor eller mumla om att titta på "problemet" om det inte är ett problem så är det inte.

Jag håller helt med dig, problemet är att ridsportförbundet inte hängt med i att uppdatera TR till det som lärs ut till tränare och dressyrdomare, inte hunnit uppdatera TR i hur man gymnastiserar en häst för att få den både hållbar och spänstig, ridsportförbundet fattar helt enkelt inte att TR läses av många som inte vill förstå eller lära sig och därför måste TR bli lite tydligare där. Anser jag.

Delvis beror problemet på att det som beskrivs i TR, rörelserna, är hur det mer optimalt ska se ut på tävling, TR vad gäller den delen säger alltså INGET om vägen dit , mer än ur djurskyddssynpunkt, vad nu än andra påstår och tror sig veta.

Nacke högst och nos framför lod hela tiden är passé och gynnar INGEN häst, det kan säkert kännas bekvämt till viss del, så länge man bara sitter still och inte vill ha igenom någon gymnastik i hästen.

Då finns det såklart en grupp- okunniga- som lusläser TR och inte förstår i närheten hur den ska tolkas, vore de mer i dressyrens värd genom duktiga tränare/ dressyrdomare så skulle de snabbt förstå detta, att det inte är en ridlära utan en så enkel handbok som möjligt, skriven av "privata" för att göra tävlingar rättvisa och värna om hästen, men till det krävs inte bara läskunnighet utan en portion vilja och det saknar en bunt här..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 040
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp