Falsterbodressyren, debattinlägg

Med lodplanstaliban menar nog @fio alla de som tycker att så fort en häst inte är i lod eller fram att detta är fruktansvärt. Alltså motståndarna och inte utövarna.
@Waco Jag tror nog att @fio menar samma sak med ordet taliban som de flesta andra, dvs någon som tvingar någon annan till underkastelse, någon som hindrar andra att se världen som den är.
I överförd betydelse blir en "lodplanstaliban" den som tvingar hästen till underkastelse genom att hålla den fast i ett grepp den inte kan komma ur och se till att den inte kan se något annat än marken och sina egna fötter.
 
Den regeln gäller väl för att folk inte ska sitta hemma och snickra på egna metoder vilket tyvärr har gjorts.
Jag vet inte hur många som håller med om att ryttarna i Falsterbo och Flyinge kan räknas in bland dem som sitter hemma och snickrar på egna metoder.

Några påstår att på träning och framridning behöver hästen inte ridas med nosen framför lod. De antyder att TR inte gäller på träning och framridning. Jag anser motsatsen med stöd av det som står i TR under rubriken Syfte
"TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende."

Det står i TR att nosen ska vara framför lod. Det framgår av TR att det gäller både tävling och träning/framridning.
 
Det står i TR att nosen ska vara framför lod. Det framgår av TR att det gäller både tävling och träning/framridning.

Vad ger det dig att tjata om detta i tråd efter tråd efter tråd...vad är du ute efter? Tror du någon av oss som rider ldr och skiter i lodplanet ska ändra oss?
Vad kan man få ut av att framföra något ingen lyssnar eller håller med om ??
Finns det inget annat forum som passar dig?
 
- De som tjänar pengar på trasiga eller felridna hästar?

Trasig och felriden??
Du är välkommen att rida min 21 åring som går Msv och piafferar och går glatt i passage!
Och vet du, han kan gå med nosen framme med nacke som högst likväl i en rund form.
Bäst arbetar han igenom kroppen i en rund form men det skulle du aldrig kunna se, du ser bara lodplan....
 
Senast ändrad:
Varför är det så många som inte vill diskutera alla dina frågor?
Varför är det så många som vill flytta fokuset från dina frågor till sådant som inte har med frågorna att göra tex dig som person, om du är trovärdig, om du tävlar?
För att man inte förstår dem kanske? För att man hellre diskuterar det som är begripligt för en själv? Detta är väl en del av grundproblematiken:)
 
Vad ger det dig att tjata om detta i tråd efter tråd efter tråd...vad är du ute efter? Tror du någon av oss som rider ldr och skiter i lodplanet ska ändra oss?
Vad kan man få ut av att framföra något ingen lyssnar eller håller med om ??
Finns det inget annat forum som passar dig?
Ta inte i så du spricker. Det finns fler än du tror som vill ha bättre ridning än den som HF/LDR erbjuder. Men de har gett efter för dina och andras ständiga påhopp och försök att få dem att tystna.

HF/LDR är dålig ridning oavsett vad jag skriver.
 
Ta inte i så du spricker. Det finns fler än du tror som vill ha bättre ridning än den som HF/LDR erbjuder. Men de har gett efter för dina och andras ständiga påhopp och försök att få dem att tystna.

Men var är allas tävlingsresultat då?
Varför finns de du nämner inte i resultatlisterna?
Om du med din lodridning är så mycket bättre så varför har du bara åstakommit start i lätt klass?

HF/LDR är dålig ridning oavsett vad jag skriver.
 
@Brille
Men var är allas tävlingsresultat då?
Varför finns de du nämner inte i resultatlisterna?
Om du med din lodridning är så mycket bättre så varför har du bara åstakommit start i lätt klass?
 
Nya moderna vägen dit?? ja hellre den säger jag än den gamla vägen. Det var mycket mer stryk och fulridning, stängda dörrar förr än det är nu men då fanns inte videokameror i varenda hörn så det finns inte på film. Så vad menar du var det bättre förr???, du insinuerar ju det hela tiden.....
Det är du som drar upp "förr". Jag bara frågar, eftersom du insiunerar att TR är gammalmodigt (passé), om du då även inkluderar "harmoni och samspel" där, att det också är passé?

"Förr" är ett stort begrepp, menar man om 20-30 år tillbaks, eller 50-100 år, eller 500-1000 år tillbaks? Personligen har jag aldrig relaterat till hur det var "förr", utom möjigen då att jag syftat på dom gamla klassiska lärorna, men att rida hästen i eller framför lod är inte "passé" och man kan mycket väl "gymnastisera" hästen då, det har man gjort i tusentals år, det är den kunskapen och erfarenheten vi har att förvalta, men den håller vi på att riva ner....
 
Det är väl ingen hemlighet vilka som skrev/ gjorde om senaste TR och så har det varit hela tiden, ett gratisarbete från några som är kunniga domare/utbildare men inte på något vis har vana att skriva lagböcker som ska täcka allt, det står också i TR, mao ridsportförbundet har inte lämnat TR skrivelsen till någon som är expert på just skriva sådant och få till helheten exakt- sedan kan man ju klaga på TR hur mkt man vill, som du gör,, faktum är att jag tycker du ska lämna in förslag om hur och vad du vill ska ändras till 2017, det är nog inte för sent ännu, jag har gjort det och jag är rätt säker på att mitt förslag kommer in ( då det redan står i FEI men inte i vårt).
Fast det är väl ingen som klagar på TR? Bedömningen av och åtföljandet av TR ja, men inte själva TR.

Om mottot var att följa TR och domarna dömde efter TR då skulle vi troligen inte sitta här och diskutera idag.
 
Vet inte om det tillför något till den diskussion som pågår men jag kan ju i alla fall nämna att jag efter mina inlägg blivit kontaktad av både GP-ryttare, fd OS-ryttare, verksamma individer inom ridsportförbundet och rikskända tränare . De som valt att kontakta mig har gjort det för att uttrycka sitt medhåll inofficiellt. Det finns många hästmänniskor runt om i Sverige som inte kan gå ut officiellt med sina åsikter och ståndpunkter, pga hur debattklimatet ser ut. Detta är tragiskt. Men kanske är en förändring på gång?
 
Hej! Angående inlägget om CD som fanns på min fb-sida så var det någon som taggat mig i det inlägget och därför visades det på min sida. Jag står inte bakom det inlägget eller dess innehåll.

Det gör du inte? Du tycker alltså att den LDR ridning som uppvisas på bilderna är fullt acceptabel?
 
Det gör du inte? Du tycker alltså att den LDR ridning som uppvisas på bilderna är fullt acceptabel?
Jag står inte bakom den svartmålning av CD och CH som var syftet med inlägget. Inlägget var inte gjort för att starta en diskussion om ridning i LDR-form.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp