Falsterbodressyren, debattinlägg

Självbärighet är inte bara en fysisk teknik, det handlar SÅ mycket mer om mental balans och harmoni och känsla. SAMSPELET som du också trycker på kan bara fungera om där finns förtroende och respekt mellan "danspartnerna".

Tittade du på Dragon Welt? Vad har du där o klaga på samspel, förtroende o respekt?

Och en arbetande häst med bra rygg och kontakt?, som får fram sin mekanik utsökt? Vad har du o anmärka på där?
 
Vilka hästar är det som analyseras med lupp och granskas av veterinärer, kiropraktorer.....? Renheten av gångarter.
Vilka hästar inspekteras vid ridning? Skador av bett, sporrar och hur nosgrimman är spänd.
Inte är det hästen ute i bushen som rids framstupa och får kotledsinflammationer.
Världens troligen mest HF ridna häst deltog i 3 OS. Werths hästar blev mycket gamla. Det är mer än vad man kan säga om den genomsnittliga hobbyhästen. Sen att metoder missbrukas avsiktligt eller oavsiktligt i försök att åstadkomma copy Cat, vilket visar sig av de onyanserade kritikerna som utgår från sin egen världsbild.
Jag tycker dock att det är rimligt att HF förbjöds av etiska orsaker, men rund och låg är vetenskapligt beprövat vid det här laget. Sen att det krävs ridskicklighet för det också är liksom lika givet.
En ryttare som inte kan hålla sin egen balans ska självklart inte börja dribbla med hästens.

Kan vi sluta att bara kritisera de allra duktigaste? Om vi själva skulle utsättas för samma scrutany skulle vi skaffa guldfiskar istället. Inget är bara att.....
 
Jag tycker dock att det är rimligt att HF förbjöds av etiska orsaker, men rund och låg är vetenskapligt beprövat vid det här laget. Sen att det krävs ridskicklighet för det också är liksom lika givet.
En ryttare som inte kan hålla sin egen balans ska självklart inte börja dribbla med hästens.

..

Jag tycker samma.
Och angående klagan på GP hästars bakben...ja vi har väl alla tyckt och diskuterat Tinnes Anton, som hamnar i det facket ex, men vadå, lite trist i bakbenen men ska hon därför inte få tävla GP? Är han trist för hon rider dålig`? eller är han trist av naturen och hon har gjort ett jättejobb???, eller tappar han fortfarande lite av sina bakben för han spänner sig lite på tävling????
Mår Anton dåligt av sina trista bakben, borde Tinne kanske inte ens få visa honom förränns bakbenen har blivit bättre? osv osv

Varför ska GP hästars trista bakben dissikeras när de som klagar inte har ett uns inverkan på sina egna hästars bakben?

Jag har inget emot diskussionen om enstaka ryttares hårdföra ridning, men jag tycker faktiskt det är mer rätt väg att anmäla enskilda till ridsportförbundet än att som nu dra alla bakom samma kam, många är väldigt duktiga och rider både bra och trevligt och de försvinner in i samma diskussion av vissa här.
 
Ang biomekanik så tycker jag det är EXTREMT skrämmande hur låg kunskapen är hos både tränare o veterinärer. Det är bara min vet som ser vad som felar på min häst i princip.

Jag själv har varit runt hos en mängd olika typ sjukgymnaser osv med extremt olika resultat. Men de som är bra de ser verkligen direkt på mig villa områden som krånglar och utifrån lite undersökning hjälper de mig bra.

Summa för mig är att det visst går att se betydligt mer än vad de flesta försöker göra gällande idag.

Men detta är en helt annan diskussion för mig. Jag har iaf inte mer att tillföra :D
Vad i hela friden har gruppvåldtäkter med detta att göra?
Jo det sker även här numera. Vi importerar dock skitmetoder från andra länder. Repgrimman är ett bra tortyrredskap i de flestas händer.
Man kan inte utgå från sin egen sfär. Duktiga ryttare känner minsta lilla avvikelse uppsuttet. Det som andra försöker att "rida bort" "värma ur".. Även tandfel kan ge "stelheter" och huvudvärk..
Varför tror du att de allra skickligaste kiropraktorerna inte tar nya kunder?
Det gäller att hitta en bra som man litar på när man inte själv kan definiera vart det sitter exakt.
Det gäller även för ägaren att ge en någorlunda korrekt tolkning av hästens problem.

Jag är inte arg. Jag är bara less på en onyanserad debatt som styrs av de som verkar anses ha tolkningsföreträde trots avsaknad av expertis och att det nu är dressyren som är under hatpropagandan.
Förr var det FT, sen Hoppningen. Vissa saker är av godo, men det känns som aktivister aldrig ger sig.
 
Jag håller helt med dig, problemet är att ridsportförbundet inte hängt med i att uppdatera TR till det som lärs ut till tränare och dressyrdomare, inte hunnit uppdatera TR i hur man gymnastiserar en häst för att få den både hållbar och spänstig, ridsportförbundet fattar helt enkelt inte att TR läses av många som inte vill förstå eller lära sig och därför måste TR bli lite tydligare där. Anser jag.

Delvis beror problemet på att det som beskrivs i TR, rörelserna, är hur det mer optimalt ska se ut på tävling, TR vad gäller den delen säger alltså INGET om vägen dit , mer än ur djurskyddssynpunkt, vad nu än andra påstår och tror sig veta.

Nacke högst och nos framför lod hela tiden är passé och gynnar INGEN häst, det kan säkert kännas bekvämt till viss del, så länge man bara sitter still och inte vill ha igenom någon gymnastik i hästen.

Då finns det såklart en grupp- okunniga- som lusläser TR och inte förstår i närheten hur den ska tolkas, vore de mer i dressyrens värd genom duktiga tränare/ dressyrdomare så skulle de snabbt förstå detta, att det inte är en ridlära utan en så enkel handbok som möjligt, skriven av "privata" för att göra tävlingar rättvisa och värna om hästen, men till det krävs inte bara läskunnighet utan en portion vilja och det saknar en bunt här..
Om vi då återgår till grundfrågan i den här debatten, harmoni och samspel, är det vad som visas på filmerna? Är det som visas på filmerna den nya "moderna" vägen "dit"? Är även harmoni och samspel "passe" och ogynsammt för hästen?

För jag tror det hänger ihop. Formen som hästen rids och utbildas i kontra hur hästen egentligen känner sig fast det kanske inte syns eller ens käns när hästen har huvudet bakom lod.
 
Jag håller helt med dig, problemet är att ridsportförbundet inte hängt med i att uppdatera TR till det som lärs ut till tränare och dressyrdomare, inte hunnit uppdatera TR i hur man gymnastiserar en häst för att få den både hållbar och spänstig, ridsportförbundet fattar helt enkelt inte att TR läses av många som inte vill förstå eller lära sig och därför måste TR bli lite tydligare där. Anser jag.

Delvis beror problemet på att det som beskrivs i TR, rörelserna, är hur det mer optimalt ska se ut på tävling, TR vad gäller den delen säger alltså INGET om vägen dit , mer än ur djurskyddssynpunkt, vad nu än andra påstår och tror sig veta.

Nacke högst och nos framför lod hela tiden är passé och gynnar INGEN häst, det kan säkert kännas bekvämt till viss del, så länge man bara sitter still och inte vill ha igenom någon gymnastik i hästen.

Då finns det såklart en grupp- okunniga- som lusläser TR och inte förstår i närheten hur den ska tolkas, vore de mer i dressyrens värd genom duktiga tränare/ dressyrdomare så skulle de snabbt förstå detta, att det inte är en ridlära utan en så enkel handbok som möjligt, skriven av "privata" för att göra tävlingar rättvisa och värna om hästen, men till det krävs inte bara läskunnighet utan en portion vilja och det saknar en bunt här..
Men inte hunnit? Hur enkelt är det inte att bara svara dag 2 i lämplig tidning (från Ridsport till DN eller Aftonbladet) med en rak debattartikel där de säger vad de tycker. De mumlar faktiskt och säger ingenting, eller möjligen att de ska "titta på det" eller begär in information till sin veterinär men ger sedan inte svar på filmen. Om man har ett rakt svar så svarar man det. Då har man plötsligt en riktig debatt mellan olika ridexperter och veterinärer på en hög nivå. Där de som är mot LDR och de som är för LDR rakt upp och ned debatterar fördelar mot nackdelar.

Just nu har vi en "debatt" där de som är mot LDR debatterar mot lekkmän i dressyr och mot Aftonbladet. Men inte får svar från eliten, ridsportförbundet, veterinärer, tidningenridsport osv det är ekande tomt bara. Den här fantastiska nya ridstilen får folk experimentera med själva utan vägledning.

Låt säga så här. Om ridsportförbundet vet att man skadar sin häst för alltid om man inte rider LDR. Varför berättar de inte det för ridskolorna. Det kan ju inte undgått dem att folk tycker det ser märkligt ut.
 
Tre frågor på detta typ.

1. Varför ser man då så mycket passtaktig skritt på framdelen när hästen går av banan? Och hur går att de kan rida i halsrem ihop med att hästen behöver ett litet stöd i skritten iom ökad skritt?

2. Är det så att blodgenomströmningen minskar i ryggen o bukmusklerna sätts ur spel IDAG också eller du menade förr? I GP form.

3. Om samspel o osynliga hjälper. Har du ens tittat på film o bild från Falsterbo som vi diskuterar? Blir ju lite jobbigt om du i denna tråd typ diskuterar Uta Gräf o tror vi också gör det.
1. När hästen har klarat av anspänningen får den lång tygel. Publiken applåderar! En rutinerad häst vet om att den är en stjärna, men en yngre och känsligare blir orolig. Jag ser inget konstigt alls i det. Jag har själv en häst som alltid har bråttom o skrittar som en kamel/bråttom på lång tygel ute på vägar. Det är hennes karaktär. Jag har haft henne i 17 år och har insett att hon är sådan. Jag vill inte tukta henne om en sådan skitsak. Halsremmen är bara ett kontaktmedel. Du har ju lärt hästen med bettet att lyssna för enbart säte eller ryttarens position, anspänning och över och underskänkel, men det är inte hållbart i längden eftersom du behöver bettet för att få till ställning, böjning o därmed lösgjort den. Halsremmen fungerar ju bara som en broms eller signal.
2. Förr gick många hästar med "fulkrok". Man visste ej heller om tornutskottens skörhet. Det kompenserades genom att man inte skrittade på tygeln eller skrittade på den omusklade hästen. Man satt på den när den arbetade i trav och galopp sen satt man av. Numera kan man skritta hästarna utan att förstöra skritten eftersom formen inte är viktig. Den låga runda formen ger hästen större möjlighet att slappna av vilket innebär både psykisk och fysisk avspänning. Är det dåligt? Jag tycker inte det.
Låg form över lod är som att skjuta ut hakan. Hur gör du situps? Böjer in huvudet eller skjuter ut hakan? Vi har en kort hals, men lite samma kurvatur på hals/nacke. Ställ dig på alla fyra och svanka/ skjut rygg o se hur du bäst aktiverar rygg och mage.
Jag tror att det var R.Klimke som menade att ett pass för GP hästen skulle bestå av 20 min. låg form, 20 min. aktiv högre form för att kunna göra alla samlade rörelser o sedan tillbaka till 20 min. lösgörande arbete i låg form. Just med tanke på ryggen. Sedan dess har folk gjort sina egna icke statiska träningslösningar genom att varva form oftare och kanske vissa dagar skippat samlat arbete helt och hållet. Man har utgått från varje individ och dagsform.
3. Ju mer befäst och rutinerad hästen blir desto mindre hjälpgivning kan man ge. Uta har en kommunikation med hästarna att dö för, men hon och en handfull till är väl unikums.
Om man nu inte är lärd att driva vart steg oavsett. Kyra gjorde en enorm insats för hästarna genom sin sparkstöttingsmetod. Driv bara när det behövs. Holländarna var bäst på att inte strypa energin, men med en metod som inte var etiskt försvarbar. Charlotte har förfinat denna metod genom att uppmuntra gåviljan och säger vänta vänta. Då skruvar man upp fjädern. Anspänningen.
Precis vad som krävs för att gymnaster ska kunna utföra alla de svåra dubbelvolter, stavhopparens ansats eller hopphästens laddning inför hindret. Motorn är PÅ oavsett moment.
Unga hästar har inte lärt sig samling än och måste ta ut den energin framåt men i balans.
Energin ska ta sig uttryck i mer eleverad gång där bakdelen ska ta med vikt som visar sig i lättare framdel o böjda ledgångar bak.
Än har jag aldrig sett en alternativryttare rida sin häst med bogfrihet annat än i skritt och då spansk skritt.
Nu är det bara min syn på det hela och jag har reviderat dn många gånger eftersom jag är fullt medveten om att jag inte har hela biten klar för mig och kommer nog aldrig dit.
 
Vilka hästar är det som analyseras med lupp och granskas av veterinärer, kiropraktorer.....? Renheten av gångarter.
Vilka hästar inspekteras vid ridning? Skador av bett, sporrar och hur nosgrimman är spänd.
Inte är det hästen ute i bushen som rids framstupa och får kotledsinflammationer.
Världens troligen mest HF ridna häst deltog i 3 OS. Werths hästar blev mycket gamla. Det är mer än vad man kan säga om den genomsnittliga hobbyhästen. Sen att metoder missbrukas avsiktligt eller oavsiktligt i försök att åstadkomma copy Cat, vilket visar sig av de onyanserade kritikerna som utgår från sin egen världsbild.
Jag tycker dock att det är rimligt att HF förbjöds av etiska orsaker, men rund och låg är vetenskapligt beprövat vid det här laget. Sen att det krävs ridskicklighet för det också är liksom lika givet.
En ryttare som inte kan hålla sin egen balans ska självklart inte börja dribbla med hästens.

Kan vi sluta att bara kritisera de allra duktigaste? Om vi själva skulle utsättas för samma scrutany skulle vi skaffa guldfiskar istället. Inget är bara att.....
Fast det är ju mycket lättare att diskutera någonting man sett? Bushryttarna med hårt åtdragen nosgrimma på stång och bridong råkar ju inte vara just där jag rider så det är svårt att klaga på deras möjliga existens. De jag ser här rider liksom som folk gör mest mestadels (dvs inte som på filmerna och bilderna), inte speciellt framstupa.

Sedan har jag jättelite lust att tex i en tråd såhär (men jag har nog nämnt det i ett inlägg) klaga på hur en SM tränare på en kurs jag var på fick hästarna låga (100% åtdragen snodd oavsett ryttare, vi pratar många knutar för att överskottet inte skulle hänga). Det blir för personligt när det känns som att det är någonting alla kanske gör. Dvs det känns bättre att försöka få ett klargörande av ridsportförbundet så jag vet om jag borde beundra och efterlikna den ridningen eller säga oj då om jag stötte på det igen.

Låt säga såhär, om ridsportförbundet gick ut och meddelade att de tycker en viss form är lämplig och hur man rider den så skulle man inte ha copycats experimenterandes, de skulle kunna läsa forskningsrapporten och ridsportförbundets rekommendationer. tex, du skall icke rida med nosen på lodplan utom i tävling, i träning och uppvärmning bör nosen vara 10-20 cm bakom lodplan, men med låg hals, inte hög. Nosen kan vara framför lodplan vid enstaka uteritt tex.
 
Fast det är ju mycket lättare att diskutera någonting man sett? Bushryttarna med hårt åtdragen nosgrimma på stång och bridong råkar ju inte vara just där jag rider så det är svårt att klaga på deras möjliga existens. De jag ser här rider liksom som folk gör mest mestadels (dvs inte som på filmerna och bilderna), inte speciellt framstupa.

Sedan har jag jättelite lust att tex i en tråd såhär (men jag har nog nämnt det i ett inlägg) klaga på hur en SM tränare på en kurs jag var på fick hästarna låga (100% åtdragen snodd oavsett ryttare, vi pratar många knutar för att överskottet inte skulle hänga). Det blir för personligt när det känns som att det är någonting alla kanske gör. Dvs det känns bättre att försöka få ett klargörande av ridsportförbundet så jag vet om jag borde beundra och efterlikna den ridningen eller säga oj då om jag stötte på det igen.

Låt säga såhär, om ridsportförbundet gick ut och meddelade att de tycker en viss form är lämplig och hur man rider den så skulle man inte ha copycats experimenterandes, de skulle kunna läsa forskningsrapporten och ridsportförbundets rekommendationer. tex, du skall icke rida med nosen på lodplan utom i tävling, i träning och uppvärmning bör nosen vara 10-20 cm bakom lodplan, men med låg hals, inte hög. Nosen kan vara framför lodplan vid enstaka uteritt tex.

Jag tror inte det går att sätta någon sådan rekommendation. Allt beror på hur hästen är byggd. Det är inte vart nosen är man borde fokusera på öht.
 
Jag håller helt med dig, problemet är att ridsportförbundet inte hängt med i att uppdatera TR till det som lärs ut till tränare och dressyrdomare, inte hunnit uppdatera TR i hur man gymnastiserar en häst för att få den både hållbar och spänstig, ridsportförbundet fattar helt enkelt inte att TR läses av många som inte vill förstå eller lära sig och därför måste TR bli lite tydligare där. Anser jag.
Vad kommer först - hönan eller ägget?
När det gäller tävling, tex tävlingsdressyr, kommer reglerna, tex TR, före tävlingen då domarna ska använda reglementet för att få så rättvisa bedömningar sim möjligt.
Delvis beror problemet på att det som beskrivs i TR, rörelserna, är hur det mer optimalt ska se ut på tävling, TR vad gäller den delen säger alltså INGET om vägen dit , mer än ur djurskyddssynpunkt, vad nu än andra påstår och tror sig veta.
Det står i TR under rubriken Syfte att det som står i TR ska användas vid träning.
"TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende."
Nacke högst och nos framför lod hela tiden är passé och gynnar INGEN häst, det kan säkert kännas bekvämt till viss del, så länge man bara sitter still och inte vill ha igenom någon gymnastik i hästen.
När jag skrivit "nacke högst" har jag menar att det inte ska vara någon "knyck" på halsen vid 2-3 halskotan.
Då finns det såklart en grupp- okunniga- som lusläser TR och inte förstår i närheten hur den ska tolkas, vore de mer i dressyrens värd genom duktiga tränare/ dressyrdomare så skulle de snabbt förstå detta, att det inte är en ridlära utan en så enkel handbok som möjligt, skriven av "privata" för att göra tävlingar rättvisa och värna om hästen, men till det krävs inte bara läskunnighet utan en portion vilja och det saknar en bunt här..
Så du menar att TR är skrivet av någon idealist för tränare/domare att tolka på sitt sätt och översätta till mindre kunniga. Knappast.

Tävlingsryttare bör väl lusläsa TR mer än någon annan.
 
Så du menar att TR är skrivet av någon idealist för tränare/domare att tolka på sitt sätt och översätta till mindre kunniga. Knappast.

Det är väl ingen hemlighet vilka som skrev/ gjorde om senaste TR och så har det varit hela tiden, ett gratisarbete från några som är kunniga domare/utbildare men inte på något vis har vana att skriva lagböcker som ska täcka allt, det står också i TR, mao ridsportförbundet har inte lämnat TR skrivelsen till någon som är expert på just skriva sådant och få till helheten exakt- sedan kan man ju klaga på TR hur mkt man vill, som du gör,, faktum är att jag tycker du ska lämna in förslag om hur och vad du vill ska ändras till 2017, det är nog inte för sent ännu, jag har gjort det och jag är rätt säker på att mitt förslag kommer in ( då det redan står i FEI men inte i vårt).
 
Men inte hunnit? Hur enkelt är det inte att bara svara dag 2 i lämplig tidning (från Ridsport till DN eller Aftonbladet) med en rak debattartikel där de säger vad de tycker. De mumlar faktiskt och säger ingenting, eller möjligen att de ska "titta på det" eller begär in information till sin veterinär men ger sedan inte svar på filmen. Om man har ett rakt svar så svarar man det. Då har man plötsligt en riktig debatt mellan olika ridexperter och veterinärer på en hög nivå. Där de som är mot LDR och de som är för LDR rakt upp och ned debatterar fördelar mot nackdelar.

Just nu har vi en "debatt" där de som är mot LDR debatterar mot lekkmän i dressyr och mot Aftonbladet. Men inte får svar från eliten, ridsportförbundet, veterinärer, tidningenridsport osv det är ekande tomt bara. Den här fantastiska nya ridstilen får folk experimentera med själva utan vägledning.

Låt säga så här. Om ridsportförbundet vet att man skadar sin häst för alltid om man inte rider LDR. Varför berättar de inte det för ridskolorna. Det kan ju inte undgått dem att folk tycker det ser märkligt ut.
Därför att hästarna ska arbeta och trampa under sig och därmed bära upp sig bakifrån, men det kräver också en ryttare som kan stämma av en häst som gärna vill springa fortare än den klarar av. Den ska ridas i balans. Om man travar oengagerat o rider lång o låg utan support så tappar hästen ofta balansen och kan inte gå kvar i den formen. Ryttarbrist. Rider man engagerat(arbetstrav) utan att ha hästen "på sätet" och det lilla "stödet" måste hästen börja att ta emot sig fram och kan inte trava med svävmoment, utan blir markbunden för att hålla sin balans. Om den då rids rund med samma lilla stöd hamnar den inte i framvikt och man behöver inte stämma av hela tiden på en häst som VILL..Man behöver alltså inte småbromsa hästen hela tiden. Hästen kommer till ro vilket är hela meningen.
I galoppen vill man inte rida den lika låg eftersom det stryper varje språngs uppförsbacke.
Många hobbyhästar galopperar sämre eftersom det även där krävs timing för att hjälpa en häst att få en bättre galopp. på en som kanske inte ens har särskilt god galopp är det bättre med fri form än gummisnoddar som hämmar dem.
Det finns en anledning till att man numera har viktgränser och lämplig inspänning på ridskolehästar.
Dels för ryggen, men också för hela rörelseapparatens hållbarhet.
 
Jag tror inte det går att sätta någon sådan rekommendation. Allt beror på hur hästen är byggd. Det är inte vart nosen är man borde fokusera på öht.
Fast nu sa ju någon ovan att de mådde bättre av att ridas runda och att de inte skulle skjuta ut hakan i lägre form. Att de inte riktigt kunde få upp ryggen om de gick i tävlingsform utan fick dålig blodtillförsel? I så fall så spelar det ju lite roll ändå? De flesta hästarna är ju uppenbarligen byggda för att gå med nosen bakom i och med att ingen fokuserar på nosen men de flesta hamnar där. (lirkandet på Breeders filmen ser ju ut som nosfokus/att man försöker åstakomma en form, men behöver inte vara det.)

Låt säga en vanlig ridlektion på en ridskola i en mycket avancerad grupp, dressyrintresserade, låt säga att eleverna är runt 45+ och har haft/har egen häst. Var nosen är spelar ingen roll självklart och alla koncentrerar sig på fin kontakt och ridningen. Ridläraren hävdar att hästarna trampar under sig och det ser fint ut. Men nosarna är framför lodplan på majoriteten (ingen på). Hur skadade blir hästarna i den gruppen? (för jag har nog sällan sett en breeders unghästuppvärmningsstil i sådana sammanhang.)

Jag känner att jag måste få sätta fingret lite på det här bara. Är det så att det är ok för den här ridskolegruppen, det är de avancerade ryttarna som behöver ta igenom böjningarna och höja ryggen?

Sedan igen, den varierande formen som rids. Vad är det den varierar mellan? Eftersom man bara sett en viss form på hästarna och aldrig den andra som det varieras från.
 
Vad kommer först - hönan eller ägget?
När det gäller tävling, tex tävlingsdressyr, kommer reglerna, tex TR, före tävlingen då domarna ska använda reglementet för att få så rättvisa bedömningar sim möjligt.

Det står i TR under rubriken Syfte att det som står i TR ska användas vid träning.
"TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende."

När jag skrivit "nacke högst" har jag menar att det inte ska vara någon "knyck" på halsen vid 2-3 halskotan.

Så du menar att TR är skrivet av någon idealist för tränare/domare att tolka på sitt sätt och översätta till mindre kunniga. Knappast.

Tävlingsryttare bör väl lusläsa TR mer än någon annan.
Den regeln gäller väl för att folk inte ska sitta hemma och snickra på egna metoder vilket tyvärr har gjorts.
 
Därför att hästarna ska arbeta och trampa under sig och därmed bära upp sig bakifrån, men det kräver också en ryttare som kan stämma av en häst som gärna vill springa fortare än den klarar av. Den ska ridas i balans. Om man travar oengagerat o rider lång o låg utan support så tappar hästen ofta balansen och kan inte gå kvar i den formen. Ryttarbrist. Rider man engagerat(arbetstrav) utan att ha hästen "på sätet" och det lilla "stödet" måste hästen börja att ta emot sig fram och kan inte trava med svävmoment, utan blir markbunden för att hålla sin balans. Om den då rids rund med samma lilla stöd hamnar den inte i framvikt och man behöver inte stämma av hela tiden på en häst som VILL..Man behöver alltså inte småbromsa hästen hela tiden. Hästen kommer till ro vilket är hela meningen.
I galoppen vill man inte rida den lika låg eftersom det stryper varje språngs uppförsbacke.
Många hobbyhästar galopperar sämre eftersom det även där krävs timing för att hjälpa en häst att få en bättre galopp. på en som kanske inte ens har särskilt god galopp är det bättre med fri form än gummisnoddar som hämmar dem.
Det finns en anledning till att man numera har viktgränser och lämplig inspänning på ridskolehästar.
Dels för ryggen, men också för hela rörelseapparatens hållbarhet.
Tack, men varför kunde de inte skriva det i en artikel då?

Frågan är liksom inte varför eller hur, det är omfattande beskrivet här i tråden. Frågan är varför ridsportförbundet inte snabbt och enkelt tar sig ur en tråkig situation. När det är så helt självklart.

Men med inspänning? De flesta ridskolor tycker jag verkar ha slutat med inspänning/snodd. Det var mer vanligt för 15 år sedan. (Uppskattas mycket av mig, tycker personligen inte om att rida med det. När ska man liksom svälja sin stolthet, erkänna att någon annan hade rätt, och lirka ned hästen. Jag vet att jag kan göra det, lätt och försiktigt, men jag rider så som jag lärt mig så långt och det känns bra så långt. Det känns så långt som att jag kan ta råd som tex Carl Hester föreslår på en clinic och känna att det kan gå åt rätt håll. Men ni säger att jag inte kan det.)
 
Senast ändrad:
Tävlingsryttare bör väl lusläsa TR mer än någon annan.

Tänk att jag tycker det är överdomare som borde lusläsa TR, mer än någon annan.

En överdomare som ska veta exakt vad som gäller om en tävlingsryttare undrar och frågar.

Det tycker jag är en viktig del av överdomarens arbete, särskilt från och med i år.

Därför tycker jag det är på sin plats att TR utformas så; vilket jag har skrivit förut, att överdomaren har skrivelser i TR att luta sig emot, att förbundet står bakom dessa, när vissa obekväma beslut måste fattas av överdomare, ex OM en för hård nosgrimma uppdagas, eller MM fulridning i Falsterbo.
 
Fast nu sa ju någon ovan att de mådde bättre av att ridas runda och att de inte skulle skjuta ut hakan i lägre form. Att de inte riktigt kunde få upp ryggen om de gick i tävlingsform utan fick dålig blodtillförsel? I så fall så spelar det ju lite roll ändå? De flesta hästarna är ju uppenbarligen byggda för att gå med nosen bakom i och med att ingen fokuserar på nosen men de flesta hamnar där. (lirkandet på Breeders filmen ser ju ut som nosfokus/att man försöker åstakomma en form, men behöver inte vara det.)

Låt säga en vanlig ridlektion på en ridskola i en mycket avancerad grupp, dressyrintresserade, låt säga att eleverna är runt 45+ och har haft/har egen häst. Var nosen är spelar ingen roll självklart och alla koncentrerar sig på fin kontakt och ridningen. Ridläraren hävdar att hästarna trampar under sig och det ser fint ut. Men nosarna är framför lodplan på majoriteten (ingen på). Hur skadade blir hästarna i den gruppen? (för jag har nog sällan sett en breeders unghästuppvärmningsstil i sådana sammanhang.)

Jag känner att jag måste få sätta fingret lite på det här bara. Är det så att det är ok för den här ridskolegruppen, det är de avancerade ryttarna som behöver ta igenom böjningarna och höja ryggen?

Sedan igen, den varierande formen som rids. Vad är det den varierar mellan? Eftersom man bara sett en viss form på hästarna och aldrig den andra som det varieras från.
Fast nu sa ju någon ovan att de mådde bättre av att ridas runda och att de inte skulle skjuta ut hakan i lägre form. Att de inte riktigt kunde få upp ryggen om de gick i tävlingsform utan fick dålig blodtillförsel? I så fall så spelar det ju lite roll ändå? De flesta hästarna är ju uppenbarligen byggda för att gå med nosen bakom i och med att ingen fokuserar på nosen men de flesta hamnar där. (lirkandet på Breeders filmen ser ju ut som nosfokus/att man försöker åstakomma en form, men behöver inte vara det.)

Låt säga en vanlig ridlektion på en ridskola i en mycket avancerad grupp, dressyrintresserade, låt säga att eleverna är runt 45+ och har haft/har egen häst. Var nosen är spelar ingen roll självklart och alla koncentrerar sig på fin kontakt och ridningen. Ridläraren hävdar att hästarna trampar under sig och det ser fint ut. Men nosarna är framför lodplan på majoriteten (ingen på). Hur skadade blir hästarna i den gruppen? (för jag har nog sällan sett en breeders unghästuppvärmningsstil i sådana sammanhang.)

Jag känner att jag måste få sätta fingret lite på det här bara. Är det så att det är ok för den här ridskolegruppen, det är de avancerade ryttarna som behöver ta igenom böjningarna och höja ryggen?

Sedan igen, den varierande formen som rids. Vad är det den varierar mellan? Eftersom man bara sett en viss form på hästarna och aldrig den andra som det varieras från.
Det går inte att jämföra en vuxen ridskolehäst i hemmiljö med en ung oerfaren atlet på en arena.
Har du åkt och tävlat någon gång med en unghäst?
Allt är spännande! En del är mer vilda än tama och en del är introverta och försynta.
Den hinner vänja sig lite på framridingen, men sen ska den in på en ny plats o dessutom prestera där och då.
 
Om vi då återgår till grundfrågan i den här debatten, harmoni och samspel, är det vad som visas på filmerna? Är det som visas på filmerna den nya "moderna" vägen "dit"? Är även harmoni och samspel "passe" och ogynsammt för hästen?

Nya moderna vägen dit?? ja hellre den säger jag än den gamla vägen. Det var mycket mer stryk och fulridning, stängda dörrar förr än det är nu men då fanns inte videokameror i varenda hörn så det finns inte på film. Så vad menar du var det bättre förr???, du insinuerar ju det hela tiden.....
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 040
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp