Falsterbodressyren, debattinlägg

TR beskriver hur det ska se ut på tävling just de minuterna man är inne på banan. Vad är det för skillnad på en ridlära och "sin" lära?
TR beskriver grunder, för målet ÄR grunder. TR gäller för ALLA nivåer. Det är bara övningarnas svårigehetsgrad som varierar i "nivåerna". Tex 20 metersvolt kontra 8 metersvolt. Hästens form ska alltid vara framför lod oavsett nivå (eller voltstorlek). Det är inget mål, bara en grundförutsättning. Målet är i sånt fall 8 metersvolten eller galopppiruetten eller piaffen. Inte huvudpositionen i sig. Varför ska man nöta på något som inte ska visas upp på tävling sen då?

Ordleken får du nöta vidare på själv ;)
 
TR beskriver hur det ska se ut på tävling just de minuterna man är inne på banan. Vad är det för skillnad på en ridlära och "sin" lära?

Och här tror jag att vi har pudelns kärna, du pekar ut problemet så bra! Att vissa anser att träning och tävling är två olika saker med olika ideal. En sorts ridning hemma och en annan på tävling.
Grejen är att det som lärs in hemma visar sig på banan, vare sig man vill eller ej. Och det visar sig ffa på framridningsbanan, vilket många så generöst demonstrerat i tex Falsterbo, och nu Flyinge. Fast Flyinge var ju en västanfläkt i jämförelse.
 
Däremot att rida bitvis i former där nosen inte nödvändigtvis alltid måste vara framför lod är det otaliga tränare och ryttare som lär ut och tillämpar
Det (att otaliga tränare/ryttare lär ut/tillämpar bakomlodridning som träningsmetod) som du tycker är normalt(?) är väl ett av de största problemen. Det är en av orsakerna till de dåliga ritterna i Falsterbo och Flyinge.
 
Det (att otaliga tränare/ryttare lär ut/tillämpar bakomlodridning som träningsmetod) som du tycker är normalt(?) är väl ett av de största problemen. Det är en av orsakerna till de dåliga ritterna i Falsterbo och Flyinge.

Det är din åsikt, jag håller inte med.
 
TR beskriver hur det ska se ut på tävling just de minuterna man är inne på banan. ...
@Gabby_Ossi
Du är inte ensam om påståendet om att det är skillnad mellan tävling och träning. Men i TR under rubriken Syfte står det något helt annat
"TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende."
 
@Gabby_Ossi
Du är inte ensam om påståendet om att det är skillnad mellan tävling och träning. Men i TR under rubriken Syfte står det något helt annat
"TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende."

Om vi jämför med hoppning då. Då ska man aldrig hoppa serier eller bommar/hinder med studsavstånd eftersom det inte får finnas på en tävlingsbana enligt TR?
 
För mig är det självklart att man inte bara kan rida tävlingsridning hela tiden. Det finns väl ingen annan sport där atleterna endast tränar på tävlingsmoment, även om det är på olika nivå? :confused:
Fast att INTE träna på motsatsen till vad man ska göra i tävlingsmomentet är ju inte att "bara rida tävlingsridning". En tennisspelare tränar ju inte på att slå bollen med racketet upp och ner heller. Att göra "andra" saker, som inte rubbar "tävlingstekniken", är ju inte riktigt samma sak som att "träna" på motsatsen till vad man egentligen ska visa upp sen. Sen är ju dressyrtävling en sorts utbildning av häst. Inte bara "tävling" egentligen. Så på tävling ska du ju visa upp vad du tränat på är väl tanken.
 
Fast att INTE träna på motsatsen till vad man ska göra i tävlingsmomentet är ju inte att "bara rida tävlingsridning". En tennisspelare tränar ju inte på att slå bollen med racketet upp och ner heller. Att göra "andra" saker, som inte rubbar "tävlingstekniken", är ju inte riktigt samma sak som att "träna" på motsatsen till vad man egentligen ska visa upp sen. Sen är ju dressyrtävling en sorts utbildning av häst. Inte bara "tävling" egentligen. Så på tävling ska du ju visa upp vad du tränat på är väl tanken.

På tävling visar man upp hur man tränat för att få en lyhörd, gymnastiserad och självbärig häst. Inte bara hur man rider hästen framför lod. Att stundtals rida hästen i en form där man inte fokuserar så mycket på om nosen hamnar bakom lod på träning kanske inte främjar att få huvudet i perfekt position men kan ha tillräckligt med positiva effekter på mycket annat för att det ska vara värt det.
 
På tävling visar man upp hur man tränat för att få en lyhörd, gymnastiserad och självbärig häst. Inte bara hur man rider hästen framför lod. Att stundtals rida hästen i en form där man inte fokuserar så mycket på om nosen hamnar bakom lod på träning kanske inte främjar att få huvudet i perfekt position men kan ha tillräckligt med positiva effekter på mycket annat för att det ska vara värt det.
Problemet är ju att eftersom nosen hamnar bakom lod så visar man ju att man har väldigt mycket fokus på just huvudpositionen. Hade man inte det, då skulle inte nosen hamna där bakom. Att få en lyhörd, gymnasiterad och självbärig häst handlar just väldigt mycket om att låta huvudet vara ifred och lära sig kommunicera med hästen via sätet främst. DÅ kan hästen slappna av och använda sin kropp korrekt i balans och harmoni. DÅ är hästen självbärig. Det är DET resultatet man ska visa upp på tävling. Och det DET man ska öva sig på när man "tränar", tolkar JAG när jag läser TR, det är därför huvudpositionen nämns i TR, som en grundförutsättning för ovanstående kvaliteter.
 
Problemet är ju att eftersom nosen hamnar bakom lod så visar man ju att man har väldigt mycket fokus på just huvudpositionen. Hade man inte det, då skulle inte nosen hamna där bakom. Att få en lyhörd, gymnasiterad och självbärig häst handlar just väldigt mycket om att låta huvudet vara ifred och lära sig kommunicera med hästen via sätet främst. DÅ kan hästen slappna av och använda sin kropp korrekt i balans och harmoni. DÅ är hästen självbärig. Det är DET resultatet man ska visa upp på tävling. Och det DET man ska öva sig på när man "tränar", tolkar JAG när jag läser TR, det är därför huvudpositionen nämns i TR, som en grundförutsättning för ovanstående kvaliteter.

Det finns olika sätt att komma dit.
 
Det finns olika sätt att komma dit.
Vi har helt klart olika uppfattning om det. Filmerna och bilderna visar ju helt klart motsatsen. DVS man kommer inte "dit".

Det jag försöker säga är helt enkelt att det man tränar på blir man bra på, var sig man vill eller inte. Och det är ju det som den här debatten handlar om, att all denna bakomlodridning (och även annan fulridning) sen lyser igenom på resultatet. och det är ju precis det dressyrtävling handlar om, att visa upp det man tränat på. Frågan är, vill vi ha det resultatet? I sånt fall måste TR ändras....
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 332
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 040
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp