Falsterbodressyren, debattinlägg

@Fiador
Jag tycker inte att filmen är hemsk. De går inte i någon fin form, men det är inte djurplågeri. Det visar framridningsridning på spända unghästar (med nervösa ryttare som snart ska få sin utbildningshäst bedömd av en av världens skickligaste ryttare inför en stor publik). Jag var som sagt där och såg det live och jag tyckte varken då eller nu att det är speciellt förskräckligt. Nu kommer ju JÅs anhängare tala om för mig att jag är avtrubbad och hemsk. Eller spy på mig och säga att jag borde få djurförbud. Men då får de tycka det. Jag tror och tycker att dessa JÅ-anhängare är avundsjuka och besserwissers som aldrig skulle tåla att deras egen ridning granskades under lupp. JÅ är väl dömd i domstol för djurplågeri? Ingen på filmen skulle bli dömd med anledning av det vi ser på filmen.

Sen är det ju lite komiskt att en av ryttarna på filmen fick beröm från Charlotte för att det kändes att hennes hästar INTE var ridna och utbildade med handbromsen i. Däremot tyckte hon att det kändes på flera andras hästar (bland de som JÅ valt att inte hänga ut) att de var vana vid att hållas för hårt.
Hej, nej jag har aldrig varit dömd i domstol för djurplågeri. Den person som startat detta drev mot mig har en polisanmälan kommande angående förtal.
 
Vi har helt klart olika uppfattning om det. Filmerna och bilderna visar ju helt klart motsatsen. DVS man kommer inte "dit".

Det jag försöker säga är helt enkelt att det man tränar på blir man bra på, var sig man vill eller inte. Och det är ju det som den här debatten handlar om, att all denna bakomlodridning (och även annan fulridning) sen lyser igenom på resultatet. och det är ju precis det dressyrtävling handlar om, att visa upp det man tränat på. Frågan är, vill vi ha det resultatet? I sånt fall måste TR ändras....

Men filmerna och bilderna visar fortfarande inte en slutprodukt.
 
Vilken terror!
Kan de som rider och tävlar dressyr få ha EN tråd som inte hackas sönder av ett fåtal BW som anser att man helst inte ska ha bett i munnen på hästarna? Varför ens rida på dem?
 
Jag tänker lite såhär. Hur många hästar hade gapat om nosgrimmorna var korrekt spända? Vad hade hänt med ridningen då? Hur tänker ni om det?

Med formen tror jag inte det hade varit någon skillnad för de flesta. Min förra häst hade inte speciellt hårt spänd nosgrimma men hamnade ändå väldigt ofta bakom lod och kunde även fastna på bilder där det ser ut att vara väldigt mycket tryck i tyglarna, men inget gapande.

Såhär hårt sitter nosgrimman
För tight i nacken men bra påskjut och gapar iaf inte
Inget gapande här heller trots ganska mycket bakom lod

Bläddrar man kan man nog se fler bilder från samma tillfälle och visst kan munnen vara lite öppen på ett fåtal men på de flesta bilderna är den helt stängd.
 
Jag tänker lite såhär. Hur många hästar hade gapat om nosgrimmorna var korrekt spända? Vad hade hänt med ridningen då? Hur tänker ni om det?

Såhär hårt har jag haft min.
Häst som sällan gapat trots att möjligheten funnits, däremot lätt för att knäppa av i nacken istället.
Llll.jpg
 
Jag tänker lite såhär. Hur många hästar hade gapat om nosgrimmorna var korrekt spända? Vad hade hänt med ridningen då? Hur tänker ni om det?
Tror säkert en och annan gapat mer men egentligen hade det nog inte hänt så mycket med ridningen.
Jag står ju för att jag inte tyckte all ridning var trevlig - men jag kände ju inte att det var djurplågeri heller.
Bakom lod kan hästen vara av många orsaker och det är inte nödvändigt att dra hästar dit med våld. Man kan rida med ruggigt hård hand och nosen framför lod utan att hästen gapar om den så är utan nosgrimma. Jag tycker bakom lod är en dålig mätmetod om man ska skilja ful ridning från fin.
 
Vilken terror!
Kan de som rider och tävlar dressyr få ha EN tråd som inte hackas sönder av ett fåtal BW som anser att man helst inte ska ha bett i munnen på hästarna? Varför ens rida på dem?

Syftar du på mig nu?! Vad är korrekt i att dra åt en nosgrimma på tävling tycker du?

Jag är varken anti bett eller nosgrimmor och har faktiskt inga stora problem med att dra åt dem lite (a la 1 finger, inte så de inte kan röra käken!) o använda en låg rem vid rent korregerande syfte om man kan rida hästen vettigt men den är felriden. Men du måste väl se att på många bilder är nosgrimmorna helt sjukt hårt spända? Bekräftas ju också i undersökningen. Dressyr o fälttävlan var värst och det var väkdigt få som spände enl 2 fingerregeln.
 
Tror säkert en och annan gapat mer men egentligen hade det nog inte hänt så mycket med ridningen.
Jag står ju för att jag inte tyckte all ridning var trevlig - men jag kände ju inte att det var djurplågeri heller.
Bakom lod kan hästen vara av många orsaker och det är inte nödvändigt att dra hästar dit med våld. Man kan rida med ruggigt hård hand och nosen framför lod utan att hästen gapar om den så är utan nosgrimma. Jag tycker bakom lod är en dålig mätmetod om man ska skilja ful ridning från fin.

Jag är inte så engagerad o bakom loddiskussionen utan reagerar på hårda nosgrimmor o hård ridning. Ffa i Falsterbo.

Jag syftade på att om nosgrimmorna inte drogs åt o hästarna då fått chansen att visa upp sitt obehag, hur hade det utvecklat ridningen? Domarna verkar ju inte se med blida ögon på hästar som gapar eller går emot. Hade man tvingats att lära sig rida med lättare hand då?

Jag tänker ofta på sådana grejer o har gjort i många år. Tänk om bett med hävstång varit förbjudet i lätta klasser i hoppning. Hade barnen o ponnyerna fått lära sig att göra lugna rundor då innan de började rida på tid? Tex.
 
Jag är inte så engagerad o bakom loddiskussionen utan reagerar på hårda nosgrimmor o hård ridning. Ffa i Falsterbo.

Jag syftade på att om nosgrimmorna inte drogs åt o hästarna då fått chansen att visa upp sitt obehag, hur hade det utvecklat ridningen? Domarna verkar ju inte se med blida ögon på hästar som gapar eller går emot. Hade man tvingats att lära sig rida med lättare hand då?

Jag tänker ofta på sådana grejer o har gjort i många år. Tänk om bett med hävstång varit förbjudet i lätta klasser i hoppning. Hade barnen o ponnyerna fått lära sig att göra lugna rundor då innan de började rida på tid? Tex.
Håller med ang ponnyerna!

Och jag har ju aldrig fattar hur hårt dessa nosgrimmorna spänns men vet att många tränare kan dra två hål till när jag tycker jag dragit hårt. Och då menar de att det är ingenting mot vad man räknar som hårt. ..

Men jag vet inte om det gjort så stor skillnad på ridningen? Jag tror det är överskattat bland de som gör det och att det borde till och med kunna försämra?
 
Jag är inte så engagerad o bakom loddiskussionen utan reagerar på hårda nosgrimmor o hård ridning. Ffa i Falsterbo.

Jag syftade på att om nosgrimmorna inte drogs åt o hästarna då fått chansen att visa upp sitt obehag, hur hade det utvecklat ridningen? Domarna verkar ju inte se med blida ögon på hästar som gapar eller går emot. Hade man tvingats att lära sig rida med lättare hand då?

Jag tänker ofta på sådana grejer o har gjort i många år. Tänk om bett med hävstång varit förbjudet i lätta klasser i hoppning. Hade barnen o ponnyerna fått lära sig att göra lugna rundor då innan de började rida på tid? Tex.
Förlåt Det var ett knapplån.
 
Sedan är det såklart inget ideal eller något att sträva efter men under de väldigt speciella omständigheterna och under kortare perioder fullt förståeligt.

Fast kortare period förståeligt, då tänker man sig kanske mycket kort? Filmen känns väl snarare som en lång period, eller kanske hela tiden? Sedan ger filmen intrycket av att hästarna försiktigt lirkas till en viss form som de ibland försöker ta sig ur snarare än att de självmant lagt sig i en form som ryttaren försöker rida ur. Eller tänker du mer att under en kortare period av hästens liv som tex mellan 3-7 år eller så? Men det känns inte heller så kort.

Att det inte är hårdhänt ridning håller jag med om. Men att hästarna medvetet, försiktigt, lirkats in i en viss form snarare än råkat in i en viss form känns det som att det ser ut som. Och att det är en form som folk vill diskutera.

@Bukefalos0
Ingen på filmen skulle bli dömd med anledning av det vi ser på filmen.
Självklart skulle ingen bli dömd med anledning av det som ses på filmen. Själva poängen i hela debatten var väl att det är en form som uppmuntras medan vissa då istället tycker att en steward lite försiktigt kunde säga till.
 
Senast ändrad:
Fast kortare period förståeligt, då tänker man sig kanske mycket kort? Filmen känns väl snarare som en lång period, eller kanske hela tiden? Sedan ger filmen intrycket av att hästarna försiktigt lirkas till en viss form som de ibland försöker ta sig ur snarare än att de självmant lagt sig i en form som ryttaren försöker rida ur. Eller tänker du mer att under en kortare period av hästens liv som tex mellan 3-7 år eller så? Men det känns inte heller så kort.

Att det inte är hårdhänt ridning håller jag med om. Men att hästarna medvetet, försiktigt, lirkats in i en viss form snarare än råkat in i en viss form känns det som att det ser ut som. Och att det är en form som folk vill diskutera.

Kortare period tänker jag här runt 5 minuter. Och nej, jag tror inte heller hästarna på filmerna trillar dit i vissa av fallen utan ryttarna vill ha hästarna "hos" sig för att de inte ska reagera så starkt på omgivningen och då lirkar dem in i en form där de känner att de har kontroll. Det tycker jag inte är oschysst mot hästarna även om det såklart inte är lika bra som när CD sitter upp och rider ut formen på dem. Det finns många olika orsaker till att hästen går bakom lod och alla behöver inte vara dåliga för hästen om man ser till helheten.
 
Kortare period tänker jag här runt 5 minuter. Och nej, jag tror inte heller hästarna på filmerna trillar dit i vissa av fallen utan ryttarna vill ha hästarna "hos" sig för att de inte ska reagera så starkt på omgivningen och då lirkar dem in i en form där de känner att de har kontroll. Det tycker jag inte är oschysst mot hästarna även om det såklart inte är lika bra som när CD sitter upp och rider ut formen på dem. Det finns många olika orsaker till att hästen går bakom lod och alla behöver inte vara dåliga för hästen om man ser till helheten.
Nej absolut, jag tror att som enskild situation i fem minuter på en av hästarna skulle det inte vara ngt. Det är ju en trend som de vill diskutera. Dvs att varje enskild situation har ett gott skäl, men varför finns det plötsligt så många tillfällen med goda skäl då det blir nödvändigt med en viss form (av lirkning).

(Jag kikade på bilderna du länkade till (ja jag ska försöka se filmen) och det kändes som att fler hade goda skäl än de som inte hade det. Och såklart det var unghästar, men på Falsterbo då hade många också väldigt goda skäl, men där var det äldre vana tävlingshästar.)

Sedan verkade ju CD säga att hon tyckte det kändes som att många av hästarna reds med mycket hand och då kanske allmänheten får en bild av att det de ser och det hon säger att hon känner kan vara ett tecken på att just formen den dagen inte var undantaget.
 
Vilken terror!
Kan de som rider och tävlar dressyr få ha EN tråd som inte hackas sönder av ett fåtal BW som anser att man helst inte ska ha bett i munnen på hästarna? Varför ens rida på dem?
Fast det här med nosgrimmorna? Det låter ju inte som en protest mot bett på hästar utan mer som protest mot en gammal regel som tagits bort.

Det är egentligen det som diskuteras i Hästfocus artikeln. Skulle det finnas någon vits med en regel om två fingrar under nosgrimman igen i dressyren? Skulle det vara bra eller dåligt med ett mätinstrument?

Vet inte något om den här undersökningen, med lite tur är inte återgivningen korrekt? Med ännu mer tur var det inte en bra undersökning? Någon som vet? men det låter inte så bra. (Ur Hästfocusartikeln)
I år publicerades en studie där man testat hur hårt nosgrimman var spänd på 750 hästar precis före och efter tävling, företrädesvis fälttävlanshästar och dressyrhästar.
Enligt studien hade så få hästar som 7% nosgrimman spänd enligt den gamla ”tvåfingerregeln”, som innebär att två fingrar ska rymmas mellan nosgrimma och nosrygg. Hela 44% hade nosgrimman så hårt spänd att ingen del av mätinstrumentet gick att föra in mellan nosgrimma och nosrygg, med andra ord inte ens en del av ett finger.
 
Senast ändrad:
Nej absolut, jag tror att som enskild situation i fem minuter på en av hästarna skulle det inte vara ngt. Det är ju en trend som de vill diskutera. Dvs att varje enskild situation har ett gott skäl, men varför finns det plötsligt så många tillfällen med goda skäl då det blir nödvändigt med en viss form (av lirkning).

(Jag kikade på bilderna du länkade till (ja jag ska försöka se filmen) och det kändes som att fler hade goda skäl än de som inte hade det. Och såklart det var unghästar, men på Falsterbo då hade många också väldigt goda skäl, men där var det äldre vana tävlingshästar.)

Sedan verkade ju CD säga att hon tyckte det kändes som att många av hästarna reds med mycket hand och då kanske allmänheten får en bild av att det de ser och det hon säger att hon känner kan vara ett tecken på att just formen den dagen inte var undantaget.

Hon sa att vissa av hästarna kändes som att de reds med handbromsen i, men det var inte i första hand de hästarna som synts mest på JÅs bilder och film som hon syftade på då.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hon sa att vissa av hästarna kändes som att de reds med handbromsen i, men det var inte i första hand de hästarna som synts mest på JÅs bilder och film som hon syftade på då.
Nej men det ser ju ut lite som en trend och som en ridstil/önskad form snarare än tillfälliga omständigheter och varierad form som helhetsintryck. Det ser ju inte varierat ut ändå, det ser lite ut som ungefär liknande form på olika ekipage, i olika häståldrar och som att ett ekipage har ungefär samma formmålbild hela ritten på framridning alltså.

Dvs det ser ju inte ut som någon och ibland eller varierad eller tillfälligt eller omständigheterna eller åldern på hästen rent spontant.

Om den är varierad och ibland vad varierar de mellan och vilken form har de annars?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nej men det ser ju ut lite som en trend och som en ridstil/önskad form snarare än tillfälliga omständigheter och varierad form som helhetsintryck. Det ser ju inte varierat ut ändå, det ser lite ut som ungefär liknande form på olika ekipage, i olika häståldrar och som att ett ekipage har ungefär samma formmålbild hela ritten på framridning alltså.

Dvs det ser ju inte ut som någon och ibland eller varierad eller tillfälligt eller omständigheterna eller åldern på hästen rent spontant.

Om den är varierad och ibland vad varierar de mellan och vilken form har de annars?
Jag tycker bara att ridsportsförbundet kan svara att det här är den rekommenderade formen för unghäst och framridning och ridning utanför själva tävlingstiden så kan diskussionen sedan hamna någon annanstans. Istället för att man inte riktigt vet.
 
Kortare period tänker jag här runt 5 minuter. Och nej, jag tror inte heller hästarna på filmerna trillar dit i vissa av fallen utan ryttarna vill ha hästarna "hos" sig för att de inte ska reagera så starkt på omgivningen och då lirkar dem in i en form där de känner att de har kontroll. Det tycker jag inte är oschysst mot hästarna även om det såklart inte är lika bra som när CD sitter upp och rider ut formen på dem. Det finns många olika orsaker till att hästen går bakom lod och alla behöver inte vara dåliga för hästen om man ser till helheten.

Till alla men spinner vidare på detta citat.

Jag tyckte det hemskaste var när CH hade clinic på Flyinge o där han direkt sa åt ryttarna (alla utom Olof) att få upp nacken o öppna ganaschvinkeln. En häst blev nästan oridbar där. Då tycker jag dressyren är HELT fel ute om det är ett så stort problem på den nivån de befann sig. För mig drar jag ju då såklart paralleller till att unghästarna rids såhär för att kontrolleras men jag är inte kunnig nog att avgöra hur mkt/lite/när det är "befogat" eller "okej". Jag syftar då utbildningsmässigt, att det satts i system att man "måste"/behöver hålla hästen djup/rund/låg för att kontrollera den/få den att spänna av. DET tycker jag är en sjuuuuuuukt intressant fråga!!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 040
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp